Paard wil geen band met mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:09

Mijn merrie had dit ook.. Zij was gewoon zeer zelfstandig.. Met rijden kon ik met haar lezen en schrijven.. Ernaast was ze ook braaf, maar t is nooit een knuffel geweest.. Dat is wel anders met mijn huidoge ruin.. Das echt een knuffelbeer..

LindeVH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 14:16

Amalarab schreef:
Jeetje wat een hel moet dat zijn geweest...

Dat kan je wel zeggen!

LindeVH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 14:19

VEgruizinga schreef:
Wij hebben zelf een ruin en merrie. waarvan de ruin ontzettend de diva kan uithangen (weglopen in de wei, chagrijnig doen en moeilijk kijken) maar die is wel ontzettend op me gericht zodra ik hem aan een touwtje heb.
Ik denk dat dat trauma moet 'slijten'. waarschijnlijk zit bij jou ook al de verwachting dat ze bang gaat doen 'in je kont'. Realiseer je wel hoe goed het is dat ze stil gaat staan ipv bijvoorbeeld hard wegrennen als ze iets eng vindt. dat stilstaan is omdat ze op jou gaat hangen.

Dat stilstaan is idd positiever dan weglopen! Ach, het is gewoon echt een superpaard.. ik vind het echt jammer dat dat voorval er geweest is. :(

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:36

Volgens mij heb je een WERELDPAARD aan haar. Elk ander paard zou na zo'n traumatische ervaring niet meer te hanteren zijn... Ze is intelligent genoeg om te beseffen dat ze jou wel kan vertrouwen, maar ,...de buitenwereld niet! Super intelligent! Heb maar geduld. :o

Cassidy

Re: Paard wil geen band met mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:44

Ik denk dat je met je merrie een wereldpaard in handen hebt. Maar ik denk ook dat je met behulp van grondwerk nog net dat extra beetje van je paard krijgt wat je nu mist. Bijv. dat ze vrijwillig naar je toekomt als je het land opgaat en niet voor je wegloopt.

Ik zou Parelli met haar doen. Krijgt ze ook meer zelfvertrouwen door en is het schrikkerige bij het buitenrijden ook over.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:33

Mijn merrie is precies hetzelfde. Als ik in de wei komt, loopt ze weg, je zult haar er ook niet uit krijgen. Op de poetsplaats en op stal is het wel een knuffel en tijdens het rijden doet ze alles voor me. Ik had haar laatst eens losgelaten in de bak, en toen een soort join up gedaan. Ik weet niet of je er wel eens van hebt gehoord, maar het heeft bij mij enorm geholpen. In de wei komt ze nog steeds niet meteen op me af, maar ze loopt niet meer voor me weg. En als ik eenmaal bij haar ben, dan kan ik haar zonder halster uit de wei halen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:34

Independence schreef:
Mijn merrie is precies hetzelfde. Als ik in de wei komt, loopt ze weg, je zult haar er ook niet uit krijgen. Op de poetsplaats en op stal is het wel een knuffel en tijdens het rijden doet ze alles voor me. Ik had haar laatst eens losgelaten in de bak, en toen een soort join up gedaan. Ik weet niet of je er wel eens van hebt gehoord, maar het heeft bij mij enorm geholpen. In de wei komt ze nog steeds niet meteen op me af, maar ze loopt niet meer voor me weg. En als ik eenmaal bij haar ben, dan kan ik haar zonder halster uit de wei halen.

...

[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Join-up is dus niet aan te raden.

LindeVH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:40

heb wel eens een join-up gezien bij een mevrouw die paarden trainde waar mensen met een beperking mee konden rijden en omgaan. Die liet haar paard wat rond haar lopen en als hij wou stoppen spoorde ze haar met haar stem weer aan. ze zei dat dat een join up was, maar waarschijnlijk is dat wel wat meer? en wat is er mis mee? ik heb het zelf nog nooit gedaan dus ik weet niet wat er goed of slecht aan is

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:41

LindeVH schreef:
heb wel eens een join-up gezien bij een mevrouw die paarden trainde waar mensen met een beperking mee konden rijden en omgaan. Die liet haar paard wat rond haar lopen en als hij wou stoppen spoorde ze haar met haar stem weer aan. ze zei dat dat een join up was, maar waarschijnlijk is dat wel wat meer? en wat is er mis mee? ik heb het zelf nog nooit gedaan dus ik weet niet wat er goed of slecht aan is

Misschien bovenstaande link even openen,
je dwingt je paard of om weg te gaan uit de kudde (dat is voor een wild paard gelijk aan dood gaan) of om zich over te geven...

Is niet echt vriendelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:49

Een Join Up volgens Monty Roberts is idd niet zo fijn voor je paard. Maar een Join Up kun je op meerdere manieren bereiken, zelfs als je de box inkomt. Het is het moment waarop een paard zich naar je toedraait en op je afloopt. En dat kun je op verschillende manieren voor elkaar krijgen, onder andere door grondwerk.

De Join Up volgens Stacy Westfall met een zoon van haar helaas inmiddels overleden wereldberoemde paard Roxy.

http://www.youtube.com/watch?v=1_MSomz0yg0

LindeVH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:51

ja ik heb het gelezen en begrijp het. je straft je paard eigenlijk zonder dat het iets misdaan heeft.. dat is wel verkeerd.

LindeVH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:52

cassidy, zal dat van jou ook eens bekijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:03

Sommige paarden houden niet van getrut en dat moet je respecteren. Ze is alphamerrie en daardoor ook trotser en afstandelijker dan de abderen, ze wil ook van jouw respect en als je die geeft, geeft zij dat ook aan jouw.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:31

Alphamerrie of niet, weglopen is een big No-no, en een teken dat er toch dingen niet zo jofel zijn tussen ts en haar paardje.

En daar kan en dient aan gewerkt te worden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:43

dat vind ik ook.
Als ik in de weide kom , ben ik de alpha.
En vind het wel handig als het paard toch uit eigen beweging naar mij toe komt.
Wij hadden eens in de Ardennen op trektocht , en ons paard daar gestald op een grote weide ong 4hectare, begin er dan maar eens achter te lopen, succes alvast.

Cassidy schreef:
Alphamerrie of niet, weglopen is een big No-no, en een teken dat er toch dingen niet zo jofel zijn tussen ts en haar paardje.

En daar kan en dient aan gewerkt te worden.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:04

Mijn paard wilde ook nooit komen voor een kroel beurt of gewoon eens in de wei. Ik kom regelmatig in de wei om iets lekkers te geven of gewoon even erbij te zitten en dan ga ik weer. Zo weten ze dat ik niet altijd maar kom om ze binnen te halen of om te rijden.
De andere paarden komen altijd lekker om me heen staan en gaan dan grazen of komen een koekje of een kriebel halen, bij mijn merrie had ik dat nooit.
Ze was ook erg dominant. Ik heb toen besloten een grondwerk les te nemen (ik dacht, joh we proberen het eens), de vrouw die mij les gaf ging eerst zelf loswerken met mijn paard. Toen ze eenmaal mijn paard rond haar heen had lopen zonder loswerktouw begon ze eigenlijk meteen te kletsen en te praten over wat het paard uitstraalde en wat ze aan haar kon zien.

Mijn paard werd duidelijk op haar plaats gezet door de duidelijke leiding en lichaamstaal die de instructeur uitstraalde. Toen mocht ik het proberen en na 15 min moest ik haar halt laten houden met lichaamstaal en zorgen dat ze mij recht aan keek. Toen ze me aankeek had ik het voel dwars door haar heen te kunnen kijken, het was schemerig en de lamp van de bak stond achter haar en haar ogen keken ook dwars door de mijne heen. Zo voelde het.
Heel warm gevoel kreeg ik daar van. Ik had eindelijk een moment met mijn paard.
Sinds die les neem ik eigenlijk nog steeds altijd mee wat ik er heb geleerd als we gaan wandelen, rijden en omgang. Ik heb geleerd hoe je het paard terecht kan wijzen op een nette, begrijpelijke manier.
Hierdoor is de band alleen maar gegroeid. Het was geen wondermiddel dat boem pats alles veranderde maar het leert je om beter naar je paard te kijken.

Grondwerk opende mijn ogen eerlijk gezegd vond het altijd zo'n gezweef. Ik wist niet waar ik moest beginnen dus dacht neem eens een les, en ik ben er eerlijk gezegd erg blij mee dat ik dat heb gedaan.

Misschien nog wel leuk; als je verdiept in parelli schrijven ze over 7 games, die zijn erg leuk om stapje voor stapje met je paard te doen. Ook om ze minder gevoelig te maken voor geluiden en voorwerpen!
In princiepe vind ik dat over het grondwerk zelf eigenlijk veel dingen wel overeen komen met elkaar, qua loswerken en basis. Als je het onder de knie hebt kan je uitbreiden ! :)