Mee losrijden zonder te starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:22

DRESSAGEFAN schreef:
Er staat letterlijk in de regels:
Op het losrijterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt.

Er staat helemaal niet dat er uitsluitend deelnemende paarden mogen zijn, er staat enkel dat op de deelnemende paarden uitsluitend de wedstrijdruiter mag zitten.

Ah ok, bedankt. Ik interpreteerde de regel dan idd anders.

Dus eigenlijk mag alles dan in de losrijring? Groepslessen, paard zadelmak maken etc? Theoretisch gezien natuurlijk. ;) Nergens is er een regel die de toegang tot de losrijring inperkt?

Caatje87

Re: Mee losrijden zonder te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:26

Haha theoretisch gezien idd, maar goed je hebt wel nog steeds fatsoensnormen.

Ik vind met zn 3en naast elkaar stappen sowieso niet netjes als er meerdere ruiters in de bak zijn en al helemaal niet met losrijden. Ik vind overigens wel dat sommige wedstruidruiters ook wel rekening moeten houden dat ze te gast zijn op een andere stal en dat pensionklanten nu eenmaal ook het recht hebben om de baan te gebruiken.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:26

Theoretisch wel, al voelt 99% van de mensen natuurlijk zelf wel aan wat 'kan' en wat niet. :-)

ChessieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:31

Er staat echter wel in de reglementen dat het losrijterrein alleen mag worden gebruikt om los te rijden (dat houd dan denk ik in dat het niet gebruikt mag worden voor het trainen van paarden die niet gestart zullen worden?)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:47

Urielle schreef:
Heukeltje schreef:
er zijn vrijwel elke zaterdag wel wedstrijden, clinics of wat dan ook. Dan zou ik m'n paard niet kunnen doen.

Hebben jullie geen binnen- EN buitenbakken dan, dat je elders kunt rijden?
Bij de laatste wedstrijd die ik reed waren er vijf mensen van de pensionstal mee aan het rijden: drie alleen stappen (naast elkaar, zucht!) en twee reden er serieus. Aangezien er zeker ook nog een stuk of tien wedstrijdruiters aan het losrijden waren was het echt wel heel krap aan het worden. Nou is het bij mij vooral dramatisch gegaan omdat ik me daarom van mijn melk liet brengen en paardlief weer van mij van de kook raakte :(:) dus dat is een leerpunt voor mezelf, maar ik baalde er stiekem wel van :o

Ja hoor er zijn 2 binnenbanen en 2 buitenbanen. Buitenbanen zijn in de winter niet begaanbaar. Maar als het een probleem is dat er een pensiongast tussen rijd gaan de wedstrijdruiters toch lekker losrijden in de regen. Ik zie gewoon het probleem niet zo, als er een extra deelnemer was in je klasse had er ook 1 extra tussen gereden. Het komt overigens weinig voor hoor dat er tussen gereden word, maar het mag bij ons wel. natuurlijk niet met z'n tien man tegelijk tussen het losrijden maar 1 of 2 is echt geen probleem.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:54

Renaatt92 schreef:
Ik zou het niet prettig vinden als er allemaal extra mensen in de bak rijden. Kan je niet vragen of je gewoon een keer in de bak mag rijden?

Tuurlijk kan dat, maar ze wil juist op wedstrijd ervaring doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:01

Eentje is voor mij idd geen probleem, maar van mij zouden er best regels over mogen komen, want ik vind dat je niet nr. 1 en 2 kunt laten begaan en dan vervolgens tegen nr. 3, 4, 5,... kunt zeggen 'en nu wordt het te druk!', dat is dan ook weer unfair imo, snap je? :)

Als wedstrijdruiter mag je (iig in mijn regio) niet zomaar in een andere bak gaan rijden hoor. Er is een losrijbak afgehuurd en daar moet je het mee doen, je mag niet bij binnenwedstrijden zomaar in de buitenbak losrijden of bij buitenwedstrijden de binnenbak ingaan. Pensionklanten mogen dat neem ik aan wel, de hele accommodatie gebruiken. Daarnaast werkt het ook niet bij alle paarden om van een buitenbak ineens binnen een proef te moeten lopen, sommige paarden moeten toch even aan de overgang van buiten naar binnen wennen (en omgekeerd van binnen naar buiten ook). Als ik op wedstrijd ga, ga ik persoonlijk wel in de verwachting dat ik me ter plaatse ook optimaal kan voorbereiden, ik vind het losrijden heel bepalend voor je eindresultaat (daarom rij ik sinds ik alleen thuis sta ook zo beroerd op wedstrijd := , wat een overgang van alles voor jezelf naar een drukke rijbaan zeg! Ik wou echt dat ik regelmatig ergens op een manege nog wat kon rijden ter voorbereiding!)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:03

Waarom unfair? De eerste 5/10 die zich aanmelden voor een meeting mogen mee, de eerste 5 bij een clinic doen mee... Vol = vol en dat kan, vind ik, best duidelijk aangegeven worden zonder dat het oneerlijk word.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:35

Wat ik een beetje vreemd vindt, rijden jullie dan alleen maar wedstrijden bij maneges en geen outdoorwedstrijden? Zijn die wedstrijden er dan niet of willen jullie daar niet heen?
Hier hebben we concoursen met 3 springringen waarvan eentje alleen al voor het B met 3 tot 4 groepen van 56 ruiters en zo'n 10 dressuurringen waar 's ochtends en 's middags gereden wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:43

Er zijn bij onze kring sowieso nauwelijks wedstrijden en die er zijn, zijn bij mijn weten allemaal idd op maneges.
Misschien dat er wel selecties zijn, afgelopen weekend was het selectie in Etten Leur en misschien dat dat wel een CH was incl, bijbehorend groot terrein maar ik rij geen selecties meer mee, te druk, te opgefokte ruiters om je heen en ik maak toch geen schijn van kans om bij de happy few te rijden :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:48

aangezien dit als definitie van deelnemer staat:

Deelnemer
Een natuurlijk persoon die aan een KNHS-wedstrijd deelneemt. Waar in dit reglement
sprake is van ‘hij’ wordt tevens ‘zij’ bedoeld.

en er zelfs expliciet ingeschreven deelnemer in het artikel staat, mag je dus formeel gezien alleen op het losrijdterrein rijden als je zelf meedoet, maar wel met een ander paard dan op de startlijst staat. Dus de ruiters van de manege mogen formeel niet op het losrijdterrein rijden. Maar ik betwijfel of het reglement vaak zo zal worden toegepast.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:58

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:04

Ik heb het ook wel eens gedaan met jonge paarden, vereneging of KNHS merken dat toch niet :+

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 14:12

Jeetje wat een hoop reacties ik ga proberen iedereen antwoord te geven

Hier in de buurt worden er (zo ver ik weet) geen impulsrubrieken georganiseerd. De stal waar ik sta organiseert wel onderlinge wedstrijden waarbij je knhs proeven kan starten. Hier doen we ook altijd aan mee, maar daar heb ik uiteraard niet veel aan als mijn vriendin en ik op ander terrein willen oefenen.

Mijn vriendin en ik kunnen buitenaf gaan lessen, maar dat is natuurlijk nog steeds een ander idee als een echte wedstrijd.

Gewoon zonder aankondiging tussen de anderen gaan rijden is geen optie. Mijn vriendin heeft een valkkleurig paard dus dat valt nogal op als deze wel losrijd maar niet start. Daarnaast vind ik het niet echt netjes om gewoon even onaangekondigd gebruik te maken van een accommodatie.

Een bedrag betalen voor het gebruik van het losrijdterrein is trouwens geen probleem. Net zoals in tenue komen. Allebei onze paarden zijn braaf op buitenrit. We trainen ook regelmatig dressuurmatig in het bos. Het is voor mijn vriendin gewoon voor haar eigen gemoedsrust. Ze wil niet haar bijrijder de schuld hoeven geven mocht er wat gebeuren, maar als het echt niet anders kan gaan we gewoon op een andere datum en dan mag de bijrijder wel gewoon rijden.

Ik heb een ruime locatie gekozen waar ook selectiewedstrijden kunnen worden georganiseerd. Afgelopen weekend was er nog selectie springen en dressuur op deze locatie. Ik ga regelmatig met een knhs jurylid mee om te schrijven daar. Dus ik weet hoe het werkt de losrijdbaan is erg ruim ik schat 40 x 60 dus aan gebrek aan ruimte zal het niet liggen.

Ik wil nog even duidelijk maken dat ik zelf wel gewoon 2 proeven wil starten, het gaat hier dus om 1 extra combinatie tijdens het losrijden.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:24

Op een buitenconcours zou ik het gewoon doen. niemand die t opvalt als je in wedstrijdtenue komt. Op een binnenconcours, waarbij er in een bak wordt losgereden (of soms zelfs erger, in een deel van een bak) zou ik het niet doen. Het valt op en zal door de wedstrijdruiters zeker niet gewaardeerd worden...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:27

Er staat ook niet altijd aangegeven dat er impuls verreden kan worden. De vereniging waar ik rij doet dat ook nooit en toch bijna elke wedstrijd een paar impulsruiters. Meestal van eigen vereniging maar geregeld ook van buitenaf. Dus je kan gewoon informeren bij de vereniging of er een mogelijkheid tot impuls starten is.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 15:51

Ik heb mail terug van de vereniging.
Mee losrijden mag. HC starten mag ook zeggen ze. Alleen ik heb niet doorgegeven dat ze geen startkaart heeft.
Ik ga nog even met mijn vriendin in overleg.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:12

En Ts, is het allemaal gelukt?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:33

Ja mijn stalgenoot heeft HC gestart en ik heb 2 winstpunten mee naar huis mogen nemen :)

mein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:54

Het is inderdaad denk ik per vereniging verschillend. de ene vereniging vind het niet zo'n probleem terwijl het bij de andere vereniging echt niet mag.. mailen of bellen dus.. ;-)