Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:00

xGwennn_94 schreef:
Ik draag bijna nooit een cap, en mensen kunnen wel zeggen van dat is gevraarlijk, maar de meeste staan ook niet stil als je cap valt dat je officeel een nieuwe moet komen omdat een cap dan niet meer veilig is.

Mijn merrie is heel ondeugend onder het rijden bokt en komt wel eens omhoog, ja braaf me cap op en nog een hersenschudding (ja blijkbaar heb ik hersenen *\o/* ) Een cap zegt niet altijd alles.

Volgens mij moet je je cap al vervangen als je 'm uberhaupt uit je handen laat vallen.. Dan was mijn cap geloof ik al voordat ik er uberhaupt mee ging rijden al niet meer veilig vrees ik :')

Hier ook al vaak genoeg gevallen alleen nooit op m'n hoofd, omdat ik uit reflectie m'n hoofd probeer te beschermen. Ondanks dat ik die cap op heb blijf ik zo stom om als een kommetje te vallen.. Moet je ook niet te vaak doen kan ik je zeggen :+

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:01

Het zal wel aan mij liggen maar ik voel me aangesproken door sommige opmerkingen.
Hoezo zou ik niet weten dat ik een cap op moet omdat ik geen hersens heb?
Ik heb een hoger IQ dan de gemiddelde Nederlander, en zelf heb ik ook een keer een ongeluk gehad.
Paard ging op noodstop voor de hindernis en daarna sprong ze alsnog, wat resulteerde in een doodsmak van mij midden in de hindernis met mijn kop op een van de balken :D
Was erg fijn. Niks aan over gehouden, alleen wat blauwe plekken. Maar daarom heb ik hem ook regelmatig op. Soms een keertje niet.

Blijft toch mijn eigen verantwoordelijk. Van iedereen vind ik.
Zijn niet mijn zaken.

Het gaat af en toe wel ver.
We hebben allemaal een stel hersenen -al wordt beweerd van niet- en kunnen echt wel voor onszelf nadenken :)

miss_lizje

9 van de 10 keer heb ik een cap op. Alleen voor fotoshoots wil ik hem nog wel eens aflaten maar gaat hij wel altijd mee. Is paard afgeleid en druk? Dan gaat de cap op ondanks de foto's.
Een BP vind ik daarintegen zeer waardeloos. Omdat ik minder bewegingsvrijheid heb kan ik ook minder goed meebewegen met het paard als het op een paar goede rotbokken uitzitten word. Ook heb ik al meerdere keren gemerkt dat ik met een BP niet kan doorrollen na een val. Van de vallen die ik gemaakt heb, heb ik juist het meeste last gehad van de vallen waarbij ik met BP reed. Daarnaast is een goed passende BP voor vrouwen met volle boezem vinden ook al een lastig iets. Ondanks dat ik er 1 heb gevonden die van alle het beste paste, draag ik hem alleen bij springen omdat ik het gewoon een te irritant ding vind. Daarnaast is vanuit mijn fysio haar oogpunt een BP voor mij ook niet goed. Met mijn hypermobiliteit kan ik namelijk heerlijk in zo'n ding gaan hangen in plaats van zelf zo goed mogelijk rechtop te blijven zitten.

Sjolvir

Ceriadwen schreef:
Andere risicosporten zoals ijshockey, Rugby, skieen, autorace kennen inderdaad een heel skala aan veiligheidsmiddelen.

Bij sporten als Hockey, voetbal, cricket ed hebben de meer risicovolle posities ook aangescherpte veiligheids eisen.

In principe zou een BP verplichting zo gek nog niet zijn als je bekijkt hoe bij ons de risico's verdeeld zijn.

Die BP heb ik tijden aangehad, tot het van de zomer bloedheet was.
Toen overwogen dat de kans op neervallen wegens zonnesteek met dat ding aan groter was dan de kans van zwartje af te vallen. (die gewoon heel braaf is, anders had ik hem aangelaten)

En ik heb een dure, dus veel comfortabeler dan deze gaan ze niet worden, in de zomer zijn die isolatie pakjes gewoon killing!

Overigens is die BP verplicht in de SGW, wat niet zo vreemd is.

Samblabla

Ik draag altijd mijn cap. met uitzondering van 1 fotoshoot na :D
Sowieso ik ben de laatste tijd zoveel van me knol afgevallen dat ik me onzeker zonder cap voel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:03

Snadrem schreef:
Nee: een goed passende cap belemmert niemand. Iedereen die hier zegt last te hebben van hoofdpijn etc., draagt geen goed passende cap.

Het lijkt mij dat je dat niet zomaar kunt stellen. Caps hebben bv altijd gewicht, dat drukt dus altijd op je hoofd. Er zijn mensen die van het minste of geringste last kunnen hebben, en ook perfect zittende caps houden die invloed. Dat is een beetje hetzelfde fabeltje dat je met perfect passende schoenen geen blaren krijgt: als je daar gevoelig voor bent krijg je die wel, al zijn je schoenen nog zo goed.

xGwennn_94

HeavensLove schreef:
xGwennn_94 schreef:
Ik draag bijna nooit een cap, en mensen kunnen wel zeggen van dat is gevraarlijk, maar de meeste staan ook niet stil als je cap valt dat je officeel een nieuwe moet komen omdat een cap dan niet meer veilig is.

Mijn merrie is heel ondeugend onder het rijden bokt en komt wel eens omhoog, ja braaf me cap op en nog een hersenschudding (ja blijkbaar heb ik hersenen *\o/* ) Een cap zegt niet altijd alles.

dan te bedenken dat een cap wel meermaals uit de handen durft vallen of van de planken valt zonder dat je hem op hebt XD

haha moet je nagaan xD

_Linda

Ik rijd enkel met helm bij de jonge paarden. 's Winters sowieso te koud voor een helm, liever m'n wintermuts, maar een jong paard of een probleem paard bijt ik toch even door en zet ik m'n helm op. Maar anders niet, eigen keuze. Er bestaat geen excuus om hem niet op te zetten.

Wel vind ik dat afhankelijk van de kwaliteiten van de ruiter en hoe 'broke' het paard is, je ongelukken kunt minimaliseren. En bepaalde takken in de ruitersport dragen ook weer een hoger risico.

Wel denk ik dat het veel mensen die geen cap dragen omdat ze denken dat hun paard zo braaf is een cap zouden moeten dragen. Simpelweg omdat het paard niet zo braaf/getraind is als het uit z'n comfortzone komt/in onverwachtste situatie en/of de ruiter niet goed genoeg kan rijden om de situatie juist aan te pakken. Djah dan krijg je ongelukken.

Zo heb ik mensen gezien die op hoog niveau wedstrijden rijden en winnen, maar neem je ze mee op een buitenrit op een braaf paard, vallen ze eraf omdat het paard even schrikt van bijv. een wegspringend hert. Of omdat ze dachten dat hun paard zo broke is, maar het paard komt uit zijn comfortzone en het paard gaat gekke dingen doen....toch niet zo mak als ze dachten. M.i. mist er dan iets in de training van het paard.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:04

Sjolvir schreef:
Ceriadwen schreef:
Andere risicosporten zoals ijshockey, Rugby, skieen, autorace kennen inderdaad een heel skala aan veiligheidsmiddelen.

Bij sporten als Hockey, voetbal, cricket ed hebben de meer risicovolle posities ook aangescherpte veiligheids eisen.

In principe zou een BP verplichting zo gek nog niet zijn als je bekijkt hoe bij ons de risico's verdeeld zijn.

Die BP heb ik tijden aangehad, tot het van de zomer bloedheet was.
Toen overwogen dat de kans op neervallen wegens zonnesteek met dat ding aan groter was dan de kans van zwartje af te vallen. (die gewoon heel braaf is, anders had ik hem aangelaten)

En ik heb een dure, dus veel comfortabeler dan deze gaan ze niet worden, in de zomer zijn die isolatie pakjes gewoon killing!

Overigens is die BP verplicht in de SGW, wat niet zo vreemd is.

dat kan ik mij wel inbeelden dat het isolatiepakjes worden als het veel te heet is ...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:05

xGwennn_94 schreef:

Een als je op buitenrit bent, en valt en je tegen een boom aankomt? Je hoofd de eerste klap opvangt?
Dat dan kan je echt levensgevaarlijk gewond raken, wat met cap verminderd wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:05

Snadrem schreef:
Nee: een goed passende cap belemmert niemand. Iedereen die hier zegt last te hebben van hoofdpijn etc., draagt geen goed passende cap.

Ok, dan is er in het segment caps tot plm. 100 Euro geen enkele te vinden die mij past :+
En ik verrek het toch echt om meer te betalen voor een cap die misschien een week later weer vervangen kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:07

Wat is het toch heerlijk dat anderen mensen zich zo druk maken over een ander.
Maar goed, dat is ook niet te voorkomen met het grote aandeel vrouwen in de sport :+

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:08

Urielle schreef:
Snadrem schreef:

Ok, dan is er in het segment caps tot plm. 100 Euro geen enkele te vinden die mij past :+
En ik verrek het toch echt om meer te betalen voor een cap die misschien een week later weer vervangen kan worden.

kwa prijzen kan idd absurd hoog gaan, ik geef ook niet meer dan 100 EUR uit aan een cap,
stel u voor een GPA kopen voor al dat geld, laat je hem 1 keer vallen uit je handen, moet je volgens de regeltjes een nieuwe kopen, want een cap die gevallen is, is niet meer veilig .. geld in de vuilbak

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:08

Ik denk dat je vooral een cap verplicht wil hebben omdat een cap daadwerkelijk voor dodelijk letsel kan zorgen. Nek breken gebeurt echt niet zo snel hoor, klap op je hoofd is een stuk gevaarlijker (hersenbloedingen en wat al niet meer). Bovendien kan je prima vallen op je romp en er niks aan overhouden, terwijl als je echt op je hoofd valt je er eigenlijk altijd wel flink last van blijft houden (of het nu een lichte hersenschudding of een bloeding is waardoor je functioneren de rest van je leven wordt belemmerd).

Ik draag m'n cap altijd. Ben hem nu alleen kwijt. Was maar goed ook eigenlijk, het ding was al tien jaar oud en al een paar keer mee gevallen :=

Vriendin van me heeft trouwens haar cap laatst in de CT-scan gelegd (ze werkt in het ziekenhuis). Ze had hem vervangen maar twijfelde of het wel nodig was. Bleek dat er toch een flinke deuk in het schuim zat. Maar goed dus dat ze een nieuwe had gehaald!

@Urielle, ja in jouw geval is het heel vervelend dat je geen passende kunt vinden... ECHTER áls je een goed passende kon vinden zou hij bij jou geen last opleveren ;)

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:09

hollywood86 schreef:
Wat is het toch heerlijk dat anderen mensen zich zo druk maken over een ander.
Maar goed, dat is ook niet te voorkomen met het grote aandeel vrouwen in de sport :+

zeker een man ...

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:12

maarja, wie een cap niet lekker vind zitten moet maar eens een legerhelm opzetten, dat zijn pas ....dingen, die bewegen altijd, je ziet niks/weinig, andere mensen hebben dat ding al op gehad (op mijn stage iig) en er zit een vies, plakkerig bandje in. en toch moet je dat ding heel vaak op je hoofd, terwijl er niet een gevaar is :? alleen met regen zijn ze wel weer fijn

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:14

Ik wilde precies het zelfde typen als magrathea.
Een klap tegen je hoofd heeft meestal ernstigere gevolgen dan een klap tegen elders op het lichaam. Dit is ook de reden waarom ik wel een cap draag en geen bodyprotector. Echter investeer ik wel flink in een cap. Duudere caps zijn meestal wel beter gevormd en dat als je valt, de cap minder snel schade geeft op je neus/gezicht.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:17

Magrathea schreef:
Ik denk dat je vooral een cap verplicht wil hebben omdat een cap daadwerkelijk voor dodelijk letsel kan zorgen. Nek breken gebeurt echt niet zo snel hoor, klap op je hoofd is een stuk gevaarlijker (hersenbloedingen en wat al niet meer). Bovendien kan je prima vallen op je romp en er niks aan overhouden, terwijl als je echt op je hoofd valt je er eigenlijk altijd wel flink last van blijft houden (of het nu een lichte hersenschudding of een bloeding is waardoor je functioneren de rest van je leven wordt belemmerd).

Ik draag m'n cap altijd. Ben hem nu alleen kwijt. Was maar goed ook eigenlijk, het ding was al tien jaar oud en al een paar keer mee gevallen :=

Vriendin van me heeft trouwens haar cap laatst in de CT-scan gelegd (ze werkt in het ziekenhuis). Ze had hem vervangen maar twijfelde of het wel nodig was. Bleek dat er toch een flinke deuk in het schuim zat. Maar goed dus dat ze een nieuwe had gehaald!

@Urielle, ja in jouw geval is het heel vervelend dat je geen passende kunt vinden... ECHTER áls je een goed passende kon vinden zou hij bij jou geen last opleveren ;)

nou, ik denk dat die van mij dan al 100x vervangen had moeten worden, dat ding valt zo vaak uit mijn handen!

ben met vallen ook maar 2x met mn hoofd op de grond gekomen, de eerste keer was ik al buiten bewustzijn voor de val met als gevolg een lichte hersenschudding waar ik nooit meer last van heb en de 2e keer had ik meer last van mn rug en nek, kon ook geen adem meer krijgen, dus daar had de cap ook weinig 'nut'

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:24

Ik rijd vaak met cap, maar heel vaak ook niet.
Vaak heb ik gewoon geen zin om dat ding op te zetten, heel stom want als er wat gebeurt ben je (misschien) goed de banketstaaf.

Wel vind ik ht belachelijk, iedere keer als er een topic op bokt word geopend door een ruiter die zonder cap rijd, dat er dan zoveel reacties komen met vragen waarom diegene zonder cap rijd en allemaal goed advies.
Ik vind het rijden met cap of zonder cap eigen risico dus snap dan al die reacties niet. Kan ik me zo aan ergeren :')

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:27

Bentee schreef:
Ik rijd vaak met cap, maar heel vaak ook niet.
Vaak heb ik gewoon geen zin om dat ding op te zetten, heel stom want als er wat gebeurt ben je (misschien) goed de banketstaaf.

Wel vind ik ht belachelijk, iedere keer als er een topic op bokt word geopend door een ruiter die zonder cap rijd, dat er dan zoveel reacties komen met vragen waarom diegene zonder cap rijd en allemaal goed advies.
Ik vind het rijden met cap of zonder cap eigen risico dus snap dan al die reacties niet. Kan ik me zo aan ergeren :')

+1! kan ook niet tegen die discussies, kan dr ook behoorlijk fel van worden XD

Anoniem

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:28

Tja aan de andere kant, je vertoont je in het openbaar zonder cap, dan weet je dat men daar een mening over vormt en deze uit kan en mag spreken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:29

Ik vind dat ieder het voor zichzelf uit moet maken. Je neemt zelf het risico. Dat je cap draagt en als nog letsel aan je hoofd oploopt. Kun je natuurlijk van 2 kanten zien. Wat als je hem niet op gehad had. Dan zou het letsel waarschijnlijk wel erger geweest zijn want een cap houd toch echt wat tegen hoor. Dus het onzin om te denken dat het niets/weinig zou doen. Beetje slap excuus zeg dan gewoon ik wil hem niet op.

Moet eerlijk zeggen dat ik hem niet altijd gedragen heb. Maar de laatste tijd eigenlijk wel. Toch een aantal keren gehoord dat iemand flink op z'n hoofd is gevallen zonder cap. En als je ouder word ben je toch meer bewust van het risico. Je hebt toch meer verantwoordelijkheid dan wanneer je een puber bent. Toen droeg ik vrij weinig mijn cap. Dan komen alle smoezen wel voorbij. Het zit niet, het is warm, het ziet er niet uit heb een brave pony.

Verder vind ik een ander punt ook erg belangrijk. En dat is dat mensen 2de hands caps kopen ik snap dat niet. Ik ben ook niet de persoon die na 1x vallen de cap weggooit maar ik zou nooit een 2de hands cap kopen je kan aan de buiten kant niet zien wat er mee gebeurt is. Snap ook niet dat er ouders zijn die een tweedehands cap voor hun kind kopen. Dat is echt een verkeerde besparing.

Wat me trouwens ook op viel dat er op uitgelicht op bokt ook weleens mensen zonder cap voorbij komen. Uitgelicht is toch een beetje een visitekaartje van bokt. Dus daar zouden wat mij betreft best regels voor mogen komen dat je alleen bij uitgelicht kan komen met rijfoto's als je een cap draagt. Maar goed dat vinden vele misschien onzin. Maar lijkt mij niet verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 28-12-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:31

Tigra_ schreef:
Wat me trouwen ook op viel dat er op uitgelicht op bokt ook weleens mensen zonder cap voorbij komen. Uitgelicht is toch een beetje een visitekaartje van bokt. Dus daar zouden wat mij betreft best regels voor mogen komen dat je alleen bij uitgelicht kan komen met rijfoto's als je een cap draagt. Maar goed dat vinden vele misschien onzin. Maar lijkt mij niet verkeerd.

Ben ik het helemaal mee eens. Volgens mij is er zelfs vanuit het beheer aangegeven dat uitgelicht inderdaad het visitekaartje van bokt is en nieuwe leden zou moeten aantrekken.. Vind dan zonder cap inderdaad geen al te best voorbeeld :+

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:34

Shadow0 schreef:
Daar was ik al bang voor... nog meer regels -O- Ik zou daar maar voorzichtig mee zijn, want als dat de manier van redeneren is wordt het paardrijden uiteindelijk verboden of onmogelijk gemaakt.

Inderdaad, als je aan paardrijden doet moet je eenmaal beseffen dat je heel wat risceert, kun je daar neit tegen moet je der ook niet aan beginnen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:37

Heb hem 1x afgedaan voor een fotoshoot. Tijdens het galopperen reed ik toch voorzichtiger..
Ik moet eigenlijk nog eens een goede cap kopen, heb nu een gigantisch zweetding.

Ik moet zeggen, 2x gevallen waar ik blij was met m'n cap. 1x landde ik op m'n hoofd en 1x botste ik met mijn hoofd tegen een tak, die de cap van me hoofd sloeg. Ja, dan ben ik blij met een cap.
Laatst bijgewerkt door Selina op 28-12-13 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt