ik word gek van dat kuddegedrag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samantha21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:57

Neem een ander paard erbij, en dan kan je
om te leren voor het paard om rustig te worden
het paard even weg laten lopen en even daarna
komt hij weer terug, zo leert zr dat ze niet alleen
is en dat ze altijd terug bij de groep kan komen.
Ik heb dit probleem ook gehad met een paardje,
en daar hielp dit echt goed bij.
Maar elk paard reageert er anders op.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:01

Veel paarden hebben dat en ik herken het, zeer irritant gewoon.

Gelukkig doet mijn paard dat niet, die heb ik van jongs af aan geleerd dat het niet erg is, gewoon door het vaak mee uit wandelen te nemen en ff kort te poetsen uit hun gezichtsveld en doe of alles heel gewoon is en daar pluk ik nog steeds de vruchten van.

Hij weet dat hij weer terug het land in gaat als ik klaar ben met hem en dat het gras en de vriendjes niet weggaat, dat ze er heus nog wel staan. Hij roept wel terug als er om hem geroepen wordt maar moeilijk en of vervelend gaat hij niet doen.

max66

Re: ik word gek van dat kuddegedrag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 18:32

update:
Ik kreeg haar laatst (voor het eerst!) de wei niet uit! Ze vindt het namelijk niet zo leuk om uit de kudde gehaald te worden en vervolgens alleen op stal gezet te worden om te worden gepoetst/gereden. Eerder kwam ze gewoon altijd.

Nu laat de staleigenaar haar binnen staan als ie weet dat ik kom (om te rijden). Dit vind ze ook helemaal niet leuk natuurlijk, alleen op stal terwijl de rest buiten staat. Ze staat te draaien, te weven en te hinniken in stal en is bezweet van de stress als ik haar eruit haal!

Het poetsen en opzadelen gaat nu wel iets beter, maar ik doe het maar vlug-vlug, wil haar niet langer plagen. Eenmaal buiten in de bak (waar ze de anderen kan zien) is het goed...

Ik hoop dat het makkelijk wordt als ze gewend is!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:44

In geen geval je werk gaan inkorten, dan is zij namelijk bezig met jou africhten.

heb je haar al eens gewoon vastgezet en een paar uurtjes laten staan? Ze geven allemaal een keer op... Het is niet leuk, maar dit is niet alleen stontvervelend maar klinkt ook best gevaarlijk...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 18:49

nou, niet vastgezet op de poetsplaats, maar wel alleen in de stal dus (terwijl de rest buiten staat). Ik schreef al hoe ze dan doet en hoe ik haar eruit haal (bezweet).

Ik probeer wel de "poetstijd" steeds iets langer te maken...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:08

vervelend, mijn merrie deed het ook. Eigenlijk wou ze gewoon niks met me te maken hebben maar naar de groep. Omdat heel lang laten staan ook niet uithaalde bij deze heb ik het anders gedaan, ik ben goed gedrag gaan belonen, maar dan wel door iets te doen wat zij ook als belonend zag.

Elke ze keer ze ging dribbelen, bleef ik stug doorpoetsen, maar als ze ook maar een halve seconde stilstond ging ik achteruit. Het is wel even voor jezelf de knop omdraaien (want je wil liever niet dat je paard het leuk vindt dat je van haar wegstapt), maar dit werkte wel. Uiteindelijk was ze na een paar weekjes prima te hanteren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 19:13

ik beloon haar ook als ze stilstaat en geef haar dan een snoepje of aaitje of schouderklopje. En: ik blijf zelf rustig, dat scheelt ook! Ik werd eerder helemaal nerveus van dat gedoe, maar nu doe ik in ieder geval of het me niks uitmaakt, haha!
Als ze schraapt met haar voorbeen hoef ik alleen maar "uhuh" te zeggen en ze houdt er mee op

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:19

ik zou dit niet met snoepjes gaan belonen, gewoon even genieten van de rust is al mooi :)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:59

Sinds ik mijn paard enkele dagen geleden verhuisd heb, vertoont ze ook dit gedrag. Tot op het gevaarlijke af, ik ken haar echt niet meer terug. Ze is vaker verhuisd maar is nooit zo paniekerig geweest als nu.
Ga met de grondwerk tips en andere adviezen van dit topic zeker aan de gang.
TS, succes, het is echt heel erg vervelend!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 12:18

het gaat nu wel iets beter. Omdat mijn paard (tegenwoordig) niet meer uit de wei wil komen (ze vindt het natuurlijk niet leuk om weg te zijn van de anderen) lossen we het nu anders op. We laten haar niet meer alleen op stal staan, maar doen haar, zonder de anderen, in een klein weitje dat grens aan de grote wei waar de rest ook staat (dit alleen als ik kom en wil gaan rijden).
Ze staat dan niet zielig alleen binnen maar kan gewoon wat grazen en contact hebben met de anderen. Van de kleine weitje kan ik haar makkelijk pakken. Ze is dan ook ontspannen. Als ik haar dan meeneem poets ik haar buiten, waar ze de anderen nog steeds ziet en doe het hoofdstel en peesbeschermers om. Dit alles in ontspanning. Dan neem ik haar mee naar binnen waar alleen het zadel er nog op moet en dan gaan we rijden, ze ziet de anderen dan ook. Dit gaat goed!

Eenmaal klaar met rijden loop ik de stal weer in waar ik haar afzadel en dan doet ze wel druk en onrustig, ze weet niet hoe snel ze dan weer naar buiten moet! Al met al kan ik het zo wel handelen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:15

Zo leert ze het niet. Want dan nog geef je haar zin, want ze wil ze kunnen zien en dan heb jij maar te doen zoals zij het wilt.

Je moet het juist omdraaien en dat ze ff doet wat jij wilt daarna kan ze lekker een hele dag in de wei.

Mijn paard geeft daar niks om, hij weet dat hij weer terug de wei in mag, juist door van het begin af aan gewoon apart nemen en er wat leuks van te maken.

Ik kan zelfs met hem op vakantie waar hij een hele boomgaard voorzichzelf heeft en zelfs niet om of opkijkt als er paarden langsgereden worden. Hij geeft er niks om alleen of in de groep, totaal op het gemak en relaxed, wel roept hij terug als er naar hem geroepen worden door de soortgenoten.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:24

Ik heb dat ook gehad, niet meer mee willen uit de wei. Het zal ongetwijfeld paard-afhankelijk zijn maar ik heb die van mij toch echt flink op d'r sodemieter gegeven. Even een paar keer flink streng zijn (ja, heul sielugh) maar daarna was het probleem wel opgelost.
Op d'r nieuwe plek probeerde ze het ook hoor, stokstijf stilstaan maar één keer UUHHH en ze wandelde weer braaf mee. Het vastzetten en alleen zijn is dus nu écht een groot probleem.

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:26

Hier hetzelfde probleem, word ook helemaal gek als ie bij de wei weg is en blijft maar hinniken en draaien en doen, terwijl er wel gewoon andere paarden op het erf lopen.

Als ik boos word, word hij alleen maar zenuwachtiger dus ik blijf gewoon altijd heel erg rustig en doe gewoon wat ik wil doen en dus ook staart uitpluizen etc. Na een minuut of 10 word ie dan vanzelf rustig

tot de volgende keer dat ik hem uit de wei haal dan begint het weer opnieuw :Y)

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:37

Ik heb hetzelfde probleem gehad, mijn verzorgpaard vertoonde op stal hetzelfde gedrag als jouw paard.
Hinniken, stampen, tandenknarsen... Stress en paniek!

Mijn oplossing die echt perfect gewerkt heeft:
Paard vasthouden aan een lang touw, zelf ben ik in de stalopening gaan staan.
Ik zei niets, geen emotie en gunde haar geen blik waardig. Ik negeerde al het negatieve gedrag volkomen.
De enige eis die ik had, was dat zij de mij uit de buurt bleef. Elke keer als ze mij omver wilde lopen, zwaaide ik met het touw om haar uit m'n ruimte houden.
Ik heb er ruim een uur(!!) gestaan, maar uiteindelijk stond ze op rust en met een laag, ontspannen hoofd. Dit heb ik meteen beloond, nu mocht ze terug naar buiten naar de wei.

Twee dagen later deed ik er drie kwartier ( :P ) over, maar warempel de derde dag stond ze meteen op de rust, terwijl er buiten paarden in de bak aan het rennen waren.

Nu kan ik haar zelfs een tijd alleen laten staan om m'n spullen te pakken, zonder dat ze zich meteen als een malloot begint te gedragen :+ .
Het heeft bij mij echt goed gewerkt, je moet er echt tijd voor vrij maken, maar hopelijk werkt het bij jou ook, succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 18:47

ik heb gekozen voor de weg met de minste weerstand: ik poets haar buiten, waar ze de anderen kan zien. Dan is ze heel rustig.
Ik neem haar alleen mee naar binnen om het zadel op te doen en loop dan via de andere kant naar buiten, naar de bak (waar ze de anderen ook weer ziet. Ze is dan ook wel onrustig op stal, maar niet zo erg, misschien omdat we maar kort binnen zijn en ze inmiddels weet dat we daarna direct naar buiten gaan?!

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:22

Ga alsjeblieft geen geweld gebruiken, je paard doet dit uit angst, bij geweld worden ze alleen maar banger. je moet juist leiding nemen en dat is niet geweld gebruiken. De opmerking dat grondwerk geen zin heeft slaat nergens op, grondwerk/leiderschap nemen heeft juist wel zin! Als het niet werkt, doe je iets niet goed. Je wil met grondwerk juist de aandacht van je paard. Ik zou je kunnen helpen met dit probleem als je wilt. Het is mijn werk om gedragsproblemen op te lossen ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:24

Daarbij is een leider zijn iets anders dan respect afdwingen.

Ik zou haar trouwens niet haar zin geven, hoe lang heb je haar al? Paard binnen vastzetten, niet 'alleen' laten (niet ver weglopen) maar haar verder negeren, kan ze niet aan twee kanten vastgezet worden zodat ze iets minder kan draaien?
Haar angst niet erger maken, laten ziet dat jij tenminste wel blijft, maar ik zou haar niet laten winnen.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 02-06-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 20:26

Geweld? Het zou niet bij me opgekomen zijn! Zoals je kunt lezen heb ik best een goede manier gevonden, tenminste, ik vind het prima zoals het nu gaat...

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:36

Heeel herkenbaar. Het paard dat ik bijrijd die doet dus ook zo.
Uit de wei halen gaat nog prima, maar dan staat ie op de poetsplaats.. Hangen, steigeren, door de benen zakken, schrapen, tandenknarsen, mesten.. Een en al stress!
Zijn al heel wat touwen gesneuveld helaas. Ik blijf gewoon stug doorpoetsen en in z'n achteruit zetten, zodat er geen spanning op het touw blijft staan. Maar hierdoor zijn al wat vingers gekneusd, tenen verbrijzeld en heb ik al een kopstoot gehad, dus ik poets nu met een zweepje erbij :\ (die ik dan weer niet hoef te gebruiken) Want een tik met de hand, een knietje tegen z'n buik als hij me bijna tegen de muur plet etc. dat helpt gewoon niet.
Grondwerk gaat prima, in de paddock.. maar daarbuiten is hij weer net zo! Maar ik hoop dat dat over een paar weken over gaat..

Erop rijden gaat trouwens prima! ;) Het is echt puur het stilstaan/vaststaan. Ik probeer morgen in de paddock te poetsen :+

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:07

O nee ik bedoelde meer dat je niet die suggesties van geweld moet opvolgen, vind het goed dat je dat niet doet! Als het nu prima gaat dan is dat natuurlijk super! Veel succes!

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:43

Wij hebben er ook zo een. Straffen helpt niet. Ik heb de mazzel buiten te kunnen poetsen dat ze dr vriendjes nog kan zien. Alleen zijn is namelijk best eng ;) Vanuit paard gezien natuurlijk haha

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:33

Moest er nog bijkomen dat mijne zo was, kan er alles mee, heeft geen vriendjes nodig gelukkig, zelfs niet op de weide, hoeft geeneens een paard in zijn buurt te staan of afleiding te zijn.
Geen idee trouwens, of je zoiets kan afleren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:15

Dreamy schreef:
Grondwerk gaat prima, in de paddock.. maar daarbuiten is hij weer net zo!

Daar ligt dan dus de oplossing :+ Grondwerk is niet iets wat je even meepakt in de paddock en daarna maar laat.
Je vraagt bij het rijden toch ook niet alleen maar gehoorzaamheid in de bak en buiten de bak mag hij z'n eigen gang gaan?

Als je een paard kan laten wennen aan een mens op z'n rug, dan kan je hem ook laten wennen aan weggaan bij de groep. Met de juiste technieken kan je dit vrij makkelijk oplossen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:51

Uh, wie zegt dat ik het daarbuiten laat?
Loopt hij langs mij, laat ik hem weer teruggaan etc. Als het moet duurt het stukje van 5 minuten gewoon lekker een uur.
Alleen het lijkt totaal niet aan te slaan, daarbuiten blijft hij vervelend hoe vaak je alles ook herhaalt.

Verder gaat hij prima weg bij de groep verder, loopt goed mee de weide uit op wat geroep na. Op de trailer en weg is ook allemaal prima, buitenrijden kan prima. Maar op de poetsplaats waar hij ze dus gewoon kan zien wordt ie al gek, en binnen op stal gaat hij roepen en er reageert altijd wel een ander paard en dan wordt ie uiteraard ook helemaal gek.
Rijden gaat dan weer prima.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:23

Heel herkenbaar!

Nu vroeg ik me af of jouw paard vroeger ook in kudde stond of niet?

Ik tollereer ook een bepaald gedrag maar als ze idd extreem staan de draaien, hinniken en schraven met een voorbeen dan straf ik dit wel af!
Ik sta er ook nog hé en tegen die kilo's kan ik niet op.

Of het zal tijd nodige hebben en iets beteren of je zal je toch enigzins moeten aanpassen.
Helemaal weg dit gedrag zal niet makkelijk zijn.

En of het paard zich nu al dan niet veilig voelt heeft er niets mee te maken.
Hier zijn er soms paarden die al zenuwachtig doen zelf al staan er paarden id buurt.

Bv een paard dat tot 2 jaar geleden altijd op een stalling stond staat nu voor het eerst in een ECHTE kudde. Vroeger wel eens met 2 zelden 3 of 4.
Je herkent dit oudje gewoon niet meer!!! Veel paarden veranderen enorm als ze in kudde staan!
Tja tzijn dan ook kuddedieren hé.