Paarden kunnen geen moment zonder elkaar, tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:01

Ik herken ook het onherkenbare gedrag van je paard in zo'n hele nieuwe situatie. Je denkt dan echt 'is dit wel mijn paard, is ie helemaal gek geworden?'. Rustig blijven en proberen de attentie blijven vragen. Zoals Jippie_G ook beschrijft :-).

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:09

poeh, hier dus ook het zefde probleem, klinkt vreemd maar gelukkig zijn er dus meer mensen die hier tegen aan lopen, bij mij is het ook al maanden oefenen oefenen, steeds iets langer, en nou hoop ik ooit nog eens ontspannen buiten te kunnen rijden! maar wat ik denk dat heel belangrijk is, nooit toegeven, zelfs niet 1 keer, ik dacht 1 keer nou dan nemen we die kleine wel mee op buitenrit, ik kon weer helemaal opnieuw beginnen, dus dat is mijn tip, ohja die magnesium die hier al naarvoren werd gedragen is een super tip! gewoon bij gaan voeren, kan geen kwaad en de meeste paarden hebben een te kort daar aan!

Laux

Re: Paarden kunnen geen moment zonder elkaar, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:53

In een van mijn laatste posts schreef ik dat de gepensioneerde merrie drachtig was, maar zij heeft helaas haar veulen verworpen..

Verder bedankt voor alle reacties/tips/ervaringen, zo te zien zijn we niet de enigen.
En eigenlijk gaat het steeds beter, ik denk dat het ook zeker een kwestie van gewenning is, vooral omdat de paarden in mijn geval elkaar nog nooit eerder hadden gezien en samen (zonder anderen) op een nieuwe locatie terecht kwamen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:55

Gelukkig kan mijn paard wel zonder haar maatje als ik er ben. Dus ik kan rijden en wandelen, ook het terrein af, geen probleem. Ze laat hem lekker tetteren. Ik heb gemerkt dat als ik een beetje uit zicht met haar ga dat hij ook weer overgaat tot de orde van de dag. En als ik weer bijna terug ben en wordt opgemerkt, begint hij weer te roepen. (schijnheil :D )
Mijn merrie is nog niet zover, echt alleen, dus ook zonder mij, is nog een probleem. Die kalmeert ook niet van eten ofzo hoor.
Maar idd, we doen gewoon en blijven relaxed. En van de zomer komt er een paard bij, dus dan wordt het hopelijk wat makkelijker voor ons.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:38

Herken het probleem ook.. Heeft bij mij vooral tijd nodig gehad. Maar nog steeds als ik op stal kom terwijl de andere aan het rijden is staat ze kletsnat op stal te wachten op haar maatje. Een derde pony is dan inderdaad handig.
Trouwens wat jammer dat ze haar merrie verworpen heeft!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:05

Ook hier eenzelfde probleem: mijn bonte B.J. staat al jaren 24/7 op de wei. Geen probleem met hem weghalen/wegrijden bij de weide: hij stond in de jaren her wel eens alleen (stroomdraadje tussen hem en andere paarden), maar heeft ook tussen een Shetlander groep gestaan, in een Haflinger groep, etc. Nog steeds geen punt.
Was vaak wel gehinnik over en weer, maar daar bleef het bij.

Sedert ik echter een paar jaar terug een jonge bonte merrie heb aangeschaft, die inmiddels samen met B.J. 24/7 in de wei staat (en ik tot mijn vreugde zag hoe dol die twee op elkaar raakten!), onstond het probleem dus wel.
De merrie (die in mei 4 wordt) kan absoluut niet zonder B.J. (die is 8), en gaat volslagen paniekerig doen zodra B.J. weg gaat. Dit neemt gevaarlijke vormen aan, zij gaat als een dolle rondjes rennen in de wei, komt daarbij ten val, steigert meermaals bij de stroomdraden, je ziet dat ze de sprong wil gaan nemen... en gilt dat het een aard heeft.
B.J. is zeer lastig bij haar uit de buurt te krijgen en brult terug, wil meermaals stoppen, staken en omdraaien. Het lukt uiteindelijk wel om hem onder het zadel bij haar weg te rijden, maar ik ben als de dood dat zij springt/verongelukt.

Omgekeerd is het ondoenlijk de merrie bij B.J. weg te halen, zij weigert verder dan een 30 meter bij hem uit de buurt mee te lopen, gaat dan staken, draaien, steigeren, etc.
Toch zal dit moeten, omdat zij inmiddels gelongeerd en beleerd moet worden.
Niet bepaald een hulp hierbij is B.J. zelf, die zodra de merrie weggehaald wordt, als een bezetene langs de heining heen en weer gaat galopperen, brullend als een kwaaie hengst, hooi neerleggen helpt niets, ook niet een handje biks er overheen, hij negeert het en werkt zichzelf compleet in het zweet. Springen of door de draden zal hij niet gaan, maar door zijn gedrag krijgt-ie de merrie ook over de zeik, en met geen 2 man is ze dan nog verder mee te krijgen. Ze steigert zo hoog en maakt daarbij ook slagen, dat ze praktisch achterover slaat.

Dus ook hier een groot dilemma: ik ben geneigd af te wachten tot de andere paarden weer langzij op de weide komen staan (B.J. en Khavanna zijn de enige die 24/7 - dus ook in de wintermaanden - buiten blijven staan). Misschien dat dit vooral haar wat houvast geeft, maar ik ben bang dat 't ijdele hoop is.....

Blijf dit topic volgen, want ik weet 't ook zo langzamerhand niet meer.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:10

Bij mij was er geen verandering toen we een derde paardje erbij hadden.
Maar ik bracht ze wel altijd naar huis en durfde ze niet alleen op de wei te laten, kon ook niet want twee gingen gemakkelijk dwars door de draad.
Ik denk dat je moet gaan oefenen, elke dag een klein stukje verder.
Misschien kun je wel een klein stukje afzetten in de wei zodat ze niet kunnen gaan rennen als je weggaat, ruimte werkt meestal tegen op zulke momenten.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:14

Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb ze uit elkaar gehaald. Was het werkelijk spuugzat en het begon naast gevaarlijke vormen voor mijzelf de medewerkers van stal, ook gevaarlijk omdat ze zichzelf zelfs begonnen te slopen.

Helemaal uit elkaar en het is drie dagen drama geweest en nu heb ik weer 2 rustige relaxte paarden waar iedereen alles mee kan!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:24

Helaas geen tips om het op te lossen.... ik kan mijn paard ook niet alleen laten en met de pony weg gaan (andersom kan wel) ik ging een keer met de pony en zijn ruitertje het bos in. In het bos hoorde ik het paard gewoon helemaa l over de rooien schreeuwen... ik ben toen met de pony terug naar de wei gegaan. Daar aangekomen was paardlief door diverse drDen heen gegaan en hij had 2 dikke palen overgebroken. Paard was helemaal zeiknat en stond compleet Bte hyperventileren. Toen wij bij het hek aankwamen keek hij naar ons om vervolgens vanuit stilstand neer te vallen. Hij lag helemaal plat zijn ogen draaiden weg en hij ademde zeer zwaar. Zo heeft hij 5 minuten gelegen toen hebben we aan hem getrokken om hem weer te laten staan.

Dit alles is gebeurd terwijl we 5 minuten weg waRen met de pony... dus nee zo gemakkelijk is dit niet opgelost! Ik laat mijn paard in ieder geval niet meer alleen zonder pony in de wei!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:41

Nu ja, wat ik dan ook maar denk: ieder veulen wordt ook eens afgespeend van de moeder (en kun je je een intensere band voorstellen dan dat?!?), en in sommige gevallen blijft het veulen nog een aantal jaren op hetzelfde terrein/bij dezelfde eigenaren, soms zelfs in de groep waar de moeder ook nog in loopt: dat gaat toch ook vrijwel altijd?

Dus (zei ik hoopvol): het MOET toch kunnen, anders zou je geen paard meer een trailer op krijgen zonder diens hele achterban....

Aanvankelijk denk ik wel dat ik ook vooral zelf te benauwd ben voor ongelukken, maar de ervaringen van anderen hierboven maken mij er niet geruster op....

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:24

DIt heb ik zelf ook meegemaakt heel vervelend maar niet veel aan te doen..... Het komt vast goeds !!!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:03

Bij mij is het nooit zo erg geweest (Cascade doet wel wat moeilijk bij het vertrekken van de ezeltjes... hinniken en snuiven, stilstaan ; maar de ezeltjes absoluut niet: die gaan rustig even uit ontsnappen en laten hem dan gewoon in de steek).

Wat ik je kan aanraden, is om een stuk van de wei (20x20) af te zetten, en daar je paard te gaan longeren, grondwerk te gaan doen, ect. Dan went hij eraan om totaal geconcentreerd te zijn op jou, en jij verdient steeds meer van zijn vertrouwen. Dagelijks doen, en zo'n twee weken later een wandelingetje van 5minuten maken en kijken hoe hij reageerd: maar beginnen met werken in het afgezette stuk, wandelen, nog even werken. Daarna breng je hem naar de andere en maak hem daar pas los... zo leert hij dat jij hem altijd terugbrengt. Langzaam opbouwen en steeds langer wandelen. Eventueel ook met het andere paard hetzelfde doen.

Je moet een plaatsvervanger voor zijn maatje worden, zodat hij dan bij jou troost gaat zoeken...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:14

Het is voor een gedeelte ook de natuurlijke angst die een paard heeft om niet alleen te willen blijven ( doodvonnis in de natuur) dat zit in zijn instinct .
Dus een paard zal alles doen om samen te blijven of te komen .
Een shetje als derde is vaak een hele fijne oplossing.