Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek184

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:38

Ik voel mijn cap vrijwel niet meer zitten. Ik denk dat je er gewoon aan moet wennen en dat ding moet ook de vorm van je hoofd aannemen. Als ik een keer een cap van iemand anders opheb, dan voel ik hem wel en dan vind ik het niet fijn, omdat ik deze cap dan niet gewend ben. Je moet een cap meerdere keren dragen totdat je hem fijn vind zitten.. Als je een cap maar een keer draagt of om te passen dat zitten ze sowieso nooit perfect.. Je moet er gewoon aan wennen denk ik..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:39

Ik vind mijn cap echt heerlijk zitten, en vind hem ook niet zo zeer heel lelijk :n Ja wel lomp, maar dat vind ik van iedere cap :+ Maarja, liever een lomp ding op m'n hoofd dan een schedelbasisfractuur als ik van een paard donder.

saskiakefie

love_Soraya schreef:
vroeger ( 14 tot 17 jaar ong.) vond ik caps ook echt on dingen.. Tegenwoordig al jaren doe ik altijd me cap op.. Heb er ook geen last van en tegenwoordig zijn er zulke mooie en leuke caps te koop :j

Klopt, ik had vroeger zo'n super zware grote cap, die helemaal om je hoofd heen klemde.... :P

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Caps zijn idd niet altijd even prettig en comfortabel... maar dat is een verbandje om je kop ook niet... :P

Ik heb zelf trouwens een Pikeur GPA cap, helaas de enige die me prettig zat... :$ :$ :$ :$ ik rijd nooit zonder... hoe braaf Banjer ook is, ze kan altijd schrikken, struikelen of wat dan ook...
Laatst bijgewerkt door Banjer op 11-08-13 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

lifaya schreef:
Er zijn wel meer risico's in het leven, moeten we dan ook maar een helm dragen met het fietsen? en kniebeschermers met het lopen? Mijn punt is dat ieder het maar voor zichzelf moet beslissen en niemand verantwoording zou hoeven af te leggen waarom ze het niet dragen. Al ben ik wel voor capgebruik in manegelessen etc maar als je op een eigen of bijrijdpaard rijd waar de eigenaar geen probleem heeft met zonder cap rijden, dan moet je het gewoon helemaal zelf weten.

Ja mee eens,alleen is dit risico toch behoorlijk aanwezig,vandaar mijn opmerking. Een fietshelm vind ik ook helemaal niet gek.
Een volwassene met zn eigen paard moet het idd voor zichzelf weten

paardjes123

Stel je niet aan en zet dat ding op je hoofd

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:40

lifaya schreef:
Er zijn wel meer risico's in het leven, moeten we dan ook maar een helm dragen met het fietsen? en kniebeschermers met het lopen? Mijn punt is dat ieder het maar voor zichzelf moet beslissen en niemand verantwoording zou hoeven af te leggen waarom ze het niet dragen. Al ben ik wel voor capgebruik in manegelessen etc maar als je op een eigen of bijrijdpaard rijd waar de eigenaar geen probleem heeft met zonder cap rijden, dan moet je het gewoon helemaal zelf weten.

Ik sluit me bij je aan.
Het is ieders keuze. Ik zal nooit zonder cap rijden omdat paarden in mijn ogen toch vluchtdieren blijven, ze kunnen uit het niets schrikken. Een fiets is echter geen vluchtdier en zal dus ook niet zo snel iets raars doen :') dus dan vind ik een cap niet nodig.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 15:40

Wat voor merk caps dragen jullie? En welke zouden jullie mij dan adviseren

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:40

Voor de mensen die zeggen dat ze geen dure willen kopen: Ik heb een Casco Ecco. Ding zit heerlijk, en ik voel nieteens dat ik hem op heb. Ik vergeet hem regelmatig af te doen nadat ik ben afgestapt. :') Hij staat niet zo mooi als de duurdere modellen, maar als je niet merkt dat je hem ophebt denk je er ook niet zo bij na dat je er misschien niet zo cool uitziet. :P (En bovendien weet iedereen die je tegenkomt dat je dat ding voor de veiligheid ophebt. als ik ga paardrijden heb ik meestal sowieso al niet mijn charmantste, schoonste kleren aan, en als ik dat al heb blijven ze dat niet heel lang :+)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:41

saskiakefie schreef:
love_Soraya schreef:
vroeger ( 14 tot 17 jaar ong.) vond ik caps ook echt on dingen.. Tegenwoordig al jaren doe ik altijd me cap op.. Heb er ook geen last van en tegenwoordig zijn er zulke mooie en leuke caps te koop :j

Klopt, ik had vroeger zo'n super zware grote cap, die helemaal om je hoofd heen klemde.... :P

Ik had eerst een vreselijke cap, zo'n goedkoop (nou niet heel goedkoop) ding met een mega gewicht en super oncomfortabel. Toch altijd braaf op gezet en nu helemaal in mijn nopjes met mijn nieuwe cap *\o/*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:42

Paardjes45 schreef:

Harrie Horse Challenge.
Is heerlijk licht en ademt ook goed je kan de binnenkant ook wassen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:42

Paardjes45 schreef:

Ik heb eens alle caps in de ruiterwinkel op gehad, Uvex, HH, br, samshield, kep, Charles Owen en nog meer en vond de HH Challenge en de Charles Owen Wellington Classic het best zitten :j Die laatste heb ik en dat is wel best een zweet ding.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:43

@ Fry, als fietser ben je de zwakste in het verkeer, kans is aanwezig dat je op de bumper van een auto knalt die je over het hoofd ziet en je door de ruit vliegt, noem maar wat op. Je hebt altijd risico's met alles wat je doet. Maar wat voor leven heb je als je overal op moet gaan letten? Ik leef liever kort en gelukkig dan lang en beperkt :P Ik heb 3 maanden in amerika gezeten, op een ranch , geen cap van dichtbij gezien daar. Lekker over prachtige lange wegen gegalopeert met de wind door mijn haren en de zonsondergang tegemoet. Ik heb die cap geen moment gemist :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:44

lifaya schreef:
Ik ben een keer op mijn gezicht gevallen zonder cap. Het eerste wat mensen zeggen is dan "eigen schuld dikke bult" .... come again? dus omdat ik geen cap op had in die situatie, waar de cap niet eens een fiets verschil had gemaakt gezien ik op mijn GEZICHT terecht kwam (waar dus geen cap zit :') ) in de stenen, is het opeens alsof ik er dan om vraag? :') Sorry maar daar kan ik echt pissed om worden. Het was een heel braaf paard maar ik zat niet stabiel in het zadel op het moment dat hij ergens van schrok en wegsprong en rende. Ik was verdoemd om eraf te vallen en viel op de zijkant van mijn hoofd waardoor ik nu een lichte zenuwbeschadiging heb van mijn lip tot mijn oog (om een beeld te geven wat dus geraakt was). Zag overigens wel in flitsen, net een discotheek, dus het was wel een flinke klap, maar ach, toen ik eenmaal weer in staat was normaal te rijden (mijn been was ook dik) ben ik er gewoon weer opgestapt zonder cap ;) Leef nog steeds hoor :))

Eigen schuld dikke bult, nee dat vind ik echt belachelijk en gaat nergens over. Verschrikkelijk dat je er letsel aan overgehouden hebt! Maar ik vraag me toch af of een cap geen verschil had kunnen maken toen je op de zijkant van je hoofd viel. Ondanks dat er op die plek geen cap zat, steekt hij wat uit en vangt toch vaak wel wat op van een klap. 100% zeker zal je dat natuurlijk toch niet weten. Maar vind je het dan niet belangrijk om je hoofd nu extra te beschermen dan?
Je hoort helaas ook veel verhalen van mensen die hard gevallen zijn op hun hoofd en er blijvende hoofdpijnen aan over hebben gehouden.

Wel geeft je verhaal aan dat je ook van een heel braaf paard kunt vallen, dat is iets dat je ook in je hoofd moet houden. Het is inderdaad ieders eigen verantwoording om wel of geen cap te dragen. Al vind ik dat het in het geval van een kind, net als TS, de verantwoording is van de ouders. Mijn dochter moet verplicht een cap op ... geen discussie over mogelijk. Als ze volwassen is en zelf de risico's en de gevolgen daarvan in kan schatten mag ze die beslissing zelf maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:44

Ik heb een GPA carbon,die zit fijn en is niet zo zweterig. Ik wilde graag de speed air maar die was me toch een tandje te duur :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:45

Paardjes45 schreef:

Ik heb de goedkoopste van Harry's Horse; de starter. Doet mij meer denken aan een fietshelm haha, maar was 1 van de weinige die gelijk goed zat.

Koia

Ik droeg toen ik nog actief reed altijd een cap, had er geen last van. Sommige caps zijn qua looks wel erg extreem (net een champignon met hele wijde dikke randen) en daarbij vraag ik me ook af of zo'n ding uberhaupt wel voor bescherming zorgt als je op je hoofd valt.
Het paard kan nog zo braaf zijn maar zelfs een braaf paard doet wel eens iets onverwachts of kan struikelen. Een vriendinnetje van vroeger waar ik les mee had viel een keer voorover van haar pony en kwam onder z'n hoeven terecht. Op haar cap zag je een perfecte hoefafdruk staan. Ik bedoel maar.

Fry

lifaya schreef:
@ Fry, als fietser ben je de zwakste in het verkeer, kans is aanwezig dat je op de bumper van een auto knalt die je over het hoofd ziet en je door de ruit vliegt, noem maar wat op. Je hebt altijd risico's met alles wat je doet.

Ja oke, dat wel inderdaad. Maarja als je het zo bekijkt.. als je met je paard in het bos rijd er zijn honden, mensen, fietsers etc. Of op wedstrijd.. trailers, auto's, mensen, paarden zo kan je blijven doorgaan...
Je moet inderdaad grenzen stellen tot hoe ver je gaat.

Ninia

Paardrijden hoort bij de gevaarlijkste sporten die er zijn, omdat als het misgaat, het letsel meestal zeer ernstig is, dodelijke ongelukken komen jaarlijks voor. Dat ontstaat meestal door hersenletsel, omdat je van hoog neerkomt op je hoofd, of met een volle vaart. Een cap maakt op dat moment het verschil tussen leven en dood. Net zoals een BP dan kan voorkomen dat je ribben breken, of je milt scheurt.
Ik rijd ALTIJD met cap, ik voel hem niet eens meer.
Mijn zoon van 14 rijdt op hoog wedstrijdniveau in een kart, we rijden ook in het buitenland. Van die veiligheidscultuur kunnen wij nog heel veel leren. Er wordt daar nooit geklaagd over de helm, of de BP, of de nekbrace, welnee, die gaan gewoon altijd aan. Wat is dat toch in de paardenwereld, dat gemekker over zweten, niet leuk, niet lekker, hoofdpijn.
Een hersenkneuzing of een schedelfractuur, dat doet pas zeer! En dat durf ik te zeggen, werkzaam op een Intensive Care!
En natuurlijk, je voorkomt er je valpartij niet mee, maar je loopt bewezen minder kans op zwaar letsel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:47

TS: google eens op paardrijcaps/lichtgewicht of kijk eens rustig door een heleboel verschillende online ruitersport-webshops: de keuze tegenwoordig is onvoorstelbaar groot: met decoraties, iedere denkbare kleur, sportief ogend, of juist klassiek, met veel ventilatieopeningen, mat of juist hoogglim, met of zonder strass-steentjes... er is vast wel iets voor jou bij die nog cool staat ook!

Dat hoeft ook helemaal geen honderden euro's te kosten, voor een 50 euro heb je al een beste cap.

Wees wijs, gebruik de hersens die in het enige hoofd zitten dat je hebt en draag een CAP!

saskiakefie

Sinds die bokker is omgekomen doordat haar paard een hartaanval kreeg en daardoor viel en zij eronder kwam is voor mij een braaf paard geen reden meer om geen cap te dragen. Hoewel dit natuurlijk vrij uitzonderlijk was, kan je ook vallen als je paard struikelt en daarnaast is en blijft het een dier die onverwacht kan reageren. Met buitenritten en laaghangende takken ben ik ook al regelmatig dankbaar geweest dat ik een cap op had. :j

xLauLaUx

Ik heb de Lami-cell master liggen. Hij is vrij licht, ademt goed, en ziet er ook nog eens leuk uit :)
Welke voor jou past moet je zelf even kijken, maar ik raad je aan er geen te bestellen, maar met je ouders naar een winkel te gaan en iemand die in de winkel werkt vragen om te helpen met passen. Die kunnen vaak veel beter inschatten of het past of niet, en welk model beter zou zijn, en waarom.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:48

@ Delphi het waren uitstekende stenen en rotsen :) dus die waren alsnog gewoon in mijn gezicht gekomen met cap op :j was niet in Nederland maar in het buitenland :) Ik had overigens prima op het paard kunnen blijven zitten als ik in een zadel had gezeten waar ik stabiel in zat. Dit was een boomloos zadel en helaas voor mij kon ik er niet in blijven zitten.

Even voor de duidelijkheid. Rijd gewoon regelmatig met cap hoor, zeker op mijn huidige bijrijdpaard omdat hij wel eens vergeet zijn benen op te tillen en dan struikelt. Dan kan het zo grandioos fout gaan in het bos waar je overal tegen aan kan knallen :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:48

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:50

lifaya schreef:
@ Delphi het waren uitstekende stenen en rotsen :) dus die waren alsnog gewoon in mijn gezicht gekomen met cap op :j was niet in Nederland maar in het buitenland :) Ik had overigens prima op het paard kunnen blijven zitten als ik in een zadel had gezeten waar ik stabiel in zat. Dit was een boomloos zadel en helaas voor mij kon ik er niet in blijven zitten.

Even voor de duidelijkheid. Rijd gewoon regelmatig met cap hoor, zeker op mijn huidige bijrijdpaard omdat hij wel eens vergeet zijn benen op te tillen en dan struikelt. Dan kan het zo grandioos fout gaan in het bos waar je overal tegen aan kan knallen :+

Duidelijk, nee dan had het weinig uitgemaakt nee! Knap dat je er gewoon weer op durft! Heeft bij mij heel lang geduurd (9 jaar) toen ik weer op een paard durfde te gaan zitten.