Wat mankeert die jury toch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:50

in het boekje staat dus juist dat een paard nageeflijk moet zijn en stil moet staan met zijn gewicht verdeeld op 4 benen. Kijk maar in het reglement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:54

Citaat:
Uit het proeven boekje

Het paard moet halthouden met dalende achterhand uitvoeren,
vervolgens met het gewicht gelijkmatig verdeeld over 4 benen onbeweeglijk stilstaan en tevens licht aan het bit blijven
.
het achteruit plaatsenvan de achterbenen na het tot stilstand komen is een fout.
Een beetje meer naar voren brengen van het achterbeen moet minder fout worden gerekend.

In de M2 en Z proeven moet het halthouden exacter uitgevoerd worden dan in de B, L1/L2 en M1

Maar dat wil dus niet zeggen dat het in het B helemaal niet over 4 benen verdeeld hoef te zijn Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:58

Ik heb net de uitslagen bekeken van een B wedstrijd van afgelopen zaterdag. Heb de proeven zelf niet gezien, maar de punten waren echt zwaar bedroevend!
Ongeveer 45 ruiters en 7 winstpunten, miste een paar uitslagen.
Nog allemaal krappe winstpunten ook, een met 173 en een met 164.
Jury kon het dus wel, winstpunten weggeven.

Ik vraag me echt af.. zijn de ruiters zo slecht of is de jury streng geweest?

Ik denk eerder het eerste, want bij de vorige wedstrijd waren de punten ongeveer hetzelfde. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat zoveel ruiters zo weinig punten rijden?

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:11

Ik denk dat sommige jury's zeker wel gelijk hebben als ze van de 30 mensen maar 6 een winstpunt geven... het nivo is idd behoorlijk slecht ( er zijn zeker uitzonderingen! ) Maar wat ik dan wel jammer vind, is dat de mensen die de sterren van de hemel rijden, eerste worden met 165 punten.... het lijkt wel of de jury's geen echt hoge punten kunnen geven... Als iemand een onderdeel super netjes uitvoerd, durven ze er een 7 neer te zetten... maar (bijna ) nooit een 9... natuurlijk moet je niet met negens gaan strooien, maar nooit een negen geven lijkt me ook niet alles!

Over de b... ik vind idd dat een paard al behoorlijk wat moet kunnen in de B, opzich begrijpelijk anders krijg je in een keer zo'n terugval in de L1. Maar als springruiter wordt het gewoon steeds moeilijker om aan je winstpunt te komen... Een meisje bij mij op stal bijvoorbeeld, dressuur ligt haar gewoon niet zo paard loopt niet sterren te kijken maar ook niet helemaal correct nageeflijk. Figuren rijdt ze netjes, galopjes zijn gewoon beheerst. Toch rijdt ze 154 punten etc. gewoon nét niet. Terwijl die pony en dat meisje geweldig goed kunnen springen!

In dat opzicht vind ik wel dat ze teveel in de B al verwachten...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:14

sorry, maar de eis van 1 wp in het B vind ik al zo laag, dat daarvoor nou niet echt vriendelijker gejureerd hoeft te worden. Een paard dat zijn B parcours echt netjes rond loopt kan ook een wp in het B dressuur halen. Er wordt niets moeilijkers gevraagd, m.i. is een B parcours zelfs zwaarder dan een B proefje.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:21

Maar waarom moet een paard in een B parcours echt rond lopen.... tuurlijk moet hij goed aan je been zijn en reageren op je teugelhulpen etc, maar ze verwachten ( hier in de kring iig wel ) een paard dat perfect nageeflijk loopt...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:17

Ik vind dat je moet punten naar hoe er gereden wordt. Als het slecht is, dan is de winnaar misschien wel iemand zonder winstpunt. Is er goed gereden dan heb je buiten de prijzen misschien ook wel een winstpunt. Je moet niet je cijfers af laten hangen van het niveau van de groep. Dan krijg je juist ongelijkheid. Als er te veel mensen door gaan stromen die ergens niet thuis horen, dan stranden ze vanzelf in die klasse op deze manier, omdat je vasthoud aan het niveau. Dan moeten ze eerst maar weer thuis gaan oefenen.
Ik heb net met een onderlinge wedstrijd 178 punten gereden met een jonge pony. Heel goed dus. Heb een goede pony te rijden en alle moeilijke dingen voor die pony gingen deze keer goed. Ik had ook heel netjes gereden (stond op protocol) Maar dat wil niet zeggen dat we al L klaar zijn. Zou ik op deze manier met een paar wedstrijden de B uit zijn, dan moet ik eerst oefenen op het exacter rijden van de overgangen, het rijden van de middendraf langer volhouden en de galop moet sterker worden want daar gaan we nog te vaak mee de mist in (overspringen achter) Dan loop ik dus vast in de L en moet eerst weer gaan trainen voor die L. We gingen dan dus te snel.

Iemand die een proef vertoont met veel verzet en gekke dingen, zou ook al is ze Anky, Tineke of Coby herself, niet hoger mogen scoren dan iemand die minder niveau heeft, maar een betere proef rijd.
Verzet geeft veel aftrekpunten door de hele proef heen, en extra voltes e.d. bokken en steigeren voor zover ik weet minpunten. Hoe super heb je dan je oefeningen nog gedaan als je dan nog 160 punten bij elkaar rijdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:38

KarinvdM schreef:
Ik heb vanmiddag L1 en L2 pony's gejureerd, maar het niveau was erg triest. Heb je je proef op video staan? Dan kan je zelf beoordelen hoe het er uit zag. Ik word soms zo zat van al het commentaar over/op juryleden. De meeste mensen die commentaar geven jureren waarschijnlijk zelf niet?! Ga zelf de cursus volgen, dan zal je zien dat het niet altijd even makkelijk is!

Hier ben ik het wel mee eens Karin.

Ik zeg niet dat je proef niet in orde was Veerle (heb het ook niet gezien), maar soms voelt het beter dan dat het eruit ziet. Ik kan mij nog een B-proef herinneren waarin ik er zeker van was dat ik goed gescoord zou hebben. NIets was minder waar; ik had 158 punten; een zware teleurstelling. Er reed idd ook één van de namen mee met een zwarte hengst, ze maakte onwijs veel fouten, maar de jury vond het zo'n aansprekende proef (de dingen die goed gingen kwamen er ook perfect uit), dat ze wel eerste was met 165 punten.

Vind het een goed plan dat je je proef laat vastleggen op video (ik doe dat volgende keer ook!!!) dan kan je zelf beoordelen of de punten terecht of niet terecht zijn.

Succes meid! Je kan het heus wel; zeker met die mooie zwarte! Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-03 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:56

Ik vind juist dat er in de B hoog gejureerd wordt voor wat ik daar zie. Ik heb het idee dat er slechter wordt gereden dan een paar jaar geleden in de B.
Zelf heb ik ook het idee dat er meer gekeken wordt naar hoe het paard loopt in plaats van of je de juiste hulpen geeft. Ik bedoel dus dat als een paard een nette schouderbinnenwaarts laat zien maar dan wel door dat de ruiter zit te trekken en stampen krijg je een goed punt. Laat je een iets minder goede schouderbinnenwaarts zien, maar wel met de juiste hulpen krijg je een minder punt. Het is ook heel duidelijk te zien met keertwendingen en wending om de achterhand. Door lekker door te trekken komt er wel iets uit, maar op de correcte manier zie ik ze eigenlijk nooit op wedstrijd.
Waar letten de juri's nu op?

PS Ik begrijp wel dat je gewoon een goede sb o.i.d. moet laten zien, maar op welke manier het liefste????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:08

Dit gaat niet over een B-proef, het was een voorbeeld.
En ik kom uit een heel ander deel van Nl dan jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:15

Maar eigenlijk wel raar dat er per regio verschil in punten zit.
Een uitgestrekte draf is van zuid Limburg tot noord Nederland toch dezelfde gang? (om ff een voorbeeld tegeven)
Kan dat echt niet snappen.
Helaas bij weinig deelname dat niemand dan een wp heeft.
Want hier op de 30 hebben vaak genoeg maar 5/6 ruiters een wp, zouden toevalig alleen de overige 25 rijden, is er helaas geen wp weg te geven.
Jammer maar helaas zou ik dan zeggen. (Want ook dat zie je hier wel eens, geen of 1 wp op alle deelnemers.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:24

runningkawa schreef:
Maar eigenlijk wel raar dat er per regio verschil in punten zit.
Een uitgestrekte draf is van zuid Limburg tot noord Nederland toch dezelfde gang? (om ff een voorbeeld tegeven)
Kan dat echt niet snappen.
Helaas bij weinig deelname dat niemand dan een wp heeft.
Want hier op de 30 hebben vaak genoeg maar 5/6 ruiters een wp, zouden toevalig alleen de overige 25 rijden, is er helaas geen wp weg te geven.
Jammer maar helaas zou ik dan zeggen. (Want ook dat zie je hier wel eens, geen of 1 wp op alle deelnemers.)

Dat is hier precies hetzelfde hoor Runningkawa....
Mis ik nu iets? Blond Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:26

dan is jullie regio hetzelfde, maar dat is echt niet overal zo.
Een club genoot gaat wel eens express wedstrijden verder van huis rijden om ff vlug wat wp's te scoren.
En dat moet imo niet kunnen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:47

Citaat:
Maar wat ik dan wel jammer vind, is dat de mensen die de sterren van de hemel rijden, eerste worden met 165 punten.... het lijkt wel of de jury's geen echt hoge punten kunnen geven... Als iemand een onderdeel super netjes uitvoerd, durven ze er een 7 neer te zetten... maar (bijna ) nooit een 9... natuurlijk moet je niet met negens gaan strooien, maar nooit een negen geven lijkt me ook niet alles!

Een negen is dan wel heel hoog, en daar moet ook niet mee gegooid worden, omdat een dressuurproef in de basis nog verre van perfect (een 10) is, hoe goed het ook gaat.
Maar, ik was gisteren aan het tafeltje naast de jury gaan zitten Haha! (nja stond wel een stro-ding tussen) en je kon echt alles horen. Hij gaf in bijna elke proef een 4 voor de middengalop met de mededeling: niet getoond. Soms terecht, maar soms vond ik een 4 dan wel weer erg overdreven. Ik had dan ook het idee dat hij redelijk geïrriteerd was over de gemiddelde middengalop en zich er helemaal op spitste (K had best veel combinaties gezien en hij had maar een paar keer een 6 gegeven, 0 zevens). Maar goed, als hij daarnaast dan ook nog 8en durfde te geven, maar dát deed hij dan weer niet, het stopt bij veel jury's gewoon echt bij de 7 en dat vind ik jammer.. natuurlijk hoeven er niet standaard 8en gegeven te worden, maar sommige onderdelen die super waren kregen net zo goed een 7 als goede onderdelen. Ja dat toont dan toch aan dat het stopt bij de 7?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:03

Ik had laatst een proef met wel degelijk 8-en, maar ook zonder pardon een 4 ertussen. En met duidelijk commentaar erbij, daar heb je meer aan dan zo'n 5-en 6-en jury. Maar goed, misschien kunnen ze soms ook niet anders dan alleen maar 5-en geven, omdat het gewoonweg niet beter maar ook niet slechter dan dat is. Maar zet er dan wel duidelijk bij wat er verbeterd kan worden, daar heeft een ruiter imo het meeste aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:10

Helemaal mee eens.
Ik geef toe dat ik met Kawa een 6-jes ruiter ben.
Ik kan met hem geen spectaculaire proef neer zetten.
Maar ik kan mijn punten wel halen op afwerking en gewoon correctie.
Maar ook dan is het fijn als er nuttig commentaar staat.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:20

Ik vind dat de middengalop over t algemeen ook niet echt getoond wordt.Vaak zat dat ik denk waar zit die middengalop dan.
Ik scoor er zelf bijna elke keer een 7 op.

Maar er zijn ook zat ruiters waar een jury gewoon geen 8en kan geven, en dan wordt die jury al snel bestempeld als een 6jes jury.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:22

Ja wij ook, maar ik heb soms het idee dat het spectaculair (goed) moet zijn wil je een 7 hebben... terwijl er in het proevenboekje achter de 7 'redelijk' staat Verward (dacht ik)

Citaat:
Ik vind dat de middengalop over t algemeen ook niet echt getoond wordt.Vaak zat dat ik denk waar zit die middengalop dan.

Ja dat is ook zo hoor, daar niet van Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:31

Een 7 of 8 rij ik ook wel hoor.
Maar ik weet dat ik voor een 7 in de strekdraf, voor mij de beste der beste strekdraf moet rijden die er is.
Terwijl voor een van nature makkelijk dravend paard een 7 eigenlijk een slecht punt is Lachen
En ik weet dus, als ik niet mijn beste draf op dat moment heb laten zien dat het vlug een 6, of minder word
En terecht!!!

Maar bv het spectaculair voor een 9 zal ik met hem nooit rijden, want voor hem is uiterst zijn best doen een 7.
En daar ben ik dan ook heel!! erg tevreden mee.
Wetende dat ik met enkele passen middendraf begonnen ben met een 4 en uiteindelijk kon strekken voor een 7.

Maar wees gewoon realistisch, schuif het niet zo snel op de jury, maar kijk eens wat je laat zien.
Niet denkende, maar voor zijn doen doet hij het goed, als dat niet goed genoeg is voor je klasse is het gewoon pech hebben, sprokkel dan je punten om dingen die je wel goed kan omhoog en haal daar je totaal aantal punten mee omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:36

Bij de middengalop wordt er ook goed op gelet of je duidelijk een overgang laat zien van de arbeidsgalop naar de middengalop en weer terug. Daar scoor ik meestal wel lekker op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:42

Overigens zou ik veel beter kunnen scoren als ik de onderdelen netter zou afwerken Bloos! Ik ben vaak gehaast en slordig bezig en laat daardoor punten liggen. Stom hè? Bloos!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:42

Ja inderdaad, maar dan nog moet je verruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:43

Jammer Haha!
Maar bij die 1e plaatsen maakt dat niet meer uit *LOL*

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:46

Ja maar die overgang terug en er naar toe toon je dus ook niet als je amper middengalop toont.

En een 5 is volgens het boekje ook voldoende, terwijl wanneer ik een 5 heb dat echt geen voldoende is in mijn ogen Haha!
En idd, als er naast je 8 staat dat het helemaal geweldig is dan mogen ze ook best een 9 geven Tong uitsteken
Maar ik heb nu in mn 18 proeven tellende carriere ( erg lang Knipoog )met Chester al 4x een protocol teruggehad zonder commentaar ( dan heb ik t nog niet eens over protocollen met BRUIKBAAR commentaar) of dat er alleen onderaan stond, leuke proef of mooi ontspannen naar de hand toe gereden.Verder echt helemaal niks behalve cijfers.Zolang ik geen 260 punten rijd mag ik best nog (veel) commentaar krijgen, of eigenlijk dat zou ik graag willen.
En complimentjes vind ik ook altijd leuk om te krijgen Haha! Maar nu vraag ik denk ik teveel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:00

Picasso schreef:
Bij de middengalop wordt er ook goed op gelet of je duidelijk een overgang laat zien van de arbeidsgalop naar de middengalop en weer terug. Daar scoor ik meestal wel lekker op.

Vaak zie je idd dat men nog wel wat wegrijdt, maar de overgang terug wordt vaak vergeten.
Afgelopen zaterdag had ik toen ik ging jureren ook een doos vol 8en en een paar 9ens meegenomen, maar ik kon ze helaas aan niemand kwijt. Ik vind ook niet dat er over het geheel genomen te laag gejureerd word. Ik vind dat er vaak onvoldoende gereden wordt. Soms zie je mensen in het M en Z waarbij ik me toch werkelijk afvraag hoe ze er ooit gekomen zijn! Verward
Natuurlijk, sommige jury's zijn wat strenger als een ander. Een paar weken geleden had ik 152 punten terwijl ik er minimaal 10 meer verwacht had, een week later hadden we 166 en toen twijfelde ik eraan of we wel een winstpunt zouden hebben... Ik denk dat het elkaar vaakk wel redelijk goed opheft.