Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vang schreef:Even een update:
ik ben nu elke dag aan het werken geweest met mijn merrie. Gewone, simpele dingen. Eigenlijk doet ze het verrassend goed. Ze volgt mooi aan het leidtouw, ze stopt als ik het vraag, kent het commando "achteruit" al goed, staat stil als ik haar vastbind, en ik mag al drie van de vier voetjes opheffen. Het vierde voetje geeft ze niet, en dan trekt ze die weg, en als ik hem vasthoudt begint ze steeds harder te trekken (zodat het begint te lijken op stampen) tot ik los... Daar is dus nog wat werk aan. Maar dat is geen probleem, dat lukt wel.
MAAR... het eten geven blijft een probleem. Ik heb nu een lange zweep mee als ik het eten breng, en het enige dat ik van haar vraag is dat ze op een respectvolle manier wacht tot ik het eten voor haar neerzet. Echter verdraagt ze dit niet. Wil ik mijn ruimte vrijhouden, en bokt ze meteen en draait haar kont richting mij om een stamp te geven. Vraag ik haar "achteruit", dan draait ze ook onmiddelijk haar kont en probeert ze gericht te trappen. Wanneer ik dan ook een mep geef, dan wordt ze nog kwader, en probeert ze mij echt te raken. Elke keer als ze dit doet "krakt" mij vertrouwen in haar. Telkens wanneer ze zich draait en haar kont mijn richting uitstaat (ookal is dit gewoon tijdens haar gewone doen) voel ik weer de angst voor een trap.
'T is niet makkelijk, ik zit echt met een tweestrijd.
Zaterdag komt de persoon die mij komt helpen voor het eerst langs (wou ook dat het vroeger kon, maar zij heeft een drukke agenda). Ik ben benieuwd wat het gaat geven.
Ik behandel mijn pony respectvol als hij respectvol naar mij is, nu hij dat door heeft zijn we beste maatjes
En hij is echt niet bang van mij ofzo, hij kan soms nog dingen uitsteken, maar hij weet waar de grens is en wanneer hij te ver gaat. Dreigen en bijten staan bijvoorbeeld niet in mijn woordenboek, dan is het kot echt te klein.terpentijn schreef:Het zogenaamde inzicht in paarden(taal) van bepaalde posters is van een schrikbarend peil..schop maar in de buik en kleun er met een zweep maar goed witheet van woede effe op los...dat moet wel DE manier zijn, want, komt er dan achteraan, bij mij werkte het, "heeft-ie nooit meer gedaan". Doen paarden bij elkaar onderling ook. Gaat het er ook niet bepaald zacht aan toe. En meer van dat soort clichematige uitspraken.
Nu heb ik tenminste een lief en onderdanig paard, wordt er vervolgens nog trots bij vermeld(Wie wil er een lief en onderdanig paard, ik ieg niet, ik wil graag een fier zelfbewust paard).
En meer van zulke zelfgenoegzame frases, en misvattingen, ik wil niet weten hoe men dan te keer gaat als men ER OP ZIT, en het paard effe niet "wil" zoals gewenst, als je al zo onbeheerst uit je dak schiet door iets, wat niets anders is dan een miscommunicatie tussen paard en mens onderling.
Met woede en geweld is nog nooit een paard of pony rust, ontspanning en vertrouwen in de mens bijgebracht, de voorwaarden die nodig zijn om een paard te doen openstaan voor leerprocessen.
Wat je creeert is angst, onderdanigheid, wantrouwen.
En als je het wat minder inschikkelijke of te intimideren karaktertype treft mept-ie net zo hard terug, met alle gevolgen van dien.
Oplossen doet het helemaal niets.