Wat is hun recht? Haflinger met eczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:01

speurneusc schreef:
beestje is niet zodanig afgericht getraind als voor de koop gepresenteerd werd

Oja? Waar lees jij dat dan? Ik meen gelezen te hebben dat het dier niks kende en bij bezichtiging enkel even los in de bak heeft gelopen. Valt niet veel verkeerd aan te presenteren lijkt mij.

o0eefje0o

Re: Wat is hun recht? Haflinger met eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:48

@ nifallor dit lees ik idd ook groen paardje enkel los in de bak gezien

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 12:07

Paard is volgens zeggen van de vorige eigenaar al paar keer onder de ruiter geweest, dus absoluut niet groen zoals ik ze zeg maar ken..

2 dierenarts hebben bevestigd dat ze 100% zomer eczeem heeft door het te zien van haar oude "wonden" en staat van de manen en staart..

Rechtsbijstand en advocaat is er mee bezig, meer weet ik ook niet nu

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:20

Ik vind dit maar een raar verhaal!
Al die dingen zou zelfs een leek al hebben kunnen zien én voelen.Jammer dat nu een hoop stress veroorzaakt word over iets wat de koper zelf had kunnen voorkomen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:56

Komt het paard van een particulier of een handelaar vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:58

Nicole schreef:
Paard is volgens zeggen van de vorige eigenaar al paar keer onder de ruiter geweest, dus absoluut niet groen zoals ik ze zeg maar ken..

2 dierenarts hebben bevestigd dat ze 100% zomer eczeem heeft door het te zien van haar oude "wonden" en staat van de manen en staart..

Een dierenarts kan dat niet 100% zeggen, zekers niet door oude wonden, ik geloof er niks van. Er is geen test die het 100% kan bevestigen en zekers al niet op zicht.

Met een paar keer onder de ruiter is een paard zekers nog wel groen.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:18

Oude wonden van de zomer lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn Shetlander heeft zich afgelopen zomer echt tot bloedend toe open geschuurd en daar zie je nu niks meer van, haar manen zijn zeker weer 20 cm lang en de wonden zijn allang genezen en niet meer zichtbaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:54

inderdaad Dendola. Mocht dit echt eczeem zijn dan is er volgens mij maar 1 oplossing voor dit dier, en dat is de slager of door de veearts af laten spuiten.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:02

He wat vervelend voor haar.
Ik heb vorig jaar ook een paard gekocht waarvan ik na een paar weken dacht dat hij eczeem had, ik heb toen aan de da gevraagd wat mijn recht was.
Hij zei dat het gewoon pech was, je kan niet aantonen dat het paard daar al eczeem had want het zou na 1 dag al door ander voer oid kunnen komen.
Hij had verschillende klanten die een rechtzaak hebben aangespannen maar het hebben verloren omdat ze gewoon niet konden bewijzen dat het paard het bij aankoop ookal had..
ik ben dus bang dat het meisje ook geen poot heeft om op te staan.

Bij mijn paard bleek het uiteindelijk mee te vallen en hij had gewoon een ruwe staart, nu smeer ik het in met baby olie en nu schuurt hij niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:50

Kinke schreef:
inderdaad Dendola. Mocht dit echt eczeem zijn dan is er volgens mij maar 1 oplossing voor dit dier, en dat is de slager of door de veearts af laten spuiten.

Dat slaat ook nergens op, een paard met eczeem kan een prima bestaan leiden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:51

xchanel01 schreef:
He wat vervelend voor haar.
Ik heb vorig jaar ook een paard gekocht waarvan ik na een paar weken dacht dat hij eczeem had, ik heb toen aan de da gevraagd wat mijn recht was.
Hij zei dat het gewoon pech was, je kan niet aantonen dat het paard daar al eczeem had want het zou na 1 dag al door ander voer oid kunnen komen.
Hij had verschillende klanten die een rechtzaak hebben aangespannen maar het hebben verloren omdat ze gewoon niet konden bewijzen dat het paard het bij aankoop ookal had..
ik ben dus bang dat het meisje ook geen poot heeft om op te staan.

Bij mijn paard bleek het uiteindelijk mee te vallen en hij had gewoon een ruwe staart, nu smeer ik het in met baby olie en nu schuurt hij niet meer..

Zomereczeem kan op elke leeftijd voorkomen, sommigen beginnen er pas rond hun 10e last van te krijgen, anderen op hun derde, soms zelfs tweede.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:57

Mindim, dat weet ik. Ik heb zelf 10 jaar een Fries gehad met eczeem. Een dier wat rond deze tijd in het jaar nog zo overduidelijk plekken heeft door eczeem zal een hele heftige vorm hebben. En soms is het dan gewoon beter hem of haar uit z'n lijden te verlossen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 15:58

Kinke schreef:
Mindim, dat weet ik. Ik heb zelf 10 jaar een Fries gehad met eczeem. Een dier wat rond deze tijd in het jaar nog zo overduidelijk plekken heeft door eczeem zal een hele heftige vorm hebben. En soms is het dan gewoon beter hem of haar uit z'n lijden te verlossen.

Laten we zeggen het is OVERDUIDELIJK te zien aan de manen en staart dat het dier eczeem heeft :)
En je kan mij absoluut niet wijsmaken dat dit geen eczeem is want ik heb verschillende paarden mee gemaakt en die had precies het zelfde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:02

Nicole schreef:
Kinke schreef:

Laten we zeggen het is OVERDUIDELIJK te zien aan de manen en staart dat het dier eczeem heeft :)
En je kan mij absoluut niet wijsmaken dat dit geen eczeem is want ik heb verschillende paarden mee gemaakt en die had precies het zelfde

Nou, maak eens een foto zou ik zeggen. Want zomereczeem van vorig seizoen, zie je niet meer .

Mijn paard heeft zomereczeem, met groeven, bloedende korsten en wonden tot op de huid en geen manen en staart meer over. Het volgende voorjaar was daar niks meer van te zien.

Ik zou eens verder kijken dan zomereczeem. Er bestaan ook andere vormen van eczeem en verder kunnen het ook luizen of mijt zijn of een moeilijke verharing. Heel veel paarden staan momenteel met jeuk. Kijk eens in het medische topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:05

Kinke schreef:

Paarden met zomereczeem hebben nu geen plekken meer. De knutten zijn niet actief in de winter namelijk, dus het paard wordt niet meer geprikt en heeft hersteltijd. Een paard die nu nog wonden heeft zou ik op hele andere dingen laten testen dan zomereczeem.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:07

Bij de mijne is het nog zichtbaar als je weet waar je op moet letten (overigens geen echte zomereczeem maar 1 of andere allergie aan iets in de zomer, het is veel uitgebreider dan eczeem maar de jeuk is er dus ook).

Je ziet aan de staart duidelijk dat de bovenkant korter is en aan de manen dat de lengte niet overal gelijk is, net als de dikte.
Hier zie je dus de staart die duidelijk een korter stuk heeft: http://img90.imageshack.us/img90/1294/imagebnm.jpg

Maar dit is een vorm van jeuk die met op tijd een deken te leggen ook gemakkelijk weg te houden is.
(vorig jaar is hij in een week toen ik op vakantie was plots komen opzetten en had geen deken liggen voor mijn toen jaarling natuurlijk, na het opleggen van een deken geen kapot geschuur meer)

Ik ben dus wel benieuwd in hoeverre het dier last heeft. Zie je zo'n oude plekken of heeft het echt nog erge gevoelige plekken en ook nu al jeuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:08

Ze heeft het over nu nog zichtbare wonden. Afgeschuurde manen en staart wil niet perse gelijk op zomereczeem duiden. Er zijn heel wat meer oorzaken van jeuk.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:13

Dat weet ik, ik heb in dit topic al een hele poos terug geopperd dat er meer oorzaken zijn voor jeuk, maar de DA'en zijn daarna geweest zei TS en het was overduidelijk zomereczeem volgens hen. Nu probeer in dus even mee te denken in hoeverre de Haflinger er last van heeft, wat zonder foto's heel moeilijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:15

Ine23 schreef:
Dat weet ik, ik heb in dit topic al een hele poos terug geopperd dat er meer oorzaken zijn voor jeuk, maar de DA'en zijn daarna geweest zei TS en het was overduidelijk zomereczeem volgens hen. Nu probeer in dus even mee te denken in hoeverre de Haflinger er last van heeft, wat zonder foto's heel moeilijk is.

Ik vraag me af hoe zo'n dierenarts dat dan heeft bepaald. Mijten zie je ook niet met het blote oog en ZE is helemaal niet voor de hand liggend nu. Misschien reageert het dier wel op suiker in het voer en schuurt daarvan. Korte manen en staart is niet gelijk zomereczeem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:16

Is er verder al wat ondernomen? Want hoe langer je wacht hoe moeilijker het word. Je kunt wel weten wat je recht is of niet maar dan moet je als nog zsm contact opnemen met eventueel rechtsbijstand of advocaat om verdere stappen te ondernemen en te kijken wat er mogelijk is. Als deze mensen echt willen weten wat ze kunnen doen moeten ze GOED advies inwinnen. Hier via bokt is leuk maar we zijn niet op de hoogte van het verhaal van de tegenpartij dus eigenlijk heb je hier vrij weinig aan. Als die mensen daadwerkelijk wat willen doen moeten ze in actie komen en niet wachten want de verkoper komt echt niet ineens met geld op de stoep staan om het paard mee te nemen en het geld terug te geven.

Gezien het topic een week geleden is geopend ben ik benieuwd of er al iets is gebeurt en of ze al advies gevraagd hebben aan mensen die weten hoe het in elkaar zit en de boel goed kan bekijken en zien wat er te doen valt of dat je gewoon het verlies moet nemen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:24

Tigra_ schreef:
Is er verder al wat ondernomen? Want hoe langer je wacht hoe moeilijker het word. Je kunt wel weten wat je recht is of niet maar dan moet je als nog zsm contact opnemen met eventueel rechtsbijstand of advocaat om verdere stappen te ondernemen en te kijken wat er mogelijk is. Als deze mensen echt willen weten wat ze kunnen doen moeten ze GOED advies inwinnen. Hier via bokt is leuk maar we zijn niet op de hoogte van het verhaal van de tegenpartij dus eigenlijk heb je hier vrij weinig aan. Als die mensen daadwerkelijk wat willen doen moeten ze in actie komen en niet wachten want de verkoper komt echt niet ineens met geld op de stoep staan om het paard mee te nemen en het geld terug te geven.

Gezien het topic een week geleden is geopend ben ik benieuwd of er al iets is gebeurt en of ze al advies gevraagd hebben aan mensen die weten hoe het in elkaar zit en de boel goed kan bekijken en zien wat er te doen valt of dat je gewoon het verlies moet nemen.

:)

Nicole schreef:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:26

Ow haha dacht alles gelezen te hebben. Ben wel benieuwd wat er uit gaat komen dus hoop dat je ons een beetje op de hoogte houdt.
Ondernemen ze inmiddels iets met het paard? Want dat is natuurlijk ook een beetje uitkijken als je eigenlijk het dier terug wil brengen.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:28

Het paard is weer de dupe van niet goed nadenkende mensen.
Arm dier gaat van hot naar her , wordt jong al een paar keer gereden.En is nu weer ergens ongewenst.
Als de eigenaresse nu echt een hart voor die haf heeft gaat ze ermee aan de slag; goed verzorgen opvoeden, zich verdiepen in ZE, luizen en mijten infectie.
Wie weet wat een kanjer ze er dan aan heeft.De haflinger zal toch wel iets hebben waarom ze op haar viel?
Alle adviezen hier van recht halen en terugbrengen snap ik niet.
Het is toch geen auto of fiets die je zo weer te koop zet op marktplaats?

TS hoe is het nu met de haflinger?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:29

Pien28 schreef:
Het paard is weer de dupe van niet goed nadenkende mensen.
Arm dier gaat van hot naar her , wordt jong al een paar keer gereden.En is nu weer ergens ongewenst.
Als de eigenaresse nu echt een hart voor die haf heeft gaat ze ermee aan de slag; goed verzorgen opvoeden, zich verdiepen in ZE, luizen en mijten infectie.
Wie weet wat een kanjer ze er dan aan heeft.De haflinger zal toch wel iets hebben waarom ze op haar viel?
Alle adviezen hier van recht halen en terugbrengen snap ik niet.
Het is toch geen auto of fiets die je zo weer te koop zet op marktplaats?

TS hoe is het nu met de haflinger?

Het is niet mijn beslissing en mijn keuzes.. Dier heeft voor de rest goed hoor :) elke dag een schone stal, gehele dag door buiten en word gewoon onderhouden en gepoetst..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:32

het is toch logisch dat het dier nu pas begint de schuren! ik weet niet of je bekent bent met zomer exceem maar dit begint pas rond het einde van maart. Het schuren word veroorzaakt door kleine mugjes die er alleen zijn met mooi en warm weer. Mijn shetlander heeft ook enorm erge zomer exeem en is ook pas begonnen met schuren. In de winter gaat dit gewoon weg. Volgens mij staat de nieuwe eigenaar niet in zijn recht, gekocht is gekocht..
dan hadden ze hier van te voren afspraken over moeten maken of het beest eerst moeten laten keuren! :(:)