veulen vervoeren 6 maanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:31

mijn veulen is met mama ene paar keer op reis geweest in de twee paard trailer, tussenschot eruit, mama vast en baby los voorstang eruit. dat ging prima. toen hij 7 maanden waS MOEST hij alleen op pas...niets aan de hand, kleine topper :) gewoon vast gezet als ieder ander paard, alleen de lijnen iets korter zodat hij geen omdraai neigingen zou hebben

ikke_12345

Re: veulen vervoeren 6 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 11:23

nog eventjes en dan is het zover! dan gaan we haar eindelijk halen.
Maar merk wel dat de spanning nu toeslaat als ik er over nadenk. We hebben besloten dat we haar los laten staan en de voorkant volledig volzetten met hooi/stro balen de anderhalf paardstrailer kan ik helaas niet lenen omdat de banden vervangen moeten worden dus dat durven we niet aan. dus het wordt een 2 paardstrailer en ik ga kijken of ik er evt een braaf paard naast kan zetten met halen. camera is geregeld voor in de trailer. Spannend!!! :#

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:37

Zorg zeker voor wat lekker hooi in de trailer, liever niet in een hooinet in verband met vast komen zitten.
Ieder paard komt tot rust door te eten en eenmaal op de snelweg, de hele tijd rechtuit zal het toch ontspannen en dan helpt wat eten enorm.

succes met de rit en je veulen!

ikke_12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 11:40

Thnx!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:57

ikke_12345 schreef:
We hebben besloten dat we haar los laten staan en de voorkant volledig volzetten met hooi/stro balen de anderhalf paardstrailer kan ik helaas niet lenen omdat de banden vervangen moeten worden dus dat durven we niet aan. dus het wordt een 2 paardstrailer en ik ga kijken of ik er evt een braaf paard naast kan zetten met halen. camera is geregeld voor in de trailer.

Maar je laat haar dus los staan in een 2 paars trailer incl tussenschot en een paard ernaast?
Dat is naar mijn idee niet echt een veilige situatie :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:01

Ik zou er ook geen ander paard naast zetten hoor.
Je weet niet hoe ze op elkaar reageren.
Misschien probeert het veulen te drinken en krijgt het dan klappen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:36

Inderdaad, het kan goed gaan of heel erg fout. Ik zou hem alleen ophalen, zonder ander paard. Als ze elkaar niet mogen in de trailer en het veulen loopt los kan het heel verkeerd aflopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:42

ik heb mijn friese veulen ooit in een bestelbus vervoerd.Een boks gemaakt van hout,heel dik stro erin en contact met de chauffeur.Dat is 20 jaar geleden.Een reis van Nederland naar Frankrijk.Hij was toen 10 maanden.
Dit mag nu niet meer,maar hij kwam heel fit aan.Los laten staan dus. :D

ikke_12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 19:44

AAhrg twijfel aan alle kanten haha.
mensen die ik spreek zeggen allemaal andere dingen. ik weet het echt niet meer en wordt steeds zenuwachtiger! ik heb al eens meegemaakt dat een veulen met ze voor benen over de voor balk heen hing ondanks dat ie vast stond kan je vertellen dat is niet leuk.

Ik laat haar sowieso los staan, de anderhalf paardstrailer kan ik niet lenen want die is stuk. 2 paardstrailer kan ik of naast het tussen schot dicht bouwen of een ander paard er in zetten en alsnog het stuk bij het veulen compleet dichtbouwen zodat ze niet bij het paard kan maar wel de rust om er naast te staan. drinken zal ze niet doen want ze is al een aantal weken afgespeend en staat nu ook met andere paarden.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:08

Denk er om als je een veulen los zet ze kan omdraaien.
Ze kan door het zeiltje gewoon naar buiten.
Ik heb dit al eens zien gebeuren.
Zorg dat je een hekje er voor hebt.
Ik zou gewoon loszetten, ander paard er naast en hooi/strobalen voorin bouwen zodat hij/zij niet onder de voorstang door kan.

Doe voor de veiligheid een halstertouw aan het halster en sla deze om de nek van het veulen.
Mocht er iets gebeuren onderweg heb je het veulen op deze manier het snelst te pakken(bij uitbreken).

Mijn ervaring is zo gauw je rijd is het rustig.
Dus veulen er op en meteen weg...

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:54

Wij hebben t veulen ook altijd los, en dan tussenschot eruit en stro balen voorin, gewoon rustig rijden dan komt t goed. (Heb er één keer bij gestaan en ze staan vrij stabiel)
Als je zo ver moet rijden neem ik trouwens aan dat een groot deel op de snelweg zal zijn. Dat is natuurlijk weinig inspanning voor t veulen.
Succes !

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:02

ik denk ook los laten staan.
verder zou ik geen bodembedekking neerleggen, dit kan zorgen voor uitglijden las ze onrustig is!

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:03

Hier een leek, heb niet veel verstand van jonge dieren vervoeren, maar is het niet een idee om een soort "trailermaatje" te gebruiken/lenen? In de vorm van een paard dat makkelijk te laden is, rustig op de trailer blijft staan? Hier kan het veulen een voorbeeld aan nemen ofzo :p Dan kun je ook wel maatregelen nemen in de vorm van de voorkant dichtbouwen en he veulen er los naast laten staan toch?
Is voor mijn idee een stuk prettiger dan de kans dat het veulen zichzelf ophangt in een halstertouw..

Edit: Is er op het huidige adres geen mogelijkheid alvast eeb beetje te oefenen? Het veulen de binnenkant van de trailer laten bekijken, scheelt misschien al een hoop stress met opladen!
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 23-01-14 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:19

Ik lees zo snel maar 1 reactie over de achterkant van de trailer....
Ons veulen werd "los" op de trailer gezet maar eer we de klep omhoog hadden (er stond nog iemand bij) kwam meneer (3,5mnd) over de achterklep heen met de voorbenen !! Mooie vergissing dus.
Veulen was 1.10m ongeveer, dus niet eens zo groot.
Opnieuw erop gezet ,hem meteen heel kort vast gezet en gelijk gaan rijden. Toen was het klaar !
Hij ging vreselijk tekeer van te voren (is nog achterover gesteigerd) maar zodra hij vast stond was het oké. En hij kende helemaal niks.
Ik zeg niet dat dat het is, wij hoefde maar een half uurtje, maar hou er wel goed rekening mee. Ze zijn snel als ze in paniek zijn.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:29

Wij hebben er een houten bord/plank ervoor gedaan en vast gemaakt met tairips(hoe heet dat? :') )
Wel zorgen dat je een mes bij de hand hebt, héél belangrijk!!
Ook als je niet met tairips werkt. Ik heb het geluk gehad dat ik een mes op zak had toen mijn veulen zich helemaal vast had gewikkeld

ikke_12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 17:25

Een ander paard ernaast gaat niet lukken. Ze moet het toch echt alleen doen. ik zet de trailer vol met hooi op de bodem een laag zaagsel en de achterkant dicht. ik neem een mes mee en het is inladen en rijden! lange rit voor de boeg vind het enorm spannend.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:59

Ik zou niks op de bodem leggen.
Een trailer bodem is antislip van zichzelf.
Zaagsel en hooi maakt het alleen maar glad....