DeveneyBo schreef:Bij opfok heb ik het beeld van waar wij zijn wezen kijken voor een paard. Het zag er allemaal top uit en erg luxe, totdat je bij de opfok gedeelte kwam.. Eigenaren moesten vanaf verre naar hun paard kijken, als het paard eruit moest mocht hij niet weer terug. Ik weet natuurlijk niet of dit bij de meesten zo is, maar ik vind dit verschrikkelijk. Stal eigenaren gaven zelf aan dat het niet vertrouwd was om er bij in te stappen..? Wij hebben een tijdje terug de 2 leeftijdgenootjes van mijn merrie weer terug kunnen brengen, ze trapten elkaar kapot en dit wilde ik niet.. Toen zijn we verhuisd en zijn nu staat ze uiteindelijk bij moeder en dit gaan prima.
Maar dan kan je dus eigenlijk niet zeggen dat iedere opfok zo is waardoor eigenlijk ook niet kan reageren op de mensen die zeggen dat het paard naar de opfok moet. Je kan dan enkelt stellen dat het paard niet naar die specifieke opfok moet gezien jouw ervaring daarmee.
Ik ben nog steeds van mening dat een opfok, zowel enkel jonge paarden of een gemengde kudde de beste plaats is voor een jong paard om op te groeien en alles te leren. Wij kunnen hun niet aanleren hoe een paard zich onderling dient te gedragen, wat wel en niet kan en wat de grenzen zijn. Dat kunnen enkelt paarden onderling. Wij kunnen alleen onze eigen grenzen aanleren voor zover ze dat begrijpen, op die jonge leeftijd is dat al lastiger