Voor de zekerheid..rijden langs de snelweg met vangrail

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Voor de zekerheid..rijden langs de snelweg met vangrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:42

De wegenverkeerswet;

artikel 43
3 Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers
verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik
te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of
de berm.

liekje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 22:47

Ik had het gelezen, dank je.
Nogmaals ik wacht het even af en begin te vermoeden dat Rijkswaterstaat het niet eens zeker weet.
Niet dat ik onmiddellijk te paard stap en er over heen ga crossen. Ik wil de zekerheid.
Ja is leuk
Nee is ook prima, doen we het niet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:51

hoezo zou Rijkswaterstaat het niet zeker weten?? het staat toch in de wet? misschien ligt jou vraag op een grote stapel met voor hun onbelangrijke zaken...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:06

suuzepuus schreef:
De wegenverkeerswet;

artikel 43
de berm.

En daarmee bedoelen ze de berm die nog voor de vangrail komt en gaat in deze situatie dus niet op. :n

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:12

Ik deed het wel eens als er langzaamrijdend/file was.
Paard was ook niet bang voor de snelle auto's maar dan deed ik het toch liever niet gewoon vanuit veiligheidsoverwegingen.
Stuk was wel behoorlijk breed maar er lag vaak wel wat afval van mensen die het uit het raam gegooid hadden.
Bierflessen, cola blikjes en andere zaken die er niet horen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:18

Het mag niet, trouwens.

Berm is onderdeel van de weg (juist het stuk achter vangrail) en op de snelweg moet je minimaal 60 kunnen en een paard valt daar officieel niet onder. Dus nee, het mag, echt, niet.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:29

Wij reden regelmatig in een hele brede grasstrook langs een 100km/u weg waar ook nog een vluchtstrook langs liep. Dit ging altijddgoed tot we een politiewagen tegen kwamen. we kregen een stevig standje en waarschuwing.
Het lijkt me dus dat een snelweg helemaal niet mag.

Ik ben benieuwd wat ze van het rijk zeggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:37

ik snap niet waarom je dit uberhaupt zou willen......... geen haár op mijn hoofd die daaraan denkt.
sterker nog; als ik als automobilist zoiets langs de snelweg zou zien, zou ik per direct de politie bellen en een melding maken.

en dat zegt iemand die met haar aanspanning kleine welsh regelmatig een 80 km/uur weg oversteekt of daar langs rijdt op een fietspad met brede berm er tussen. ik rijdt zelfs wel eens (paar keer per jaar maar, om ergens te kunnen komen zonder pony met trailer te hoeven vervoeren) over de deventerbrug met m'n aanspanning, waar 70/80 gereden wordt, hele flinke brug. maar ook dat doe ik echt niet 'voor m'n plezier'.

maar langs de snelweg? absoluut niet, zou ik NOOIT doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:43

Bij de a27 is het absoluut niet toegestaan omdat het daar vluchtgras is. Je mag daar niet langs de kant in je auto blijven zitten omdat er sprake is van een spitsstrook.

Ik ken de weg daar al te goed en zou het uit pure veiligheid al niet eens doen. Enige opties om te voet / paard over te gaan is de brug langs de A2 en de pont.

HappyFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:54

Volgensmij mag je bij geen enkele snelweg ernaast met je paard?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:22

Wij rijden hier regelmatig onder aan de snelweg

Maar weet jou situatie niet

Hier is het open voor cross fietsers wandelaars en paarden
Snelweg ligt ook heel stuk hoger

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:54

hay ik denk niet dat het mag want het is een berm ;) maar sowieso Als (ik zeg niet dat) je paardje schrikt en gaat opzij lijkt mij de snelweg of de sloot geen fijne mogelijk heid je moet het zelf weten maar naast zóóon stink weg rijden is toch ook niet echt leuk ;)

Loveies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:39

Ik denk dat het niet mag omdat je niet op een ruiterpad rijd, maar in een berm. Overigens zou ik het zelf nooit aandurven om langs een snelweg te gaan rijden. Je paard blijft een dier en kan nog zo bomproof zijn, als hij schrikt kan het grote problemen veroorzaken en ik denk dat jij daar dan aansprakelijk voor bent omdat jij op een stuk rijd waar het verboden is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:50

Somebitch schreef:
suuzepuus schreef:
De wegenverkeerswet;

artikel 43
de berm.

En daarmee bedoelen ze de berm die nog voor de vangrail komt en gaat in deze situatie dus niet op. :n

Nee, die bedoelen ze niet. Ze bedoelen de berm achter de vangrail. Bij pech wordt ook altijd geadviseerd de auto aan de kant te zetten (langs de vangrail) en zelf in de berm achter de vangrail te gaan staan, zo ver mogelijk van de auto af.

Die berm ligt daar met een reden. En die reden is niet zodat een waaghalsje met haar paardje een stukje kan afsnijden :D.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:55

Toevallig in het verleden voor iemand renpaarden gereden. Wij trainde dus ook langs de snelweg op een strook gras. Snelweg zelf lag hoger(op het stuk waar we trainde), waar we erop gingen al heel wat politie gezien en nog nooit problemen gehad. Het laatste wat ik weet is dat het tegenwoordig ook een ruiterpad geworden is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:21

Ik heb bij Ouderkerk aan de Amstel gereden. Daar loopt een ruiterpad (toegestaan dus) langs de snelweg. Er zit op het smalste stuk denk ik een meter of tien tussen de vangrail en het ruiterpad. Mijn paard deed nergens moeilijk over, maar ik vond het toch geen fijn idee.
Afgezien daarvan is het nou ook niet bepaald genieten van de mooie natuur om je heen. ..