EvelienKiss schreef:Ik verbaas me over de kritiek gericht aan de TS. Natuurlijk is controle beter dan vertrouwen, zeker in de paardenhandel. Maar de verkoper heeft beweerd dat een paard een bepaald niveau heeft gelopen bij wedstrijden, dan is het zwendel als dat niet zo blijkt te zijn. Controleren jullie ook allemaal of een ring echt van goud is als jullie deze aanschaffen bij de juwelier? Afhankelijk waar de pony is gekocht (particulier of handelaar), op welke manier de beweringen zijn gesteld (op papier, mondeling, etc) en of er een verkoopovereenkomst is opgesteld, zijn er wellicht juridische stappen te nemen. Ik adviseer om een beroep te doen op de rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket voor toelichting op de mogelijkheden. Overigens denk ik inderdaad dat juridische stappen weinig zin heeft als TS door wil met deze pony, want dan wil hij geen ontbinding van de overeenkomst. Toch denk ik dat het zin heeft als TS (of beter, zijn ouders) zich laat voorlichten over de rechten en plichten in deze situatie, want een geïnformeerd mens telt voor twee.
Het hangt er van af wat er gezegd is, namelijk op een bepaald niveau wedstrijden gereden hebben of het paard loopt op een bepaald niveau. Wat betreft het 2e, je hoeft maar een keer filmpjes op Sporthorses gekeken te hebben om te zien dat zelfoverschatting een gemeengoed is daar. Veel paarden op "Z niveau" die niet eens een normale M proef zouden kunnen lopen. In principe is het geen oplichten, maar een inschatting die mensen zelf maken.
Wat betreft de vergelijking goud en juwelier, dit is de paardenwereld. Dus ja, checken en dubbelchecken. Het is erg naïef om te vertrouwen op een verkoper in de paardenwereld. En het is levende have, als het er eenmaal is doe je er vaak niet zo makkelijke meer afstand van. Zo ook hier.