Rood lintje in de staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek184

Re: Rood lintje in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:36

Okee, dan ben ik vandaag ook weer wat wijzer geworden!

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:46

ik ben rijdende op een Trapper zoals hier genoemt word
ik gooi er gewoon een lintje is zodat er rekening mee gehouden kan worden meestal doet ze niks maar waar ik meestal rijd wordt er gewoon rekening mee gehouden ik vind dat het gewoon een stukje geven en nemen is een keer perongelijk er te dicht op rijden kan nog maar bij 4 x houd het bij mij ook op dan zeg ik er ook wat van

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:33

Annemiek184 schreef:
Als je geschopt wordt of iets dergelijks door een paard met een rood lintje in zijn staart, dan is het toch je 'eigen schuld'? En dan kun je de ruiter van het paard met het lintje toch niet aansprakelijk maken? Of zit ik verkeerd? :P

Alsnog ben je volgens mij ten alle tijden verantwoordelijk voor wat jou paard doet. Het zou een beetje van de zotte zijn als een simpel lintje je verantwoordelijkheid ineens in de wilgen zal hangen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:03

Kan m'n antwoord niet mer terugvinden?! Nog een keertje dan..

En hoe zit het dan met het stukje:
1. je wordt op concours al geacht om veilige afstand van een vreemd paard te bewaren
2. de getrapte persoon heeft er ondanks de waarschuwing voor gekozen om toch dicht op het paard te komen

Heb je dan niet te maken met
a) ik ben als ruiter van het trappende paard aansprakelijk maar
b) de getrapte partij heeft een eigen schuldfactor
?

Dat lees ik veel terug in de berichten van LDRD

Imo is het werken met een paard nl. altijd al een risico dat je bewust neemt. Ik kan ook niet garanderen dat die schattige brave nuchtere ponyhengst die ik rij nooit een keer maf uit de hoek gaat komen richting een hengstige merrie bijv.
Dat is ook iets waarvan ik me op voorhand bewust ben.

En mijn ruin heeft gestaakt (nu niet meer), stel die kruipt achteruit op een juryauto, dan ben ik toch eigenlijk ook zelf aansprakelijk? Want ik wist natuurlijk verrekt goed dat hij staakte

Hoe zit dat precies dan?

Nr. 1, 2 en b is in deze benoemde situatie niet van toepassing. Je bent toch wettelijk aansprakelijk tenzij je overmacht kunt aantonen bv de andere ruiter / paard is er zelf tegenaan gebotst.

In jou voorbeeld met de juryauto ben jij inderdaad aansprakelijk alleen maakt het per situatie verzekeringstechnisch verschil of zij wel of niet gaan uitkeren.

Dat je wettelijk aansprakelijk bent wil nog niet zeggen dat je verzekering gaat uitkeren. Zie mijn berichten... het is mijn werk!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:01

Ik heb even een stukje dat ik geschreven heb in een oud topic gekopieerd:

De bezitter is aansprakelijk voor schade door een eigen gedraging van het paard. Ja, je bent dus aansprakelijk.
De vraag is of je een schadevergoedingsverplichting hebt. Dit hangt af van de mate van eigen schuld die aan het slachtoffer kan worden toegerekend. In dit geval is er gewaarschuwd en onder ervaren ruiters mag verwacht worden dat men de betekenis van het rode lintje kent. Dan is het nog de vraag of iemand inderdaad er te dicht achter gereden heeft gezien de omstandigheden. Eigen schuld zit er wel in, maar hoeveel dat percentage zal zijn hangt erg af van de individuele omstandigheden van het geval. Jouw schadevergoedingsverplichting vermindert met het toegerekende percentage eigen schuld.
Ga er maar niet vanuit dat snel 100% eigen schuld wordt toegerekend zodat jij geen schadevergoedingsverplichting zou hebben. Je betaalt nagenoeg altijd wel een groot deel zoniet alles, zeker in geval van letsel. Hoe zwaarder het letsel hoe eerder een rechter zal neigen naar geen eigen schuld bij het slachtoffer.

Overigens neem ik aan dat je een AVP verzekering hebt (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), daar is dat gewoon op gedekt.

Voor de goede orde wijs ik er even op dat dit is conform Nederlands recht. Belgisch recht ga ik niets over zeggen omdat ik daarin onvoldoende thuis ben.
En voor Urielle: jij woont in Belgie maar start in Nederland? Als dat zo is dan is in geval van schade/letsel Nederlands recht van toepassing (als het in Nederland gebeurt). Als het goed is heb jij dan de Belgische variant van de AVP verzekering en ik zou wel even checken of die dekking biedt voor je paard/paarden en schades buiten Belgie.

Is dit afdoende antwoord of zijn er verder nog specifieke vragen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:16

Ik heb een jonkie die heel heftig reageert op andere paarden. Zelfs op meters afstand begint ze al te gillen en draait ze haar kont om en haalt uit. Met een ander paard in de bak rijden is al moeilijk, laat staan op concours. Je moet echt ver van andere paarden wegblijven. Gewoon langsrijden kan al niet. Heel vervelend. Is dit met veel oefenen op te lossen?
Zie er al tegenop om op vreemd terrein te moeten rijden hierom.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:21

Suzanne F. schreef:
Ik heb een jonkie die heel heftig reageert op andere paarden. Zelfs op meters afstand begint ze al te gillen en draait ze haar kont om en haalt uit. Met een ander paard in de bak rijden is al moeilijk, laat staan op concours. Je moet echt ver van andere paarden wegblijven. Gewoon langsrijden kan al niet. Heel vervelend. Is dit met veel oefenen op te lossen?
Zie er al tegenop om op vreemd terrein te moeten rijden hierom.

Ik denk dat met veel geduld en met de juiste hulppaarden dit best wel te oefenen is.
Maar als jou jonkie zo extreem is zou ik dat persoonlijk wel eerst thuis gaan doen als daar de mogelijkheid voor is en anders niet al gelijk in wedstrijdsfeer. Losrijterreinen zijn meestal behoorlijk druk, ik zou het risico niet gaan nemen om daar in deze staat te verschijnen.

Heeft ze geen maatje (bijvoorbeeld van de paddock of wei) waarmee ze wel overweg kan waarmee je dit kan oefenen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:38

Mijn paarden zijn gedekt,die staan zelfs apart erbij op de polis :j
De verzekering dekt dus wel gewoon, ook al geef ik door het rode lintje aan dat ik me ervan bewust ben dat mijn paard kan trappen? Gelukkig maar!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:52

Iemand die met een rood lintje in de staart rijd geef ik de ruimte. Net als bij mensen hebben paarden ook een persoonlijk ruimte en niet ieder paard accepteert het even goed dat daar een ander (mens of dier) inkomt. Ook heb ik op maneges geleerd minstens een paardlengte afstand te houden van anderen. Word zoiets niet meer geleerd? Vind het raar dat er mensen zijn die van mening zijn dat elk paard maar moet accepteren dat er vlak langs gelopen/gereden moet kunnen worden ondanks de waarschuwing in de staart. Dat is vragen om ongelukken. Waar is het respect voor persoonlijk ruimte gebleven?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:57

Sonja schreef:
Ik zou niet weten waarom ik iemand met een rood lintje extra ruimte moet geven in de inrijring als het druk is. Uiteraard hou je zoveel mogelijk rekening met elkaar en rij je niet expres heel krap langs anderen heen.
Maar je oefent maar lekker thuis op het gedrag van je paard. Als je op concours gaat, hoor je je paard onder controle te hebben. En als dat niet zo is, heb je op concours dus nog niets te zoeken.
:)

Ik vind dit echt een rare reactie, ik heb zelf een typische merrie die er niet van houd als een ander paard/pony te dicht in de buurt komt. Dan kan ze schoppen om duidelijk te maken dat ze dat niet wil. Dat krijg je er echt niet uit gereden hoor, want zelfs bij pony's die ze al anderhalf jaar kent wil ze nog schoppen. XD Dat is gewoon het karakter van je pony. Ik vind zowieso dat je afstand moet houden op wedstrijd, (ponylengte afstand) je hebt vaak van die mensen die achterlijk dicht bij je gaan rijden, echt van die arrogantjes, bah! :Y)

Edit: Ben het helemaal eens met aikon hierboven ^^

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:59

Veel mensen lijken niet eens bakregels te kennen Aikon, ik denk dat het vaak helemaal niet eens kwade opzet is. Er zijn echt mensen die het doodnormaal vinden, in een 20x40 bak waar je al met meer dan tien man actief aan het rijden bent, om er dan met zijn drieen naast elkaar bij te komen stappen, op de hoefslag, binnenhoefslag en derde hoefslag :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:29

Ik hou er ook altijd rekening mee als iemand een rood lintje in zijn staart heeft.
Ik ben alleen maar blij dat ze het aangeven, zodat je er rekening mee kan houden.
Maar helaas is het idd vaak met de bakregels, menig ruiter kent het niet!...

En om te zeggen dat je met zo'n paard thuis moet blijven, gaat voor mij niet op. :n
Ik heb gelukkig geen trapper, maar wel een paard wat niet verkeersmak is.
Moet ik dan maar niet meer buiten rijden?
En geen wedstrijden rijden in het outdoor seizoen waar de ringen vlak langs de weg liggen?
Een paard zal het toch moeten leren.
Zeker jonge paarden kunnen veel spanning hebben, en een keer uithalen.
Nogmaals, ik ben blij dat ze waarschuwen met een rood strikje in de staart!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:13

En toch vind ik een gevaarlijke trapper (1 die bijv. bij 5 meter afstand al begint) niet thuishoren op een wedstrijdterrein. Probeer zo'n persoon maar te ontwijken als je in een losrijbaan rijd met +- 15 man of zelfs meer. Natuurlijk moet men niet boven op elkaar gaan rijden want dan lok je het ook uit maar soms is er gewoon de mogelijkheid niet om zo veel ruimte per paard als prive zone te houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:26

Ik had nog een vraagje over onderstaande zin.

LDRD schreef:
In dit geval is er gewaarschuwd en onder ervaren ruiters mag verwacht worden dat men de betekenis van het rode lintje kent.

Geldt het rode lintje inderdaad als voldoende waarschuwing? Dus rood lintje in de staart = plicht van de ruiter vervuld. Of moet er ook een mondelinge waarschuwing gegeven worden?
En zijn er dan geen richtlijnen voor het rode lintje qua lengte, breedte, duidelijkheid, in welke situaties. Want sommige lintjes moet je met een vergrootglas gaan zoeken. En er zijn er zat die rode lintjes inbinden zonder een trappend paard te hebben.
"Er wordt verwacht dat het gekend is", dat lijkt me ook een beetje flu. Ofwel is iets gekend, ofwel niet. En wat is ervarenheid? Wanneer is een ruiter ervaren genoeg om geacht te worden de betekenis van dit rode lintje te kennen?

Maw, hoe groot is de kans dat het rode lintje voldoende is als bewijs om de aansprakelijkheid bij het slachtoffer te leggen?

Gewoon enkele twijfels die bij mij rijzen. Zou het leuk vinden moest je het voor mij wat concretiseren. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:56

De reden dat veel mensen er niet meer op reageren is dat veel (vaak bange) ruiters en amazones een paard, dat bv schrikt door paarden die te dicht erachter zitten of andere reactie's die niets met slaan te maken hebben, te pas en onpas een rood lint in hun staart gooien. Dit is snel bekend bij ruiters en die geloven het dus niet meer en ondertussen geloven ze niemand meer met een rood lint in de staart.

In de endurance kennen we 3 kleuren linten:
-rood, voor slaan
-groen, voor paarden die voor het eerst op wedstrijd zijn
-wit, voor hengsten. Bij schimmels hangt er dan vaak een combi van wit en rood omdat wit niet opvalt in een witte staart

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:41

En even heel praktisch: Hoe maak je dat vast in de staart? En het moet er met de proef weer uit dus hoe kan je dat nou het beste aanpakken?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:44

met een haarspeld in een ingevlochten staart vastprikken? Zorgen dat bovenin een lus zit zodat je m met een elastiekje vast kunt maken aan een plukje staarthaar?

Bij endurance mag ie erin blijven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:35

Suzanne F. schreef:
En even heel praktisch: Hoe maak je dat vast in de staart? En het moet er met de proef weer uit dus hoe kan je dat nou het beste aanpakken?

Ik vind het makkelijkste om zodra je het deel van de vlecht van plukjes bij te pakken, af te sluiten met een elastiekje. Om dat elastiekje doe je het rode lint. De rest kun je dan verder vlechten naar omlaag en weer afsluiten met een elastiekje. Dan kun je het bovenste elastiekje losmaken voor de proef.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:22

[b]Overigens neem ik aan dat je een AVP verzekering hebt (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), daar is dat gewoon op gedekt.
[/b]

Bovenstaande klopt NIET!!!

Mocht je paard uit eigen beweging schade toebrengen aan iemand ander (al dan niet letselschade) zal de verzekering (avp) niet altijd uitkeren! Mocht bij de verzekering bekend zijn dat je paard een trapper is zullen ze dit hoogstwaarschijnlijk zelfs uitsluiten.

En daarbij dat je wettelijk aansprakelijk bent wil absoluut niet zeggen dat de verzekering gaat uitkeren, dat zijn twee verschillende dingen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:09

Ik doe het er nooit uit susanne

Ik heb een trapper, heel simpel net autorijden...de gene die er op knalt is fout

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:10

Leuk dat jij dat vindt, maar verzekeringstechnisch / juridisch is dat dus niet (altijd) waar.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:15

En om die reden gaat op dit topic een slotje.