Verschil tussen jodhpur en 'gewone' rijbroek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:51

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:17

Heb er een van HKM die is van knie tot beneden leder.
Rest dikke stof.
Is zwart met beige leder.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:10

Hier ook een fan! Ik heb er 2 van Horze http://www.horze.nl/ruitershop/rijbroek ... NL,sc.html De jeans en de event. Zitten heerlijk! Voorheen ook een Sonnenreiter gehad, maar ik kon niet over de hoogte van de prijs heen komen dus weer verkocht.
Het is vooral 'makkelijk' en 'snel'. Schoentjes aan en klaar :)

Idd niet voor te stellen dat het tijdens heel veel events niet mag. Ik ben ooit wel eens de les uit gestuurd omdat ik in mijn 'spijkerbroek' reed en pas terug mocht komen als ik iets fatsoenlijks aan had. Mijn stalgenoot is tijdens een crosswedstrijd wel eens gediskwalificeerd vanwege haar jodhpurbroek. Voor iedere cross waar ik me voor inschrijf mail ik vooraf of ik in een jodhpurbroek mag starten. De eerste mail is altijd 'wat is dat?' en in de tweede mail staat altijd 'nee, want het is onveilig' :')

Vroegah, zo'n echte engelse gehad. Met een genaaid zoompje en een wat langer elastiek wat onder je laarsje moest. Strakke pijpen. Die zie je idd steeds minder.

Persoonlijk kan ik mijn benen beter stil houden met chaps of laarzen aan. Dus voor een bosritje trek ik mn comfi jodhpur aan en anders laarzen/chaps :D

Saul

Re: Verschil tussen jodphur en 'gewone' rijbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:27

Komt inderdaad uit Engeland :j

En ik vind de mijne heel cool :D

Afbeelding

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:41

ik kan me zooo kwaad maken over zoiets... (gedisqualificeerd)

Dresscode.. ok, maar 'gevaarlijk' is echt van de zotte

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:11

Ik heb er nu ook eentje. Wilde er al lang eentje maar nooit geen goede gevonden waren eerst nog niet zo populair. Maar heb er nu eentje en moet zeggen dat ik sowieso een stuk mooier vind staan. Daarnaast rijdt het ook heel erg fijn. Naar mijn idee heb je veel meer contact met je paard omdat er weinig tussen je been en paard zit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:00

Koper schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Meen je dat Koper?
Zag de ijslandse paarden mensen er hier al veel eerder mee als de standaard ruiters.
Het waren ook de winkels met ijslandse paarden.spullen die ze het eerste verkochten hier in.NL

In Nederland wel ja, maar in Engeland waren ze er al toen ik nog een kleine penny was. Lees 25 jaar geleden.
Dat is wel een ander model jodhpurbroek. Die Engelse jodhpurs zijn over het algemeen elastischer, en de onderkant van de pijpen zit strak om je schoen. Aan de zomen zit dan een elastiekje, vaak met clips. Dat elastiek loopt onder je schoen door.

Die heb ik! heerlijke dingen en ik zweer bij de saddlehuggers van shires :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:02

Mrijn schreef:
Ik ben ook fanatiek drager van jodhpurbroeken, heerlijk! Ik vind het alleen zo jammer dat ze haast standaard met een leren zit worden gemaakt. Ik heb van Horka 2 broeken kunnen kopen met een leren knie tot aan de enkels en dat vind ik fijner. Weet een van jullie welke andere merken broeken heeft zonder leren zit? Horka heeft ze inmiddels niet meer...

zie mijn post hierboven maar dan kom je wel bij de klassieke engelse jodphurs uit

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:21

Ik haal ze gewoon in Engeland, lekker comfortabel en elastisch en een stuk sympathieker geprijsd dan hier. Elastiekje voor onder de voet haal ik er trouwens gewoon af.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:55

Die engelse zijn ook gewoon het lekkerst.
(En binnenkort verkoop ik ze lekker in me eigen webwinkel)
Zo lekker soepel. Sommige mensen vinden dat trouwens niks. Die zijn meer fan van dat stugge, dan zijn de duitse volgens mij beter.

DJZ
Blogger

Re: Verschil tussen jodhpur en 'gewone' rijbroek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 01:35

Zijn er overigens ook jodhpurbroeken zonder (kunst)leren zitvlakken?? Het is zo jammer dat de Elt jeans bij Divoza uit het assortiment zijn, want dat vind ik hele fijne broeken....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 01:36

Ja, die zijn er. Ik heb ze zelf altijd met alleen een stoffen zitvlak.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 01:38

okee, heb je misschien een link waar je ze kunt kopen?? Want die (kunst)leren zitvlakken vind ik niet fijn.. heb altijd het idee dat ik te vast in het zadel zit :P Heb graag wat bewegingsvrijheid :P

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 02:07

*googled snel even een Jodhpur op*
Oh nee nee nee nee nee, dat is echt afschuwelijk :n
sorry, mijn mening..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:41

Ik koop die shires van mij bij equimatch of in engeland. Kosten 2x niks in vergelijking met gewone rijbroeken.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:25

als ik johdpur trousers google krijg ik heel gekke dingen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:03

Er moet nog een d tussen: jodhpurs

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:06

liesenlizzy schreef:
okee, heb je misschien een link waar je ze kunt kopen?? Want die (kunst)leren zitvlakken vind ik niet fijn.. heb altijd het idee dat ik te vast in het zadel zit :P Heb graag wat bewegingsvrijheid :P

http://www.horze.nl/DenimRider-Jodhpurs ... NL,pd.html

Ik dacht dat deze zonder leren zitvlak was, zie alleen in advertentie 'daewoo' rondgenaaid zitvlak staan, geen idee of dat kunstleer is.
http://www.horze.nl/Horze-Free-Style-Jo ... d.html#CBR

Alleen op de knieen
https://www.ijslandersport.nl/producten ... ste-maten/

https://www.ijslandersport.nl/producten ... estelling/

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:23

Ik koop ze nu nog via ebay. bv: http://stores.ebay.co.uk/FAST-TACK-DIRE ... 7675.l2563

En ik heb er voor straks in me winkel een aantal verschillende uitgezocht. Kan me niet voorstellen dat ze nog weg te denken zijn straks. Denk dat steeds meer mensen en kinderen over zullen stappen op deze. Ze zijn prijstechnisch gewoon goed en zijn net zo duurzaam als een gewone rijbroek. Maar je kunt ze op meer manieren gebruiken.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:32

Zijn er hier ook mensen met lange benen waarbij de jodphur broek wél lang genoeg is? :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:34

Ja, maar het houdt niet over. Ze bestaan trouwens ook in lengtematen, bij veel Duitse merken.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:38

Oké bedankt! Dan ga ik even googlen... Heb namelijk een fobie voor te korte lange broeken :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:41

Hoe lang ben je? Ik ben 1,82 meter een mijn langste broek is van HKM, terwijl dat niet eens een lengtemaat is.

Sonnenreiter, Golden Dress en ik dacht ook Horze hebben jodhpurbroeken in lengtemaat.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:09

Ik ben 1.80! Ik zal even naar die merken gaan kijken, bedankt :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:05

liesenlizzy schreef:
Zijn er overigens ook jodhpurbroeken zonder (kunst)leren zitvlakken?? Het is zo jammer dat de Elt jeans bij Divoza uit het assortiment zijn, want dat vind ik hele fijne broeken....

Ja, van Horka. :)

Ik heb er 2 van Horka, 1tje met rondgenaaid zitvlak maar wel van stof. En 1 helemaal zonder zitvlak, gewoon met een naad in het midden.

Ik ben ook fan van de jodhpur broeken. Staat veel vlotter, ik vind het fijner rijden en geen gedoe meer met laarzen. Voor mij ook best een zoektocht, aangezien ik juist korte benen heb en veel broeken te lang zijn. Horka is voor mij perfect qua lengte. :)