Pony wil niks meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:18

DeveneyBo schreef:
Bij opfok heb ik het beeld van waar wij zijn wezen kijken voor een paard. Het zag er allemaal top uit en erg luxe, totdat je bij de opfok gedeelte kwam.. Eigenaren moesten vanaf verre naar hun paard kijken, als het paard eruit moest mocht hij niet weer terug. Ik weet natuurlijk niet of dit bij de meesten zo is, maar ik vind dit verschrikkelijk. Stal eigenaren gaven zelf aan dat het niet vertrouwd was om er bij in te stappen..? Wij hebben een tijdje terug de 2 leeftijdgenootjes van mijn merrie weer terug kunnen brengen, ze trapten elkaar kapot en dit wilde ik niet.. Toen zijn we verhuisd en zijn nu staat ze uiteindelijk bij moeder en dit gaan prima.

Maar dan kan je dus eigenlijk niet zeggen dat iedere opfok zo is waardoor eigenlijk ook niet kan reageren op de mensen die zeggen dat het paard naar de opfok moet. Je kan dan enkelt stellen dat het paard niet naar die specifieke opfok moet gezien jouw ervaring daarmee.

Ik ben nog steeds van mening dat een opfok, zowel enkel jonge paarden of een gemengde kudde de beste plaats is voor een jong paard om op te groeien en alles te leren. Wij kunnen hun niet aanleren hoe een paard zich onderling dient te gedragen, wat wel en niet kan en wat de grenzen zijn. Dat kunnen enkelt paarden onderling. Wij kunnen alleen onze eigen grenzen aanleren voor zover ze dat begrijpen, op die jonge leeftijd is dat al lastiger

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:23

helemaal mee eens Douraque :j

DeveneyBo

Re: Pony wil niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:16

Dat snap ik ook wel, maar in deze situatie is het niet mogelijk blijkbaar dat er een pony bijkomt..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:20

En dus staat TS voor de keuze: verantwoordelijkheid nemen voor de pony door er een soortgenoot bij te zetten of durven aan te geven dat TS de verantwoordelijkheid niet kan nemen waardoor TS de pony zal moeten verkopen.

Op deze manier wordt de pony enkel maar ongelukkiger en op den duur vervelender. Dan krijg je over 1 a 2 jaar wederom een topic dat TS de pony aan de hand niet kan houden, dat de pony vervelend is of iets dergelijks.

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 13:38

Inmiddels gaat het weer helemaal als vanouds met mijn pony nu haar wintervacht eraf is, ik heb mijn antwoorden dus bedankt voor alle suggesties.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:13

In 6 dagen tijd? Das knap.

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 14:52

Als je scheert is het er binnen een uurtje af..

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:24

Dat scheren is idd zo gepiept :D
Maar neem je nu niet het gevolg weg terwijl je de oorzaak nog niet hebt aangepakt? Zulk lang winterhaar is niet 'standaard' bij een jaarling.
Hoe dan ook: alle goeds met je paardje!

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:31

Staat ze nog bij de moeder? Of staat ze helemaal alleen?

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 17:38

@inekeN ik heb haar nog een extra dosis ontwormingskuur gegeven voor zekerheid in overleg met da, en als hij binnenkort weer komt voor enting laat ik haar gelijk nog even nakijken waarom wintervacht er niet af kwam.
@marijacindy nee ze staat met haar moeder en wat geiten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:24

Douraque schreef:
DeveneyBo schreef:
Bij opfok heb ik het beeld van waar wij zijn wezen kijken voor een paard. Het zag er allemaal top uit en erg luxe, totdat je bij de opfok gedeelte kwam.. Eigenaren moesten vanaf verre naar hun paard kijken, als het paard eruit moest mocht hij niet weer terug. Ik weet natuurlijk niet of dit bij de meesten zo is, maar ik vind dit verschrikkelijk. Stal eigenaren gaven zelf aan dat het niet vertrouwd was om er bij in te stappen..? Wij hebben een tijdje terug de 2 leeftijdgenootjes van mijn merrie weer terug kunnen brengen, ze trapten elkaar kapot en dit wilde ik niet.. Toen zijn we verhuisd en zijn nu staat ze uiteindelijk bij moeder en dit gaan prima.

Maar dan kan je dus eigenlijk niet zeggen dat iedere opfok zo is waardoor eigenlijk ook niet kan reageren op de mensen die zeggen dat het paard naar de opfok moet. Je kan dan enkelt stellen dat het paard niet naar die specifieke opfok moet gezien jouw ervaring daarmee.

Ik ben nog steeds van mening dat een opfok, zowel enkel jonge paarden of een gemengde kudde de beste plaats is voor een jong paard om op te groeien en alles te leren. Wij kunnen hun niet aanleren hoe een paard zich onderling dient te gedragen, wat wel en niet kan en wat de grenzen zijn. Dat kunnen enkelt paarden onderling. Wij kunnen alleen onze eigen grenzen aanleren voor zover ze dat begrijpen, op die jonge leeftijd is dat al lastiger

Om daar nog even op te komen, hoe moeten ze leren wat ze niet kennen? Kleuterklasjes zijn erger dan enkel met de moeder staan.
Zet kinderen in een groep met enkel kinderen en ze leren ook niet samen spelen of praten laat staan communiceren, lezen en schrijven.
Opfok in een kudde met enkel jonge paarden is zeer zeker niet goed voor de ontwikkeling van je beestje.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:29

Is je pony wel gespeend geweest als hij nog steeds bij zijn moeder staat?
Goed dat je je dierenarts hem goed laat nakijken en na gaat vragen over wintervacht, want dat is niet normaal.

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 19:24

Jahoor ze is gespeend :)