Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bwpLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:28

Mijn merrie slaat 100% om in gedrag als ze hengstig is. Normaal is ze een echte zeik-merrie die liever niet geaaid wordt. Maar als ze hengstig is, tjee dan moet je je van haar loswringen. Ze pakt je dan echt in een houdgreep met haar nek en gaat flink plassen. Met rijden (normaal een super gevoelig paard) is ze dan niet meer vooruit te branden en hobbelt ze maar wat met haar staartje omhoog door de bak......geen gezicht dus :=

Debbi_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:29

ik rijd wel twee uitersten van merries denk ik...

de ene blijft helemaal hetzelfde, in de omgang en onder het zadel. maar in het land gaat ze wat meer 'brullen' naar de andere merries. (ja echt ik noem het brullen want het lijkt soms wel een hengst :o )

de andere staat al te plassen als ze je aan ziet komen of als een andere merrie in de buurt komt.
je kan haar dan ook niet binnen poetsen want dan is de hele poetsplaats nat en stinkt het.
verder is het dan juist wel een schatje, vind aandacht heerlijk en met rijden is ze ook veel makkelijker. anders vind ze het nog wel eens eng als je aan der buik komt, dan staat ze al helemaal te trillen, maar als ze hengstig is vind ze alles prima.

oké niet helemaal uitersten, maar de ene is echt een pismerrie en de andere merk je niks van :P

Anoniem

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:30

Mijn merrie wordt wat rustiger en ik kan mijn been dan normaal aanleggen in plaats van dat ze er voor vlucht :')
Laat die hengstigheid maar weer komen haha!

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:15

bij geen enkele merrie die ik gereden heb was hengstig gedrag te constateren tijdens het werk en omgang
ook de merrie die ik nu rijdt gedraagd zich gewoon,alleen als ze de wei op mag dan gaat ze verliefd
staan doen tegen de schapebok en die doet mee door tegen haar achterbeen te springen

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:22

Mijn merrie is ook echt zon plastroela .. ze ziet je nog maar aankomen of ja hoor daar gaat ze weer en elke stap die je verzet moet je toch ook echt even terug plassen. Tijdens het rijden gaat ze dan wijdbeens lopen omdat ze eigenlijk wil plassen. Opzij duwen is dan ook geen optie meer maar dat vind ze alleen maar fijn. Voor de rest een schatje en ze is eigenlijk als ze niet hengstig is even aanhankelijk dan als ze hengstig is.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:32

Die van mij is dan echt vervelend eigenlijk. Om alles gaat ze plassen. Ze maakt spontaan haar weidemaatje ook hengstig (beetje een pismerrie dat. :') ) en dan lopen ze de hele dag te gillen en te plassen als ze elkaar tegenkomen. Ze dringt zich op aan ruinen en gaat met haar staart in de lucht voor hun neus langs rennen en weer de hele tijd gillen.
In de omgang test ze je uit. Als je haar achteruit of opzij wilt zetten gaat ze tegenduwen. Tijdens het rijden in de bak is ze abnormaal sterk en stelt zich opeens aan. Dan wil ze opeens niet meer draven of uberhaupt niet meer lopen of niet meer langs een bepaalde hoek. En een buitenrit hoef ik niet te proberen, ze gaat niet van het erf af als ze hengstig is.
Snap je dat ik blij ben dat ze al meer dan een halfjaar niet meer hengstig is geweest? Laat het maar snel over zijn, ze hoeft toch geen veulen meer bij mij.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:38

Die van mij heeft altijd al enorme merrie-manieren gehad, en dat verslechtert alleen nog maar :Y)
Paar maanden geleden liep ze wat mank en hebben we er voor de zekerheid de dierenarts bij gehaald, benen, rug,.. alles afgezocht en nergens iets te vinden.. maaaar wanneer die op haar linker-eierstok drukte ging ze haast op de knieën, blijkbaar heel heel heel gevoelig :(:) Nu krijgt ze hier poeders voor en is het veel beter!

blackristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:41

Mijn schetlander gaat dan uitgebreidt te staan flirten met mijn kwpner haha, maar verder merk ik er niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:44

M'n vorige merrie was echt een hel als ze hengstig was; die was niet meer te rijden want ze liep gewoon absoluut niet meer.

M'n pony is wel echt nog meer een schatje dan ze normal al is, dan gaat ze uitgebreid met je kroelen en is de hele wereld lief :')

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:49

(Gelukkig) geen last van :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:02

Een heel leuk topic.Leuk om te weten dat er zeikmerries,snollebollen,krengen zijn.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:06

De ene merrie wordt onzettend lief en wil graag knuffelen en normaal is een knuffel NOT DONE!
en als je dr al aanraakt gaat ze pissen
mijn merrie merk je eigenlijk niks aan, alleen als de andere merrie bij haar staat (Beste vriendinnetjes) dan gaat ze een beetje hinniken.

Ik het verleden was ze echt onbetrouwbaar, trapte ze en was het echt niet fijn als ze hengstig was..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:11

Mijn merrie word eerlijk gezegd nogal lui en zeer knuffelig. Totaal niet aan het been,, baas ga jij maar een rondje lopen,, en singel me niet aan aub :Y)

Ik vergelijk het beetje met mezelf... lang uit op de bank, pijn in de buik, warme thee en het liefst word me alles aangedragen.

Wat dat betreft geen pismerrie. Soms als de pony van me vriendin ook hengstig is (dus als ze het allebei samen zijn) dan is het nog wel us gejoel en gezeik over en weer maar normaal geen last hoor!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:14

Gerritt schreef:
Mijn merrie word eerlijk gezegd nogal lui en zeer knuffelig. Totaal niet aan het been,, baas ga jij maar een rondje lopen,, en singel me niet aan aub :Y)

Ik vergelijk het beetje met mezelf... lang uit op de bank, pijn in de buik, warme thee en het liefst word me alles aangedragen.

Wat dat betreft geen pismerrie. Soms als de pony van me vriendin ook hengstig is (dus als ze het allebei samen zijn) dan is het nog wel us gejoel en gezeik over en weer maar normaal geen last hoor!

Idd, mijne is soms ook gwn een beetje chagerijnig, en moet je vooral zoveel mogelijk in de weide houden en alleen 's avonds naar binnen doen, en daarvoor ff lekker borstelen. (ze staat bij een mannelijk schaap in de weide...).

Bij mijzelf merk ik ook dat je me gwn ff een beetje mn eigen gang moet laten gaan ;)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:13

Als de mijne hengstig is dan ga ik er al niet eens op; niet te genieten. Dan is het gewoon echt een kreng.. :')

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:20

Wat grappig om zoveel verschillen te lezen.

Die van mij merk je het wel aan, ze wordt kribbig en naar andere sluit ze zich af. Ze wil wel bij je zijn maar niet teveel poes pas. Ze wil wel gewoon werken, rijden weet ik nog niet :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:25

Ik heb geen merrie, maar de hengstigheid van de merrie die er wel is is wel van grote uitwerking op de groep. Mijn paard (ruin) staat samen met een andere ruin en dus een merrie. De andere ruin is degene die de boel regelt, en die nogal beschermend is over de merrie.

Wanneer ze hengstig is hoeft mijn ruin niet te proberen om bij de merrie in de buurt te komen. Hij krijgt er dan van langs van de andere ruin :=

Aan de merrie zelf merk je verder niks. Ik kan het wel altijd ruiken. Hengstige merrie = :r

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:39

De ene keer merk je er niets van en de andere keer is ze ontzettend tegen je been met rijden en bokt ze naar je been :')

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:52

Ik heb afgelopen zomer een trektocht gedaan op een merrie die de hele week zwaar hengstig was :=
Gevolg: één bepaalde ruin stalken! Man man, als ze de kans had ging ze de hele tijd met haar kont tegen hem aan staan en dan allemaal kleine hinnikjes maken :+
Ze was overigens wel heel knuffelig die week.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:56

Ik merk meestal zeer weinig aan mijn merrie als ze hengstig is. Ze plast wat meer dan normaal... En dat is het.. Dan veranderd er qua gedrag ook niets en onder het zadel is er ook niets anders.

Maar zo af en toe, dan is ze compleet over de zeik. Ze is niet zo aanhankelijk, maar dan ineens wel. Wil constant geknuffeld worden, schooit om aandacht, piest alles onder, als je tegen haar aanduwt om haar aan de kant te duwen, duwt ze terug, vind ze lekker, ze is sloom met het rijden... En ow wee als de ruin in de weide naast de bak staat, dan kan ik over die lange zijde haast niet fatsoenlijk rijden, want dan wil ze constant op de rem en naar hem toe. Verder slikt ze de ruin altijd helemaal af en hij haar.. En natuurlijk gillen en piepen en met de voorbenen slaan. En hinniken, constant naar de andere paarden hinniken.

Maar vind het niet vervelend, vind het wel schattig en ook wel leuk als ze zoveel aandacht wilt. Vaak komt het niet voor, dat gedrag. Eens in het halfjaar. Voor de rest merk ik niet veel aan haar hengstigheid.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:04

Mijn merrie staat vlakbij een paar hengsten. Als ze hengstig is zorg ik dat ze als we daar langs komen dat ze echt doorstapt. Als ze hengstig is vind ze het namelijk wel erg leuk om daar stil te blijven staan en aandacht te trekken...

Damiiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:06

Ik merk totaal niet wanneer mijn merrie hengstig is..

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:15

Ruinen uitdagen en dan gillend trappen en gillen, paarden zijn opeens reuze interessant en dat paaltje wat er al eeuwig staat is opeens levensgevaarlijk, ze is even lief als anders en ze hinnikt veel meer dan anders.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:18

Mijne word dan echt een b'tch. Ze reageert dan overal ontzettend hevig op. Gelukkig maakt t geen indruk op mij.

xAaltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:35

Mijn merrie staat in de wei bij een ruin, dus daar gaat ze altijd bij staan, en als ze elkaar dan aanraken begint ze heel hoog te hinniken en tilt ze haar voet helemaal omhoog. En als ik rij, en er is een ruin in de buurt gaat ze heel zacht hinniken als hij langs ons rijdt, of wij langs hem. :+