Is dit rechtsgeldig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:07

Dan verhuis je je paard toch?
En je kunt toch wel een beetje met je pensionhouder praten, anders was je er bij voorbaat al niet gekomen denk ik?

Als ik jou zo hoor ben jij ook aardig temperamentvol, komt het niet gewoon van 2 kanten?
Danielle_1 schreef:
Mijn punt is dat dat kind het over zichzelf afroept door 'in te breken' in een wei.
Hoe is dat in de dierenuin geregeld als zo'n mormel gezellig de tijgers wil aaien?
Lijkt me verrekte stug dat de dierentuin aansprakelijk is,tenzij het een erg slechte en open omheining is.

Het lijkt mij zwaarder wegen dat iemand trespassed dan dat paardje het mormel bijt.

Persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van kinderen

Dat blijkt ook wel, praat aub een beetje normaal.
Je kunt van een kind niet verwachten dat die eenzelfde inschattingsvermogen heeft als een volwassene.
Je kunt wel van de ouders verwachten dat zij hun kind opvoeden en leren dat bepaalde dingen niet kunnen of gevaarlijk zijn, imo moet je dus gewoon bij de ouders zijn. (tenzij je het hebt over 16+, die horen dat zo langzamerhand wel te weten)

Danielle_1

Re: Is dit rechtsgeldig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:12

Aww vind je het erg dat een kind mormel noemt?
Ik kan het niet anders beschrijven met zulk gedrag!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:14

In je post hierboven noem je alle kinderen mormels.
Jij bent zelf zeker nooit kind geweest?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:16

Dit soort dingen vrat ik niet uit nee,maar wellicht ligt het aan de opvoeding en dus de ouders van dergelijke mormels^^

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:20

O wacht, je bent nog kind :)*

Natuurlijk ligt dat aan de opvoeding, daarom moet je de ouders er ook op aanspreken.
En ookal wordt een kind streng opgevoed, ze zijn niet allemaal even volgzaam en fouten maken hoort er gewoon bij. Kun je ze gewoon op aanspreken en uitleggen, daar heb je echt geen grote bek voor nodig.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:23

Ik heb het nergens over een grote bek gehad,over het algemeen werkt dat juist averechts.
Ik heb slechts kinderen mormels genoemd en omdat jij zo blijft steigeren over dat ene woordje,blijf ik ze zo noemen.
Vind het wel amusant hoe je hierop hapt namelijk^^

En ja hoor ik ben zelf een kind van tegen de 40,bedankt voor het compliment haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:27

Kind, of ben je ook gewoon een mormel dat je door blijft gaan nadat gevraagd is of je wilde stoppen?
Het is maar goed dat jij zelf nooit zulke fouten hebt gemaakt blijkbaar ;)
Kun je amusant vinden, ik vind het nogal puberaal overkomen van iemand die zegt al 40 te zijn, dan zou je toch iets meer verstand verwachten :') watnou de jeugd van tegenwoordig

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:32

Weltrusten mevrouw de pedagoog!
Dus als jij dat vraagt moet ik meteen doen wat je vraagt?
Terwijl je mij aanspreekt op iets wat in feite niets voorstelt?

Maar genoeg tijd aan jou verspilt,dat ben ik met je eens.

Ontopic dus,heeft iemand zwart op wit,dus zoals het in de wet staat,dat het klopt dat iemand verantwoordelijk is voor de gevolgen van eventuele schade als iemand ongewenst andermans terrein betreedt?

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:33

Rapperijder schreef:
Je draait altijd op voor wat jouw paard uitspookt.

Stel mijn paard staat gewoon op stal en op een open dag neemt ie pruik van iemand zijn stal in.
Ben ik dan aansprakelijk voor de schade aan de pruik?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:43

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten verwijderd. Graag vanaf hier met argumenten op de inhoud van een bericht reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:48

Danielle_1 schreef:
Weltrusten mevrouw de pedagoog!
Dus als jij dat vraagt moet ik meteen doen wat je vraagt?
Terwijl je mij aanspreekt op iets wat in feite niets voorstelt?

Maar genoeg tijd aan jou verspilt,dat ben ik met je eens.

Ontopic dus,heeft iemand zwart op wit,dus zoals het in de wet staat,dat het klopt dat iemand verantwoordelijk is voor de gevolgen van eventuele schade als iemand ongewenst andermans terrein betreedt?

Volgens de wet ben je verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk voor jouw eigendom en de schade die zij aanrichten bij anderen.
Paard is (net als hond, koe en varken) eigendom en het maakt daarvoor niet uit of iemand op jouw erf is als dat gebeurd.
Inbreken is een strafbaar feit op zich maar een doorgaans vrij toegankelijk weiland zal dan iets genuanceerder liggen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-04-13 01:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off topic gedeelte verwijderd, graag vanaf nu on topic blijven.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 02:01

Is de wet nog anders wanneer bezoekers op bijv. een open dag zelf onnozel zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 02:02

Het blijft jouw eigendom dus die aansprakelijkheid zal ook niet veranderen lijkt me, onafhankelijk van de omstandigheden.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 02:05

anneliesdj schreef:
Het blijft jouw eigendom dus die aansprakelijkheid zal ook niet veranderen lijkt me, onafhankelijk van de omstandigheden.

Nou dat wil ik dan weleens zien wanneer zoiets bij de rechter komt.
Er is ook sprake van verantwoordelijk gedrag bij de bezoeker op zo'n plek.
Een mens kan nadenken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 02:09

anneliesdj schreef:
Je kunt wel van de ouders verwachten dat zij hun kind opvoeden en leren dat bepaalde dingen niet kunnen of gevaarlijk zijn, imo moet je dus gewoon bij de ouders zijn.

Tja. De boodschap is wel dui-de-lij-kerrrrrr, zij het minder kotervriendelijk, als Danielle of ik gewoon zo'n grafblaagje uitleggen dat ze van andermans bezit, dus ook dieren, AF moeten blijven met hun tengels. Het is maar net wat je wil als ouder: zelf lief uitleggen of de uitleg aan mij overlaten. Doe ik het alleen wel op mijn manier ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 02:12

shagya schreef:
anneliesdj schreef:

Een mens kan nadenken.

Er valt op internet bar weinig over te vinden, ik ben er ook wel nieuwsgierig naar.

@ koper; dat kun je dan toch gewoon doen? Je hoeft van mij je mond niet te houden hoor, als er ongevraagd kinderen bij mijn paarden zijn krijgen ze dat ook wel te horen.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 02:20

anneliesdj schreef:
Er valt op internet bar weinig over te vinden, ik ben er ook wel nieuwsgierig naar.

Wanneer me zoiets overkomt met het paard op stal en onnozelaar die schade oploopt dan zie ik die rechtzaak vol vertrouwen tegemoet.
Nog nooit meegemaakt terwijl mijn paarden aardig bedreven zijn in het zakken leeghalen en even kijken wat er te klooien valt. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 03:33

Over (bijtende) honden op eigen erf zijn sowieso wel genoeg uitspraken te vinden,

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 03:38

Brainless schreef:
Over (bijtende) honden op eigen erf zijn sowieso wel genoeg uitspraken te vinden,

Die liepen dan waarschijnlijk los?
Als een hond netjes in een bench zit en een bezoeker komt te dichtbij, wat dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:05

shagya schreef:
Brainless schreef:

Die liepen dan waarschijnlijk los?
Als een hond netjes in een bench zit en een bezoeker komt te dichtbij, wat dan?

Schuld eigenaar... heb het aan de hand gehad.
Kindje (6 jaar) stak hand in bench om hond te aaien.
Gelukkig geen lichamelijke schade, wel kapotte winterjas. Dit is vergoed door mijn verzekering.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:08

Als dat zo is dan moeten alle beesten in een foolproof afgeschermde ruimte?
Is de dierentuin nog veroordeeld voor Bokito *btw?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:14

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:25

De verzekering heeft dus de schade vergoed zonder rechtzaak en later heeft de rechter alle andere claims van tafel geveegd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:00

shagya schreef:
anneliesdj schreef:

Een mens kan nadenken.

Lees het door mij geplaatste artikel even zou ik zeggen ;) .

En even voor de duidelijkheid, met name onnozel gedrag zal niet leiden tot 'eigen schuld' bij het slachtoffer.
Wanneer het slachtoffer een echte paardenkenner is en iets doms doet zou dat kunnen leiden (ja, ik zeg het voorzichtig) tot
een deel 'eigen schuld'. Een deel inderdaad, want 100% eigen schuld (en dus geen schadevergoedingsverplichting van de bezitter van
het paard) zal zeker niet worden aangenomen.

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:08

Zelfs al hebben de mensen iets ondertekend dat ze akkoord gaan dat men op eigen verantwoordelijkheid rondlopen op het erf van een ander hoeft dit niet rechtsgeldig te zijn.
Zoals al vaker gezegd is, jou eigendom = jou verantwoordelijkheid. Overigens geld ook voor kinderen dat de ouders aansprakelijk zijn, dus mocht een kind wat bij jou slopen zijn de ouders verantwoordelijk tot een bepaalde leeftijd.