Hoeveel kan ik vragen voor het leasen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:00

Idd rond de 100 per maand.
En dan het moeilijkste een betrouwbare bijrijdster / leaserijders vinden want dat valt niet mee.

N0a

Re: Hoeveel kan ik vragen voor het leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:08

En weer laait die discussie op := in mijn ogen moet je alleen betaald krijgen als je bijrijder je paard gaat trainen naar een bepaald doel. Als ze binnen een paar maanden Z springen/dressuur moet zijn, ala. Dan betaal je iemand om je paard te trainen, maar dat doe je ook als je je paard naar een trainingsstal brengt.
Een ander verhaal is als iemand gewoon voor de lol op jouw paard rijd, 6 dagen per week. Deze persoon gebruikt jou paard en spullen, feitelijk gewoon als manege paard. Waarom zou die persoon daar niet voor moeten betalen? Zeker gezien de accomodatie. Er is geen belemmering in het rijden, door weer en wind kan er gereden worden en het enigste wat deze persoon moet doen is af en toe wat drollen scheppen. Aangezien TS maar 130 p.m betaald, zou ik rond de 60/70 euro gaan zitten. Dat is zeker een reel bedrag. En dat je die bijrijder moet gaan betalen is onzin, die persoon kiest er toch zelf voor om een paar te gaan bijrijden.. Wel de lusten maar niet de lasten.

Ik zal het nog sterker vertellen, mijn bijrijder betaald mij €130 p.m. :+ Wij hebben 3 binnenbakken, 2 enorme buitenbakken en paard staat all incl. Daarnaast steekt die zo de weg over de hei op & hoeft die verder niks te doen. Hij krijgt dan 2/3x per week mijn paard beschikbaar & rijd 1x per week een les á 1 uur op mijn kosten. Verder gaat hij ook 1x per week naar buiten om een rit van minimaal 2 uur te maken. Op een manege ben je dan al snel meer kwijt in mijn ogen. Ik betaal overigens €305 voor stalling.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:27

N0a schreef:
En weer laait die discussie op := in mijn ogen moet je alleen betaald krijgen als je bijrijder je paard gaat trainen naar een bepaald doel. Als ze binnen een paar maanden Z springen/dressuur moet zijn, ala. Dan betaal je iemand om je paard te trainen, maar dat doe je ook als je je paard naar een trainingsstal brengt.
Een ander verhaal is als iemand gewoon voor de lol op jouw paard rijd, 6 dagen per week. Deze persoon gebruikt jou paard en spullen, feitelijk gewoon als manege paard. Waarom zou die persoon daar niet voor moeten betalen? Zeker gezien de accomodatie. Er is geen belemmering in het rijden, door weer en wind kan er gereden worden en het enigste wat deze persoon moet doen is af en toe wat drollen scheppen. Aangezien TS maar 130 p.m betaald, zou ik rond de 60/70 euro gaan zitten. Dat is zeker een reel bedrag. En dat je die bijrijder moet gaan betalen is onzin, die persoon kiest er toch zelf voor om een paar te gaan bijrijden.. Wel de lusten maar niet de lasten.

Ik zal het nog sterker vertellen, mijn bijrijder betaald mij €130 p.m. :+ Wij hebben 3 binnenbakken, 2 enorme buitenbakken en paard staat all incl. Daarnaast steekt die zo de weg over de hei op & hoeft die verder niks te doen. Hij krijgt dan 2/3x per week mijn paard beschikbaar & rijd 1x per week een les á 1 uur op mijn kosten. Verder gaat hij ook 1x per week naar buiten om een rit van minimaal 2 uur te maken. Op een manege ben je dan al snel meer kwijt in mijn ogen. Ik betaal overigens €305 voor stalling.

Hier ga ik mee in :j
Trouwens 305 is niet duur voor wat jij allemaal aan facaliteiten hebt! Wij hebben 20 x 40 binnen bak, en een 20 x 60 buitenbak, 2 paddocks, binnen en buiten halen, en mesten en betalen voor de kleinste stal die er is (hebben een b pony rijd er zelf niet meer mee, maar de bijrijdster rijd er mee, ik men met haar) 294 euro. En echt heel lux is het allemaal niet!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:53

chelle_dora schreef:
Ik zou zeggen, bijrijdster/leaser betaalt naar verhouding van het stalgeld en het aantal dagen per maand.

Dat wordt dan moeilijk berekenen met paarden die gratis of thuis staan.
En dan kan een simpele buitenrij haflinger bij de een veel duurder zijn om te leasen dan bij de ander, omdat de 1 hem thuis heeft staan en de ander op een dure stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:21

Paarden die thuis staan kosten ook nog steeds geld, voer et cetera. En ja, dan kan het lease geld inderdaad verschillen.. Da's toch met alles zo? Een hele dure stal gaat toch ook z'n stalgeld niet omlaag doen omdat het bij iemand thuis goedkoper is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:31

chelle_dora schreef:
Paarden die thuis staan kosten ook nog steeds geld, voer et cetera. En ja, dan kan het lease geld inderdaad verschillen.. Da's toch met alles zo? Een hele dure stal gaat toch ook z'n stalgeld niet omlaag doen omdat het bij iemand thuis goedkoper is?

Dus als ik mijn paard goedkoop heb staan (thuis) mag ik er minder lease voor vragen dan als ik hem op een duur pensionstal heb staan.
En ondanks dat ik bv een goed Z-paard heb, en een binnenbak enz, mag ik minder vragen dan iemand met een grappig rijponietje die toevallig heel duur staat.
Dat heb ik nl nooit zo bekeken. Ik dacht dat je meer moest betalen naarmate oa het paard beter was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:43

Er is niet echt een maatstaaf voor wat je wel of niet mag vragen aan bijdrage natuurlijk, dat is voor een ieder zijn eigen keuze. Ik gaf alleen aan dat mijn bijrijdster betaalt naar verhouding van t stalgeld en t aantal dagen.. en dat doen er een hoop :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:38

Ik begrijp die discussie ook nooit hoor, als ik de reacties zo lees moet is als eigenaar eigenlijk zo super dankbaar zijn dat een bijrijder mijn paard wil verzorgen en een beetje rijden.

Als alle eigenaren hun paard niet voor een schijntje beschikbaar zouden stellen, hou zou het dan gaan? Ik weet het wel hoor, de bijrijders moeten zich dan scheel betalen aan manegelessen. Die zijn nl ook niet gratis. Zelfs een uurtje vrij rijden kost een flinke duit. Komen jullie dan ook aan met "ik doe de manege eigenaar een plezier" Nee als manege eigenaar ben je commercieel en dan mag het kennelijk, waarom mag een paarde eigenaar dit niet commercieel zien?
Ze staan een paar dagen per week hun paard af, die dagen kunnen ze er dus geen gebruik van maken, ze moeten wel investeren in paard, spullen, stalling etc. Dat kost toch allemaal geld? Hoe arrogant om te denken dat een bijrijder dit allemaal gratis kan gebruiken. Ik vind het anders om, de eigenaar bewijst de bijrijder een gunst omdat ze voor een schijntje van de werkelijke kosten een paard kunnen rijden die ze zelf nooit zouden kunnen betalen en onderhouden, want zo zit het vaak wel zo in elkaar.

In het geval van TS kan de bijrijder de pony 5 dagen in de week als "eigen' beschouwen zonder dat er iemand over de schouder meekijkt, waarom is het dan zo vreemd als daar een kleine bijdrage voor staat? Denken jullie nu echt dat die €60 de werkelijke kosten voor 5 dagen per week een paard houden zijn?
Als dat zo was waren er amper bijrijders beschikbaar, dan hadden ze zelf wel een eigen paard gehad namelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:49

Ik wel... maar heb ze thuis staan. Dat scheelt (gelukkig) ontzettend in de kosten.
Dan had ik er geen 2 (en hopelijk straks weer 3) kunnen houden.

Een eigenaar maar vragen wat hij wilt en een bijrijder is volledig in zijn recht om een gratis paardje te zoeken. Maar om dan een bijrijder arrogant te noemen..
Sommige zijn nl wel verplicht vaste dagen te komen om het paard (en soms meerdere op stal) die dagen te verzorgen, dat is ook weer anders dan dat ze een goed leerpaard zo kunnen rijden.

Ik heb vroeger altijd zelf gratis mogen rijden en later mocht ik mijn paard gratis stallen omdat ik enkele dagen de stal volledig verzorgde (mesten/voeren enz).
Daardoor kijk ik er waarschijnlijk anders tegen aan, en heb ikzelf ook nooit geld gevraagd.
Nu heb ik een bijrijdster voor mijn Fjord, zij neemt haar 1x in de week mee naar les en komt gewoon wanneer ze wil.
Ze moet alleen de spullen (af en toe) schoonmaken die ze gebruikt, mesten/voeren enz doe ik zelf.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:58

pff wat een onzin. Ik heb ook regelmatig betaald voor bijrijdpaarden en betaal nu gelukkig niets.
Ik vind dat het een win win situatie is en vind het echt onzin dat je er geld voor vraagt helemaal als je stalling slechts 130 euro kost. Want wie mest de wei uit als je geen bijrijrijdster hebt en jij op kamer zit? Daar zou je bijv. iemand voor in moeten huren neem ik aan...

Ik snap dat het je goed uit komt als je een betalende bijrijdster vind maar ik vind het niet helemaal eerlijk gezien zei ook de wei moet uitmesten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:09

Tijdens m'n studie heb ik zo'n constructie ook een aantal jaar gedaan, bijrijdster betaalde de helft van het stalgeld en mocht in ruil daarvoor ma t/m do doen met het paard wat ze wilde, zolang het maar verantwoord was en ze het even opschreef. Ik was blij want m'n paard werd lekker bezig gehouden en het extra geld was natuurlijk mooi meegenomen als student, zij was blij want ze had 4 dagen per week een paard dat ze als eigen mocht beschouwen, in het weekend kon ze als ze dat wilde onbeperkt feesten zonder verantwoordelijkheden en ze had geen zorgen over eventuele extra kosten. Win-win situatie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:20

Brainless schreef:
Ik wel... maar heb ze thuis staan. Dat scheelt (gelukkig) ontzettend in de kosten.
Dan had ik er geen 2 (en hopelijk straks weer 3) kunnen houden.

Een eigenaar maar vragen wat hij wilt en een bijrijder is volledig in zijn recht om een gratis paardje te zoeken. Maar om dan een bijrijder arrogant te noemen..
Sommige zijn nl wel verplicht vaste dagen te komen om het paard (en soms meerdere op stal) die dagen te verzorgen, dat is ook weer anders dan dat ze een goed leerpaard zo kunnen rijden.

Ik heb vroeger altijd zelf gratis mogen rijden en later mocht ik mijn paard gratis stallen omdat ik enkele dagen de stal volledig verzorgde (mesten/voeren enz).
Daardoor kijk ik er waarschijnlijk anders tegen aan, en heb ikzelf ook nooit geld gevraagd.
Nu heb ik een bijrijdster voor mijn Fjord, zij neemt haar 1x in de week mee naar les en komt gewoon wanneer ze wil.
Ze moet alleen de spullen (af en toe) schoonmaken die ze gebruikt, mesten/voeren enz doe ik zelf.

Da's toch niet heel vreemd? Mijn bijrijdster komt nu ook nog in overleg en daarna gaan we ook vaste dagen afspreken.. Lijkt me niet heel vreemd, anders is het paard op sommige dagen 2x aan het werk en eruit en op andere dagen helemaal niet. Ik neem aan dat dat wel van tevoren afgesproken wordt, althans ik ga met mijn bijrijdster wel vaste dagen afspreken, omdat ik zelf ook nog rijd en ik wil voorkomen dat pony straks 2x per dag loopt of een van ons voor niets komt.
Als je zelf niet rijdt dan kan ik me voorstellen dat het niet uitmaakt wanneer ze aan komen waaien maar als je zelf ook nog bezig bent met het dier is het in mijn ogen alleen maar handig als je dagen afspreekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:26

@Chelle-Dora
Soms hebben ze verplicht vaste dagen om de volledige verzorging te doen, (omdat de eigenaar niet kan), en mogen ze daarnaast soms nog grof betalen.
Mijn vriendin MOEST 5 dagen in de week naar haar verzorgpaard, deed dan ook de andere paarden (3 stuks) en de stallen enz, daardoor had ze niet altijd tijd om te rijden/longeren enz.
De eigenaar kon niet doordeweeks, dus kwam alles op haar schouders, en ze moest er ook nog eens flink voor (gaan) betalen.

Ik maak geen afspraken, mijn paardje mag ze komen halen wanneer ze maar wil.
Had hiervoor een arabier waar ik een bijrijdster voor had, beestje gebruikte ikzelf (eigenlijk) niet maar hield ik aan voor haar (en als extra gezelschap).
Ging zo ontzettend leuk samen; zij gebruikte mijn trailer om er mee naar les/wedstrijden te gaan.
In het begin reed ik haar ook nog wel rond, maar had zelf ook een gezin en dat werd soms moeilijk kom tijd vrij te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:34

Brainless: dat vind ik inderdaad een ander verhaal. Maar in de situatie van de TS, vergeet niet dat de TS het heeft over leasen voor een x aantal dagen per week. Met leasen vind ik het zelf meer dan logisch dat daar ook je klussen bij komen omdat je het allemaal helemaal zelf moet weten wat je met het paard doet. Gaat het om dagen bijrijden dan vind ik het logischer dat er dagen worden afgesproken en de bijdrage afhankelijk is van de verplichtingen en de stalling. Mijn bijrijdster hoeft bijvoorbeeld geen klussen te doen, en ga ik vaste dagen mee afspreken. Maar dat is dan weer een bijrijdster en geen leaser en ik rijd zelf ook nog op m'n pony :)

Dat jij ze thuis hebt staan scheelt wel een hoop, dan is aanhouden (denk ik) ook makkelijker. Ik heb die luxe nog niet dus ik vind het een iets te dure grap om m'n pony aan te houden voor een ander := Maar dat zou later ook zomaar anders kunnen zijn :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:59

Hooguit 50 euro p.m. vragen, zeker niet meer...

Ik zou zelf al heel blij zijn met een trouwe en verantwoordelijke bijrijder en ik zou dus niks vragen dan top verzorging voor mijn paard en minimaal 3 keer per week rijden en natuurlijk les nemen bij jouw instructrice minimaal eens per maand. Een goeie bijrijder is in jouw situatie wel bijna een must en om ze dan te laten betalen, tsjah...

Bijrijders echter mogen blij zijn dat ze een kostbaar en geliefd privé paard mogen gebruiken en hoeven imo ook niet betaald te worden.

Edit: post aangepast, dacht dat bijrijder weekends niet kon rijden, maar kan wel dus. ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 14-10-13 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:01

Lante: TS geeft aan dat de leaser ook in het weekend een dag heeft. Dus ook wanneer de leaser vrij is dus.. :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:02

TS, ik zit doordeweeks in Tilburg op school. Tis dat je er geld voor wil hebben, anders had ik je vrijblijvend geholpen :j kom ik aan mijn rijden, jij een last minder.

Maar helaas voor jou, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om te gaan betalen aan jou voor je fjord :n

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:02

Okay, sorry; overheen gelezen! ;) Heb post aangepast! :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:07

eenitraM schreef:
TS, ik zit doordeweeks in Tilburg op school. Tis dat je er geld voor wil hebben, anders had ik je vrijblijvend geholpen :j kom ik aan mijn rijden, jij een last minder.

Maar helaas voor jou, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om te gaan betalen aan jou voor je fjord :n

tjonge, boeiende informatie hoor :(:)

Jij gratis zes dagen de week rijden en zij niets..dan ga je toh lekken naar de manege..kost 20 keer zoveel..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:15

gekvanfleur schreef:
eenitraM schreef:

Jij gratis zes dagen de week rijden en zij niets..dan ga je toh lekken naar de manege..kost 20 keer zoveel..

:(:) Ik heb paarden aan huis staan, maar zit op kamers. En doordeweeks terug reizen wordt m niet want ben 3 uur enkele reis kwijt. Dus ga jij maar wieberen met je manege.. Ik heb een lief zusje en ouders die zorg dragen voor de paarden doordeweeks.

Ben van mening dat als je paarden hebt, je zelf voor de kosten moet opdraaien. En niet geld gaan vragen. Kun je het niet betalen, of heb je geen tijd. Dan... ;) Tis immers een win-win situatie. TS haar paard krijgt aandacht doordeweeks. Daar ga je toch niet voor betalen?

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:20

tussen de 70-100 euro per maand!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:24

Tja, uiteindelijk is het natuurlijk wel een kwestie van 'marktwaarde'.
Zijn er bij jou in de buurt veel mensen die een bijrijder zoeken of juist meer bijrijders die zich aanbieden en nergens een bijrijdpaard kunnen vinden? In het eerste geval mag je vermoedelijk al blij zijn als iemand het voor niks wil doen en betrouwbaar blijkt maar in het tweede geval kun je makkelijk geld er voor vragen vanwege het hoge aanbod. Wat vind je belangrijker, regelmatige zorg voor het paard ook al wordt er niet voor betaald of gaat het echt om het geld en zou het niet zo erg zijn als je paard wat langer niet gereden wordt door de week?
Waarbij ik de tweede optie niet negatief vind hoor, dat is denk ik voor veel mensen de harde realiteit namelijk.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:32

Ik lease nu een paard voor €112,50 per maand.
Ik zou wel als je iemand hebt gevonden om te leasen een paar keer gaan kijken of het wel vertrouwd is en of je zelf er een goed gevoel bij hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:33

Ts, gewoon advertentie plaatsen met 50 euro. Mocht dat niet lukken kun je altijd de prijs veranderen toch? :) en wie weet kom je via via wel aan een super verzorgster, die dan wel niet het geld heeft maar wel alle tijd en liefde voor je paard en dat je toch denkt van; goh, dit is ook een optie :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:06

gekvanfleur schreef:
eenitraM schreef:

Het voordeel van een manege is: kun je niet hoef je niet te komen.
Met een verzorg/leasepaard waar je ook verantwoordelijk voor de (volledige) verzorging bent, is toch wel wat anders.

Mijn vriendin (die door de weeks alles deed) moest ook bij ziekte/vakantie/feestje zelf vervanging regelen omdat de eigenaar die dagen niet kon komen.