Paard bijt in eigen borst bij aansingelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard bijt in eigen borst bij aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:22

Mijn merrie heeft ook altijd wel ietwat singelnijd, maar toen ze ook last van haar maag had (lees maagzweren) werd het wel 10x erger; ze beet dus plots mij voor het eerst in haar leven, nadat ik bekomen was van de schrik toch maar eens op onderzoek uitgegaan en toen bleek toch maar mooi dat ze idd last van haar maag had. In mijn ogen geeft een paard/pony het altijd aan, als er iets aan de hand is, het is aan jou om te kunnen lezen wat ermee bedoelt word...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:41

Ja, raar advies... ten eerste ga je niet molenwiekend het hoofd weg proberen te houden.
Ten tweede is het een niet handig advies om een singel weer los te doen als het paard zulk gedrag vertoont, dat is dermate zelfbelonend voor het paard in kwestie ("ik bijt-druk weg-ik blijf dus bijten") dat je daarmee hoogstwaarschijnlijk het tegendeel bereikt.

In feite is het van het paard van TS al netjes dat die zichzelf in de borst hapt ipv de aansingelaar.
Het paard richt het ongemak op zichzelf en niet op diegene die het ongemak bezorgt.
Dat vind ik eerder een teken van een braaf karakter, paard had immers ook de tanden in TS kunnen zetten.

Ooit heb ik 1 x een Arabo-Friese merrie uit mijn eigen onbeheerstheid toen ze me voor de zoveelste keer trachtte te bijten (en dat overigens ook deed) terwijl ik alleen de (los zittende) dekensingels wilde vastklikken, in een reflex een klap voor het hoofd gegeven.
De merrie raakte volledig in paniek , draaide in de box razendsnel om haar as en trachte half springend half steigerend de box uit te komen.Het is dat ik meedraaide langs haar flank, anders had ik nog niet zo zeker geweten of ze me in haar paniek niet een rotschop had gegeven.

Dat heb ik nooit meer in mijn kop gehaald.
De merrie trouwens ook niet, dus was dit effectief?

Nee, want het duurde wel een week voordat zij mij weer vertrouwde, en in mijn nabijheid ontspannen kon zijn. Terwijl ik haar dagelijks moest hanteren. Dat stond in geen enkele verhouding.
Totale overkill dus, je mept vaak in je onnadenkendheid meer kapot dan je kan repareren.

Heeft ze daarna nog moeilijk gedaan over aansingelen e.d..
Jazeker, ik duwde echter steeds haar hoofd rustig weg, of hield 1 hand lichtjes tegen haar kaak, of kriebelde er wat onder.

Zij flikte dit ook wel bij anderen, het advies ging, haar bij opdekenen/singels vast maken aan te binden, aan de boxtralies, maar zoiets vind ik een zwaktebod. Heb ik natuurlijk nooit gedaan.

Het gedrag zakte langzaam af, en uiteindelijk was het gedrag over.

Merrie wordt inmiddels leuk OHZ gereden, maar is buitengewoon sensitief op haar lijf (lees; ook ruiterbenen) indien hengstig, daar hou je dan rekening mee. Staat dan ook op het stalbord: Die-en-Die hengstig! Dat even weten we hoe laat 't is....

Met een ruin heb je dit natuurlijk niet, dat is meer een kwestie van je uitproberen.

Fysieke kwalen uitgesloten, uiteraard, maar dat geldt voor alle gedrags-"stoornissen" bij een paard: dat er ten eerste geen lichamelijk ongemak achter schuilt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:53

Ik zou wsl eerst een andere zadelmaker bellen die zeer goed bekend staat (in overleg met de eigenaar).
Goedkoopst en grootste kans dat daar het probleem zit.

Singelnijd kan een gewoonte zijn,maar hoort niet erger te worden dus er is iets aan de hand.
Ik zou tot di er tijd ook niet meer met zadel gaan rijden.

Heb je de rug al nagevoeld op gevoelige plekken??

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:14

De eigenaresse krijgt dit topic ook te lezen, ze heeft hier waarschijnlijk erg veel aan. :j

Hij wordt regelmatig gemasseerd, is pas ook helemaal onderzocht en heeft op een gevoelige rug niets om aan te merken. Bij het poetsen en aaien mag je alleen niet onder zijn buik komen, wat het is weten we niet want de dierenarts etc. had hem helemaal onderzocht, het was al zo toen ze hem kocht en daar was hij ook nog eens gekeurd.
Eigenaresse zei dat hij mishandeld was bij zijn vorige eigenaar, zal dat het buikprobleem zijn?

Ik zal het nog eens tegen haar zeggen, vooral die tip over een andere zadelmaker!

Ben ik nog te volgen? :o

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:00

Ja! mooi en handig filmpje is dat! Ik heb dit toen idd zelf uitgevoerd en op 1 na gaf elk punt pijnreactie. Voor mij was het toch al klaar dat ik haar geen endoscopie zou laten ondergaan (te lang vasten en te veel stress, had ze geen maagzweren, dan na de endoscopie op zeker wel) en dit filmpje heeft mij toen ontzettend geholpen, goeie van jou, Zammie

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:08

Goed bezig ts. Hopelijk komen jullie snel achter de reden en is dat makkelijk op te lossen.

(ookal heb je een goede zadelmaker,het blijven mensen met hun eigen ervaring en kijk erop - vandaar dat ik dat als eerste zou doen.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:09

RdLFoto schreef:
De eigenaresse krijgt dit topic ook te lezen, ze heeft hier waarschijnlijk erg veel aan. :j

Hij wordt regelmatig gemasseerd, is pas ook helemaal onderzocht en heeft op een gevoelige rug niets om aan te merken. Bij het poetsen en aaien mag je alleen niet onder zijn buik komen, wat het is weten we niet want de dierenarts etc. had hem helemaal onderzocht, het was al zo toen ze hem kocht en daar was hij ook nog eens gekeurd.
Eigenaresse zei dat hij mishandeld was bij zijn vorige eigenaar, zal dat het buikprobleem zijn?

Ik zal het nog eens tegen haar zeggen, vooral die tip over een andere zadelmaker!

klinkt meer als singeldwang.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:11

Heeft hij geen wondje daarzitten? probeer langzaam aantesingelen met geduld steeds een gaatje strakker

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:43

RdLFoto schreef:

Ja hoor, goed te volgen. Er hoeft niet perse iets te zijn, maar als het paard met alleen aanraken al niet wilt dat je aan de buik zit kan het ook best eens zijn dat daar inwendig iets niet goed zit. (Denk inderdaad aan maagzweren of iets aan de organen)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:11

Waarom bijt je paard bij het aansingelen?
Heeft hij pijn aan zijn zadel of is hij regelmatig ruw aangesingeld (zeg niet dat jij dit doet!)? Als je ineens met volle kracht de lussen door de gespen trekt dan is het voor je paard erg onplezierig en word het een gewoonte om zo boos te doen bij aansingelen. Het kan zijn dat het hem nu echt pijn doet en dingetjes gaat uitvogelen hoe hij anders die ongemakkelijke prikkel moet ontwijken!

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:18

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan, en ik snapte er niks van.
Ik heb de singel heel losjes vastgemaakt. Toen ze het nog deed, heb ik eerst hoofdstel aangedaan en dan zadel erop.
Het heeft geholpen. Voor dat ik opstapte nog een keer aansingelen.
Ze doet het nu niet meer, het was bij mij maar tijdelijk. Dus ik hoop bij jou ook. Misschien heb je iets aan deze tip
succes :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:21

Nu ja, WAT er ook aan de hand is: het paard vertoont een duidelijke "reflex"-beweging op het laten we zeggen "idee" van singel aanhalen.
Die reflex is een reactie op (de verwachting van) iets pijnlijks of onaangenaams.

Is dus zeker serieus te nemen, want niet een normale reactie.

Paard is te prijzen dat die zichzelf bijt en niet de TS, het is aan TS om uit te vogelen wat het paard nu als zo beangstigend/pijnlijk ervaart dat het deze abnormale reflex vertoont.

Dus hak al je handelingen in stukjes, doe alles in alle rust en wacht steeds even voor de navolgende handeling... en let goed op wanneer exact het paard dit doet.
Het paard anticipeert op iets, dat het verwacht dat er aan gaat komen, en dat is niet iets fijns, maar iets dat pijn doet. Dat hoeft niet eens de singel of het aansingelen op zich te zijn, maar kan ook goed zijn wat daarna volgt (het opstijgen, knellend zadel, etc.).

Heb je er geen filmpje/opname van? Zonder beeldmateriaal is dit erg moeilijk in te schatten....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:31

RdLFoto schreef:
Maar dit is ook als ik hem uit stal haal om los te gooien, je weet dat hij druk is want als hij loopt de drammen dan gaat hij meteen bokken en rennen in de bak, en als ie rustig meeloopt dan doet hij niet veel uit zichzelf. :P

Komt hij dan wel genoeg uit de stal als dit zo is?

Dat molenwieken _O-

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:11

Misschien begint het al, zonder dat je het doorhebt, wanneer je het zadel erop legt. Dat zegt ook al een boel

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:47

Ik lees veel waar en onwaarheden hier. Maar TS, er is iets wat je heel goed moet begrijpen. Dit gedrag, dat bijten in de borst dat noemen we automutileren. Automutilatie is een duur woord voor zelfverminking. De menselijke variant daarvan is krassen of snijden in armen. Zelfs al geeft je paard zichzelf nu nog geen wondjes, iets bepaald dat hij op het moment van zadelen zichzelf pijn moet doen.

Het kan om heel veel redenen zijn dat paarden zichzelf bijten. Het kan zijn om spanning kwijt te raken, lichamelijke pijn, zelfbescherming (als hij zich bijt, stop jij misschien met dingen), agressie kwijt kunnen. Eigenlijk is dat alles wat wij op een hoop van frustratie gooien.
Probleem bij zelfbeschadigen is dat bij pijn doen van je lichaam er een stof vrij komt. Die stof heet endorfine. En endorfine zijn verslavend. Gaan paarden zichzelf vaker pijn doen, dan hoeft het dus niet meer een duidelijke oorzaak te hebben. Ze zijn dan gewoon verslaafd aan de endorfine en blijven het doen. Logisch is dan dat ze het steeds vaker en heftiger gaan doen.

Voor jou en de eigenaar is het dus belangrijk om nu te gaan uitzoeken waarom hij het doet. Probeer de situatie niet te vermijden of te voorkomen, maar ga zoeken naar de oorzaak van het probleem. Maak desnoods een filmpje en kijk stapje voor stapje terug.
De kans is heel groot dat er veel meer in zit dan alleen het zadelen, zeker omdat je ook dramgedrag omschrijft. Dat dramgedrag kan ook wijzen op een kleine frustratie ergens.

Komen jullie er niet uit, wacht dan niet te lang met het zoeken naar hulp. Gedragsdeskundige zijn de mensen hiervoor (en dat zeg ik niet alleen omdat het mijn vak is). Ze kunnen het probleem samen met jullie uitzoeken en bepalen waar het is begonnen en de waarom. Daarnaast kunnen ze jullie helpen het gedrag op te lossen of te gaan sturen richting gedrag waar je geen probleem mee zou hebben.

Succes.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 10:39

Heei allemaal!

Ik heb alle reacties aan de eigenaresse laten lezen. Ze gaat er ook zeker wat aan doen!
Zelf verzorg ik het paard helaas niet meer ivm een eigen knapperd. Maar heel erg bedankt voor alle reacties, ze heeft er echt wat aan!

Groetjes. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:06

jasz schreef:
RoyceMack schreef:
Grote gebaren maken als hij dit doet.. en heel rustig aansingelen. Als hij uithaalt naar zijn borst ga je met je armen zwaaien. je wacht tot hij weer rustig is en singeld nogmaals aan(maak de singel eerst n gaatje losser en dan weer aansingelen) als hij het weer doet, hetzelfde, grote gebaren. beetje op m brommen. Als hij het niet meer doet, geef je hem een klopje en haal je daarna de singel los en laat je het zo. Even later kun je het weer proberen(haal eerst het zadel er weer af enzo, laat hem iets anders doen. Probeer het later opnieuw.

Maar dan leer je het bijten naar de borst af, terwijl dat waarschijnlijk een teken van pijn is. Dus moet je toch de oorzaak zoeken in plaats van het bijten afleren. Dan negeer je compleet dat je paard misschien pijn heeft :(

Dit is weer zoon typische 'bokt' reactie. Meteen ervanuit gaan dat het paard pijn heeft en hulp nodig heeft en de osteopaat moet komen en de fysiotherapeut en de dieren arts etc. Onzin.
Ik werk met een 3 jarige ruin, met een zeer nukkig karakter. Hij bijt in alles wat ie tegenkomt. Of je hem nu aait, zn deken af doet, een longeersingel om doet, of een snoepje geeft. Hij hapt in alles. Je vinger, je haar, zn stal, zn wratje op zn been, zn borst, zn been, mijn been, alles.
Nou lijkt mij niet dat een paard pijn heeft als ie in iets bijt als ie gewoon met zn dekentje lekker in stal staat
Bovendien beweegt hij als een nieuwe,bokt ie als een gek al sje hem losgooit, rolt ie als een achterlijke(over de rug heen) dus van pijn lijkt me geen sprake bij mijn draak.
Puur nukkig gedrag. Mensen vergeten af en toe dat dat ook gewoon een oorzaak kan zijn.
Iedereen roept altijd dat er een osteopaat moet komen en een veearts en weet ik veel. Maar weten jullie ook wat zoon sessie kost, en dat deze mensen graag NOG meer geld willen verdienen door je nog meer sessies of scans etc willen aansmeren terwijl er vaak helemaal niets uitkomt.
Hetzelfde wat huisartsen doen met hun patienten.. eerste sessie is het advies: houd rust, kom over 2 weken maar terug.. wat heb je daaraan? je moet daarna alleen even de factuur betalen.. daarna ga je terug, krijg je standaard een anti bioticakuurtje.. kom over 5 dagen maar terug.. weer factuur betalen svp. Hetzelfde met osteopaten en therapeuten etc. Tuurlijk soms zit het écht in de gewrichten/botten.. dan is het echt hard nodig om er een expert bij te halen, maar ik zou adviseren eerst naar andere oorzaken te kijken.

Hoe is het paard? Hoe beweegt het paard(onder het zadel maar ook los), is er een kant anders dan de andere, bokt het paard wel eens en waarom bokt ie dan? Uit blijdschap en rek en strek oefeningen of door irritatie/pijn, hoe is het orenspel? Hoe gedraagt de nek zich, hoe beweegt de rug, hoe doen de benen het. Rolt het paard? Hoe rolt hij dan. Hoe ligt het zadel, doet hij dit ook met longeersingel aansingelen bv..

als je het dan niet meer weet, dan kun je hulp inschakelen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:14

RdLFoto schreef:
Heei allemaal!

Ik heb alle reacties aan de eigenaresse laten lezen. Ze gaat er ook zeker wat aan doen!
Zelf verzorg ik het paard helaas niet meer ivm een eigen knapperd. Maar heel erg bedankt voor alle reacties, ze heeft er echt wat aan!

Groetjes. :)

gefeliciteerd met je paard!

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:40

RoyceMack schreef:
Dit is weer zoon typische 'bokt' reactie. Meteen ervanuit gaan dat het paard pijn heeft en hulp nodig heeft en de osteopaat moet komen en de fysiotherapeut en de dieren arts etc. Onzin.
Ik werk met een 3 jarige ruin, met een zeer nukkig karakter. Hij bijt in alles wat ie tegenkomt. Of je hem nu aait, zn deken af doet, een longeersingel om doet, of een snoepje geeft. Hij hapt in alles. Je vinger, je haar, zn stal, zn wratje op zn been, zn borst, zn been, mijn been, alles.
Nou lijkt mij niet dat een paard pijn heeft als ie in iets bijt als ie gewoon met zn dekentje lekker in stal staat
Bovendien beweegt hij als een nieuwe,bokt ie als een gek al sje hem losgooit, rolt ie als een achterlijke(over de rug heen) dus van pijn lijkt me geen sprake bij mijn draak.
Puur nukkig gedrag. Mensen vergeten af en toe dat dat ook gewoon een oorzaak kan zijn.
Iedereen roept altijd dat er een osteopaat moet komen en een veearts en weet ik veel. Maar weten jullie ook wat zoon sessie kost, en dat deze mensen graag NOG meer geld willen verdienen door je nog meer sessies of scans etc willen aansmeren terwijl er vaak helemaal niets uitkomt.
Hetzelfde wat huisartsen doen met hun patienten.. eerste sessie is het advies: houd rust, kom over 2 weken maar terug.. wat heb je daaraan? je moet daarna alleen even de factuur betalen.. daarna ga je terug, krijg je standaard een anti bioticakuurtje.. kom over 5 dagen maar terug.. weer factuur betalen svp. Hetzelfde met osteopaten en therapeuten etc. Tuurlijk soms zit het écht in de gewrichten/botten.. dan is het echt hard nodig om er een expert bij te halen, maar ik zou adviseren eerst naar andere oorzaken te kijken.

Hoe is het paard? Hoe beweegt het paard(onder het zadel maar ook los), is er een kant anders dan de andere, bokt het paard wel eens en waarom bokt ie dan? Uit blijdschap en rek en strek oefeningen of door irritatie/pijn, hoe is het orenspel? Hoe gedraagt de nek zich, hoe beweegt de rug, hoe doen de benen het. Rolt het paard? Hoe rolt hij dan. Hoe ligt het zadel, doet hij dit ook met longeersingel aansingelen bv..

als je het dan niet meer weet, dan kun je hulp inschakelen.

Paard is al meerdere keren helemaal gecontroleerd aan zijn rug en schouders. Er is helemaal niks mis met zijn gang, rollen etc. Vandaag heeft de eigenares mij laten weten dat ze het heeft opgelost met een plantenspuit. Elke keer als hij naar zijn borst hapte spoot ze naast zijn hoofd. Het gaat nu heel goed en hij bijt ook niet meer. Geen teken van pijn lijkt mij dus ;)

_nvds schreef:
gefeliciteerd met je paard!

Dankjewel! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:30

@ RoyceMack: Geestelijke pijn is net zo erg, zo niet erger. Tuurlijk gaat je paard uit zijn plaat als hij eindelijk naar buiten mag. Met een dekentje op stal staan kan voor het ene paard geaccepteerd worden, maar het andere paard wordt er knettergek van. Paarden zijn heel puur in hun reactie: wat ze van binnen ervaren, zie je aan de buitenkant. Pijn of (geestelijk/lichamelijk) ongemak kunnen ze lang voor zich houden, maar uiteindelijk komt het er toch uit. Een paard dat "nukkig" is, is niet gelukkig. In het geval van jouw paard hoeft er geen sprake van lichamelijk ongemak te zijn, maar kan dit ook geestelijk zijn (gezien de leeftijd kan het ook een opvoedingsprobleem zijn). Dit geestelijke ongemak kan zich op den duur uiten in lichamelijk ongemak, omdat het paard allerlei kwaaltjes kan krijgen doordat het geestelijk niet geholpen wordt. Als iemand niet bereid is om geld te betalen voor hulp, dan moet je ook niet aan paarden beginnen of beter naar je paard luisteren, zodat je medische hulp kunt voorkomen. Een paard wordt qua gedrag te vaak onterecht met menselijk gedrag vergeleken. Een goede osteopaat vraagt echt niet meer voor behandelingen dan nodig. Voor mijn paard was indertijd één behandeling voldoende en dat gaf de behandelaar ook duidelijk aan. Het was dat ik zelf een extra behandeling wilde.
Je kunt het ook van de andere kant bekijken: er zijn paardeneigenaren die zich scheel betalen aan steeds maar weer nieuwe setjes, dekens en bijpassende halsters. Maar als het paard een keer wat mankeert, dan is dat ineens "te duur". :$