Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:45

Nou def daar kan ik voor zorgen hoor, waar start je :P

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 23:44

@ Gini: Jammer dat je nu over gaat op dit soort woorden, lijkt me zinloos voor de discussie :) Maar prima als dat jouw mening is, alleen ik laat m'n paard liever rustig aan wennen, dan hem een trauma te bezorgen. En ik denk dat ik hem het beste kan laten wennen door idd eerst naar een rustige wedstrijd te gaan zoals je zegt, maar dan wel ervoor te zorgen dat hij eerst op iets meer afstand kan wennen. En als dat kan door middel van een lintje, dan zal ik dat toch proberen. Iedereen zijn eigen manier. Ik stelde deze vraag ook op zoek naar ervaringen, meningen en andere oplossingen, dus ik ben blij om ook een andere mening te horen, maar omdat de meeste mensen toch goede ervaringen met dit idee hebben ga ik dit toch eerst proberen. Bedankt voor je reactie :)

@ Def: dat heb ik dus ook. Zal wss ook wel aan de grootte van de wedstrijden liggen en miss ook wel aan de regio idd.

@ Veulen84: Goed om te horen dat ook jouw paard die in mijn ogen wel een extreme vorm van angst had, toch zoveel meer gewend is geraakt aan andere paarden! En wat jij zegt over dat gevaar, daar ben ik het helemaal mee eens en bevestigt alleen maar meer dat ik gewoon voor het lintje ga voorlopig, dankjewel :) !

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:25

Kijk sarajoyce er zullen vast meer mensen denken zoals jij, en stel dat amazone x jou paar keer tegen komt en ze rijdt dicht langs je maar er gebeurd niks denk x wel zoiets van ja zal wel.

Vervolgens komt ze mij tegen met rood lintje rijdt oom dicht bij me en gebeurd ook niks...inmiddels heeft x schijt aan rode lintjes.
Inmiddels komt y bij mij rijden iets te dicht bij, en jawel volle lading naar achteren omdat x haar al boos heeft gemaakt.

Met rood lintje rijden omdat je paard bang is, is niet het doel van een rood lintje.
Uiteindelijk betaald iemand anders de tol

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:38

Als ik dit topic zo lees he, eigenlijk vind ik het absurd dat zoveel mensen nog last hebben van andere ruiters die hun rijdier te dicht langs/op andere sturen.

Moeten we dan niet ipv allemaal met rode lintjes gaan rijden; het bij het probleem aanpakken en gewoon elkaar er meer op aanspreken dat (vreemde) paarden een ruimte om zich heen vrij moeten hebben?

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:52

de mijne is laatst verpest met een buitenrit. Constant er dicht achter op omdat ze der paard niet kon houden. Al paar keer boos achterom gekeken zonder effect. Paar keer gevraagd om wat meer afstand ja ze zou t proberen. Die van mijn trapt niet of je moet tijdens de galop dicht op hem gaan rijden. En ja hoor in galop kon ze hem ook niet houden en dat hebben we beide geweten, ik lag der bijna af een goeie klap met de lepel in me rug gekregen. En nu vind hij het dus niet meer oke als er vreemde paarden dicht bij hem rijden. En bedankt he -O- . Wil endurance gaan rijden maar dan komt er dus echt een lintje in zijn staart. Hij slaat niet maar ik ga er ook niet voor in staan dat het na dat geval niet veranderd is.

Dus ik geef je helemaal gelijk TS en het word tijd dat mensen afstand leren bewaren en wat minder egoistisch worden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:59

Laten we eerlijk zijn op een stukje van 20 x 20 valt weinig afstand te bewaren als je met 3 man bent, bij dressuur en inspringen is dat moeilijker dan bij endurance

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:31

tita schreef:
Kijk sarajoyce er zullen vast meer mensen denken zoals jij, en stel dat amazone x jou paar keer tegen komt en ze rijdt dicht langs je maar er gebeurd niks denk x wel zoiets van ja zal wel.

Vervolgens komt ze mij tegen met rood lintje rijdt oom dicht bij me en gebeurd ook niks...inmiddels heeft x schijt aan rode lintjes.
Inmiddels komt y bij mij rijden iets te dicht bij, en jawel volle lading naar achteren omdat x haar al boos heeft gemaakt.

Met rood lintje rijden omdat je paard bang is, is niet het doel van een rood lintje.
Uiteindelijk betaald iemand anders de tol

Niet elk paard dat trapt trapt ook altijd. Ik ken er 1 die trap alleen bekende paarden. Een merrie die alleen naar ruinen slaat. Het is niet aan jou als ruiter om te interpreteren waarom iemand dat lint heeft. Het is rood, dus hou voor de veiligheid afstand. Het feit dat je al zo kan redeneren klopt niet. Die persoon x had namelijk nooit zo vaak in de buurt moeten komen om dat uit te proberen. Bovendien, paarden met angst reageren altijd en je weet zelden hoe.

Ik ben aansprakelijk als er met jou wat gebeurd door mijn paard. Als het trappen is lijkt me dat logisch (mijn instructeur kwam ooit thuis meteen gebroken been na een wedstrijd, paard sloeg ook ineens). Maar wat als mijn paard omhoog komt omdat jij te dicht naast me komt? Jou paard verwacht dat niet, schrikt en jij dondert er af. Jij komt te dicht achter me op en me paard zet het op een rennen. Loopt daarbij een persoon onderste boven...

Het 1 is net zo gevaarlijk als het ander. Het is bedoeld om de boel veiliger te maken... Nu dat doet ts dan ook.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:35

tita schreef:
Laten we eerlijk zijn op een stukje van 20 x 20 valt weinig afstand te bewaren als je met 3 man bent, bij dressuur en inspringen is dat moeilijker dan bij endurance

Vind ik nog wel mee vallen, je kan ook op 20 bij 20 rekening met elkaar houden, rij wel vaker op zo'n stukje (een grote volte in de bak) met 3 ruiters op dezelfde volte; nog geen reden om (echt) te dicht langs elkaar heen te gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:59

Maar ik kan me voorstellen dat iedereen graag lucht wil achter de paardenkont. Moeten we allemaal dan maar een rood lintje gaan dragen. In geval van een jong paard snap ik het nog, maar goed, wie trekt dan de grens. Ben ik dat? Is de rijvereniging dat?
En daarom denk ik dat het gewoon simpeler is als we de bakregels respecteren en dat is standaard afstand houden van anderen en enkel een rood lintje in wanneer het paard trapt.

Hoe moet ik zeggen: kijk, ik probeer altijd zo veel mogelijk ruimte te geven aan iedereen. Maar het komt wel eens voor dat je toch in elkaars vaarwater komt. Ik wil mijn sprong altijd zo goed mogelijk afwerken, dus galoppeer na de hindernis altijd een paar passen rechtuit. Het gebeurt dan wel eens dat je dan net te dicht op iemand komt. Meestal geen probleem en alles blijft kalm. Je roept luid: excuseer en je rijdt allebei rustig verder.
Wanneer ik echter zie dat het paard een rood lint draagt in de staart, dan zal ik wel alles eraan doen om mijn paard niet in de buurt te laten komen en dit is meestal net iets hardere en onverwachte hulpen geven om het paard te ontwijken. Geen probleem wanneer er één of twee paarden echte trappers zijn, dan kan ik er ook rekening mee houden zodat ik amper hard moet inkomen.
Wanneer ik mijn paard echter voor iedereen die met een jong paard rijdt, iedereen die zelf wat schrik heeft tijdens het inrijden, iedereen met een echte trapper ga moeten uitwijken en die hangen allemaal maar rode linten in de staart. Dan wordt het rijden voor mij ook niet leuk, dan zit ik straks meer mijn paard van rode linten weg te trekken dan iets anders.
Ik ben voor algemeen respect en afstand houden van anderen, dat absoluut!! Maar dan maar gewoon een rood lint inhangen omdat je op een jong dier zit dat wat hupserig kan zijn. Tja, zoals al gezegd, ik ben er niet voor. Want wie mag er dan allemaal linten in hangen? Wat is het volgende? Een kind dat wat bang is tussen al die combinaties, mag die ook een lint? Een paard dat blind is aan 1 kant, lint in? Het paard heeft zijn dag niet en is wat chagrijnig, lint in? Paard is doodmak, maar amazone wil dat iedereen voor haar uitwijkt, lint in?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:59

Nou hebben wij als wedstrijd organiserende vereniging de afspraak dat er in het 20-20 stukje niet meer dan 3 combinaties aanwezig zijn. En dat deze ook ten alle tijden dezelfde kant op rijden.
Ze doen dus in overleg met de overige deelnemers van hand veranderen.
Dan kan je elkaar nog best ontwijken hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:06

SaraJoyce schreef:
@ Gini: Jammer dat je nu over gaat op dit soort woorden, lijkt me zinloos voor de discussie :)

Wat soort woorden? Ik bedoel mijn berichten echt niet slecht of aanvallend hoor.
Moest ik jou op wedstrijd tegenkomen met een (in mijn ogen nodeloos) rood lintje, dan ga ik je echt niet scheef aankijken. En ik zal echt niet expres in je kont gaan rijden. :+ Als jij je gewoon zekerder voelt met het lintje, tja, ik ga niet langs je staan om het te verbieden. ;) Maar ik vind de algehele tendens zo jammer dat de betekenis van en daarmee het respect voor het rode lintje stilletjes aan wegebt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:08

Mijn mening is dat je je paard/pony klaar en onder controle moet hebben voordat je wedstrijden start.
Zou eruit zien als iedereen maar rekening met elkaars paard minpunten moet houden :7 Bakregels aanhouden is genoeg!

Dus gewoon vooraf oefenen in drukke bakken/manege oid samen met (veel) andere paarden/pony's, dan wennen ze er vanzelf aan...

Rood lintje alleen voor de echte meppers, de rest moet maar gewoon hun paard/pony onder controle hebben, anders heb je er niets te zoeken.

Dus TS oefenen en zelf die knop bovenin omzetten, als je er zelf al geen vertrouwen in hebt, hoe wil je dit dan overbrengen op je pony :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:19

Gini ik ben het volkomen met je eens.

Zoals iemand al tegen mij zei, dat rode lintje is dat serieus..... Op dat moment baal ik ervan.
Ik vind lintje helemaal niet fijn maar doe ik het niet, dan gaat het fout.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:30

TS waarom ga je niet eens naar een concours om oefenmeters te maken zonder dat je staat ingeschreven. Hier in de buurt doen ruiters met jonge paarden die snel angstig/gestressed worden dat regelmatig. Die vlechten hun paard in en gaan ook in tenue, maar pas tegen het einde van het programma, wanneer het al rustig(er) is en rijden los op het terrein. Zo kunnen ze ervaring opdoen, zonder dat het super druk is en de stress er is dat er ook nog een proefje moet worden afgelegd.
Vaak is er tegen het einde van het programma ook al ergens een ring leeg waar het programma als af en waar je voor jezelf een proef kunt oefenen.
Als je dat 1-2 keer hebt gedaan, weet je veel beter hoe je paard zich daarbij gedraagt en kun je de keer erop wellicht wel een proefje rijden voor "het echie"

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:36

Ik ga ook rijden met een rood lintje. De mijne heeft eerder nooit getrapt. Maar afgelopen zondag vond hij het plotseling nodig om toch uit te halen. Het gevolg? Meisje in het ziekenhuis met een gekneusd bekken. Dan ga ik toch voor de zekerheid door er voortaan een lintje in te doen. Alhoewel ik niet verwacht dat hij het zomaar weer doet. Veiligheid boven alles!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:18

@ listiglistje: ik denk dat als iedereen wat meer afstand van elkaar zou houden, en dan heb ik het niet over meters uiteraard, dan denk ik dat er dus idd rekening kan worden gehouden met de meeste minpunten van ieder paard. En in mijn ogen valt dit respect naar elkaar toe ook onder de bakregels, althans zo heb ik dit iig altijd geleerd. Oefenen ben ik al mee bezig, maar juist het losrijterrein zie ik als goede oefening, omdat ik die situatie nu eenmaal niet zo goed na kan bootsen hier in de buurt.
En zelf ooit angst gehad? Dan zou je weten dat dat niet zomaar een knop is die je weer om kunt zetten. Ik ben al een behoorlijke tijd hiermee bezig en zit echt niet de hele rit met geknepen billen op hem, maar het zijn sommige momenten nog. Ook ik moet daarmee oefenen en dat heeft thuis geen zin, omdat ik daar eigenlijk al geen angst meer ervaar. In mijn ogen kunnen we dit dan ook alleen opzoeken en oefenen door gewoon lekker op wedstrijd te gaan en niet te gaan voor punten, maar wel zo bewust mogelijk voor ontspanning :)

@nummer13: het probleem zit alleen in het losrijden, niet zozeer in de ring, het tenue of in het vlechten. Het is puur de angst voor andere paarden (en dan niet zo dat ie als een raket het terrein over schiet, maar hij reageert er steeds toch even heftig op). Daarom lijkt me dat niet heel veel nuttiger. Ik zoek wel een rustige wedstrijd uit, zodat we niet die drukte hebben, maar ik wil wel graag de proef gewoon proberen, omdat daar het probleem niet zit. Maar dankjewel voor de tip :)

@ miisshorse: Oh wat vervelend zeg! Zeker omdat je dit niet eerder meegemaakt hebt met je paard. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je met lintje gaat rijden, veiligheid idd boven alles!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:24

Ik denk dat je niet op de zaken vooruit moet lopen en gewoon moet starten :) niet miepen maar rijden :D

Natuurlijk heb ik angst gekend, jong paard angst van andere paarden, geen brave paarden, ikzelf faal/wedstrijdangst (Borrels erin)
en ja je kan die knop bovenin omzetten, mentaal kun je zo krachtig worden als je zelf wil!
ik spreek uit ervaring, maar misschien kost dat wat jaartjes (levens)ervaring...

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:43

listiglistje schreef:
Ik denk dat je niet op de zaken vooruit moet lopen en gewoon moet starten :) niet miepen maar rijden :D

Natuurlijk heb ik angst gekend, jong paard angst van andere paarden, geen brave paarden, ikzelf faal/wedstrijdangst (Borrels erin)
en ja je kan die knop bovenin omzetten, mentaal kun je zo krachtig worden als je zelf wil!
ik spreek uit ervaring, maar misschien kost dat wat jaartjes (levens)ervaring...

Ik was hier ook helemaal niet over begonnen, als ik dit niet had gemerkt tijdens de trainingsweek afgelopen week, daar kwam dit eigenlijk echt naar boven. Maar je hebt gelijk, misschien is dit op wedstrijd wel weer heel anders, ik ga het gewoon doen :D Misschien zijn die borrels ook hier geen slecht idee :D

Okee, ja ik denk dat dat zeker scheelt. Het gaat ook al steeds beter en meteen weer onstpannen lukt ook echt al veel beter, maar kan de geknepen billen af en toe moeilijk voorkomen nog haha. Heb je misschien nog tips als ervaringsdeskundige? :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:01

GOUDEN TIP: Proefjes uit je hoofd rijden!!!!
geen tijd om zelf te gaan mutsen (mentaal en fysiek), je moet dan op gevoel rijden wat positief werkt :j

Nog een voordeel is dat je helemaal op de proef gefocused bent, precies weet wat /waar komt en wanneer en hoe je het voor moet bereiden in de proef.

Dus je mentaal wordt je er beter van, fysiek je rijden (veel meer op gevoel), dat samen komt alleen maar je rijden/proef ten goede!

Andere tip: Flugels erin voor het starten :7

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:10

Toevallig zat ik er ook aan te denken om een rood lintje in te hangen als ik weer op wedstrijd ga.
Ook wat jij dacht over dat ze denken dat het dadelijk een gemene trapper was ook mijn euvel..

Ik heb een jonge hengst en hiervoor reed ik ook op mijn GGK hengst wedstrijden.
Paard was netjes opgevoed.
Helaas vinden sommigen ruiters nog steeds dat de baan van was en werd ik vaak zat voor me sokken gereden en zelfs als ik op de hoefslag reed klem gereden....
Hoe braaf mijn hengst ook was...op een gegeven moment zijn ook die paarden het zat en als die dan wel uithaalde wijzen alle vingers naar de hengst...
Bij mijn merrie moet je zoiets ook niet flikken..maar die springt niet dan op een ander :+

Ik vind dat je bij ieder paard rekening hoort te houden.
En je kan gedrag ook uitlokken...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:15

Als je op een wedstrijd terrein komt hoor je je paard onder controle te hebben,
hengst, jong paard, stouterd or what ever, anders hoor je er mi nog niet thuis.

Rood lintje voor een echte trapper is een heel ander verhaal, maar om dat rode lintje maar
te pas en onpas te gaan gebruiken voor andere redenen is echt not done...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:17

listiglistje schreef:
Als je op een wedstrijd terrein komt hoor je je paard onder controle te hebben, hengst, jong paard, stouterd or what ever, anders hoor je er mi nog niet thuis.

Rood lintje voor een echte trapper is een heel ander verhaal, maar om dat rode lintje maar te pas en onpas te gaan gebruiken is not done...

Dat heeft niks met controle te maken.
Als je steeds voor je sokken wordt gereden of klem is een paard het op een gegeven moment ook beu...
Heeft gewoon te maken met respect voor elkaar...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:28

Dat is een ander verhaal, maar ik ga geen rekening houden met een jong paard, bang paard, stout paard ed.

Ik verwacht dat iemand op een wedstrijd zijn paard zo ver heeft afgericht dat je normaal tussen andere paarden kan rijden.

En 1x zoiets flikken, dan rij ik ze van hun sokken ;)
nu is dat in mijn geval ook niet moeilijk met 1.82 m en veel body en front :+ iedereen gaat sowieso al voor mij aan de kant :=

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:30

@ Barcelano ; Dat denk ik ook. Mijn paard trapt ook anders nooit. En baal er dan ook goed van dat hij dat deze ene keer wel gedaan heeft. Feit is inderdaad wel dat hij voor hij trapte, al zeker 4 keer was klemgezet door andere ruiters. Maar hij heeft het meisje dus aardig getrapt. Ik wil het dan ook eigenlijk niet op mijn geweten hebben dat hij zoiets nog een keer doet, omdat andere mensen het 'not done' vinden...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:31

miisshOrse schreef:
Dat denk ik ook. Mijn paard trapt ook anders nooit. En baal er dan ook goed van dat hij dat deze ene keer wel gedaan heeft. Feit is inderdaad wel dat hij voor hij trapte, al zeker 4 keer was klemgezet door andere ruiters. Maar hij heeft het meisje dus aardig getrapt. Ik wil het dan ook eigenlijk niet op mijn geweten hebben dat hij zoiets nog een keer doet, omdat andere mensen het 'not done' vinden...

maar jou paard heeft gemept, en flink....dus is het done om er een rood lintje in te hangen :j