paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:12

Kelly_Taco schreef:
Doet ze alleen ijsberen of ook springen?

Zolang ze kan blijven lopen voedt ze ook haar eigen gedrag.
Heb je al geprobeerd om haar vast te zetten in haar stal?
Klinkt misschien een beetje cru maar vaak als ze door hebben dat ze dan geen kant meer op kunnen geven ze zich er wel aan over en ontspannen ze.
Duurt soms een half uur maar ik ken er geen die daarna nog loopt te ijsberen.

Vastzetten in de stal zou ik echt absoluut niet doen. :n
Daar los je m.i. niets mee op.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:16

Kim_Evendi schreef:
Kelly_Taco schreef:
Doet ze alleen ijsberen of ook springen?

Zolang ze kan blijven lopen voedt ze ook haar eigen gedrag.
Heb je al geprobeerd om haar vast te zetten in haar stal?
Klinkt misschien een beetje cru maar vaak als ze door hebben dat ze dan geen kant meer op kunnen geven ze zich er wel aan over en ontspannen ze.
Duurt soms een half uur maar ik ken er geen die daarna nog loopt te ijsberen.

Vastzetten in de stal zou ik echt absoluut niet doen. :n
Daar los je m.i. niets mee op.

Zoals je hierboven kan lezen lost het in sommige gevallen wel degelijk iets op.
Een paard maar rondjes in de stal laten stressen schiet je namelijk ook niet mee op (nog gevaarlijk voor blessures ook).
Sterker nog dan blijven ze ook maar adrenaline aanmaken en kalmeren ze echt niet.
Door het paard vast te zetten kan je het stressgedrag doorbreken en het dier als het gekalmeerd is weer los maken.
Ik begrijp dat de paarden van ts aan huis staan dus ze kan ze ook vanaf een afstandje in de gaten houden.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:19

daffie1986 schreef:
unihorses schreef:
geen tranquigel... dat maakt je paard enkel angstiger... ja, hij oogt kalmer... maar eigenlijk...

Dat is alleen voor honden en katten. MAar met het oog op ruwvoer geven zou ik zoiezo geen verdovende middelen willen geven.

dat hond en kat moet op de verpakking staan anders mag het niet meer zonder recept verkocht worden
die uitleg kreeg ik bij een groothandel toen ik het ging kopen voor het scheren van mijn pony
werkt perfect, maar ik zou het idd niet op een paard gebruiken wat al gestressd is

Kelly_Taco

Re: paard nu al over de zeik, hoe moet dat morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:20

Tranquigel werkt omdat het de spieren verslapt maar je paard zijn hersenactiviteit wordt scherper.
MAW je maakt hem banger maar hij kan zich niet bewegen omdat jij zijn spieren lam hebt gelegd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 17:25

project oornet met wat is mislukt :(

Kom net weer bij haar kijken, heeft ze het oornet van dr oren afgewurmt, die hing scheef aan de zijkant van haar hoofd met de watten er nog keurig in :(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:37

Hier ook een paar die al een paar dagen over de pis zijn..Ik probeer ze zoveel mogelijk in het normale ritme te houden en geef een homeopathisch middel(weet even niet hoe het heet)icm met wat rescue druppels wat iets lijkt te helpen,maar verder is het afwachten tot het weer rustig is en hopen dat alles goed gaat..Een van mijn paardjes is door de stress al heel wat kilo's afgevallen en heeft maagklachten gehad in het verleden nu ben ik bang dat het weer mis is..Ik hoop in elk geval dat hij na oud en nieuw weer snel aan komt,want meneer is niet makkelijk op gewicht te houden en krijgt door dit soort gezeik veel minder eetlust..Hoop dat het nog een afgeschaft word!!!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:04

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:29

die van mij staat nu gestald naast een plastic koe :+ ideaal die kan ook niet de stress ingaan :+

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:34

Mijne is ook helemaal gestrest! Werkt ook niet mee dat ik vandaag 2 jochies er op heb betrapt dat ze rotjes naar hem gooide :(
Maar bij mij werkt ook niks. Ik heb hem in de paddock gezet en verder heb ik hem maar gelaten met mijn andere pony die het allemaal wel best vind.. Ik geloof niet dat er voor zulke paarden een oplossing is (kan ook de gedachte van mij zijn, ik heb nou eenmaal niet zo veel ervaring), gewoon een paar daagjes doorbijten..
Veel sterkte met je paard! Ga vooral veel bij hem kijken om zeker te weten dat er niks mis is!!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:34

Hoe gaat het, TS?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 10:15

Hier was het een ramp.
Overdag in de paddock ging supergoed. Om 6 uur op stal gedaan met een beetje hooi. Ging ook heel goed. Hij stond rustig te eten. Maar om 8 uur begon het gedrentel.
Gelukkig heb ik een camera in de stal en kon hem dus vanuit huis in de gaten houden en is het naar de stal maar een paar meter.
Vanaf 8 uur heb ik hem regelmatig even uit de stal gehaald en met hem rondgewandeld in de paddock. Daarbij gedroeg hij zich keurig. Geen gespring of gesteiger maar aan een los touwtje meestappen. Dan weer naar binnen en kijken of hij rustig bleef. Ik had nog een horslyx liksteen liggen en die heb ik hem telkens even gegeven. Dat vond hij toch wel heel lekker en daardoor bleef hij dan rustig. Totdat het geknetter weer begon.
Wij wonen een paar honderd meter van het dorp. Wel een heel klein dorpje, maar er waren een paar van die eikels die om de zoveel tijd van dat knetterende siervuurwerk afstaken. De losse knallen had hij niet zoveel moeite mee maar dat geknetter werd hem echt teveel.
Vanaf 11 tot 12 bijna continu gestapt. Om 12 uur op stal een bak slobber gegeven. Daar bleef hij ook redelijk rustig bij. En toen weer tot 1 uur naar buiten om te wandelen. Om half 1 hebben ze hier namelijk bij het dorpshuis ook nog eens een groot vuurwerk -:(-
Daarna nog een poosje bij hem in de stal gezeten totdat hij echt aan zijn hooi begon en om 2 uur naar bed gegaan. Monitor naast mijn bed zodat ik hem toch in de gaten kon houden, maar gelukkig is hij verder rustig gebleven.

Hij is nu buiten wel weer rustig.

Van mij mogen ze dat vuurwerk direct afschaffen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 10:55

Mijn paard heeft de dag en nacht doorgebracht met een paar scheppen kalmerende korrels.
Die raakte gisterochtend totaal in paniek en klom letterlijk zijn stal uit.
Met een vriendje in het paddock hielp, maar zodra hij naar binnen moest begon het heel snel weer.
Radio op standje discotheek, maar hij bleef steigeren. Was bang dat hij zijn benen ging breken...
Dus advies bij de DA ingewonnen en een potje korrels gehaald.
Daarna was hij nog wel bang, maar niet zo bang dat hij de stal uit wilde klimmen zeg maar. "Beheersbaar" bang noem ik het maar even.

Voor hem was het de eerste oud en nieuw alleen in een box. Want hij heeft 3 jaar in de opfok gestaan.
En in zijn paniek heeft hij dan ook bij zijn buurvrouw in stal proberen te klimmen. Helaas was bij elkaar zetten in een box van 3x3 geen optie.

Ben blij dat achter de rug is. Al denk ik dat ik hem op een of andere manier moet gaan trainen voor volgend jaar.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:42

Sabbientje schreef:
Mijn paard heeft de dag en nacht doorgebracht met een paar scheppen kalmerende korrels.
Die raakte gisterochtend totaal in paniek en klom letterlijk zijn stal uit.

Die van mij steigert of doet gelukkig niet, maar hij drentelt heel snel heen en weer. Als het heel erg wordt, zit hij zowat op zijn kont als hij omdraait.
Bij hem is het op stal ook erger als buiten. Maar ik heb geen licht in de paddock en vind het in het donker toch te riskant, kan ik hem ook moeilijk in de gaten houden.

Wat waren dat voor korrels die je hebt gehad? Geen spul waarvan ze suf worden, maar waarbij de zintuigen wel op scherp blijven?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:11

Vetranquil heet het geloof ik.

We hebben hem een minimale dosering gegeven. Wilde namelijk niet dat hij te suf werd. Inderdaad in verband met dat ze dan zich niet kunnen uiten, maar van binnen wel bang heel bang zijn. Want volgens mij heb je weinig "spul" voor paarden dat anders werkt. Ja, homeopathisch, maar daar had ik geen tijd meer voor om dat uit te zoeken. Het was op dit moment de kalmerende korrels geven of de volgende dag een paard met een gebroken been of meerdere want ik heb hem ook nog bijna onderuit zien gaan in stal ook:( .

Hij mocht bang zijn, hij mocht toenadering zoeken bij de buurvrouw, maar niet door over zijn stal te klimmen. En het is ons gelukt precies dat te bereiken wat we wilde.