Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
GamblersCup schreef:Jouw max. kogeldruk kan geen 1400 zijn TS, ik ben wel benieuwd wat het daadwerkelijk is en wat de max. van de trailer is!
Maar ook al klopt alles (met die kogeldruk denk ik trouwens van niet, ik denk dat je er niet mee mag rijden), ik zou het een gevaarlijke combi vinden en er absoluut NIET met een paard in rijden. Met een noodstop bijvoorbeeld is het levensgevaarlijk, zo'n klein autootje ervoor! Het gaat niet alleen om de motor, het gaat ook domweg om het gewicht.
Ibbel schreef:Nee, dit mag niet volgens de regels. Niet vanwege het gewicht, want dat mag wel, maar vanwege de kogeldruk. Dat mag niet.
Voor BE telt gewoon het echte gewicht. Maar dat is hier niet het probleem.
GamblersCup schreef:Weet je wat het is TS, het is mogelijk om 1400 kilo dood gewicht te trekken met het autootje. Het autootje kan dat aan, de motor kan het aan. Wat ze niet meerekenen zijn bijvoorbeeld de weersomstandigheden (flink veel wind bijvoorbeeld maakt het al een stuk gevaarlijker), de situaties die op de weg kunnen ontstaan (noodstop moeten maken bijvoorbeeld) en dan heb je een levend dier achterin staan, dat beweegt, om kan vallen, gewicht van zeg 500 kilo ineens verplaatst. Dat is echt even wat anders dan een lage aanhanger erachter waar een bankstel op staat.
GamblersCup schreef:Weet je wat het is TS, het is mogelijk om 1400 kilo dood gewicht te trekken met het autootje. Het autootje kan dat aan, de motor kan het aan. Wat ze niet meerekenen zijn bijvoorbeeld de weersomstandigheden (flink veel wind bijvoorbeeld maakt het al een stuk gevaarlijker), de situaties die op de weg kunnen ontstaan (noodstop moeten maken bijvoorbeeld) en dan heb je een levend dier achterin staan, dat beweegt, om kan vallen, gewicht van zeg 500 kilo ineens verplaatst. Dat is echt even wat anders dan een lage aanhanger erachter waar een bankstel op staat.
werner1 schreef:Kogeldruk kun je meten door de dissel van de aanhanger op een weegschaal te leggen ( op zelfde hoogte als trekhaak)
Voor een paardentrailer met levende have in is dit echter geen goed idee denk ik
Voor de meeste trekhaken mag de kogeldruk niet hoger zijn dan 75 kg, en voor kleiner wagens zelfs max 50 kg.
Staat waarschijnlijk op je keuringsrapport
Traiectum schreef:GamblersCup schreef:Weet je wat het is TS, het is mogelijk om 1400 kilo dood gewicht te trekken met het autootje. Het autootje kan dat aan, de motor kan het aan. Wat ze niet meerekenen zijn bijvoorbeeld de weersomstandigheden (flink veel wind bijvoorbeeld maakt het al een stuk gevaarlijker), de situaties die op de weg kunnen ontstaan (noodstop moeten maken bijvoorbeeld) en dan heb je een levend dier achterin staan, dat beweegt, om kan vallen, gewicht van zeg 500 kilo ineens verplaatst. Dat is echt even wat anders dan een lage aanhanger erachter waar een bankstel op staat.
Dus, even om het voor mezelf begrijpelijk te krijgen, het max. gewicht dat je mag trekken is onder ideale omstandigheden, en een trailer met paard is per definitie geen ideale omstandigheid?
Dorine92 schreef:Yvank_ schreef:Ik denk dat je kogdruk te laag is.. hier ook een vw golf en die mag ook geen 2 paards trekken door de kogeldruk.
Maar is die net zo zwaar als mijn auto? En mag die ook 1400? En wat is de kogeldruk van jouw auto dan?
Traiectum schreef:Dus, even om het voor mezelf begrijpelijk te krijgen, het max. gewicht dat je mag trekken is onder ideale omstandigheden, en een trailer met paard is per definitie geen ideale omstandigheid?
GamblersCup schreef:Al denk ik nog steeds dat de max. kogeldruk te laag is van je auto en dat het dus alsog niet toegestaan is.
GamblersCup schreef:Traiectum schreef:Dus, even om het voor mezelf begrijpelijk te krijgen, het max. gewicht dat je mag trekken is onder ideale omstandigheden, en een trailer met paard is per definitie geen ideale omstandigheid?
Ja, jij wel.![]()
Maak er van wat je zelf wilt met je sarcastische gedoe. Iedereen hier weet waar ik het over heb, een golfje is geen auto om veilig een 2 paards trailer mee te rijden waar een levend dier in staat van 500 kilo, wat kan bewegen.
Anoeska schreef:Op zich zijn we hier op bokt allemaal wel vaak roomser dan de paus. Als je niet een dikke 4x4 voor de trailer hebt staan, dan ben je al meteen een 'gevaarlijke combinatie'. Mijn uitgangspunten zijn:
1. Mag het wettelijk
2. Zorg dat je verstandig omgaat met het rijden met een trailer. Anticipeer, kijk goed vooruit, houdt voldoende afstand, remmen alleen in noodgevallen, enz enz enz.
3. Zorg dat je verstandig om gaat met de combinatie waarmee je de weg op gaat. Met een dikke auto durf ik met een windkrachtje meer de weg op dan met een lichtere combinatie.
Tiahastrona schreef:mag niet. Het gaat om totaal te laden gewicht vd trailer. Dat mag golf niet trekken, het gaat dus niet om wat je op dat moment weegt, maar wat de totaal te laden massa is (dat is je trailer + nog 2 paarden van 600 kg.)
Jij mag het wel rijden met een andere auto door je BE rijbewijs (zwaardere met meer totaal aan te trekken gewicht), maar niet met deze.
Anoeska schreef:Op zich zijn we hier op bokt allemaal wel vaak roomser dan de paus. Als je niet een dikke 4x4 voor de trailer hebt staan, dan ben je al meteen een 'gevaarlijke combinatie'. Mijn uitgangspunten zijn:
1. Mag het wettelijk
2. Zorg dat je verstandig omgaat met het rijden met een trailer. Anticipeer, kijk goed vooruit, houdt voldoende afstand, remmen alleen in noodgevallen, enz enz enz.
3. Zorg dat je verstandig om gaat met de combinatie waarmee je de weg op gaat. Met een dikke auto durf ik met een windkrachtje meer de weg op dan met een lichtere combinatie.
GamblersCup schreef:anoeska, ik ben niet roomser dan de paus, ik zie de combi voor me en daar zou ik gewoon geen paard inzetten en de weg opgaan. Ik ben namelijk zuinig op mijn dieren en op mijzelf. Ik vind het een gevaarlijke combi. Dat autootje is kleiner en lichter dan mijn auto en ik rij met een 1,5 paards. Ik zou zelfs met mijn grotere, zwaardere auto geen 2 paards trekken. En nee, ik heb geen 4x4, dus ik weet niet waarom je zo overdreven reageert.
Traiectum, ik vond m aardig sarcastisch overkomen omdat het vragen ís naar de bekende weg. Maar het blijft i-net he!
Het hoeven geen ideale omstandigheden te zijn, ik rij ook door weer en wind. Ben geen aansteller. En waarom zou een trailer met paard per definitie geen ideale omstandigheid zijn? Met een veilige combi rij ik ook als het wat harder waait hoor! Maar NIET met een golfje. Je kunt opzettelijk met een niet zo veilige combi rijden, een autootje wat je qua grootte bijna in een 2 paards trailer kunt parkeren is qua gewicht in mijn ogen te klein en te licht.
Maar laten we afwachten wat de kogeldruk zegt. Als het allemaal toegestaan is mag de TS natuurlijk gewoon zelf weten wat ze doet. Ze rijdt mijn dieren niet