Van niets tot stampen en terug naar niets..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:50

3,5 is nog jong. Sommige paarden zijn vroeg anders laat, die van mij is 5 en is nu aan het puberen. Heeft daar de leeftijd voor. Maar hij probeert het en door de eerdere opvoeding weet hij dat het niet mag. Toch probeert hij het en ik blijf rustig maar blijf wel assertief wat niet mag, mag niet en wordt ''afgestraft''.
Dit kan zijn door een stemgeluid of als het te bont maakt een schop onder zijn hol. Gelukkig weet hij dat en blijft alles gewoon binnen beperken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:53

Het leren gehoorzaam zijn en dat bijhouden geldt voor elke leeftijd. Ook een paard van 20 zal je regelmatig even uittesten en dus moet je elke dag en elk moment consequent zijn en direct reageren op ongewenst gedrag.
Het uittesten zal in de pubertijd misschien meer zijn, maar verder maakt het geen verschil. Ongewenst gedrag is niet leeftijd gebonden en de aanpak ook niet! ;)

Dat ie nog zo jong is, is geen 'verzachtende' omstandigheid, het mag gewoon niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:49

Idd je hebt nu ontdekt dat je nog heel veel moet leren, al die jaren bij de paarden was het makkelijke werk, nu is er ééntje die net iets moeilijker lijkt te zijn, en zo kom je er steeds weer achter dat hetgeen je tot nu toe kende pas een begin is om tot een verdere opleiding tot paardenmens een trapje hoger te komen.
Je maakte idd veel fouten, en dat heb je nu ook gevoelt, de fout zit bij jou en niet bij het paard.

Sorry maar IN die 19 jaar heeft geen 1 paard mijn gestampt.. dus nee ik zag het écht niet aankomen.. ik ben gewoon dat mijn paarden respect voor me hadden en dan had ik respect voor hun. Woezel is op dat vlak anders en ik snap niet waarom.. iedereen heeft dus een moment van leren...[/quote]

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 06:56

coulash schreef:
Mijn opmerking is anders bedoeld: er zijn manieren om zélf te leren/ te groeien zodat je nog beter leert omgaan met paarden. Het werkt! Heeft niets met goeroes te maken maar met vastgeroeste ideeen overboord zetten en anders kijken!

Aan de reacties hier te zien willen de meesten dat niet en is inderdaad een 'rotmep' verkopen dan maar de beste oplossing! Geeft ook niks: op de één of andere manier is een paard zo vergevingsgezind dat hij daar inderdaad goed mee om kan gaan!

Aan jou vraag te zien ben jij wél op zoek naar antwoorden en er zijn echt manieren om zélf anders te gaan kijken naar een paard. Het wordt er écht veel leuker van!

Ik heb moeite met jouw laatste regel. Wat maakt dat het minder leuk is om van tijd tot tijd een paard op zijn plek te zetten? Die zie ik niet, een paard wordt niet bang van een goeduitgedeelde correctie, sterker nog het biedt duidelijkheid en een paard houdt van duidelijkheid.

Zo heb ik ooit een pony heropgevoed voor (onervaren mensen) die beet en had totaal geen grenzen gehad. Diertje was erg onzeker en stond bovendien ook nog eens alleen.
Was enorm zuur.
Ik kwam binnen, pakte pony, en had een hap te pakken. Pony had dus een tik te pakken, en geloof het op niet, oortjes gingen naar voren, dier veranderde heel snel in gedrag want dit snapte hij en hier had ie steun aan.

ik grondwerk ook wel, maar op mijn manier en zonder boekjes :D Als je je hele leven je eigen paarden al op een eigen paddock/erf weide (los hebt lopen) dan ga je de paardentaal echt wel snappen. Echter zal je ook met grondwerken af en toe flink op moeten treden als leider, dat heeft niks. En geloof me, ik hoef mijn paarden (inmiddels 24, 19 en 15 jaar bij me op stal) maar heel zelden tot nooit nog te corrigeren.
Ik kan met biks langs en tussendoor de kudde
Idem met bezems, mesten maakt niet uit wat.
Ik kan met 3 paarden tegelijk van wei naar wei, ik hoef ook nooit te skiën. :')

En ze lopen allemaal zonder halster, ik kan ze probleemloos pakken en meestal komen ze zelf al.

Alleen door een eerlijke opvoeding. ik ben de baas, ik loop voor, paard achter. Ho is ho en dat wordt er heel consequent ingestampt. Vasstaan met bijv poetsen hoeft niet, ze blijven toch wel staan.

Gedrag corrigeer ik als volgt:

bijten is een goede tik, en slaan is een goede schop. Met als enige de nuance, dat mijn overgevoelige merrie (die overigens helemaal nooit wat doet) een zachtere correctie krijgt dan mijn 2 dominante ruinen.
Pensionpaarden die er gestaan hebben kon ik altijd aan merken dat dit stalpaarden waren geweest, gingen in vrije ruimte niet aan de kant voor je.
Duurde meestal een maand hooguit :D Daarna gingen ze ook keurig aan de kant als ik langs kwam.

Ik zou echt niet weten, ondanks dat dit de oude methode is volgens sommigen, waarom je deze aanpakken zou veranderen als het duidelijk heel goed werkt. Zie ik totaal het nut niet van in.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:28

Yuri schreef:
coulash schreef:
Ik zou echt niet weten, ondanks dat dit de oude methode is volgens sommigen, waarom je deze aanpakken zou veranderen als het duidelijk heel goed werkt. Zie ik totaal het nut niet van in.

TS vraagt toch duidelijk wat ze anders moet doen: waaróm ze deze keer de reactie van haar paard niet heeft zien aankomen: dus werkt haar manier duidelijk NIET!
In mijn ervaring heb ik geleerd dat IKZELF dingen kon leren (en nog steeds wil leren) waardoor ik steeds beter voorkom dat er iets onverwachts gebeurt waarbij slaan/schoppen inderdaad de enige reaktie is vanwege ook je eigen veiligheid.

Door eerder signalen op te kunnen pikken, door te weten wat je zelf uitstraalt (door oa de plek waar je staat, de intensiteit van je vraag, etc) kan ik al veel eerder voorspellen wat er gaat gebeuren en daar MIJN gedrag/vraag op aanpassen. Hierdoor (denk ik ;) dat het minder vaak zover komt dat ik een rotmep moet uitdelen: ik laat het gewoon niet zover komen, tenminste dat probéér ik... Want ga er maar vanuit, dat er altijd onverwachte dingen gebeuren en dat het je blijft overkomen, dat het dieren blijven mét hun instinctmatige vluchtgedrag en dat ook IK dan kies voor mijn eigen veiligheid.

Grenzen stellen is JUIST datgene wat je doet bij goed grondwerk! Alleen heb ik moeten leren dat die grenzen uit veel meer dingen bestaan dan helemaal aan het einde een mep of een schop verkopen!

Yuri

Re: Van niets tot stampen en terug naar niets..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:52

Ik vind het jammer dat je gaat gooien met hoofdletters, komt erg schreeuwerig over.
Natuurlijk let je op paarden taal, maar daar hoef ik geen boeken voor te lezen, dat leer je vanzelf door ervaring.
Een paard wat vanwege voer jou een mep durft te verkopen, ziet jou niet als leider en daar zit imo het probleem.

Agh ieder zijn mening, ik weet na 24 jaar dat dit prima zo werkt :D

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:13

Merci voor jullie reacties kan er al veel mee, verdere posts kunnen beter niet komen omdat ik geen ruzie onder bokkers wil uitlokken, daar heb ik niets aan.
Dank ieder van jullie voor de tips !

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:17

Ik ga verder ook de discussie niet aan hoor, vandaar mijn laatste regel.
Ik hoop dat je er wat mee kunt, veel succes!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:43

Wat vervelend van je been.

Ik geloof niet zo in dominante paarden. Denk meer dat alles aangeleerd is. Een paard zoekt naar wat werkt en wat niet werkt. Bijten, schoppen, op tenen staan of iemand omver duwen zal ooit gewerkt hebben om met rust gelaten te worden of zo dat een bepaalde druk weg ging. Dat is er ooit in gegaan en afhankelijk van hoe jij je gedraagt tegenover je paard zal hij er wel of niet mee stoppen.
Stel dat jij aan zijn halster staat te trekken omdat ie niet mee wilt om wat voor reden dan ook. ( ik noem maar wat, he) Paard legt zijn oren in zijn nek en jij springt opzij. De druk gaat weg en hij staat nog steeds stil. Zal ie waarschijnlijk vaker gaan doen.
Ben je aan het wandelen en hij trekt aan je halstertouw en krijgt een pluk gras te pakken, tja dat probeert ongetwijfeld ie nog een paar keer.
Haalt hij naar je uit omdat hij rustig zijn brok wilt eten/hij wilt niet delen, jij springt opzij en laat hem voor de veiligheid met rust. Dat laat ie zich ook geen tweede keer zeggen.
Mensen leren op dezelfde manier.

En daarom denk ik dat paarden niet dominant ZIJN, nogmaals paarden kijken wat wel of wat niet werkt om te krijgen wat ze willen of nodig hebben! Laat jij verkeerd gedrag toe, dan betekend dat dat je het goedkeurt.

Paarden zullen altijd blijven raden naar het goede antwoord zolang jij de vraag blijft stellen. Daarom is belonen zo belangrijk.

En of een paard nou wel of niet in zijn gelijk staat; hij moet het niet in zijn hoofd halen om uit te halen want die krijgt hij dubbel en dwars terug van mij! Is ie nou helemaal !!

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:15

Je zal inderdaad wat dominanter moeten worden.
Want zo te horen walst ie gewoon over je heen.
En zet je hem vast als je ze eten pakt?
Misschien is dat ook een idee. dan weet je waar die is.
rituelen veranderen is niet altijd slecht soms zelfs goed, zo kom je uit een sleur!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:27

Shetter schreef:
Merci voor jullie reacties kan er al veel mee, verdere posts kunnen beter niet komen omdat ik geen ruzie onder bokkers wil uitlokken, daar heb ik niets aan.
Dank ieder van jullie voor de tips !

Volgens mij wilde TS de discussie graag beeindigen ... ;)

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:36

inderdaad, ik dank ieder van jullie voor de bijdrage maar ik heb al een paar tips opgepikt die ik nu aan het uitproberen ben :)

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:33

Shetter schreef:
inderdaad, ik dank ieder van jullie voor de bijdrage maar ik heb al een paar tips opgepikt die ik nu aan het uitproberen ben :)

dan heeft het weinig nut meer dat wij tip's geven :)
nog veel succes