Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
in mijn ogen moet je alleen betaald krijgen als je bijrijder je paard gaat trainen naar een bepaald doel. Als ze binnen een paar maanden Z springen/dressuur moet zijn, ala. Dan betaal je iemand om je paard te trainen, maar dat doe je ook als je je paard naar een trainingsstal brengt.
Wij hebben 3 binnenbakken, 2 enorme buitenbakken en paard staat all incl. Daarnaast steekt die zo de weg over de hei op & hoeft die verder niks te doen. Hij krijgt dan 2/3x per week mijn paard beschikbaar & rijd 1x per week een les á 1 uur op mijn kosten. Verder gaat hij ook 1x per week naar buiten om een rit van minimaal 2 uur te maken. Op een manege ben je dan al snel meer kwijt in mijn ogen. Ik betaal overigens €305 voor stalling. N0a schreef:En weer laait die discussie opin mijn ogen moet je alleen betaald krijgen als je bijrijder je paard gaat trainen naar een bepaald doel. Als ze binnen een paar maanden Z springen/dressuur moet zijn, ala. Dan betaal je iemand om je paard te trainen, maar dat doe je ook als je je paard naar een trainingsstal brengt.
Een ander verhaal is als iemand gewoon voor de lol op jouw paard rijd, 6 dagen per week. Deze persoon gebruikt jou paard en spullen, feitelijk gewoon als manege paard. Waarom zou die persoon daar niet voor moeten betalen? Zeker gezien de accomodatie. Er is geen belemmering in het rijden, door weer en wind kan er gereden worden en het enigste wat deze persoon moet doen is af en toe wat drollen scheppen. Aangezien TS maar 130 p.m betaald, zou ik rond de 60/70 euro gaan zitten. Dat is zeker een reel bedrag. En dat je die bijrijder moet gaan betalen is onzin, die persoon kiest er toch zelf voor om een paar te gaan bijrijden.. Wel de lusten maar niet de lasten.
Ik zal het nog sterker vertellen, mijn bijrijder betaald mij €130 p.m.Wij hebben 3 binnenbakken, 2 enorme buitenbakken en paard staat all incl. Daarnaast steekt die zo de weg over de hei op & hoeft die verder niks te doen. Hij krijgt dan 2/3x per week mijn paard beschikbaar & rijd 1x per week een les á 1 uur op mijn kosten. Verder gaat hij ook 1x per week naar buiten om een rit van minimaal 2 uur te maken. Op een manege ben je dan al snel meer kwijt in mijn ogen. Ik betaal overigens €305 voor stalling.
chelle_dora schreef:Ik zou zeggen, bijrijdster/leaser betaalt naar verhouding van het stalgeld en het aantal dagen per maand.
chelle_dora schreef:Paarden die thuis staan kosten ook nog steeds geld, voer et cetera. En ja, dan kan het lease geld inderdaad verschillen.. Da's toch met alles zo? Een hele dure stal gaat toch ook z'n stalgeld niet omlaag doen omdat het bij iemand thuis goedkoper is?
Brainless schreef:Ik wel... maar heb ze thuis staan. Dat scheelt (gelukkig) ontzettend in de kosten.
Dan had ik er geen 2 (en hopelijk straks weer 3) kunnen houden.
Een eigenaar maar vragen wat hij wilt en een bijrijder is volledig in zijn recht om een gratis paardje te zoeken. Maar om dan een bijrijder arrogant te noemen..
Sommige zijn nl wel verplicht vaste dagen te komen om het paard (en soms meerdere op stal) die dagen te verzorgen, dat is ook weer anders dan dat ze een goed leerpaard zo kunnen rijden.
Ik heb vroeger altijd zelf gratis mogen rijden en later mocht ik mijn paard gratis stallen omdat ik enkele dagen de stal volledig verzorgde (mesten/voeren enz).
Daardoor kijk ik er waarschijnlijk anders tegen aan, en heb ikzelf ook nooit geld gevraagd.
Nu heb ik een bijrijdster voor mijn Fjord, zij neemt haar 1x in de week mee naar les en komt gewoon wanneer ze wil.
Ze moet alleen de spullen (af en toe) schoonmaken die ze gebruikt, mesten/voeren enz doe ik zelf.
Maar dat zou later ook zomaar anders kunnen zijn
eenitraM schreef:TS, ik zit doordeweeks in Tilburg op school. Tis dat je er geld voor wil hebben, anders had ik je vrijblijvend geholpenkom ik aan mijn rijden, jij een last minder.
Maar helaas voor jou, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om te gaan betalen aan jou voor je fjord
gekvanfleur schreef:eenitraM schreef:TS, ik zit doordeweeks in Tilburg op school. Tis dat je er geld voor wil hebben, anders had ik je vrijblijvend geholpenkom ik aan mijn rijden, jij een last minder.
Maar helaas voor jou, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om te gaan betalen aan jou voor je fjord
tjonge, boeiende informatie hoor![]()
Jij gratis zes dagen de week rijden en zij niets..dan ga je toh lekken naar de manege..kost 20 keer zoveel..
Ik heb paarden aan huis staan, maar zit op kamers. En doordeweeks terug reizen wordt m niet want ben 3 uur enkele reis kwijt. Dus ga jij maar wieberen met je manege.. Ik heb een lief zusje en ouders die zorg dragen voor de paarden doordeweeks.
Tis immers een win-win situatie. TS haar paard krijgt aandacht doordeweeks. Daar ga je toch niet voor betalen? gekvanfleur schreef:eenitraM schreef:TS, ik zit doordeweeks in Tilburg op school. Tis dat je er geld voor wil hebben, anders had ik je vrijblijvend geholpenkom ik aan mijn rijden, jij een last minder.
tjonge, boeiende informatie hoor![]()
Jij gratis zes dagen de week rijden en zij niets..dan ga je toh lekken naar de manege..kost 20 keer zoveel..