Paniek om varkens(stal), geur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesRoosje

Re: Paniek om varkens(stal), geur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:08

Een varken maakt een stresshormoon aan en daar zijn paarden heel gevoelig voor

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 19:11

Morrie schreef:
en.. ik heb een ezel.... daar krijg je vanzelf geduld van.... alleen gaat het bij een ezel nergens over, want als ie het zat is en z'n truukendoos is leeg, trippelt ie er gewoon langs met zo'n kop van: kom je nog es mee of.....

:')

Ik kreeg al de tip om een leesboek en een picknickmand mee te nemen :+ Degene die die tip gaf kent de pony in kwestie :')
Ik wacht daarom ook maar op een moment dat het lekker weer is, door de week. Korte broek aan, lekker bruin worden :))

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:09

Snap best dat ze bang kunnen zijn voor de geur.
Ik fiets elke dag langs een varkensbedrijf, dan komt die afschuwelijke stank en dan heb ik moeite met ademen (ik 'durf' de stank neit in te ademen, dan krijg ik kotsneigingen)

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:23

Net terug van mijn anderhalf uur durende wandelroute langs de enge varkenstal. Dit keer gewoon aan de hand, omdat ik bang ben dat ik mijn angst overbreng wanneer meneer zich gaat opfokken..

Het ging op zich redelijk.. bij elk eng plekje hebben we zon 5 minuutjes stil gestaan. Hopelijk gaat die door dit vaker te doen er inderdaad wennen. Geen zin om telkens om te lopen :p

En inderdaad: aan de hand met mij voorop is het al een stuk minder erg als wanneer ik er op zit :p

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:34

Mijn merrie heeft 7 jaar op een varkensstal gestaan. Of nou ja, in het land van een boer die ook varkens op stal had. Lucht van de krengenbak vond ze niet prettig, maar dat vind ik ook niet. Ugh. Krengenbak van de koeienboer even verderop gaf geen problemen.
Nou woont ze in Noordlaren en daar hebben de buren scharrelvarkens. Die ruik je stukken minder maar je zíet ze wel. Nou. En da's dus mis he. Ik geloof er niet zo in dat ze de lucht is vergeten, daarnaast is varkens-op-stal en varkens-in-de-wei wel een verschil qua lucht, de tweede ruik je bijna niet. Maar als ze ziet lopen dan gaan haar ogen op stokjes, vallen haar oren er bijna af en we gaan in gezwinde pas er langs.
Haar zoon (heeft 2 jaar daar gestaan) heeft precies hetzelfde.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:36

2 groene boompjes aan je neusriem vast maken :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 14:58

Varkens zien lopen is hier in de buurt gelukkig niet aan de orde.. Kan me voorstellen dat hij daarop ook reactie zou geven.

Vandaag de kans gegrepen en lekker naar de stal in kwestie toe geweest met pony.
Het kostte ruim een uur om de eerste keer erlangs te komen. Maar hij deed het relatief goed :) Op de terugweg merkte ik wel dat hij echt een hoop spanning had opgebouwd (wat zich uitte in uitzonderlijke schrikreacties op ritselende blaadjes etc...) Maar toen hij dat kwijt was was het gewoon mijn vertrouwde pony ;)

Proberen dit wekelijks te herhalen :)
Afbeelding
Het filmpje met bewijs. :))

Afbeelding

Het duurt wel nog even voor hij bekwaam is om dit met een kar te doen als je het mij vraagt. Maar voolopig nu maar lekker aan de hand oefenen :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:24

Haha noemen jullie dat in Groningen een "krengenbak"? Echt grappig hoe het per streek weer anders heet!
Ik heb dus jarenlang met m'n paardje in Brabant gewoond, nu in Zeeland. Het laatste jaar dat ik in Brabant woonde stond pony op een rusthuis die tevens varkens hadden. Never nooit geen problemen gehad met varkenslucht.
Daarom, is er niet een varkensboer die jou tijdelijk een weitje wil verhuren zodat ze op haar gemak kan wennen? Evt. samen met een maatje? Al was het maar voor een week of 2. Gaat schelen hoor, die van mij keek niet meer op of om van varkensgekrijs.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:30

@Loe_Loe; mijn pony is sinds januari nog verhuisd. En hier heerlijk op zijn gemak. Wil hem liever niet uit de groep halen omdat hij nu net zo lekker gesetteld is :) Beide weidegnotes moeten blijven waar ze staan (een oud, en een geblesseerd).
Alleen zetten is bij hem sowieso geen optie (meer).

Ik wil het nu eerst zo proberen. En eens kijken of het vermindert. Er is wel een varkenshouder die een weide heeft pal naast zijn stal (hier stond altijd een oud paardje). Ik heb wel het idee om die eens te vragen of ik daar niet met de kar mag werken als we er wat beter in zijn :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:38

Snap ik!
Wat ik bedoel is om ze te laten zien dat zo'n krijsvarken helemaal niet erg is :+ Zou wel mooi zijn idd, als je op zijn erf wat mag oefenen. Staat het oude paardje er niet meer? Anders zou dat mss een mooie "leermeester" zijn om te laten zien dat het allemaal wel goed is ondanks het lawaai.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:44

Oude paardje is helaas weg daar.. Maar het weitje is er nog.
Nadeeltje alleen.. Voor ik bij die stal ben, moet ik eerst langs een andere stal _O- Welke toegangsweg ik ook pak (keuze uit 4 :') )

Het krijsen is het trouwens niet. Echt de lucht.
Vandaag bij die stal werd ook flink gekrijst, maar dat gaf minder reactie dan een sterke windvlaag...
(maar die beesten klinken echt alsof ze elkaar zitten af te maken daarbinnen :oo )

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:00

Hm ja 't blijft een uitdaging dus.. Maar desensibiliseren blijft denk ik toch jullie beste optie! Maar dat vind je zelf ook al.
Ja idd een rotgeluid, maar ha ja piggies hebben helaas voor ons geen mooi stemmetje... voice of holland gaan ze niet redden - hahhaha