buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:32

anneliesdj schreef:
Alles dicht doen en radio flink aan, van tevoren kun je daar al aan laten wennen.
Meestal valt het erg mee met hoe bang ze zijn.
Wij hadden vroeger stallen 10 meter van de weg waar flink geknald werd, met een muziekje aan was er niet meer mis dan oortjes die heen en weer gingen.

Ga met de kerstdagen in elk geval even proberen een plank bij de shet in de stal te maken daar eventueel de radio op te zetten mocht het vuurwerk wel doorgaan...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:40

Woon ook in Duitsland, en heb ook een buurjongen die graag met carbid schiet. Mijn jonge paard schiet er ook altijd van in de stress. Ik laat ze overdag buiten lopen (dan kan ik ze nog in de gaten houden).
's Avonds gaan ze op stal, met licht, hooi en luide schlagermuziek. :+

Vind dat beter dan dat ze gaan verhuizen met alle bijkomende stress, nieuwjaarsdag mag alles weer naar buiten. ;)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:45

Hier wordt in de dorpen ook ontzettend veel vuurwerk afgestoken en veeel melkbussen! Maar mijn verzorgpaard was er niet echt meer van onder de indruk na 3/4 keer schieten. Alleen nog in het donker van de flitsen.

Als ik jou was zou ik mijn paard flink veel beweging geven op oudejaarsdag, het liefst zo laat mogelijk voordat de buurman begint met knallen. Dus stel hij begint om 10 uur, dan zorg jij dat je paard om kwart voor 10 super moe op stal staat (misschien een beetje sneu, maar het is voor eigen bestwil). En idd die watjes in de oren en muziek aan dan moet het vast goed komen. Ik zou trouwens niet bezorgd rond blijven hangen maar gewoon weg gaan of als je wel zelf rustig kan blijven in een hoekje gaan zitten lezen ofzo.. Niet de hele tijd aandacht geven, want dan wordt de angst alleen erger. Iig dat was bij onze hond zo, als je die met rust liet, maar wel in de buurt bleef.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:47

Hier wordt ook vaak geschoten in de weilanden naast/achter ons. Ik heb zelf een hekel aan het geknal maar de jeugd moet het toch ergens kunnen doen. Ben er wel eens heen gelopen om te cragen of ze 1 wriland verder naar achteren konden gaan staan omdat direct in het weiland naast ons gingen knallen. En flink hard ook. Dat was op 80/100 meter van de bak denk ik. Hier is de regel niet binnen 200 meter van dierenverblijf en alleen met vergunning.

Ze zijn zonder vervelend te doen opgeschoven. hadden ze wel vervelend fedaan had ik kunnen overwegen een klacht/ melding te doen bij politie. Maar eerst gewoon proberen onderling op te lossen is beter voor de cerhoudingen in de buurt lijkt mij...

De paarden wennen altijd weer snel aan het geknal. net oud en jieuw staan ze vaak in de oaddock te kijken maar wordt er niet gerend. Zal anders zijn als het vuurwerk hun paddock in wordt gegooid of geschoten maar het is hier vrij rustig met oud en nieuw.

Babootje

Re: buurman gaat carbitschieten naast mijn wei/stal....wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:56

Je moest es weten wat er bij ons in de Randstad allemaal in de lucht geschoten wordt (en echt niet om 150m afstand). Lijkt wel of er oorlog is uitgebroken. Maar de paarden hier hebben er niks van. Zijn het allemaal gewend. T geknal begint hier al een paar dagen voor oud en nieuw. Zo wennen ze er alweer wat aan.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 00:34

pinto_1 schreef:
Woon ook in Duitsland, en heb ook een buurjongen die graag met carbid schiet. Mijn jonge paard schiet er ook altijd van in de stress. Ik laat ze overdag buiten lopen (dan kan ik ze nog in de gaten houden).
's Avonds gaan ze op stal, met licht, hooi en luide schlagermuziek. :+

Vind dat beter dan dat ze gaan verhuizen met alle bijkomende stress, nieuwjaarsdag mag alles weer naar buiten. ;)

Ik wou ze ook eerst buiten houden en in de gaten houdenaar ben bang ze niet meer te pakken te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:07

Zal je paard niet met halster op stal zetten, verhalen gehoord van pony's die zich hebben opgehangen... :n
Beetje griezelig vind ik dat

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:29

Iemand nog tips om haar rustig te houden?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:36

pipo schreef:
gewoon laten staan geeft de minste stress en is een goede training. Hier al jaren 2 huizen verderop carbiet schieten met 7 of 9 melkbussen op rij ..van 10 uur tot een uur of 6. De eerste klappen paniek, maar al snel berusting. Dit jaar weer een nieuw veulen erbij, kijken hoe die het doet. Vorig jaar 2 nieuwkomers.. geen problemen. Als jij rustig blijft geef je een goed signaal, ga niet stressen en ga niet bij je paard als je dus wel gestressed ben , laat dan een ander het doen.

Hier ook. Naast de wei ligt een akker. De bussen staan in een hele rij haaks er op. De eerste twee salvo's vinden ze het nog spannend. Daarna beuren ze er hun hoofd niet meer voor op. Gewoon rotjes en geknetter vinden ze veel enger. Ze staan overigens niet in een stal. Persoonlijk denk ik dat ze dat vaak nog enger vinden omdat ze dan niet weg kunnen. Een container weerklinkt misschien ook meer. Is het echt geen doen zou ik een rustig plekje in de omgeving zoeken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:39

Wij schieten zelf ook met carbid terwijl de paarden ook aan huis staan. Ik zet ze juist buiten en dat gaat prima, ze geven er niks om.

Ik vind het iig netjes dat je buurman het aangeeft. Vraag hem gewoon of hij wat verderop wil gaan staan, 9 vd 10 doen ze dat echt!
Ik zou je paard idd niet sederen... Naast dat ik vind dat ze er wat gedesoriënteerd (ook qua bewegen) van raken, is het heel gevaarlijk met voer.
Maar gewoon muziek aan, goed voeren en als het kan gewoon buiten laten ipv opsluiten.

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:43

Bij mij thuis laat ik de paarden gewoon in de wei. Ze schieten met carbid in de wei aan de overkant van de weg. Ze kunnen zelf de afstand kiezen en zijn dit gewoon gewend. Het eerste schot verspringen ze iets en ik zorg altijd dat ik in de buurt ben. Maar hierna geven ze er niks meer om.

Mij lijkt het het beste om zo normaal mogelijk te doen en zelf zo rustig mogelijk te blijven. Verder te tip van radio aanzetten kan helpen. Dan zal ik daar nu alvast mee beginnen, zodat dat ook niet 'nieuw' is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:14

onze buren zullen net als andere jaren ook weer carbit schieten. Onze paarden staan gewoon buiten en kijken heel geinteresseerd naar het gebeuren. Op de knallen reageren zij niet of nauwelijks.
De jagers die de afgelopen dagen in de omgeving over de weilanden lopen reageren zij veel alerter op.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:05

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk besloten heb te gaan doen en hoe het uitgepakt is allemaal.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:55

Mijne heb ik lekker naar een stal in een ander dorp gebracht. Heb ze net weer opgehaald.
Hebben heerlijk rustige dagen gehad.
Nu staan ze relaxed in de wei.
Blij dat ik dat gedaan heb !

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 18:39

Uiteindelijk ging het carbit schieten niet door omeen andere reden, paarden hebben overdag heerlijk buiten gestaan en stonden naar het carbit schieten wat verder weg was te kijken/luisteren. Savonds met veel hooi en radio aan op stal gestaan en hebben zich eigenlijk wel redelijk gedragen.fries was om 12 uur even in de stress maar na half 1 was de rust wedergekeerd

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:36

jee das op tijd :D maar fijn dat t niet zo hectisch was als je gedacht had