LRV of HROV

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:26

Ik heb zelf jaren lrv gereden en ik vond de sfeer er veel beter dan op reguliere wedstrijden. Het enige waar ik een hekel aan had was 8-tal rijden. Het is hierboven al genoemd maar ik heb het zelf kunnrn ondervinden dat je met een niet standaard paard (ik heb een PRE) al heel erg goed je best moet doen om in de prijzen te rijden bij sommige jury's. Ik haalde er dan veel voldoening uit wanneer dit wel gebeurde en zag het als een bevestiging dat ik mijn paard goed voor elkaar had. Ik heb ook vaak als opmerking gekregen dat mocht mijn paard een bwper geweest zijn ik vele betere punten zou hebben gehad maar daar heb ik me gewoon bij neergelegd. Ik ben uiteindelijk in de L1 geraakt kort daarna gestopt met lrv wegens studies en tijdsgebrek. Ik heb ook jurycursussen gevolgd tot Z en weet uit ervaring dat enkel de klasses B-L bij ons soms juryleden hadden die geen cursus gevolgd hadden en hetzelfde niveau reden. Ik heb zelf ook hogere klasses gejureerd en daar werd er wel verwacht dat je de jurycursus gehad hebt. Ik heb zelf op het provinciaal iemand uit mijn eigen club in de ring gehad, ik heb dat dan wel aangegeven bij de hoofdjury en daar werdt gezegd dat ze mij geen andere ring konden geven omdat er in elke ring wel iemand van mijn club reed, ik heb die betreffende ring dus ook effectief gejureerd, en achteraf aan degene die in de voormiddag mijn ring had gevraagd hoe haar uitslagen waren bleek dat ons klassement exact identiek was. Als je niet objectief en correct jureerd ben je in mijn ogen een slechte jury, dus ongeacht ras paard en/of bekende ruiter, steeds zo objectief mogelijk blijven, dat is voor mij eerlijk jureren. Helaas is dressuur jureren ook voor interpretatie vatbaar. Wantwat ik een correct gereden proef vind ziet inmand anders misschien niet zo. Maar dan vind ik eerlijkheid naar jezelf toe belangrijker :)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:48

Ok maar we regelen dat wel
Zo goed AN?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:17

@ Ayasha: denk je dat? Je mag met een lrv-licentie 4 eventings van de VLP meerijden als er genoeg startplaatsen zijn en andersom geldt dat ook. Er zijn er nog van onze club die af en toe VLP starten als er bij ons geen wedstrijd is. Zou het niet kunnen dat ze LRV als officiële wedstrijden zien, aangezien die beiden tot vorig jaar allebei subsidie kregen van de overheid?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:18

Ik ben zelf springruiter bij HROV/VOR en ben heel tevreden van hoe het daar gat. Vriendelijke mensen, alles is super netjes en op tijd georganiseerd.

Heb niet heel het topic doorgelezen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:40

Varekaj schreef:
@ Ayasha: denk je dat? Je mag met een lrv-licentie 4 eventings van de VLP meerijden als er genoeg startplaatsen zijn en andersom geldt dat ook. Er zijn er nog van onze club die af en toe VLP starten als er bij ons geen wedstrijd is. Zou het niet kunnen dat ze LRV als officiële wedstrijden zien, aangezien die beiden tot vorig jaar allebei subsidie kregen van de overheid?

Ik denk dat je toestemming moet hebben. KR iig wel toen ik nog reed maar kan veranderd zijn nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:43

Aangezien ze toch aan het discussiëren zijn of LRV en VLP gaan fusioneren of niet zal dat wel duidelijk worden verwacht ik? In ieder geval is de VLP de enige die vanaf nu nog overheidssubsidies krijgt.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:51

Heb gehoord dat de fusie niet door gaat. Lrv gaat verder met weer meer nadruk op groepsdressuur. Dit is de reden waarom ik gestopt ben met Lrv. Heb het gevoel dat zij terug gaan in de tijd. Ik hoopte op een nieuw modern beleid maar helaas. Ze gaan verder en keren zelfs meer terug naar hun oude gedachten goed. Jammer. (mijn persoonlijke mening. Ik kan mij voorstellen dat ruiters dit wel leuk vinden. )
Edit: Ze krijgen idd geen subsidies meer maar blijkbaar springt de boerenbond nu bij om de lrv te behouden zoals het was.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:53

Optiwolk schreef:
Ik ben bewust voor WVUR/HROV gegaan want:
1) ik die 6 jaar dat ik start heb ik nog 0 keer op gras moeten starten. Altijd zand, vaak geopad in de wedstrijdbak, soms ook in de inrijbak.
Ook parking etc altijd goed geregeld.
2) Wij startten in de zomer vroeger 2 of 3x/jaar op een toplocatie als Het Zilveren Spoor in Moorsele
3) Heel gemakkelijk online inschrijven
4) Gediplomeerde jury's. Ik heb overlaatst nog Nationaal Jurylid Santelé aan mijn tafel gehad, in een gewone winterwedstrijd, jawel.
5) Geen clubverplichtingen: geen lessen, dingen georganiseerd door de vereninging, etc etc.
6) Op de wedstrijddag zelf geen verplichtingen.
Ik kom 1u toe voor ik moet starten, ga aanmelden, zadel op, rijd in, start.
Na de proef uitstappen, afzadelen. Tegen dat paard op de trailer staat ben ik 30 minuten verder en ligt mijn protocol al bij het secretariaat.
Zijn de punten niet goed kan ik gewoon naar huis.

...

DIT! Ik heb ook LRV gereden en de voordelen waren dat je op 1 dag zowel dressuur als springen kon starten. Met een hyperkinetisch paard vond ik dat zeker interessant, eerst springen en nadien rustig ontspannen dressuur rijden. :) en dat in de winter onze club goedkoper een indoor piste ging afhuren. Dan moest je 3 euro betalen ipv 10 euro.
Sfeer maak je inderdaad zelf. Zowel bij de LRV als de VLP. Maar voor de rest vind ik de KR/VOR/... wel toffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:06

Bij onze club is de enige "verplichting" dat ze verwachten dat je meehelpt op hun jaarlijks eetfestijn. En al is dat maar 1 dag van de 3, dan zijn ze tevreden. Voor groepsdressuur zoeken ze eerst onder de leden wie zich vrijwillig aanbiedt. Stel dat er op de dag zelf toch iemand uitvalt, dan kan het wel dat ze je oproepen om mee te rijden. Ben geheel vrij om te bepalen of ik naar de les ga of niet, hoeveel wedstrijden ik rij, of ik alleen dressuur doe.

Ik kom nu ook gewoon uurtje voor wedstrijd toe, ga me aanmelden, maak me klaar en rij mijn proef. Half uurtje/uurtje nadien ligt mijn protocol klaar. Zijn de punten goed, dan wacht ik op de prijsuitreiking, zoniet dan ga ik naar huis. Al valt daar niet altijd een lijn in te trekken. Ene keer rij ik winst met 180 punten, de keer erna ben ik met dezelfde score 5e. Tot nu toe nog geen rare dingen meegemaakt. Parking is op weides maar mag op zich niet klagen, de ringen waren tot nu toe allemaal netjes, iedereen is vriendelijk...
Bij VLP reed ik 2 proeven en dan kwam het vaak voor dat er 2 tot zelfs 3u tussen zat. Ben je ook een flink stuk tijd kwijt.
Ik reed bij VLP niveau 0, in de LRV rij ik B1. Al bij al liggen de scores bij beide organisaties in dezelfde lijn met dezelfde werkpunten als commentaar.

@ Laibadji: Oh is het dan al beslist? Was ik nog niet van op de hoogte :)
Beide organisaties hebben zeker sterke punten waar ze allebei van hadden kunnen leren.

Laibadji

Re: LRV of HROV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:13

Ja naar het schijnt is het beslist maar heb het niet uit eerste hand wel uit goede bron.
Ik ben met lrv gestopt omdat ik in 2 clubs gezeten veb waar de sfeer niet fijn was. Bij beiden moesten we 2 dagen helpen op eetfestijn , verplicht 30 eetkaarten verkopen, tussenwedstrijd helpen, clubwerkdagen en moest ik als dressuurruiter nog betalen voor mijn les de springruiters kregen dit gratis.

Nu ik mama ben wil ik wat meer accommodatie. Met een klein kind is een manege wel handiger dan een tent.
Ik was de groepsdressuur zo beu. Wordt veel te ernstig genomen vind ik. Al dat modderworstelen was ik ook moe.

Ik rij nu een PRE hengst dus nu wordt het federatie! Mooi pistes en alle accommodatie :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:22

Sfeer valt bij ons heel goed mee! Ik ben weliswaar vaak alleen op de wedstrijden omdat ik als enige nog in de B zit te sukkelen momenteel. De rest rijdt L1 of hoger, en die moeten vaak pas een dik uur of later na mij rijden. Maar alles alleen moeten doen had ik bij VLP ook, dus zo erg is het niet. Bij de tornooien zal er wel meer volk van de club aanwezig zijn. Ik rij nu de tussenwedstrijden dressuur.

We hebben een chalet als kantine, normale propere toiletten, een grote dressuurpiste met relatief goede bodem, ruime springpiste, grintparking en alle lessen zijn gratis. Je moet gewoon tijdig laten weten of je meerijdt of niet. Het verkopen van eetkaarten voor het eetfestijn vragen ze ook, maar dit zijn er maar 10 en als dat niet lukt is het geen ramp. Ze waarderen het dan wel als je komt helpen. Voor klusjesdagen krijg je ruim op tijd een mail. Helaas valt dat nu pal in mijn vakantie en ik zit dan in Frankrijk, maar dat is geen enkel probleem. In ruil heb ik aangeboden dat ik graag meerij met viertal of als invaller wil functioneren, en zo is er voor alles een oplossing.

In het begin reed ik de dressuurles mee, nu lukt dat niet. Ik werk sinds kort weer en op dinsdag werk ik tot 17u. Eer ik op de weide ben is het snel 18u, dan nog paard laden, spullen inladen en naar de club rijden dus tegen 19u ben ik dan ter plekke voor bijvoorbeeld les om 20u. Dat is om 21u klaar, tegen 22u op de weide en dan nog paard uitladen, spullen uitladen en ik ben voor 23u30 niet thuis. De dag nadien gaat de wekker om 7u, da's in mijn geval gewoon niet handig :')
Met wat geluk veranderen mijn uren vanaf juli waarbij ik op dinsdag tot 12u30 ga werken en op woensdag pas om 13u30 moet starten. Dan kan ik wel weer lessen rijden. Groepsles rijden voor viertal lukt me niet, dat weten ze. Dat hebben ze dit jaar op woensdagavond gezet en ik heb op woensdagmiddag al privéles dressuur... Hadden ze alle begrip voor.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:32

Oh dan heb jij geluk met je club! Houden zo! Bij ons werd zo een gedrag of vragen niet gewaardeerd! Ook was er veel vriendjespolitiek. Het was een club voor 1 bepaalde familie en dat was echt niet fijn.
Ik reed ook mee met de lessen en zelf reed ik op wedstrijd M1 maar werd in de les bij de beginners geplaatst (zelfs nog geen niveau b1!) Sorry maar dat vond ik echt niet fijn!

Het groepsgebeuren is ook niet aan mij besteed maar dat is heel persoonlijk. Ik ben liever alleen met het liefst met zo min mogelijk volk rond mij. Bij ons was er ook veel jaloezie en nijd. Heel jammer. -O-
En zo gaat mijn plezier voor de lrv weg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:41

Op zich vind ik het best jammer dat ik vaak alleen rondloop op wedstrijd en dat de rest wel altijd volk mee heeft, of elkaar kan helpen. Toch maak ik me er niet boos om, ik kan niet verwachten dat ze even om 10u komen opdraven terwijl hun eigen proef pas om 12u30 of later is. Ik ben er dan soms nog als de prijsuitreiking op zich laat wachten, soms ben ik ook alweer weg. Niemand die een ander iets kwalijk neemt :)
De meeste wedstrijdruiters starten ook wel eens vlp of hebben dat vroeger gedaan, en kunnen dus vergelijken. Om die reden probeert de club oa geen juryleden te sturen die geen cursus gehad hebben, net omdat een goede jury ook door ons gewaardeerd wordt als we ergens naartoe gaan. Hoe meer het eetfestijn opbrengt, hoe meer ze proberen te investeren voor de leden in goede accommodatie en lessen. Ik kan niet jureren, maar met eventing Gavere ben ik wel de hele dag gaan fotograferen. Heb ook aangeboden aan iemand die vaak jureert, dat ik gerust mee wil gaan als schrijver als ze iemand nodig heeft. Ik heb net een weide gekocht, als de koop rond is moet daar een dikke boom gekapt worden die ziek is. Diegene die dat gaat doen, die is ook lid van de club. Heb al gemeld, als we dat ding kunnen vervoeren, dat ik die stam graag aan de club schenk als hindernis voor op ons crossveld.
Zijn ze ook al onwijs blij mee :)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:47

Wat een leuke samenwerking! Echt tof! Super voor jou!
Aangezien ik nu een Spanjaard rij is lrv nu niet echt een optie. Ik ga eens gezellig proeven van federatie en kan ik ook beter vergelijken.

Ik ben wel van mening dat het overal iets is en dat er in de federatie ook frustraties zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:09

't Is dat, het heeft allebei zijn voor- en nadelen. Ik vind de dressuurproeven van lrv leuker om te rijden, er zit meer afwisseling in en ze zijn uitdagender. Maar ik vind het puntensysteem van de vlp dan weer beter. Dat hangt af van je score, niet van het klassement.
De accommodaties, mwoah. Wat ik tot nu toe gezien heb van lrv vond ik heel goed meevallen. Bij vlp heb ik ook al op gras moeten parkeren, ik ben ook al bizarre toestanden tegen gekomen bij het losrijden en soms kan je de jury even goed schieten :P De prijzen zijn wel interessanter dan bij lrv. Ik krijg liever €10 cash dan een zak eten van diezelfde waarde, maar waar mijn paarden hun neus voor optrekken :')

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:17

Ayasha schreef:
andersom is dat net zo vrees ik, heb je een officiele licentie dan "eist" de VLP ook dat je enkel hun wedstrijden rijdt. Niet erkende wedstrijden waar een rangschikking op gemaakt wordt kunnen je een schorsing op leveren. UDR rijden mag bv ook niet als je bij de VLP een licentie hebt.

Mag wel, je moet gewoon aan de KBRSF een toestemming vragen.
Ik rijd zowel KNHS als WVUR/ HROV en daar maakt niemand een probleem van.
Maar ik heb omdat ik al jaren bij de VLP een licentie heb (en Belgische nationaliteit) wel toestemming gevraagd aan de KBRSF om KNHS te mogen starten.
En dit moet ook elk jaar opnieuw.