Behoefte aan een stal waar je zeer brave paarden kunt kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:00

Bedankt voor alle info! Ik ben het met jullie eens dat er veel haken en ogen aan zitten en dat het niet makkelijk zal zijn er een normale boterham mee te verdienen. Ik doe het ook een stuk uit ideologie, niet alleen voor de centen, dus dat scheelt. Maar wat inkomsten moet ik er wel uit genereren. Naar mijn mening kunnen paarden een stuk beter opgeleid worden dan nu. Natuurlijk moet een paard een bepaald karakter hebben en aanleg hebben voor hetgeen je van hem of haar vraagt. Maar een groot deel kan daarbij ook bereikt worden met een gedegen opleiding en genoeg tijd om te leren.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:32

Het lijkt me juist voor een kind superbelangrijk dat je een vertrouwd dier hebt. En zo makkelijk is het echt niet om een goed gezond ongecompliceerd braaf paard te kopen, vooral niet als je zelf nog redelijk onervaren bent. Je wordt vaak dan pas door scha en schande wijs.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:35

Gewoon wat een stal als Jansen-vanden Hout al doet dus. En met hen nog vele andere stallen. Je krijgt ze zelfs op proef mee.
Zoals al door velen gezegd is, een braaf paard blijft alleen braaf als de ruiter m braaf houdt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:37

alpenbloem schreef:
Het lijkt me juist voor een kind superbelangrijk dat je een vertrouwd dier hebt. En zo makkelijk is het echt niet om een goed gezond ongecompliceerd braaf paard te kopen, vooral niet als je zelf nog redelijk onervaren bent. Je wordt vaak dan pas door scha en schande wijs.

Voor een volwassene is dat ook belangrijk hoor :)
Als je de overgang van manege paard naar eigen paard maakt, dan is het fijn dat je paard niet zo snel onder de indruk is van een verkeerde hulp of een soms onzekere ruiter.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:55

Ik bedoel niet wat Jansen-van den Hout doet. Ik wil extra service leveren door de paarden een stuk extra desensibilisering en training mee te geven. En eventueel extra begeleiding voor onervaren ruiters/amazons te geven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:57

Neh, daar is denk ik geen behoefte aan, want dat gaat niet werken.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:20

Ik vind het echt een top plan, en erg nobel. heb ik al eerder gezegd.
Maar vergeet niet dat er een hele grote groep mensen zijn die niet willen luisteren.
En zeker als je het vanuit een ideologie doet, zul je er heel heel veel van jezelf in willen stoppen en
ben ik bang dat je er op leeg loopt en dan bedoel ik nog niet eens financieel.
Als ik kijk hoeveel mensen ik les gegeven heb, en het gedeelte wat er dan werkelijk iets mee doet dat is zo klein.
Ik moet wel zeggen dat ik zeer zwartgallig ben en weinig vertrouwen meer heb in de mens.

Wertheim

Re: Behoefte aan een stal waar je zeer brave paarden kunt kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 19:40

Klopt inderdaad, ik hoop mijzelf daar in te kunnen bewaken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:45

Hoe wil je een paard desensibiliseren?
Het probleem is dat als je zelf gewoon netjes rijd, een paard dit aanvoelt en altijd nog vervelend kan worden bij een slechte ruiter...
Een paard dat een jaar lang in de manegelessen loopt met tal van verschillende ruiters, die kan voort wat hebben .. dus ik denk dat het je nog erg kan gaan tegenvallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:48

Ook elke goedzak heeft een grens (gelukkig wel). Het ligt aan de eigenaar hoe die met het dier om gaat of het goed of fout gaat. IMO kun je daar als verkoper niet garant voor staan, want hoe dan ook ben jij dan toch uiteindelijk (volgens de koper) de boosdoener.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 16-07-13 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:49

Het ligt idd ook steeds aan de omstandigheden van de nieuwe eigenaars waar je de paarden aan verkoopt... Wat je wel zou kunnen doen is de paarden een maand op proef geven, en voorstellen dat als er problemen zijn, je altijd klaar staat om die mee te proberen oplossen en als dit niet lukt ze een andere uit je stal mogen proberen. Dan krijg je iig al de naam dat je betrouwbaar en behulpzaam bent, dat scheelt ook al heel wat ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:51

En dan mag je hem weer corrigeren.
Weet je hoeveel je kan verprutsen in aan maand :x

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:52

Of loopt ie een vervelende blessure op in die tijd.. Zit je daar weer mee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:00

Ik heb dus ook voor handelsstallen gewerkt, en je krijgt de terugkomers idd niet netjes en fijn gereden terug :x

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:03

Juist als je het vanuit ideologie wil doen verwacht ik er weinig van.
Al eens een paard verkocht of niet?
Ik vond het iig ongelovelijk hoeveel rare gedachtes mensen konden hebben bij het kopen van een paard.
Vooral dus onlogische nadenken, onkunde en eigenwijsheid.

Als je het paard moet desensabiliseren, wil dat zeggen dat de kans dat hij bij een mindere ruiter ook weer veranderd groot is.
Ik ken slechts 1 paard die ongeacht de ruiter heel braaf is. Waar een meer gevorderde ruiter ook mee uit de voeten kan, zonder dat zij bij een te lieve ruiter misbruikt maakt (ruimte neemt in negatieve zin).
Dat valt voor mij onder een braaf paard.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:09

Wat is braaf?
Voor de 1 een paard die doet wat hij/zij moet doen, voor de ander een paard wat geen stap verkeerd zet.

Ik heb een braaf paard. Ken geen braver paard dan zij. Maar ook dat brave paard kan weleens schrikken. Of haar dag niet hebben en strontvervelend zijn.
Zet er een onervaren ruiter op en ze veranderd van een braaf paard in een haalthetbloedonderjenagelsvandaan-paard.

Ik denk dat iedereen een andere definitie heeft bij een braaf paard.
Ons andere paard is braaf. Een grote ondeugd met streken, maar erg braaf. Zo zie ik het. Maar een ander zou het een "rotknol" vinden.

JelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:13

Ik zou hier inderdaad mee oppassen, want als je een "handelstal" begint heeft de klant 6 maanden garantie!!
Ik vind het wel een goed idee, maar zoals meerdere hierboven al hebben aangegeven kan een paard binnen een maand al heel erg veranderen.
Dus hier zou je dan hele goede afspraken over moeten maken.

In ieder geval succes als je dit gaat opstarten!!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:31

Wil je aan zoiets beginnen dan moet je al beginnen met paarden die van nature al erg braaf zijn.
Niet de paarden die je dat herhaaldelijk moet oefenen.
En dan nog heb je ruiters waar het bij fout zal gaan. Die zelfs de braafste aan het lopen of schrikken krijgen.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 12:18

Natuurlijk neem ik paarden die van nature al rustig zijn. Ik heb al aardig wat paarden verkocht, dus daar ben ik wel bekend mee.
Nog nooit ellende gehad trouwens. Ik vind het wel heel fijn dat jullie je mening delen, het helpt me verder. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:23

Ik denk dat je je op glad ijs begeeft. Een braaf paard is altijd braaf, onder welke omstandigheden, waar dan ook met wie dan ook. Dat is voor mij braaf, en zulke paarden vind je zelden. De mij is ook 'braaf', bij mij, zet er een minder consequente ruiter op en hij haalt onherroepelijk kattekwaad uit en eerlijk gezegd denk ik dat je veel meer dergelijke paarden tegen komt dan diegenen waar je écht iedere ruiter op kan zetten. Je zult dus bij iedere verkoop zeker van je zaak moeten zijn, en als je een paard verkoopt als 'braaf' en een paar maanden later gebeurd er iets kan dat nare reacties/gevolgen met zich meebrengen. Je moet dus niet alleen in staat zijn dit soort doodbrave paarden te herkennen, je moet je klanten ook garantie kunnen geven, bij ieder paard, iedere verkoop.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:03

ik denk dat er zeker vraag is naar lieve, brave kinderpony's.
lees: betaalbaar. gewoon om lekker een rondje te hobbelen.

zelf zit ik ook te kijken maar wil geen shetlander.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:45

alpenbloem schreef:

En denk je je dat die doelgroep kan bereiken voor het geld wat in je gedachten heb?

Ja, het is misschien een ideale constructie met begeleiding. Maar dan moeten pa en ma wel de knip opentrekken (een tijd bij jou in training, begeleiding etc..dat kost niet niks en kan je misschien wel 2 paarden voor op marktplaats kopen) en ik denk dat je je daar een beetje op verkijkt. En sommige mensen die snappen hoe een paard werkt (vaak dus op enige manier ervaring) weten ook weer beter waar je moet kijken voor een geschikt paard.

Maar ik denk dat juist de doelgroep die jij wilt aanspreken lang niet altijd benul heeft van wat een paard kopen inhoud. Komen die bij jou? Omdat jij roept brave paarden te hebben, terwijl de rest dat ook roept maar dan lager qua prijs liggen? Nee, dat denk ik niet. Die zullen 9 van de 10x voor een lagere prijs gaan, juist omdat ze niet weten wat een echt braaf paard is, hoe een paard kopen precies werkt en wat de waarde is van de paarden die jij wilt hebben. Wil je wel op die hoogte qua prijs zitten, dan zul je denk ik toch moeten bijleggen. Willen ze na 2 foute paarden wel nog een paard kopen? En komen ze dan bij jou? Al veel geld verspild en dan ineens meer betalen? Ik betwijfel het.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:59

Ik denk niet dat dit in Nederland gaat werken.. Kijk maar naar de reactie van jolanda20, betaalbaar.
In Engeland en Australië ed wordt er grof geld betaald voor bewezen kinderponys (meer als voor het gemiddelde sportpaard) maakt dan zelfs niet uit of kop en staart verkeerd om zitten als hun zoon of dochter er maar veilig mee kan rijden. In Nederland zoeken de meeste ouders dezelfde soort pony's alleen dan dus met de regel betaalbaar. En als je de meeste vraagt wat dat is is dat minder als 1000,- ik denk dus niet dat het haalbaar is om alleen in zulk soort pony's te handelen, het verschil tussen in en verkoopprijs zal zo klein zijn dat je er eerder op bij legt als op zal verdienen..
Dus vind je het leuk om een kind zijn droom pony te bezorgen heb je een super hobby, maar moet er ook geld verdient worden vrees ik niet dat je hiermee moet beginnen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:04

Ik zit net naar de gevraagd advertenties te kijken:
Gevraagd, bomproef paard, specifieke kleur, specifiek geslacht, specifieke leeftijd, 100% betrouwbar ook met groot verkeer, het liefst röntgen gekeurd. Max prijs 1000 euro 8)7

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:16

Het voordeel van zo een handelsstal, waar jij of je collegas de paarden opleid, is dat je mensen die bij jou aankomen kan laten kijken welk paard het best bij hun past, jullie kennen de paarden namelijk al.
'Samen met u opzoek naar het geschikte paard voor u of uw kind'. Kwaliteit kost, maar jammer genoeg denken (vooral met de waardeloze markt) veel mensen niet zo.

Citaat:
Ik ken slechts 1 paard die ongeacht de ruiter heel braaf is. Waar een meer gevorderde ruiter ook mee uit de voeten kan, zonder dat zij bij een te lieve ruiter misbruikt maakt (ruimte neemt in negatieve zin).

Hier ook zo een, kan alles (schouder voor, travers, etc. tot het Z2) maar vraag je niks? Komt er niks behalve een sukkelstap, -draf of -galop.
Maar goed, zie zo'n paarden maar te vinden.