Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat Update P4

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brilletje

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:15

Mijn paard is ook niet te laden. Maar met een vrachtautootje, zijn er weinig problemen.
Altans, bij ons, wel moet ik de tijd nemen, kan zeker niet alleen laden en als er al een ander paard op staat, gaat het altijd beter. Maar ik krijg hem erop en als hij staat geen paniek. Maar met een trailer kan ik dat vergeten. Ik ken meerdere paarden die wel goed op vrachtauto reageren en niet op trailer.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:27

Ik denk dat Simpelman hierin het beste antwoord geeft. Opknippen in kleine stukjes en heel veel tijd voor nemen.
Mijn paard laadt ook niet. Het is gelukkig niet geescaleerd tot op jullie niveau, maar zover wil ik het ook niet laten komen. Ik heb een Ifor gekocht en ben eerst aan de slag gegaan met er op lopen met de voorlader open. Daarna er doorheen. Daarna met de klep voor dicht maar geen stang. Daarna de voorstang er voor. Ik heb de stang er nog niet achter gehad. Dat doe ik pas als hij er echt ontspannen op staat om te voorkomen dat hij in paniek raakt.
We zijn al een paar maanden ieder weekend bezig.....

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:27

(vrachtauto loopt die van mij trouwens ook makkelijker op)

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:39

Ook ik ken Jim een beetje en ben bij een aantal trailersessies aanwezig geweest.
Ik heb ook geen oplossing, maar ik kan misschien wel nog wat toevoegen.
Vanaf een afstandje gezien lijkt het probleem dat Jim zich afsluit van alles en iedereen op het moment dat het hem teveel wordt. Er dringt niks meer tot hem door, ook de beloningen niet.
Amanda is de enige die hij vertrouwt, maar zelfs zij kan geen contact meer met hem maken.

En ik wil toch nog wel even kwijt dat als iemand haar paard accepteert zoals hij is, dan is het Amanda wel.
Dus dat soort reacties vind ik wat misplaatst. Nou staat dat niet in de OP dus ik dacht ik meld het even, dan weten jullie dat :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:46

Klinkt bekend, ik heb ook zo'n paard. Probeer dat punt te vermijden, dan ben je namelijk al te ver en leren ze niks meer.
Ik heb mn merrie bij het ophalen 2,5 uur staan laden.. Sloot zich ook af, niet meer te bereiken, niks. We kwamen dan ook geen stap verder dan alleen dat ze op den duur van ellende omhoog kwam. Uiteindelijk heb ik een paar keer diep adem gehaald, haar overgepakt en op de klep gaan zitten. Haar de tijd gegeven. Binnen een kwartiertje stond ze erop :)

Niet dat dat DE oplossing is voor jullie, maar wat ik er mee wil aangeven is dat mijn ervaring is dat als ze zich gaan afsluiten, je echt nergens komt. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:48

Doreen Proos al eens benaderd?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:58

Heel lastig dit hoor en ik heb ook geen oplossing..Vanuit het paard gezien kan ik me zo voorstellen dat een trailer niet oké is en als er een keer iets naars is gebeurd dan wordt dat alleen maar bevestigd,toch?!Dan werkt desensibiliseren ook niet meer omdat alleen het zien van de trailer al gewoon teveel stress oproept en kom je ook niet verder bij bepaalde paarden vooral niet als ze zich totaal afsluiten..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:05

Eddy Modde deed het prima, maar het vervolgtraject wilde nog niet, toch? Hem bellen, uitleggen en als zijn reactie je aanstaat Jim daar neerzetten totdat hij het vervolgtraject ook 'erop gezet heeft'.
Komt ie niet terug voordat ie laadt. :+ Geintje hoor...

Citaat:
Annemarie en Petra gebruiken andere technieken dan Eddy, dus dat zou het proberen wel waard zijn.

Of dat. :j

Of inderdaad accepteren dat een trailer met stang geen optie is - en eventueel een andere optie overwegen. Maar het klinkt niet alsof dat je plan is. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:20

Petra (2moons) zocht op facebook paarden die moeilijk te laden zijn om mee te trainen. ( kosteloos enkel zul je naar zeeland moeten).
Misschien is dat haalbaar voor je?
Pest is dat ze wel te laden moeten zijn om daar te geraken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:54

Hier een jong paard met een nare trailerervaring en daardoor trailerangst...

Wij zijn gaan oefenen met Monya Spijkhoven, en inderdaad zoals simpelman zegt, in hele kleine stapjes en met veel rust en vertrouwen, elk klein stapje is er eentje.

Ik ben ook begonnen in de bak, met werken aan de hand, gehoorzaamheidstraining, wijken voor druk, etc.
Daarna over een zeil, tussen balken stil staan, tussen hindernissen stil staan, balk er voor en er achter, en steeds weer even, niet te lang en belonen met een iets lekkers als het goed ging.

Daarna oefenen met de trailer, stapje op de klep, belonen en weer terug zetten naar beneden op mijn commando, en zo steeds een stapje verder.
Hij staat er nu in met de stang en klep dicht met mij erbij en een bak voer, zonder mij is hij echt nog angstig, dus dit zijn we nu ook rustig aan het opbouwen, steeds even achter het deurtje staan...

Ik kan je Monya ook echt aanraden voor een trailertraining, ze heeft veel ervaring en werkt rustig en doeltreffend.

succes!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:14

Ik blijf niet geloven in een pasklare oplossing voor dit soort problemen. Je zult er veel tijd in moeten steken en het echt stap voor stap moeten oplossen. Waarbij je als het paard zich afsluit (wat er veel doen hoor!) eigenlijk al te ver bent gegaan. hapklare brokken voor het paard en langzaam weer vertrouwen terug winnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:40

Ik denk dat je vooral in eerste instantie moet kijken naar Jim. En niet naar de goeroes en de cursisten van de goeroes.

Ik ril als ik lees dat iemand een halve dag bezig is geweest met Jim en die trailer.

Hier zijn de dingen die ik in mijn achterhoofd houd wanneer ik met de Lagsje en een trailer aan de slag ga:
- nooit langer dan een half uur mee bezig gaan. Morgen is er weer een dag.
- pas als het paard ontspannen staat kan de stang erachter.

Die twee vind ik het belangrijkste.

Verder nog een vraagje, misschien is het al gevraagd en heb ik eroverheen gelezen: oefen je steeds met dezelfde trailer, en van welk materiaal/welke kleur/hoe licht is die? Als je met verschillende trailers oefent, merk je dan verschil? Ik merk bij voorbeeld heel duidelijk verschil tussen een houten klep en eentje van ander materiaal.

Maar de Lagsje is niet zo extreem als jouw Jim. Bij mij kan, als hij eenmaal rustig staat, de klep gewoon dicht (en daarná de stang vast, anders duikt hij er inderdaad achterwaarts onderdoor)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:39

Heb je het tussenschot bij een 2paards trailer er al eens uitgehaald? En veel hooi ophangen zodat hij bezig blijft.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:58

Wat doet hij in een opvoelbox?

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:23

Ik lees even mee...

Zelf heb ik een ruin die lastig te laden is.
Hij gaat de klep op, laat dan 1 voet op de klep staan zodat de buis er niet achter kan.
Onder leiding van Annemarie Keijser (silversand horsemanship) nu nog aan het oefenen.

Hij gaat nu de klep op, loopt door en de stang kan er achter.
De klep dicht is spannend. Dus daarmee moeten we verder trainen...

Hij is echt al zoveel gegroeid, want hij had ook het achteruit de trailer uit rennen ontdekt. Maar ook steigeren zodra er druk van achteren kwam, niet handig in trailer.

Mijn paard beslist dat hij er niet op gaat, en kijkt altijd ( ook met rijden) of er een discussie mogelijk is, aan mij de taak om hem te overtuigen dat er geen discussie mogelijk is. Maar das potverdikke moeilijk zeg!
Hij laat zich niet zomaar overtuigen...

Hoe is het met de wonden op z'n benen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 12:43

Even een kort berichtje, ik heb momenteel een zware hersenschudding, dus lees weinig op bokt mee. Reactie volgt later.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:37

Oh nee toch, verder alles wel goed? Beterschap!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 15:39

Behalve dat gaat het wel goed. Ik ben 2 weken geleden over de kop geslagen met Jim, dus was wel even heftig.
Maar komt goed. Tijd en rust en niet teveel computer zeg maar :))

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:46

wow sterkte, rustig aan!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:52

O balen!Heel veel sterkte!

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:04

@Amanda ik kan je van harte Petra Vlasblom of een leerling van haar aanbevelen. Mijn merrie is ooit onder de stang door de trailer uit gegaan. Daarna heb ik haar in training gehad bij Marijke de Jong en heb een tijdje kunnen laden.

Echter heeft ze op een bepaald moment door gekregen dat als ze erop stond ze er ook heeeeel hard van af kon. Toen heb ik er Petra bij gehaald, zij is twee keer een korte sessie komen doen en ondertussen kan ik mijn paard alleen laden!

Suc6 in elk geval, weet hoe lastig het is.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:16

Ik zou contact opnemen met Annemarie. Ik heb ook veel mensen bij mijn paard gehad. Ook professionele mensen. Ik heb zelf no curve no pay geëist omdat ik maar aan het betalen bleef en niemand het lukte. Dan valt er al een grote groep af die het überhaupt wil proberen. Ik kwam toen bij mensen die ookerg veel goede reviews hadden. Professionals waren, En er bv nog nooit een paard niet in gekregen hadden. Ook die gingen met lege handen naar huis.
Ben toen geselecteerd om met het paard op horse event Dit probleem aan te pakken. Dat ging allemaal niet even soepel maar tis hun wel gelukt. En tja dat je daarna thuis nog veel moet oefenen lijkt me vanzelfsprekend, dus vaak een trailer huren of lenen zit je dan toch aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:52

Ik denk dat Amanda al behoorlijk wat mensen gezien heeft inmiddels. Ik ben ook bij haar geweest en ik moet eerlijk toegeven dat hij wel heel extreem reageert hoor! Ik stond ook even op mn hoofd te krabben hoe we dit nu gingen oplossen.
De oefensituatie was toen ook niet optimaal op die locatie maar evengoed is hij zeker niet de makkelijkste en reageert anders dan een 'normaal' paard.

Het voordeel van Annemarie is wel dat ze een hele grote trailer hebben die je wat makkelijker snel dicht kan doen indien nodig omdat je meer ruimte hebt. Het langzaam verkleinen van die ruimte zou wel een oplossing kunnen zijn misschien. In een normale trailer heb je de stang vlak achter zn billen zitten en in zo'n grote trailer kun je nog een heel eind doorlopen voor de klep dicht gaat.

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit uiteindelijk opgelost gaat worden, het is een interessant geval.
Ik hoop echt dat je straks lekker op pad kan en we je nog eens op wedstrijden tegenkomen.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:32

Trailerladen is een ding wat aangeleerd moet worden. Zowel voor het paard als voor het baasje. Heel begrijpelijk zal je denken als je weer gaat oefenen: " en wat gaan we nu beleven? Gaat hij er nu wel in? Doet ie het? Of doet ie het niet?"

Ook jij zal goed begeleid moeten worden. Paard moet jou vertrouwen en hij zal je angst en je twijfel voelen. Goed dat je hulp erbij haalt maar jij moet hem laden. Onthoud dat goed.

Succes en houd moed!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:20

Heb je het hele topic wel gelezen Jolanda20?? Denk dat TS wel genoeg hulp heeft ingeroepen inmiddels.