Wedstrijd loopt niet goed door zenuwen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roulette_

Re: Wedstrijd loopt niet goed door zenuwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:17

Dat hangt er maar net vanaf, ik rij beter als ik mijn proef niet goed voorbereid.
Als ik weet wat ik moet doen ga ik me tijdens het rijden druk maken over de details om het perfect te doen, bouw ik te veel spanning op en gaat het daardoor juist niet goed. Als ik niet weet wat ik moet doen leg ik mijn focus op luisteren naar mijn voorlezer, bouw ik geen spanning op en ga ik pas echt Rijden en luisteren naar het paard.
Een goede voorlezer is voor mij dus wel van groot belang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:26

Heel vroeger alle hoeken van de baan en met het springen alle ondergronden wel gezien, ik dus, paard liep vrolijk door. Natuurlijk kun je zenuwachtig zijn, daarom is het ook zo fijn dat je op manegepaarden je carriere kunt beginnen, die kijken niet op van zenuwpeesjes op hun rug. Probeer gewoon te genieten, wat is nu het ergste dat je kan gebeuren. Jouw paard gaat echt niet stilstaan en je uitlachen, ook andere mensen niet. Paardrijden doe je op dit niveau voor je plezier dus , rug recht en gaan met die banaan, denk positief of liever gezegd, denk helemaal niet en rij gewoon. Als je vlak voor je de ring inmoet eens heel rustig je uitademing gaat tellen dan kun je jezelf redelijk ontspannen krijgen, probeer dat maar eens sávonds in bed, dus alleen tellen als je uitademt. Dan kun je aan niets denken want dan ben je de tel kwijt. Ontspant goed en prima middel om je hoofd leeg te maken.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:31

Heb je wel eens van Hartcoherentie gehoord? Ik had ook altijd last van zenuwen en spanning. Maar sinds ik aan Hartcoherentie doe, heb ik er totaal geen last meer van!

Als jij voordat je op je paard stapt (ongeveer 10 minuten van te voren) zorgt dat je gelijk in en uit ademt. Dus 4 seconden voor het inademen, 4 seconden voor het uitademen. En dat minimaal 5 minuten, zal het je hartslag naar beneden brengen en je dus uit "vluchtmodus" zetten. Daardoor stroomt er meer bloed naar je hersenen, in plaats van je spieren, dan verstijf je minder en kan je helder nadenken.

Je zal wel denken, is het zo simpel?? Ja, het is zo simpel! Je hart bestuurt alles, niet je hersenen.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 15:04

Seasons schreef:
Heb je wel eens van Hartcoherentie gehoord? Ik had ook altijd last van zenuwen en spanning. Maar sinds ik aan Hartcoherentie doe, heb ik er totaal geen last meer van!

Als jij voordat je op je paard stapt (ongeveer 10 minuten van te voren) zorgt dat je gelijk in en uit ademt. Dus 4 seconden voor het inademen, 4 seconden voor het uitademen. En dat minimaal 5 minuten, zal het je hartslag naar beneden brengen en je dus uit "vluchtmodus" zetten. Daardoor stroomt er meer bloed naar je hersenen, in plaats van je spieren, dan verstijf je minder en kan je helder nadenken.

Je zal wel denken, is het zo simpel?? Ja, het is zo simpel! Je hart bestuurt alles, niet je hersenen.

Nee, wat is Hartcoherentie precies?

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:41

Renajj schreef:
Seasons schreef:

Nee, wat is Hartcoherentie precies?

Op deze website vind je er alles over: http://www.heartmathbenelux.com/index.php?id=62

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:06

Hartcoherentie is dat je je hartslag stabiel houdt tijdens inspanning. Als wij mensen zenuwachtig zijn of spanning hebben, zet ons lichaam de "vlucht" modus aan. Al het bloed wordt dan als een gek naar je spieren gepompt, dat zorgt ervoor dat je binnen een seconde weg kan rennen. Net zoals bij paarden dus. Als wat gaan wij doen als we in vluchtmodus zitten, op een paard zitten. :Y) Daardoor verstijven je spieren en kan je niet meer "rijden" of helder nadenken, want er wordt maar weinig bloed naar je hersenen gepompt.

Je kan controle nemen over je hartslag door gelijk in en uit te ademen. Dus dan neem je 3 of 4 seconden voor het inademen en hetzelfde voor uitademen. Hierdoor wordt je hartslag rustig en constant en gaat het bloed meeste naar je hersenen, dus dan kan je weer ontspannen voor inspanning en goed nadenken. Vlucht modus schakelt uit dus.

Ik word heel snel zenuwachtig. Dat verstijf ik en rij ik niet meer tijdens mijn proef. Dat stuur ik eigenlijk alleen maar... hartstikke zonde, want ik weet dat ik beter kan rijden, maar op wedstrijd lukte me dat nooit. Sinds dat ik dit doe, ontspan ik meer en focus ik me meer op het rijden.

En als je faalangst hebt, moet je voor het rijden gaan visualiseren. Klinkt stom, maar dit werkt ook. Als je een keer super fijn hebt gereden, moet je dat voor je halen. Wat voor weer was het toen? Hoe voelde galop aan? En de stap? Zo goed mogelijk dat gevoel voor je visualiseren en dan pas opstappen. Meestal gaat het rijden dan ook beter.

EN zorg dat je standaard hetzelfde losrijdt. Dit bouwt dan een ritme op en dan voel je je meer op je gemak. Als iedereen kriskras als een gek door de bak aan het inrijden is en denkt "Dit moet ik nog doen voor m'n proef en dat moet ik nog oefenen voor ik de ring in ga!", raak je gauw gestresst. Gewoon een standaard losrij ritme voor jezelf maken. Tuurlijk, je zal het hier en daar misschien moeten aanpassen op een paar dagen, omdat het paard dan net iets anders aanvoelt, maar als je maar in die ritme zit.

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:46

Delen ervan zijn herkenbaar! Ik word helemaal druk, raak in paniek. Kan inderdaad niet meer goed horen wat er gezegt wordt, alles doe ik te laat... Maar het is nog niet zo erg als bij jou! Heb al een heel aantal keren mijn proef gewoon gehaald! In de berichten hierboven staan veel goeie tips, ga ik zelf ook zeker gebruiken!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:46

Probeer te relativeren: zelfs als je elke wedstrijd verknoeit vergaat de wereld niet en jouw wereld ook niet. Je toekomst hangt er niet van af.
Misschien helpt het volgende topic wat, daarin blijkt dat heel veel mensen blunders en fouten maken in hun proeven:

[JI] Citaten van grappige en rare jury-uitspraken

Je bent dus bepaald niet de enige (zowel met zenuwen als met fouten in hun proeven)! Ik heb me bescheurd om veel van de uitspraken in dit topic, en ik zou er bijna zin van krijgen om het ook eens mee te maken. Zelf heb ik nooit meegedaan aan wedstrijden, ik vond er niets aan en heb vast ook teveel last van zenuwen (denk ik) om het leuk te vinden.

Wat ik me ook afvraag: waarom doe je dit jezelf aan? Ik kan me niet voorstellen dat je 's avonds terugkijkt op een leuke dag. Je hoeft toch geen wedstrijden te rijden als je wilt paardrijden? Er zijn zoveel leuke alternatieven om met een paard bezig te zijn onder het zadel...

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:10

ik was een stuk of wat wedstrijden gaan rijden, de zenuwen steeds erger (bij je eerste wedstrijd merk je nog niet zoveel) en toen ben ik ongeveer een jaar gestopt (wegens rede: brugklas) daarna weer een proefje gereden en het ging erg goed! werd 2e.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:14

Roxxiejj schreef:
TS, heb jij dan ook dat je perfectionistisch bent? Dat als 1 ding fout gaat, dat de rest dan ook niet meer gaat? Dat je dan denkt 'nou heb ik het verne"kt, nu wil het niet meer'? Tenminste, als bij mij 1 ding fout gaat, gaan er daarna steeds meer dingen fout.

Proef leren kan helpen, maar denk dat vooraf goed trainen ook veel helpt. Als je weet dat je altijd middendraf op de diagonaal moet rijden, daar op oefenen. Gebroken lijnen met daarvoor doorzitten of juist daarna. Aangaloperen op de volte. Proef gewoon een paar keer oefenen met een voorlezer. Bij mij helpt het niet heel erg, heb dezelfde spanning als ik gewoon een proef oefen met training hoor, maar ik kan daardoor wel beter evalueren.

Niet teveel blijven focussen op hoog eindigen. Ik heb jaaaaaaren mezelf voorgehouden: Vandaag ga ik voor de allerlaatste plaats en ik wil geen winstpunten. Was ik niet de laatste en had ik wel winstpunten, was mijn dag al goed (ik kan er heel lang over in blijven zitten als ik laag gescoord heb)

precies! helemaal mee eens...
heb precies hetzelfde :j
nam ook een tijdje Bach Rescue spray..

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:29

Ik zie dit topic nu pas, maar ook voor mij is dit erg herkenbaar.

Heb een poosje niet gereden en heb nu sinds een jaar een nieuw, jong paard.
Zadelmak laten maken en toen bij mij gekomen. We hebben een valse start gehad samen wat nu resulteert in veel spanning bij nieuwe situaties. De drempel om op wedstrijd te gaan is voor mij dus ook torenhoog.
Bij mij gaat de spanning alleen verder dan alleen zenuwachtig zijn en niet meer kunnen functioneren.

Ik word kotsmisselijk wakker in dit soort situaties. Dit is zo uit de hand gelopen dat ik zelfs voor mijn studie misselijk werd. Ik ben bang de controle te verliezen, dus ik naast het paard en paard los op het grote veld. Zie dus beren die er niet zijn.. Maak mezelf gek, functioneer niet meer, kan niet meer rijden zoals ik dat binnen kan..

Ik heb in eerste instantie geprobeerd er zelf overheen te komen, omdat ik dit probleem eerder heb gehad. Heb homeopatische medicijnen die mij helpen. Deze zijn van Bional en heten Nervofit forte (iets in die geest). Mijn probleem was echter al zo groot dat ik verder ben gaan zoeken. Nu ben ik in therapie hiervoor. Ik leer in die therapie positief te denken. Ik denk in mijn onderbewustzijn dus alleen maar negatief. Het werkt wel, maar in een heeele spannende situatie heb ik nog geen controle. Hiervoor neem ik die medicijnen dus.

Dit helpt mij dus iets, maar de controle over je eigen lichaam verliezen is verschrikkelijk. Ik heb hier nu al 1,5 jaar weer last van, voorheen ook een jaar last van gehad. Positief proberen te denken helpt mij, situatie gerelateerd. En als extra hulp de medicijnen van Bional dus..

Heel verhaal, hoop dat je er nog iets van snapt.... :+

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:21

Over dat hartcoherentie: daar ging ik dus juist van hyperventileren of ik kreeg juist geen bloed richting hersenen waardoor ik neigde flauw te vallen...
Was voor mij dus geen optie.

Heb bij mijn eerste 2 wedstrijden met mijn nieuwe paard 2 propanolol gehad. Daar merkte ik wel degelijk wat van! Was aanzienlijk veel rustiger en niet zo gehaast. Lagere hartslag, ja, voelde me echt beter.

Weet je hoe ik het vroeger trouwens deed? Uitgaan tot uur of 6, uur of zo naar bed, uur of half 8 eruit, paarden voeren, paard wassen en weg. En nee, ik was dan idd nog niet weer nuchter := maar ik merk wel degelijk verschil! Afgelopen jaar ook een keer gedaan (schoonouders allebei 50 jaar en ik de volgende dag wedstrijd gepland), had aanzienlijk meer rust in me.

Wil niet zeggen dat je je de avond van te voren moet volgooien he ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:23

- Goed voorbereiden
- Blijven ademen
- Bach bloesemremedie druppels of kauwgum. Dat maakt je net even wat rustiger.

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:27

Zelf heb ik hier ook heel erg last van gehad, thuis liep mn paard super maar op wedstrijd ging alles mis..'
Toen heb ik een cursus wedstrijdstress gevolgd bij Sabrien van dijk, bij haar leer je hoe je het gevoel van thuis lekker rijden, over te brengen naar wedstrijden. Heel moeilijk uit te leggen maar ik zou het gewoon eens proberen, het is echt de moeite waard! :)

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 13:26

2 Juni had ik de wedstrijd, ging echt super goed. Ik was 1e geworden met 234 punten. Ik wist mijn zenuwen in bedwang te houden, tot het einde. Ik kwam hyperventilerend de bak uit. :')