ruin die dekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:43

Femke schreef:
ikke schreef:

.... Het is dus onzin om te zeggen dat het gevaarlijk is, maar evengoed kun je niet standaard zeggen dat het geen kwaad kan. Het hangt volledig af van de betrokken individuen.....

Daarom zeg ik daar ook niets over.
Ik vertel alleen hoe het bij ons was, en wat onze ervaring was.
En geef daarbij geen algemene opmerking of advies, zoals je kunt lezen :)

Als je de tekst niet uit z'n verband rukt, hoef je het ook niet persoonlijk op te pakken....

pippenstein

Re: ruin die dekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:24

nee maar ik heb hem net en om hem nou gelijk weer in andere groep te zetten. ze maken nu kennis over de draad en over een paar maanden ( april ) dan ga ik het eens proberen om de ruinen een voor een met mijn IJs op de wei te zetten. Ik wil er dan wel mensen bij die helpen als het dan toch mis gaat. De tinker doet momenteel raar omdat hij echt maatjes was met mijn Haflinger. Die is verkocht en daar heeft hij best last van. Die andere twee ( NF van 1.46 en welsch van 1.30 ) ruinen kunnen gemeen bijten maar daar blijft het bij.

skibby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:59

Hoe groot is die tinker ruin die bij jou op stal staat dan ? En waarom vertrouw je die tinker ruin niet ? Het zijn wel allemaal ruinen die bij elkaar lopen zoals je dat zelf schreef . Het wil niet zeggen dat de grootste de baas zal zijn . Dat maken ze onderling wel uit met elkaar.
Weet jij misschien ook voor dat je ruin werd geruind dat hij misschien wel gedekt kan hebben ?( weet niet of je ruin in groepsverband stond met merries en ruinen , in die tijd voor het ruinen ?) Of was die dominante IJslandse merrie hengstig ? Je schreef ook dat je hem nog niet zolang heb en dat hij ook alleen stond maar ook lang met andere pony's. Deed hij het daar ook ? Hebben ze dat niet aan je verteld ?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:25

Nee de eigenares is verleden jaar januari overleden dus helaas niet zo veel info. Hij stond toen nog met een fjord merrie en ruin ( moeder en zoon ) bij haar heeft ie nooit iets geprobeerd volgens familie lid. Vanaf mei alleen gestaan omdat de fjorden verkocht waren. Voor het castreren stond ie bij een ander ruintje bij de fokker.

De Tinker ruin is 1.56 en mega fors ( type tank ) En de paddock is niet groot genoeg om hem nu te introduceren. Misschien van het voorjaar op de grote weide dan is het gras waarschijnlijk veel interessanter. De IJslandse merrie werd hengstig van hem vanaf moment dat ze hem zag ( plassen en staart opzij houden ) Voorheen is me het nog nooit opgevallen want toen was ze waarschijnlijk nog nooit zooo hengstig als nu.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:30

Ik heb het ook een keer gehad met Dublin dat hij een merrie spontaan hengstig maakt, maar ik ben daar alleen maar blij mee want een hengstige merrie accepteerde hem dan sneller. ;)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:30

Een stalgenoot had dit ook, liet haar paard onderzoeken en toen bleek dat het hele beest nooit gecastreerd was .. Wie weet heb je nog een wilde hengst :P

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:35

Ik zou als eigenaar van een merrie totaal niet blij zijn!

Mijn merrie van 154 door frieze ruin op dag vaak gedekt. Ruin hebben we er toen uit vehaalt. En in andere koppel gezet. En anders had ik mijn merrie er uit gehaald.

Maar jah bespreek hef met de eigenaar van de merrie als die het niet wil dan moet je ruin toch in een andere wei

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 21:10

Hij is wel gecastreerd want het staat ook in zn paspoort ( datum wanneer dit is gedaan ) kan me niet voorstellen dat ze hiermee frauderen. Als dat spul binnen is ga ik dat eens proberen en misschien wordt het dan wel minder. Hij was zondag ook al veel relaxter.

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:52

Onze schimmelruin van 18 maakt alle merries die bij hem in de buurt komen echt spontaan hengstig. Onze eigen merries zijn aan hem gewend maar zodra er een vreemde merrie in zijn buurt komt: raak! Gelukkig dekt hij niet maar vertoont echt hengstengedrag, dwz gieren bij contact en slaan met voorbeen. Verder een probleemloos paard, dat wel :D !

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:44

Hier ook een dekkende ruin :+ en hij loopt nu met alleen ruinen en is super tevreden!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:09

VVDD ---> OPG

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 14:43

We zijn nu twee weken verder en volgens mij is de verkering alweer uit tussen mijn IJs en de merrie haha. Tenminste als het aan de merrie ligt. Mijn ruin loopt nog wel veel achter haar aan. Niemand heeft het hem nog zien doen.
Iemand vertelde me dat merries hengstig worden als zelfbescherming bij nadering van vreemd paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:22

pippenstein schreef:
We zijn nu twee weken verder en volgens mij is de verkering alweer uit tussen mijn IJs en de merrie haha. Tenminste als het aan de merrie ligt. Mijn ruin loopt nog wel veel achter haar aan. Niemand heeft het hem nog zien doen.
Iemand vertelde me dat merries hengstig worden als zelfbescherming bij nadering van vreemd paard.

Dat klopt, merries kunnen hengstigheid gebruiken als bescherming naar een vreemd paard.
Dat is een bekend verschijnsel, maar niet iedereen wil het geloven.

Dat verschijnsel neemt binnen enkele dagen weer af en vervolgens gaat de normale cyclus gewoon verder. Over enige tijd heb je dus kans dat het weer gebeurt omdat de merrie weer gewoon hengstig is, conform de cyclus.

skibby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:58

Fijn dat het nu al beter gaat met je ruin. Misschien valt het straks wel mee met je ruin als de merrie niet meer hengstig is. Het kan ook zijn dat je ruin alleen maar dekt als er een hengstige merrie rond loopt. Dat zal ook goed kunnen. Hoe is de contact met die grote tinker? Jeetje die is echt heel groot.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:35

De ruin van me zusje dekt ook. Eerder stonden ze met zijn drieen 2 merries en hij dan. Maar we hebben een merrie eruit gehaald omdat hij haar continu aan het dekken was. Bij mijn merrie doet hij het niet, omdat zij simpel weg het niet toe staat.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:08

Ik heb precies hetzelfde!!!

Ik heb een , inmiddels 10 jarige fjorden RUIN... ik heb hem sinds hij 2 is... hij is op 2,5 gecastreerd.. echter.. sprong hij altijd op elke merrie die hij zag.. ook toen ik hem ging inrijden, reed ik eerst in groepslessen, daar ben ik snel uit gezet omdat mijn lieve paard op merries sprong tijdens het rijden.. aangezien ik hem nog aan het inrijden was nog geen controle uiteraard.. hij moest alles nog leren..

lang privé les gehad.. dit ging goed.. tot 5 jarige leeftijd vooral alleen gereden, hij stond ook apart in het land, want met merries was geen optie.. toen ging ik 2 maanden naar het buitenland en mocht hij 2 maanden in een kudde staan.. hij heeft zich daar lekker uitgeleefd.. geen nakomelingen (voor zo ver ik weet) verwekt...

toen kwam er een arabische merrie die kreupel was bij hem in het land om tot rust te komen.. elke keer als ik kwam, zat hij er weer bovenop.. die merrie was na 1 dag niet meer kreupel, ging na een week weer terug naar eigenaar en liep gelijk weer kreupel (slim beest)

sinds dien staat hij helemaal apart, soms nog wel eens met een ruin geprobeerd maar dit liep meestal op vechten uit.. althans,, vanuit 1 kant.. die van mij...

verder heb ik altijd veel buitenritten met hem gedaan, dit ging altijd goed, als ik een merrie tegen kwam wel ff showen maar dat was het inmiddels rijd ik ook gewoon met merries en dat gaat ook goed ..

zijn puberteit was echt heel lastig ondzettend dominant maar vanaf zijn 6e heb ik hem onder controle xD en nu gaat het allemaal super..

vertelde dit verhaal laatst aan iemand en die had het erover dat die van mij bijna wel 100 procent zeker een klophengst moet zijn..

dus misschien ga ik dat binnenkort maar eens laten onderzoeken.. hoop dat hij dan nog zou kunnen voortplanten want wilde altijd stiekum een hengst xD

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:17

wil wel nog even toevoegen: ik heb verder helemaal geen verstand van klophengsten e.d. en heb hem vlak na zijn 'castratie' gekocht van een handelaar..
hij was dus bijna 3 toen hij in mijn bezit kwam.. ik lees even terug in deze topic, dat de castratie in het paspoort staat??? bij mij niet.. dan zou ik echt flink afgezet zijn en daar pas na 8 jaar achter komen... :+ :+

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:15

We hadden ook zo ruin op stal staan die dekte en altijd de zelfde merrie en schood hij niet op dan kreeg die een trap van de merrie. toen is de ruin appart gezet.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:20

Mijn ruin deed dat ook bij zijn volle zus :P zolang er geen kleintjes uit voorkomen en ze geen ruzie maken was het voor mij ok

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:57

Ben ik nou echt de enige die denkt: goh, das leuk voor ze, hebben ze ook een pleziertje.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:01

Ik heb dat ook hoor, zolang ze geen schade bij elkaar aan brengen zou ik ze lekker hun gang laten gaan

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:03

Sassol schreef:
Ben ik nou echt de enige die denkt: goh, das leuk voor ze, hebben ze ook een pleziertje.

Hahaha, ja jij gunt ze tenminste iets.

Ik heb december 2012 een shet gekregen, ook een ruin.
In het begin zat hij ook steeds op me haflinger merrie.

Maar ik moet zeggen dat de laatste maanden dit niet meer gebeurt.

Zal wel nieuwigheid zijn geweest voor de shet want die heeft altijd met een koe gestaan.

Het is geen gezicht. :D Ik heb een keer een foto gemaakt, elke keer als ik die zie moet ik lachen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:40

Sassol schreef:

Nee hoor; zolang het allemaal een beetje beleeft en voorzichtig gaat, zie ik het probleem niet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:36

lissie_zigor schreef:
wil wel nog even toevoegen: ik heb verder helemaal geen verstand van klophengsten e.d. en heb hem vlak na zijn 'castratie' gekocht van een handelaar..
hij was dus bijna 3 toen hij in mijn bezit kwam.. ik lees even terug in deze topic, dat de castratie in het paspoort staat??? bij mij niet.. dan zou ik echt flink afgezet zijn en daar pas na 8 jaar achter komen... :+ :+

Bezitter van klophengst meldt zich xD.
Klophengsten hun zaad is meestal niet goed door de hogere temperatuur in het lichaam. Bovendien zou je dat ook moeten merken aan zijn gedrag. De mijne kan zich soms echt compleet gestoord gedragen, vooral nu het weer voorjaar is. Maar meestal is hij gewoon rustig, desondanks zijn klophengst zijn. Klophengsten worden als zeer lastig neergezet, dat was die van mij alleen in de puberteit, waar hij nu god zij dank uit is.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:45

Fijn dat het nu wat rustiger is! Hopelijk kan hij toch gewoon op deze stal in die merriegroep blijven staan!
De ruintjes zullen wel jaloers op hem zijn, dat hij lekker tussen de merries mag lopen ;)

Mijn oudje van 21 deed het ook nooit, in zijn hele leven nooit op een merrie gezeten, totdat ik hem koppelde aan de merrie van een vriendin, ze zijn onafscheidelijk geweest, en dat is de enige merrie waar hij ooit opgeklommen is met regelmaat. Merrie is overleden, en daarna heb ik hem ook nooit meer zien dekken. Vond het in het begin ook eng, maar ja, hou ze maar eens tegen.. Hij deed het wel voorzichtig gelukkig. En hij kwam er ook nooit helemaal in. Maar het erop springen is voor de rug van de merrie niet zo fijn.