Voor grondwerk, rijden, zeg ik meestal 'nnneee ea' of 'nu tegoei!' met een strenge stem. Als ze echt niet luistert of lui is krijgt ze een tikje met de zweep, dat geeft direct effect dus echt 'slaan' doe ik nooit!
Ik heb ook heel erg getraint op persoonlijke ruimte, dus eigenlijk komen die dingen hierboven helemaal niet vaak meer voor.
Ook als ik met een vreemd paard werk / rijd, voer ik meteen 'persoonlijke ruimte' in ookal 'kennen' ze dat niet, ik vind dat je elkaar moet respecteren, want zo kun je het plezierigst samenwerken en plezier maken!!

Als ik de mijne een tik geef, dan schopt/bijt hij gewoon harder terug dan waar hij mee begon. Kan ik wel harder slaan, maar uiteindelijk wint hij dat spelletje. Hij is de sterkste, ik ben de slimste. Prima taakverdeling, maar ik zorg dus wel dat ik geen krachtspelletjes met hem ga doen.
) over het algemeen zo veel mogelijk te negeren. Ongewenst genegeerd gedrag verdwijnt.
)
Bij haar ben ik dan ook losser en speelser, maar maakt ze het écht te bont, krijgt ze wel een tik en dan is het ook gewoon over. Van halfzacht gedoe wordt ze alleen maar vervelender en haalt ze het bloed onder mijn nagels vandaan (vermoedelijk denkt ze op dat moment hetzelfde van mij
). Maar de situaties waarin ik echt een tik moest geven zijn dan ook wel op één hand te tellen tot nu toe.
als ik een pony had gehad zou ik denk ik gewoon een keer streng zeggen; NEE! en stopt hij/zij dan dan geef ik hem/haar een snoepje, en stopt zij/hij niet zou ik hem/haar gewoon een tijdje negeren, helpt dat niet? een klein tikje geven.