Kan je met een dressurzadel springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:38

Janine1990 schreef:
JenW schreef:
Dan zou ik toch een veelzijdigheid zadel nemen ;)

Het kan wel met een dressuurzadel, maar ze zijn der niet voor gemaakt.
Een dressuurzadel houd je benen lang, en met springen moet je in een juiste verlichte zit kunnen.
Dst kan bij een dressuurzadel niet waardoor je het paard belemmerd.

En aangezien je zegt dat ze springlessen volgt, lijkt mij dat verstandiger zowel voor de ruiter als het paard :)

Tuurlijk kan je je beugels ook kort doen op een dressuurzadel. Gewoon eentje nemen met minder wrong. :roll:

Maar zoals ik net al zei, ik kon het op een zadel met veel wrong.

Dat kan wel inderdaad, maar fijn zit het niet.
Dan zit je al haast over de zweetbladen heen met je benen. ; )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:59

JenW schreef:
Dat kan wel inderdaad, maar fijn zit het niet.
Dan zit je al haast over de zweetbladen heen met je benen. ; )

Scheelt dat ik dat toch al vaak wel gewend ben. Nogal absurd lange bovenbenen :P
Dus misschien dat dat ook wel de reden is dat ik er niet zoveel van merk :P
Jonge paarden rijd ik ook altijd met korte beugels, dan heb ik het ook. Maar ik merk er gewoon weinig meer van.

Ik moet nog eens een eigen zadel hebben, maargoed komt tijd komt geld :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:04

Als dressuurtutje heb sinds kort ook een springzadel.
Ik moet namelijk stoerder worden. :+
Ik kan er echt prima op zitten! Niet alle springzadels zijn zo plat als een pannenkoek.
VZH is ook prima mee te rijden! Die heb ik op mijn pony gebruikt toen ik zat was van dressuur. :')
Een dressuurzadel heeft de voorkeur maar wanneer ik een sprongetje wil nemen prefereer ik toch echt een VZH/springzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:55

Tieneke schreef:
Niet mee eens, zit prima :)

Dan zou je op een springzadel ook goed zitten ;)

Bullebeest

Re: Kan je met een dressurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:16

Om te dressuren heb ik een dressuurzadel, voor buiten rijden, springen of crosstraining heb ik een veelzijdigheidszadel springgericht. Hier kan ik ook prima mee dresseren. soms zit ik wel eens te denken, zal ik een keer met dit zadel starten? Soms het idee dat ie hier lekkerder mee loopt dan met dressuurzadel.

Martjee666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 03:19

Ik vind persoonlijk springen met een dressuurzadel niet fijn. Je zit veel te vast in een dressuurzadel. Ik heb bijvoorbeeld een vzh richting springen erbij gekocht. Ik heb een goed dressuurzadel en voor een mooi prijsje had ik de VZH kunnen kopen. Ik heb er veel plezier van en mijn paardje ook.
Misschien is dat ook een optie?

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 07:39

Ik zou een veelzijdigheid of springzadel nemen... Zelf zit ik niet lekker in mijn dressuurzadel als ik ga springen. Maak je een ruime sprong of je paard zet ruimer af dat ik inschat dan vlieg ik uit het zadel en heb verkeerd grip op me zadel, waardoor ik mezelf in de zit moeilijk kan corrigeren na de sprong om weer vlot door te kunnen. Ook omdat de beugels niet op springmaat kunnen ivm de wrongen. Daarom heb ik ook een springzadel achter de hand, stuk comfortabeler mbt springen en merk het verschil echt, kan na de sprong weer snel verder en goede balans voor, boven en na de sprong.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:11

Ik had een dressuur zadel en ook om de week springles. Je kan wel springen met een dressuur zadel maar het is niet goed voor je zadel je paard en jezelf. Ik heb er toen een springzadel bijgekocht. Maar ik snap dat dat voor jullie niet echt een optie is om 2 zadels te kopen. Ik zou dus voor een veelzijdigheids zadel gaan. Je kan er superfijn mee springen en met dressuur heb je er ook nog genoeg steun aan.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:17

Ik zat dus een beetje met hetzelfde probleem. Ik heb nu een wintec dressuur 1keer mee gesprongen en dat zat echt niet lekker (was voor de eerste keer voor mn pony) alleen het probleem is dat ze echt geen enkel ander zadel paste (zijn 3 zadelmakers geweest omdat ik perse een veelzijdig wilde uiteindelijk toch dressuur...)

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:19

Maar ik zie hier dus dat het niet helemaal aan mij lag dat het niet lekker zat... Had zelf een beetje het idee dat ik na de spring naar voren viel en dat terwijl het iets van 20 cm was....

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:55

Het kan opzich prima, misschien heb je iets minder balans en een springzadel zal natuurlijk fijner springen. Maar het kan makkelijk. Doe het tegenwoordig zelf ook, heb wel het verschil gemerkt, maar dat ligt vooral bij hoe je benen in t zadel liggen, en hoe je daardoor in de verlichte zit komt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:05

Wisdem schreef:
Wij rijden gemiddeld 4x in de week afwisselend buiten rijden dressuur en springen. Mijn dochter heeft elke week les de ene keer dressuur de andere keer springen. Ik rij haar puur recreatief en soms een beetje dressuur := . Mijn dochter heeftonlangs nog 1.05 gesprongen. En dat is voor deze pony wel het maximum. Om daar nou voor mijn gevoel specifiek een springzadel te nemen weet ik niet. Want dat springt ze niet elke week. Ik denk wekelijks met de les tussen de 60 en 80 cm

Ik doe zo ongeveer hetzelfde als jou met mijn paarden, en heb een veelzijdigheidszadel. Bevalt me prima. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:15

Bizzybijtje schreef:
Tieneke schreef:
Niet mee eens, zit prima :)

Dan zou je op een springzadel ook goed zitten ;)

Op zich is dat ook, maar dat wilt niet zeggen dat het voor mij daarom fijn is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:50

nienke555 schreef:
nine1987 schreef:
ik spring wel eens een recreatief sprongetje (max 60 cm) met mijn kentaur aphrodite..

Met dressuurzadel ga ik ook niet hoger dan 60 cm. (Met ander zadel ook niet :') )

Zijn wij ff een stel helden.. :D

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:53

Het kan, maar prettig is iets anders. Je kan ook zoals eerder gezegd een veelzijdigheidzadel kopen

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:20

Ymkeerica schreef:
Ik had een dressuur zadel en ook om de week springles. Je kan wel springen met een dressuur zadel maar het is niet goed voor je zadel je paard en jezelf. Ik heb er toen een springzadel bijgekocht. Maar ik snap dat dat voor jullie niet echt een optie is om 2 zadels te kopen. Ik zou dus voor een veelzijdigheids zadel gaan. Je kan er superfijn mee springen en met dressuur heb je er ook nog genoeg steun aan.

Dat klop inderdaad. Om nou twee zadels hebben vind ik wat overdreven :D.
Denk dat ik toch voor een veelzijdigheidszadel ga. In elk geval komt volgende week een zadelpas service dus kunnen we een en ander gaan uitproberen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:24

Goed uitproberen met rijden! Vraag of je een sprongetje mee mag pikken. Ik zou zeggen probeer dressuur, spring en vzh! Ik weet bijna zeker dat je eerder voor een dressuur/springzadel gaat dan een vzh.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:56

Ik weet niet of het een mogelijkheid is om een dressuurzadel én een springzadel te kopen? Als je zo vaak springt is het de investering wel waard. Je zou dan ook eerst een dressuurzadel kunnen kopen en dan gaan sparen voor een springzadel. Dan kan je in de tussentijd met het dressuurzadel springen.
Want een veelzijdigheidszadel is het inderdaad vaak net niet.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:26

Het kan wel voor als je bijv. een laag kruisje van 50 cm gaat springen, maar als je echt 1 meter gaat springen dan kun je niet makkelijk in de verlichte zit en is dit ook niet fijn voor het paard omdat, ie dan meer moeite moet doen. Dus dan zou ik geen dressuurzadel gebruiken ;)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:57

Ik zou kijken voor een goed dressuurzadel dat goed zit en daarbij zoeken naar een prijstechnisch leuk goed passend tweedehands(?) springzadel of vzh zadel

De rede hiervoor is puur omdat je geen compromissen moet maken met zadels en hun toepassingen. En tegenwoordig zijn er ook veel zadels tweedehands verkrijgbaar die kwalitatief toch prima zijn en goed betaalbaar!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:16

nee. het kan wel met lage sprongen. maar het zal niet prettig zitten. ik heb een veelzijdigheid waar ik heel fijn mee kan springen en dressuren dus dat raad ik haar aan.

of evt zoals in de reactie hierboven een goed dressuur zadel en een leuk/goedkoop/2e hands veelzijdigheids- of springzadel. het is dan alleen wel alles dat je alles wat erbij hoort 2x moet hebben of je moet het elke keer allemaal om willen wisselen.

Sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:02

Kan best, maar zou er zelf geen wedstrijden mee rijden.. Verkeerde houding en ligt niet echt lekker bij het paard

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:46

Ik zit hier een beetje met het probleem dat ik graag een dressuurzadel zou willen aanschaffen gezien die gewoon heerlijk zitten, maar ik mag toch wel graag een klein sprongetje nemen, is het dan wel verstandig? Ik ga tot de 70, 80 cm, niet hoger, en het is ook niet vaak. Eens in de maand of zo. Ik dacht, ik vraag het maar even in dit topic :D

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:42

xLotje schreef:
Ik zit hier een beetje met het probleem dat ik graag een dressuurzadel zou willen aanschaffen gezien die gewoon heerlijk zitten, maar ik mag toch wel graag een klein sprongetje nemen, is het dan wel verstandig? Ik ga tot de 70, 80 cm, niet hoger, en het is ook niet vaak. Eens in de maand of zo. Ik dacht, ik vraag het maar even in dit topic :D

Dat kan prima naar mijn idee ;)
Zeker als je zo weinig springt :) En het is ook niet zo hoog, dus vgm kan het prima!

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:59

Het kan wel, maar het is echt niet fijn. Ik neem wel eens een laag kruisje ermee en dan verlies ik al mijn evenwicht, terwijl ik met mijn springzadel super blijf zitten op hindernissen boven de meter. Je houding wordt er ook niet beter op en dat lijkt me ook niet zo lekker voor je paard eigenlijk. Als je echt maar af en toe springt en ook niet de hoogte in gaat kan het wel, maar met springles om de week zou ik toch voor een vzh gaan of 2 zadels aanschaffen.