Top dressuurpaard of braaf paard in de ring ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Re: Top dressuurpaard of braaf paard in de ring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:31

_O-

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:32

ik ga voor een 7, kun je er veel meer meebereiken,

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:11

Ik zou ook gaan voor een 7. Heb zelf meer een 6er. :+ Hij zal altijd netjes z'n rondje lopen, alleen in mega slowmotion... Dus het is voor mij een enorm uitdaging om hem actief en oplettend te krijgen. Hij kan namelijk een hele goede middendraf, middengalop, schouderbinnenwaarts enz. Maar dat komt er tijdens de proef nooit uit. Dus als ik nu zou mogen kiezen zou ik toch wel een paard met iets meer frisheid tijdens de proef willen. :D

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:33

Ik heb trouwens simpele paarden groots zien lopen. puur door goed te trainen !!!
Het is maar waar je van houd. De conclusie is dat het met beide mogelijk is.
Waar een wil is , is een weg!!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:31

Iemand zei me ooit "je kan van élk paard een dresuurpaard maken, bij de ene duurt het alleen wat langer dan bij de andere", en dat vind ik hele wijze woorden :Y).
Ik heb zelf 2 jaar op warmbloed paarden gereden, die wat pittiger waren dan mijn eigen paardje, en vond het verschrikkelijk. Die paarden hadden misschien wel de prestige van Grand Prix paarden, maar het is het mij echt niet waard om constant op mijn hoede te moeten zijn.
Nope, geef mij maar een braaf paard waar je iets langer mee moet werken om uiteindelijk toch tot die 9 te geraken :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:18

Sommige echte topsport paarden draven aan de hand voor een 6je en lopen onder de man voor een 9.
Terwijl ontzettend grote bewegers nog wel een later in de knoei komen in de verzameling.

Een vriendin had een E-pony, helemaal spring gefokt, ramskop en absoluut onopvallend als hij in de wei stond. Deze liep letterlijk 9ens op zijgangen en uitgestrekte gangen in het ZZ-L. Daarnaast super aanleg voor piaffe.
Op latere leeftijd liep hij een brave L proef voor een 7 met een minde evaren ruiter.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-11-13 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:23

Ik zou gaan voor een braaf paard, zoveel wedstrijdervaring heb ik zoiezo niet. Dan liever op een 'normale' manier beginnen :+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:27

Ik heb altijd vrij hete dressuur paarden gereden....
Nadat ik een aantal keer behoorlijk hard ben gevallen was ik er al heel snel klaar mee.
Tegenwoordig rij ik rond op een redelijk brave fries en ik vind het echt heerlijk. :)

Bovendien kan je met een braaf paard vaak veel gecontroleerde rond rijden waar door je ook al vaker hoge punten krijgt.
Een top dressuur paard zal hogere cijfers krijgen wat betreft zijn beweging maar zonder de juiste ruiter komt het paard er ook niet.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:34

Ik heb die van mij nooit uitgebracht op wedstrijden, maar weet wel hoe ze is als ze aan het werk gezet word.
Die van mij zou een beetje tussenin zitten denk ik. Ze is namelijk létterlijk bomproef, maar wilt zich nog wel eens aanstellen of word heet in d'r hoofd omdat ze er zin in heeft. Maar ze zal me nooit in de steek laten of ook maar 1 stap verkeerd zetten. Hoogstens doet ze haar hoofd omhoog. Maar ze kan wel flink lopen..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:41

Ik heb beide in 1. Kan zowel relaxt en koel in zijn koppie door de baan. Maar ik kan hem ook zo maken dat hij voor een 9 door de baan gaat. Alleen weet ik dat ik dat zelf op wedstrijd niet kan handelen. Dus kies ik voor safe.
Maar als ik mijzelf lichamelijk zo onder controle heb dat ik het aankan, kan ik hem ook zo rondsturen. Ligt geheel aan mijn bui hoe hij is. ( in trainingen rijd ik hem daar wel naar toe, om voor ons beide te leren)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:53

Een 7 paard. Waarom? Omdat ik ook een 7 ruiter ben, het voor mn lol doe en mn nek niet wil breken. We doen leuk mee op concours, sluiten netjes aan bij de 9's paarden en ruiters en ze laat me nooit zitten. Daarnaast ben ik van mening dat je bij een correct paard er nog heel veel bij kan trainen..

9's paarden geven machtig gevoel, en ja 225 lijkt me geweldig. Maar ze geven niet altijd een veilig gevoel. Daar rijdt je 9ens mee en daartegenover staat als je pech hebt een 1.. Enige voordeel is denk dat jury's er toch vaak weg van zijn en respect voor de ruiters hebben. En als ie het doet ja dan heb je knetterhoge punten.

Maar goed ik doe met mn paard een beetje van alles, naar buiten, springen en dressuur. En daar zijn voor 9ens niet voor geschikt. Ik sluit me wel aan bij Udo wat dat betreft.. Een allrounder vindt ik over het algemeen een stuk leuker en functioneler in gebruik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:19

Toch is het uiteindelijk voornamelijk de ruiter.
Ook totilas zou onder mijn beperkte rijkunten echt geen proef met 9ens neerzetten denk ik.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:36

De omschrijving van 7-paarden en 9-paarden is denk ik ook niet 100% wat er bedoeld wordt. Meer:
*paarden die braaf en stabiel een proefje lopen en die meestal gelijkmatig punten scoren
*paarden die niet altijd makkelijk rond te sturen zijn, maar waarmee je als je ze aan het lopen hebt makkelijker hoge uitschieters tussen je punten kunt hebben staan, maar net zo makkelijk uitschieters omlaag.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:41

Fijn, ik heb een paard waarmee ik niet zomaar hoge punten scoor omdat hij prachtige gangen heeft ofzo, en hij is ook niet makkelijk te rijden :+

Ik zou voor het 7 paard kiezen, 200+ punten scoren omdat je een hittepetit hebt die zijn benen achter zijn oren legt is natuurlijk hartstikke leuk, maar dat hij de hele tijd op het punt van ontploffen staat en je er niet mee kunt buitenrijden ofzo, houdoe. Doe me dan maar een 'gewoon' fijn en braaf paard.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:45

Ik heb een 6jes paard, nog nooit zo'n lief en braaf paard gehad, ze doet echt niks fout! Maar dat is dan ook weer meteen het minpunt, ze doet eigenlijk vrij weinig haha! Op wedstrijd is dit minder leuk, ik haal nooit hoge punten. Op dat moment heb ik dan liever een 9ens paard. Maar dat is 1x per week. De andere 6 dagen ben ik toch suuuper blij met mijn super brave paardje waar ik alles mee kan doen!

Mijn zusje heeft eigenlijk het perfecte paard, kijkt nergens van op (springgefokt) Kan super goed springen, en kan ook 8en halen in een dressuurproef! Maar het belangrijkste is, ze is super betrouwbaar. Dat blijft voor mij het allerbelangrijkste. Anders wordt paardrijden 1 grote bom van frustratie en angst.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:52

Ik zou gaan voor een 9 paard. Niet om het cijfer maar om hoe die is. Ik heb echt een paard nodig die af en toe vervelend is en zulke dingen doet anders Zit er voor mij geen uitdaging meer in en begint het te vervelen. Al zou het op wedstrijd natuurlijk wel fijn zijn om een rustig 7 paard te hebben maar vooral thuis zou ik dan liever een 9 paard hebben.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:49

Leuk topic dit.

Ik heb denk ik wel een 9 paard en hoewel ze me soms de stuipen op het lijf jaagt met haar acties geniet ik enorm van haar talent. Het is zo gaaf om zoveel actie onder je te voelen en als je haar eenmaal voor elkaar hebt hoef je zelf bijna niets meer te doen en werkt ze kei en kei hard voor je. En een plezier dat ze er in heeft! Het is echt altijd gaan met die banaan, zelfs met 30 graden.
Ik heb haar nu een jaar en ze heeft me al 2 gebroken ribben opgeleverd en heb in totaal 3 maanden kunnen rijden van de 12 door al haar acties, maar wat kan ik genieten van haar. En begin haar nu ook steeds beter door te krijgen en weet er steeds beter op in te spelen, ik leer ontzettend veel van haar.
Over 2 weken gaan we het weer eens proberen op wedstrijd. De 2 keer dat ik gestart bent vond ik haar zelf veel te gespannen en had er totaal geen goed gevoel bij maar juist omdat ze zoveel uitstraling heeft scoorde ik wel iedere keer punten! Dus ben reuze benieuwd met watvoor punten ik thuis kom als ik haar wel normaal de bak door krijg :D daar gaan we voor!

Ja, geregeld zit ik met mijn handen in het haar door haar maffe gedrag maar ik zou haar voor geen goud kwijt willen! <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:51

Regenpier schreef:
Ik heb een 6jes paard, nog nooit zo'n lief en braaf paard gehad, ze doet echt niks fout! Maar dat is dan ook weer meteen het minpunt, ze doet eigenlijk vrij weinig haha! Op wedstrijd is dit minder leuk, ik haal nooit hoge punten. Op dat moment heb ik dan liever een 9ens paard. Maar dat is 1x per week. De andere 6 dagen ben ik toch suuuper blij met mijn super brave paardje waar ik alles mee kan doen!

Mijn zusje heeft eigenlijk het perfecte paard, kijkt nergens van op (springgefokt) Kan super goed springen, en kan ook 8en halen in een dressuurproef! Maar het belangrijkste is, ze is super betrouwbaar. Dat blijft voor mij het allerbelangrijkste. Anders wordt paardrijden 1 grote bom van frustratie en angst.

Och die hittepit wordt met de juiste training ook een betrouwbaar paard. Doe mij maar zo eentje (nouja nu even niet, heb er zo al 4 staan dus heb er genoeg maar ik bedoel maar)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:05

Tja alles heeft te maken met het koppeke en lichamelijke mogelijkheden.
Ik heb liever eentje die constant presteert mt 7's (als je dat al zo wil klasseren) dan een bok die enkel punten scoort op iets wat hij goed kan.

Ik heb al verschillende kanonnen onder mijn kont gehad en enkel die waar het koppeke goed zat zijn ook echt wat geworden. Ik heb ze graag heet en sensibel, maar ze moeten wel willen werken, anders zit je op een levend projectiel. En daar begin ik niet meer aan. Genoeg rodeo's en blessures overgehouden voor de mooie schijn van een ander. Wat heb je aan een paard die kan verruimen voor een 9, maar niet simpel de ring door te sturen is en je in de steek laat? Geef mij dan mss op het eerste zicht een simpelere, maar die wil werken en waar je echt iets mee kan. Dan kan je verbeteren, afwerken etc.
En zoals eerder een goed jong paard (bedoel dan jonge paardenproef gewijs) is zelden ook een goed GP paard. De echte toppers komen er door het koppeke, de wil om te werken dus, aanleg en goede training.
Tuurlijk willen we allemaal die topper die alles heeft, maar die is niet snel te vinden. Uiteindelijk zal het ook altijde de combi zijn, die het moet waarmaken.