Belangrijke informatie ivm uvex cap model Exxential (Uvision

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:44

Ik werk in een ruitersportzaak waar gisteren, direct na het binnenkomen van het bericht, alle caps van de betreffende modellen uit de schappen zijn gehaald. Deze worden geretourneerd naar de fabriek, waar ze getest zullen worden. Zoals ik het heb begrepen gaat het alleen om caps die in een bepaalde periode zijn geproduceerd.
Ook is het niet zo dat deze caps ineens helemaal niet meer beschermen. Uit die test is gebleken dat het kan voorkomen, dat de cap onder extreme omstandigheden niet aan het verwachtingspatroon voldoet.
Indien je je cap inlevert krijg je een vervanger (nog geen idee op welke termijn), en waarschijnlijk komt er nog een landelijke actie om met kleine bijbetaling een duurder model te kopen.

Lianne86

Re: Belangrijke informatie ivm uvex cap model Exxential (Uvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:47

Maar het is zo raar dat de tijdsspanne er nog steeds niet bij staat?!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:51

Lianne86 schreef:
Maar het is zo raar dat de tijdsspanne er nog steeds niet bij staat?!

Het is pas sinds kort bekend, en om de veiligheid te kunnen blijven garanderen waarschuwen ze alvast. Ik vind niet dat je binnen zo'n korte tijd ook al een sluitende oplossing mag verwachten. Het heeft namelijk nogal wat voeten in de aarde, maar die oplossing komt er zo snel mogelijk

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:03

Ik heb ook een uvex, denk al drie jaar. Bij EJ gekocht. Straks maar even op de site kijken. Wil hem eigenlijk niet kwijt, ziet erg lekker.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:26

Snap dat het pas kort bekend is, maar straks lever ik mijn cap in en blijkt er niets mis mee te zijn.... Dan baal ik toch flink ;)

Nouja, wachten maar eerst even af wat de ruiterzaak zegt...

Wat te doen trouwens met ruiterzaken die hier niet aan mee gaan werken?

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:36

Ik heb vanochtend Divoza gemaild, en ik kreeg deze reactie net terug:

'Wij zijn vrijdag op de hoogte gesteld.
Nu is het zo dat wij in overleg zijn met de leverancier.
U kunt (zoals ook aangegeven op de website) de cap terugbrengen in het filiaal te Staphorst, wij kunnen u dan van Uvex een andere cap aanbieden.
Hopende u zo voldoende te hebben geïnformeerd.'

Nu twijfel ik alleen of ik dus direct een ander meekrijg (hetzelfde model), of tegen extra betaling een ander model meekrijg ofzo. Dus daar stuur ik nog even een mailtje over. (filiaal staphorst, omdat deze voor mij het dichtst bij is)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:37

Lianne86 schreef:
Snap dat het pas kort bekend is, maar straks lever ik mijn cap in en blijkt er niets mis mee te zijn.... Dan baal ik toch flink ;)

Nouja, wachten maar eerst even af wat de ruiterzaak zegt...

Wat te doen trouwens met ruiterzaken die hier niet aan mee gaan werken?

Ik denk dat een ruiterzaak wel mee zal werken.
Niet alleen zal Uvex de kosten op zich nemen, maar als ruiterzaak heb je ook een soort zorgplicht: je mag geen ondeugdelijke producten verkopen. Daarnaast kan je als weigerende winkel waarschijnlijk een goede rechtzaak verwachten als iemand hoofdletsel oploopt doordat jij haar cap niet wilde vervangen.

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:54

Nou, na nogmaals contact te hebben gehad met Divoza, melden zij mij dat hun hele voorraad op dit moment teruggestuurd wordt naar Uvex en wordt vervangen/aangepast.
Als ik mijn cap terugbreng, krijg ik eenzelfde cap ervoor terug. Deze zijn pas over 4 weken verkrijgbaar.
Zij geven aan dat Uvex in de loop van deze week meer informatie zal geven via de media en ze raad me aan om dit persbericht af te wachten.
Dit doe ik dan ook maar, sowieso omdat ik niet 4 weken zonder cap kan.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:58

Ik twijfel, rij momenteel hooguit 1x per week :') Dus mjah... Aan de andere kant, ik wil eigenlijk wel gewoon rijden....

Een simpel capje bij de boerenbond/welkoop halen voor een paar tientjes? Is dat iets? Heb ik ook weer altijd een reserve cap....Twijfel nog even... Het is natuurlijk niet zo dat de cap meteen helemaal niet meer veilig is... Aan de andere kant.. zonde...

Dus ik hoop dat je je gewoon kunt inschrijven voor een nieuwe cap en dat ze je bellen als de cap aanwezig is :) dat je dan meteen kunt omruilen ofzo?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:12

Ik heb divoza een mail gestuurd om te vragen wat er gedaan wordt voor klanten die niet zomaar even in een filiaal langs kunnen vanwege de afstand. Of hij bijvoorbeeld op hun kosten opgestuurd kan worden.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:16

Het speelt niet alleen bij paardrijcaps, ook bij skihelmen:
http://www.uvex-sports.de/en/recall/
Ik kan niet terugvinden of dat de dezelfde oorzaak heeft, maar kan mij goed voorstellen dat Uvex nadat ze er voor de caps achterkwamen, ook naar hun andere helmen gekeken hebben.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:33

Nog steeds niets gehoord via de mail...

Andere mensen wel al?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:46

Divoza schreef me net terug dat de caps hersteld kunnen worden, maar dat de materialen om dat te doen pas over 4 weken beschikbaar zijn. Eventuele vervangende caps ook dan pas. Je krijgt dus niet meteen een andere mee. Geen antwoord op mijn vraag over het opsturen. Nog maar eens gevraagd dus.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:59

Bij het herstellen zul je hem wel even kwijt zijn ja... Lastig...

Vier weken is voor mij maar 4x rijden (als ik al rij... :') ben niet zo fanatiek meer...) Verzorgster heeft iig geen Uvex, dus dat scheelt... Zij kan gewoon blijven rijden, anders was er wel een nieuwe cap gekomen van een ander merk... Maar om die alleen voor mezelf aan te schaffen :S zonde toch? Mijn Uvex is gewoon goed. En verzorgster rijdt ook nog ergens anders, kan wel vragen of ik hem mag lenen, maar is lastiger...

Een reserve cap is aan de andere kant altijd wel handig? Dus toch maar even een goedkoop, maar goed passende cap halen? (wilde dat dit in de winter was gebeurd :') die Uvex is te fijn :p)

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:07

Ik heb antwoord gehad via de Country Mill. Het gaat om het ventilatie-gaasje aan de bovenkant van de cap. Als je op iets duns valt zou dat door het gaasje heen kunnen steken. Cap voldoet nog steeds aan de NLse veiligheids-eisen maar uit voorzorg en om verdere problemen te voorkomen past Uvex alle nieuwe caps aan en kunnen oude worden vervangen voor een aangepaste nieuwe.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:13

Dat ventilatie gaasje is juist zo top. -O-
Als het dat is dan houd ik mijn capje gewoon hoor amehoela.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:14

Inderdaad, als het dat is...

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:17

Vaag hoor... Je zou toch denken dat ze zoiets uitvoerig testen voor het op de markt komt. Ik heb ook een Uvex Uvision, maar voor dat ventilatiegaasje zal ik hem denk ik niet terugbrengen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:21

Charlot_te schreef:
Ik heb antwoord gehad via de Country Mill. Het gaat om het ventilatie-gaasje aan de bovenkant van de cap. Als je op iets duns valt zou dat door het gaasje heen kunnen steken. Cap voldoet nog steeds aan de NLse veiligheids-eisen maar uit voorzorg en om verdere problemen te voorkomen past Uvex alle nieuwe caps aan en kunnen oude worden vervangen voor een aangepaste nieuwe.

Maar is dit dan niet bij alle caps van die 2 modellen?
Er wordt nl gesproken over een aantal, maar neem aan dat dit een productie fout is??

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:09

Serieus... Is dit het maar? :')

Ik dacht echt dat het wel wat groters zou zijn... Als je op een bepaalde hoek valt, je cap uitelkaar valt ofzoiets? Dat op zijn minst...

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:25

Ik begreep dat er een fijnmaziger gaasje opgezet gaat worden.

Ik ben iedergeval opgelucht dat het dit is en blijf mijn cap voorlopig gewoon gebruiken. En misschien ben ik een profiteur maar vind het verder wel een mazzeltje dat ik naar twee jaar intensief gebruik een nieuwe cap krijg.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:41

Oh dan stuur ik die van mij wel op :P
Nieuwe cap. :+

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:11

De mail die ik kreeg:

Wij zijn zelf ook pas deze morgen op de hoogte gebracht van de terugroep actie van Uvex en daarbij gevraagd om niet zelf via mail en social media de actie mede te delen. Zij hebben daarvoor speciaal een mediaplan via kranten en vakbladen gemaakt welke ook aangepast zijn aan de productiecapaciteit.
Als je even doorgeeft welk model, maat en kleur je gekocht hebt dan kan ik vertellen wat de bedoeling is in jou geval. En wanneer je ermee terug kan komen.
Alle helmen van Uvex voldoen aan de geëiste veiligheidsnormen waar een paardrijhelm aan moet voldoen volgens de certificering. En dit houd in dat de helm een bepaalde slagkracht en druk van een bepaald aantal kilo’s moet kunnen weerstaan. Dit is dus ook het geval. Geef maar even door welk model je hebt dan kan ik uitleggen waarom Uvex deze helm terugroept en wat ze hieraan gaan doen.

Dus als het goed is horen we er nog meer van via Uvex zelf :)

Maarja, hij is dus iig niet ineens niet meer goed of gevaarlijk... Dat vind ik nog wel het belangrijkste!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 08:25

Als het alleen dat gaatje is, dan vind ik het wel acceptabel om met die cap door te rijden voor een paar weken. De kans dat je net valt op een scherp ding dat dan door het gaatje gaat en je verwondt is best klein.
Ik kan in mijn cap geen naam of modelnummer vinden, maar hij ziet eruit als de Uvision, dus ik ga van het weekend als ik tijd heb even langs de ruitersportwinkel om te zien of het inderdaad die is.

Ik vind het een supefijne cap, heerlijk licht en luchtig, ik heb nooit hoofdpijn of een rood warm hoofd met deze cap, dus ik wil gewoon dit model houden eigenlijk.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:57

Even een stipje hier. Ik heb die van mij gisteren ingeleverd bij EJ en heb geen vervangend exemplaar gekregen. Als het goed is komt Uvex vandaag langs bij het EJ filiaal en wordt ik door EJ gebeld voor meer info. Ik les op de manege dus hopelijk kan ik daar tijdelijk een cap lenen. :=

Ik had het bericht inderdaad al paar dagen geleden gedeeld op mijn feestboek.