Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Seasons schreef:Heb je wel eens van Hartcoherentie gehoord? Ik had ook altijd last van zenuwen en spanning. Maar sinds ik aan Hartcoherentie doe, heb ik er totaal geen last meer van!
Als jij voordat je op je paard stapt (ongeveer 10 minuten van te voren) zorgt dat je gelijk in en uit ademt. Dus 4 seconden voor het inademen, 4 seconden voor het uitademen. En dat minimaal 5 minuten, zal het je hartslag naar beneden brengen en je dus uit "vluchtmodus" zetten. Daardoor stroomt er meer bloed naar je hersenen, in plaats van je spieren, dan verstijf je minder en kan je helder nadenken.
Je zal wel denken, is het zo simpel?? Ja, het is zo simpel! Je hart bestuurt alles, niet je hersenen.
Renajj schreef:Seasons schreef:Heb je wel eens van Hartcoherentie gehoord? Ik had ook altijd last van zenuwen en spanning. Maar sinds ik aan Hartcoherentie doe, heb ik er totaal geen last meer van!
Als jij voordat je op je paard stapt (ongeveer 10 minuten van te voren) zorgt dat je gelijk in en uit ademt. Dus 4 seconden voor het inademen, 4 seconden voor het uitademen. En dat minimaal 5 minuten, zal het je hartslag naar beneden brengen en je dus uit "vluchtmodus" zetten. Daardoor stroomt er meer bloed naar je hersenen, in plaats van je spieren, dan verstijf je minder en kan je helder nadenken.
Je zal wel denken, is het zo simpel?? Ja, het is zo simpel! Je hart bestuurt alles, niet je hersenen.
Nee, wat is Hartcoherentie precies?
Daardoor verstijven je spieren en kan je niet meer "rijden" of helder nadenken, want er wordt maar weinig bloed naar je hersenen gepompt.
Roxxiejj schreef:TS, heb jij dan ook dat je perfectionistisch bent? Dat als 1 ding fout gaat, dat de rest dan ook niet meer gaat? Dat je dan denkt 'nou heb ik het verne"kt, nu wil het niet meer'? Tenminste, als bij mij 1 ding fout gaat, gaan er daarna steeds meer dingen fout.
Proef leren kan helpen, maar denk dat vooraf goed trainen ook veel helpt. Als je weet dat je altijd middendraf op de diagonaal moet rijden, daar op oefenen. Gebroken lijnen met daarvoor doorzitten of juist daarna. Aangaloperen op de volte. Proef gewoon een paar keer oefenen met een voorlezer. Bij mij helpt het niet heel erg, heb dezelfde spanning als ik gewoon een proef oefen met training hoor, maar ik kan daardoor wel beter evalueren.
Niet teveel blijven focussen op hoog eindigen. Ik heb jaaaaaaren mezelf voorgehouden: Vandaag ga ik voor de allerlaatste plaats en ik wil geen winstpunten. Was ik niet de laatste en had ik wel winstpunten, was mijn dag al goed (ik kan er heel lang over in blijven zitten als ik laag gescoord heb)

maar ik merk wel degelijk verschil! Afgelopen jaar ook een keer gedaan (schoonouders allebei 50 jaar en ik de volgende dag wedstrijd gepland), had aanzienlijk meer rust in me.