Bij 1ste bezichtiging al voorschot betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:24

Jij zou eerste keus horen te krijgen en met jou een vaste afspraak voor 2e bezichtiging, dan hun kennis en die kan dan eventueel meteen meenemen als jij er van af ziet.

Dat is eerlijk handel doen ik zou van alles afzien....

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:24

Ik vraag ook handgeld. Als mensen komen kijken en ze zijn geïnteresseerd dan hebben ze een week om na te denken of ze (in mijn geval) het veulen graag willen kopen. Ik houd het veulen een week vast en daarna plan ik weer andere bezichtigingen. Als ze het veulen graag willen dan vraag ik een contract te tekenen en een voorschot te betalen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:25

Goldie schreef:
Ik zou het niet doen.. straks verkopen ze hem alsnog aan iemand anders en dan sta jij met lege handen...

Mijn gedachte.....

Zou lekker naar een ander paardje gaan kijken als dit al so begint..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:29

Tja, hoe vaak zie je niet, wegens niet nagekomen afspraken opnieuw te koop?

Als het dier mij past en ik zou hem toch niet laten keuren, dan zou ik hem direct kopen.
Eventueel maak ik een filmpje voor thuisblijvers zodat ik diezelfde avond verkoper kan antwoorden.
Als ik persé nog een keer wil kijken, dan betaal ik niet aan en weg is mijn pech...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:30

shilady schreef:
Goldie schreef:
Ik zou het niet doen.. straks verkopen ze hem alsnog aan iemand anders en dan sta jij met lege handen...

Mijn gedachte.....

Zou lekker naar een ander paardje gaan kijken als dit al so begint..

Niet als je met een contract werkt. Dat is niet alleen bescherming voor de verkoper, maar ook voor de koper.

piendepien

Re: Bij 1ste bezichtiging al voorschot betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:35

Ik zou niet eens gaan kijken, dan kun je er ook niet verliefd op worden.
laat ze maar bellen als die andere mensen er zaterdag toch vanaf zien.
Er staan paarden genoeg te koop.
Het is een heel vervelend gevoel om zo onder druk gezet te worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:36

russel schreef:
Jij zou eerste keus horen te krijgen en met jou een vaste afspraak voor 2e bezichtiging, dan hun kennis en die kan dan eventueel meteen meenemen als jij er van af ziet.

Dat is eerlijk handel doen ik zou van alles afzien....

In deze moeilijke tijden met de paardenhandel zou ik echt niemand wegsturen.

Het is aan de kijker of hij/ zij het wilt nemen of niet.

Bij een goed tehuis bij diverse mensen is het gewoon wie het eerste is die maalt het eerst.

Als je al bij een 1e keer bezichtiging al helemaal verliefd bent dan toon je dat je serieus bent door een kleine voorschot te betalen, dat de huidige eigenaren er zeker van zijn dat je terugkomt.

Het is dubbel: Ze zetten je onder druk (niet netjes van hoe ze het doen) én ze willen weten of je serieus bent of niet (Logisch, maar vraag dan niet gelijk zoveel, ik zou eerder zeggen 100 euro en dat dan op papier zetten)

Maar als je bij een eerste bezichtiging niet zeker bent, laat maar gaan. Het moet liefde op het eerste gezicht zijn.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:40

Ik zou het niet doen, ik denk altijd als ie al weg is, dan zal hij wel niet voor mij bestemd zijn geweest. Maar stel je geeft het voorschot wel en je ziet er bij de tweede bezichtiging toch vanaf, krijg je het dan weer terug of hoe zien de verkopers dat voor zich? Of hebben die vrienden eigenlijk al gezegd hem te willen kopen? Beetje vreemd verhaal van de verkoper is t wel!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:43

ik vind het feit dat ze handgeld vragen niet raar, wel vind ik het een fors bedrag. Ik zou zelf max 25% van het aankoopbedrag redelijk vinden. dus 240 euro maximaal

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:44

dressuur518 schreef:
Ik zou het niet doen, ik denk altijd als ie al weg is, dan zal hij wel niet voor mij bestemd zijn geweest. Maar stel je geeft het voorschot wel en je ziet er bij de tweede bezichtiging toch vanaf, krijg je het dan weer terug of hoe zien de verkopers dat voor zich?

Nee natuurlijk niet, dan is het hele nut van het voorschot weg. Dat wordt alleen terug gegeven als blijkt dat het paard/de pony niet geschikt is voor de doeleinden waarvoor het wordt aangeschaft. Bijv als hij afgekeurd wordt bij de aankoopkeuring.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:58

iamsam schreef:
Trouwens ......Euro 1.200,- voor een tweejaring ruintje ? wie is z'n vader Abdullah ????

te veel geld, ga eerst nog maar eens verder kijken voor die centen !

sorrie, ik doe net alsof je mijn dochter bent, nogmaals sorrie !!

Dat is wel heel kort door de bocht om te kunnen beoordelen of een 2 jarige ruin wel € 1200,00 waard is als je 'm nog nooit gezien hebt.
Daarbij kan het wel een vraagprijs zijn waar je over kunt onderhandelen.

Dat de verkoper op voorhand aangeeft dat ie handgeld wil voordat je hem gezien hebt is wel een beetje raar, zou ik tenminste nooit doen als ik kopers krijg. Het is een ander verhaal als je aangeeft dat je wilt dat de verkopende partij 'm voor je vasthoud en er evt nog andere kopers komen kijken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:20

Ik vraag altijd om handgeld als iemand een paard van mij koopt, maar het nog niet direct kan meenemen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ze weer terugkomen, zoniet dan is het geld voor mij. Dit is een keer voorgekomen en ging om €100,- bij een veulen. Daarnaast wil ik dat het aankoopbedrag van het paard of contant wordt betaald, of voordat het wordt opgehaald is bijgeschreven op mijn rekening.
Handgeld vind ik dus normaal, maar niet eerder dan dat jij beslist om het paardje te kopen. Mochten er meer gegadigden zijn, prima. Als ik hem leuk vind dan koop ik hem en anders blijft hij staan voor de volgende. Ik ga ook geen paarden vasthouden voor iemand, dan moeten ze ook maar iets aanbetalen, meestal €100,-

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:22

En TS, ben je al wezen kijken bij het paard?
Ben wel benieuwd of het bevallen is of niet. :)

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:25

Mhm, ik vind het raar dat je 400 euro moet meenemen als je voor het eerst gaat kijken, als je nu een maand aan het nadenken was, oké...
Persoonlijk zou ik me onder druk gezet voelen en het sowieso niet meenemen...
Ben ook wel benieuwd of je toch bent wezen kijken en hoe het was! Volg je gevoel :)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:33

Ik vind een voorschot betalen niet vreemd, maar als je voor de eerste keer contact maakt via de mail-telefoon om het dan al te vragen... Wij hebben een aanbetaling gedaan van 50 euro toen wij helemaal zeker waren dat we haar wilden kopen, ze was al goedgekeurd in maart en in september kochten wij haar. Week later opgehaald.

Ik zou naar een ander paardje gaan kijken. Succes!!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:47

Ik ben ook benieuwd of de ts al is wezen kijken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:02

Zo heel gek vind ik het niet hoor. Misschien een beetje direct, maar wellicht hebben de verkopers gewoon transparant willen zijn en was het meer bedoeld als ''er zijn nog andere gegadigden, mocht je willen dat we hem vasthouden vragen we een voorschot van 400, dat je dat in ieder geval weet en er rekening mee kunt houden''.

Heb voor mijn beide paarden ook handgeld betaald, bij mn merrie was het overigens niet nodig geweest maar had ik zelf alvast mee, wilde geen enkel risico lopen :+ Bij mn hengst ging het soortgelijk als verhaal van TS. Had al afspraak staan om te komen kijken op zondag, op maandag lieten ze weten dat er op vrijdag iemand anders kwam die evt interesse had in een hengstveulen. En Umoyax was het laatste hengstveulen.. Mocht ik hem willen was dat goed, dan moest ik een aanbetaling doen, ik mocht het er ook op gokken dat die andere mensen hem niet wilden.
Heb het er niet op gegokt :P

Ik vind het niet zo raar iig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:28

Ik vind het heel jammer dat heel veel mensen hier zo enorm kort door de bocht reageren, alsof de enige mogelijkheid is dat de verkopers op allerlei manieren proberen de TS een oor aan te naaien -O- Natuurlijk bestaat die mogelijkheid en het is ook goed om dat in je achterhoofd te houden :j

Maar het kunnen net zo goed keurige mensen zijn :)*

Misschien is dit wel het ware verhaal:

Ze hadden niks tegen de TS kunnen zeggen en gewoon af kunnen wachten wie het eerst met de betaling over de brug kwam en het paard mee zou nemen, en dan had de ander gewoon pech gehad.

Maar in plaats daarvan gunnen ze het dier aan de TS, vertellen eerlijk dat er nog andere geïnteresseerden komen kijken en het dier misschien wel meteen zaterdag willen kopen.

Mocht ze het beestje graag willen, dan willen ze het voor haar vasthouden. Dat is op zich al heel netjes +:)+

Ze HOEFT die 400 euro niet te geven, het is alleen maar een extra service die ze bieden :)*

Ze bieden haar de mogelijkheid dat ze het beestje voor haar vasthouden en dat is dan gewoon juist heel erg fijn en netjes i.p.v. een rotstreek :)*

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 10:20

HoiHoi,

ik ben gisteren wezen kijken en over een voorschot is niet meer gesproken.. :? Ik heb haar gezegd dat ik graag zaterdag nogmaals met mijn vriend en DA zou willen komen kijken alvorens tot een beslissing over te gaan. Dit was oke.
Beestje heeft waarschijnlijk een slag op zijn been gehad van een weidegenoot en heeft op zijn knie een vochtbult (ong 2cmx2cm). Deze doet zo te zien toch wel wat pijn als je erop drukt. Liep wel correct, maar ik wil zeker zijn. Daarom toch de DA.

Dan nog iets waar ik me zorgen om maak. Paardje heeft een brilletje, dus ik heb een beetje bang dat hij schimmel gaat worden. In dat geval is de kans groot dat ik hem nooit bij mijn haflinger zou kunnen zetten. Om de één of andere manier heeft zij erg veel problemen met volledig witte paarden en jaagt zij deze weg.. Dit doet ze al heel haar leven. Momenteel is ze 20 jaar jong.
Op zijn karaktertje ben ik wel wat verliefd geworden..

foto's in linkje
http://imageshack.us/photo/my-images/196/o70z.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/90/gyqg.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/266/fjue.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/20/tcjc.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/716/qmef.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/41/d29v.jpg/

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:31

Wat een plaatje!!! Daar zou ik ook verliefd op worden!
(deze wordt echt niet helemaal wit hoor! :D )

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 10:38

Dan gaat hij mee naar huis! (Als hij goed gekeurd word) :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:38

Groot gelijk! Hij is echt heel gaaf!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:43

Leuk diertje! Ik zou je echt niet kunnen garanderen dat deze niet helemaal wit wordt.. Hij is al behoorlijk doorgekleurd! Ik heb het wel zien gebeuren hier in de opfok! Wat zit er achter qua vader en moederlijn?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:46

Echt nog nooit gehoord of gezien, dat een bonte geheel wit wordt?!? Is dit niet gewoon stekelharig??

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:24

Geheel wit zal ook wel niet, maar ik heb bv ooit eens een pony gehad, die was eerst ook zo. Uiteindelijk werd die helemaal wit, met in dat witte lichtbruine vlekken. Wel heel mooi trouwens, apart!
Ook in de opfok heb ik er nu 2 gezien, één bonte en één bruine met hoge witte benen die helemaal wit werden. (nou ja, zo goed als dan) Maar bij beide zat er wel een schimmelfactor in de lijn.