Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Picassox schreef:Dat zie je inderdaad veel. Zie een aantal ruiters hier in de kring steeds opnieuw terug komen op concours (2x per week minimaal), en rijden iedere keer tussen de 155 en 170 punten. Sorry, maar dan weet ik niet wat je op concours aan het doen bent...
Of bijv. ruiters die in de B ruim een halfjaar nodig hebben (2x in de week op concours) om een keer 10 winstpuntjes bij elkaar te sprokkelen, over gaan naar het L1 en dan het raar vinden dat ze verliespunten (ja, je hebt ze echt!??!) rijden....
Dan lijkt het me toch dat je het wel op moet lossen door juist op concours te gaan!
Dan zie je precies wat er gebeurd en kun je vaak ook de punten van de jury beter plaatsen
). Op dat moment had ik 182 en 177 punten, maar ik weet zeker dat als ik er zelf in slaag en stuk stiller te zitten dat dit dan ook ten goede komt van de punten. Het paard liep netjes, alleen die ruiter erbovenop
.
Citaat:Dat je meer training nodig hebt met een gewoon paard tegenover een 'ruige' is natuurlijk niet waar. Wat jij de 'ruige paarden' noemt zijn vaak ook niet de makkelijkste paarden. Vaak zijn dat paarden die al niet zo geschikt zijn voor de doorsnee B/L ruiter. Die paarden hebben waarschijnlijk net zoveel training nodig alleen op andere punten. Waar een 'gewoon' paard misschien behoorlijk moet oefenen om wat ruimte in de middendraf te krijgen zal zo'n ruige misschien meer training nodig hebben op de controle vanwege de sensibiliteit.
Picassox schreef:Dat zie je inderdaad veel. Zie een aantal ruiters hier in de kring steeds opnieuw terug komen op concours (2x per week minimaal), en rijden iedere keer tussen de 155 en 170 punten. Sorry, maar dan weet ik niet wat je op concours aan het doen bent...
soeraya schreef:Joolien schreef:Even een aanvulling: Zeggen dat je tegen sterkere combinaties moet wil zeggen dat jou combinatie gewoon niet sterk genoeg is, niet andersom.
Of bijv. ruiters die in de B ruim een halfjaar nodig hebben (2x in de week op concours) om een keer 10 winstpuntjes bij elkaar te sprokkelen, over gaan naar het L1 en dan het raar vinden dat ze verliespunten (ja, je hebt ze echt!??!) rijden....

Sonja schreef:Ik denk dat veel ruiters gebaat zouden zijn bij het loslaten van het idee om tegen anderen te rijden. Een goede jury vergelijkt niet, maar beoordeelt puur wat hij ziet.
Laat de klassering los. Rij voor jezelf! Zorg dat je je proef op een mooie manier aan elkaar rijdt, dan komen die punten ook echt wel goed.
EN even een tipje: westernruiters trainen regelmatig een keer bij een jurylid.
Dat ie ik dressuurruiters naar mijn smaak veel te weinig doen. Laat je nou eens lekker in een training beoordelen door de ogen van de jury. Is ZO leerzaam!
altijd klagen het rijden ging zo fijn, maar ik krijg nooit geen punten, dan moet je toch vraagtekens gaan zetten? Urielle schreef:Picassox schreef:Dat zie je inderdaad veel. Zie een aantal ruiters hier in de kring steeds opnieuw terug komen op concours (2x per week minimaal), en rijden iedere keer tussen de 155 en 170 punten. Sorry, maar dan weet ik niet wat je op concours aan het doen bent...
Nou ja, je weet niet elke wedstrijd. Ik rij ook OF vooraan mee OF ik bungel op eenzame afstand achteraan.![]()
Er zullen genoeg ruiters (en organisatie en juryleden) zijn die zich afvragen wtf ik op het concoursterrein doe. Tja, thuis doet ie het, op concours niet altijd en dat geldt voor mijzelf als ruiter dus ook![]()
Kunnen we allebei relaxed blijven dan kunnen we een aardig M-proefje wegzetten, zij het dat het slordige figuren rijden mij zeer bekend voorkomt (te paard voelt het zo netjes, jury denkt wat zit je nou in vredesnaam te doen!!!!) , komt er bij een van de twee spanning in het spel dan kan ik wel weer naar huis.

Citaat:Ik generaliseer absoluut niet. Ik zeg dan ook, VAAK zijn het paarden die al niet zo geschikt zijn voor B/L ruiters. En daarbij denk ik dat wij een beetje verschillen van mening betreffende een 'ruig paard' . Daarbij noemde ik alleen maar als voorbeeld bij een 'gewoon' paard bijvoorbeeld de middendraf. Tuurlijk kan een gewoon paard ook lastig zijn. En wat betreft een hooggeklasseerd paard rijden, dat is absoluut niet altijd makkelijker. Ik heb een Z2 paard dat ik verhuur, en die nu al weer met zijn 4e amazone Z2 mag gaan starten, maar dat is echt geen makkie. Voor sommigen was het al moeilijk om hem gewoon maar rechtuit te laten lopen. Ben je handig en kan je zo'n paard goed rijden, dan rijd je de punten idd ook snel bij elkaar.
44Myrthe44 schreef:Maar het neemt niet weg dat de lat de afgelopen jaren steeds hoger is gelegd.
Waar je 10 jaar geleden 190 voor kreeg, krijg je nu 160 voor..
En voor de ''gewone'' ruiter met het ''gewone'' paard die alleen leuk basissport wil rijden kan dat wel eens jammer zijn.
Grit schreef:44Myrthe44 schreef:Maar het neemt niet weg dat de lat de afgelopen jaren steeds hoger is gelegd.
En voor de ''gewone'' ruiter met het ''gewone'' paard die alleen leuk basissport wil rijden kan dat wel eens jammer zijn.
Ik weet niet of de lat hoger is gelegd, ik kan eerder schrikken van het niveau.
Als gewone ruiter met een gewoon paard kun je prima meekomen in de basissport, mits je goed genoeg rijd. En misschien dat je in de hogere klasses niet vooraan staat, maar dat moet je dan ook niet als doel hebben. Dan kan "gewoon" goed genoeg zijn voor een winstpunt, maar niet voor de top 3.
Ik denk dat geregeld het probleem is dat de ruiter geen realistisch beeld heeft van eigen kunnen of kunnen van het paard of beide.
TS, jezelf filmen is een goed idee. Je kan na ook na afloop een keer naar de jury lopen en eens horen wat er in hun ogen aan ontbreekt.
Urielle schreef:Picassox schreef:Een paard moet wel degelijk aanleuning hebben, hij hoeft alleen niet volledig nagevelijk te lopen in de B.
Maar je rijdt toch echt geen winst zonder nageeflijkheid in de B, nog erger: meestal moeten ze minstens al heel netjes in de krul voorwaarts-neerwaarts lopen en de prijswinnaars hebben de paarden ook vaak al mooi gesloten.
soeraya schreef:Joolien schreef:Even een aanvulling: Zeggen dat je tegen sterkere combinaties moet wil zeggen dat jou combinatie gewoon niet sterk genoeg is, niet andersom.
Dat is helemaal waar.
Maar het neemt niet weg dat de lat de afgelopen jaren steeds hoger is gelegd.