Paard gekocht, na 5mnd verborgen gebrek, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:05

Anoeska schreef:
Paard is toch gewoon geschikt voor het doel waar 'ie voor gekocht is? En naar wat ik begrijp ook nu niet kreupel ofzo. Dus om nou zo uit te varen tegen de vorige eigenaar. Het was misschien netter geweest om het te vermelden. Maar er is in principe niks aan de hand.

Dus je moet eigenlijk boos zijn op jezelf, dat heb je aan jezelf te danken, want je had de kans om het te laten keuren en terug te brengen binnen 2 weken en die kans heb je niet genomen.

Dus je moet de vorige eigenaar met rust laten, want hij is wel geschikt voor de recreatie en met dat doel heb je m ook gekocht dus eigenlijk heb je een prima paard.

Als je m nou had gekocht met als doel sport dan was het heel anders geweest en dan nog had je m moeten laten keuren.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:06

Mijn fout,ik ga/ging er vanuit dat het paard gekocht is in Duitsland.

Ragdollcat

Re: Paard gekocht, na 5mnd verborgen gebrek, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:08

Je gaf al meerdere keren toe dat het jouw fout is. Dus laat het rusten. Je kan er toch niets meer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:10

Douraque schreef:
Je moet het wel melden, indien hij door de peesblessure enkel geschikt is voor recreatie en niet voor de sport. Anders voldoen jij bij een eventuele verkoop ook niet aan je mededelingsplicht en kan de koop makkelijk worden ontbonden. Afab heeft in deze ongelijk. Je hoeft het pas niet te melden als jouw paard een blessure heeft gehad, daarvan volledig is genezen en daardoor eigenlijk "niet ter zake doet".

Even voor de volledigheid; ik zeg NIET dat je het niet hoeft te melden, ik vraag het mij af.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:12

Wat zie ik hier weer veel overtrokken reactie"s over een verborgen gebrek en een foute verkoper. Wat al meerder keren gezegd is het paard mankeert niks, hij is genezen, dat hoef je niet te melden. Jij dus bij de verkoop ook niet. Die potenti'ele koper zou ik maar lekker doorsturen, en paard gewoon zonder verhaal verkopen. Die vorige eigenaar er niet mee lastig vallen dus.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:20

Ik denk niet dat je hier veel mee kan eerlijk gezegd.
Je hebt een paard gekocht met een koopovereenkomst voor recreatief gebruik, waarvoor blijkt dat het paard geschikt is, want heeft nergens geen last van. Daarnaast heb je ook geen klinische keuring laten uitvoeren.

En consumentenkoop zou ik nog maar niet zo zeker van zijn, want dat houdt in dat er een overeenkomst geschied van een persoon die handelt uit naam van een bedrijf of beroep en een persoon die niet handelt uit naam van een bedrijf of beroep.

Ik zou ook eerst maar eens een foto laten maken van dat been, want om zomaar iets aan te nemen van een potentiële koper, wat zeker niet zwart op wit staat???

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:21

Ragdollcat schreef:
Je gaf al meerdere keren toe dat het jouw fout is. Dus laat het rusten. Je kan er toch niets meer mee.

Dit is zeer kort door de bocht en juridisch onjuist

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:35

Ze had toch de kans gekregen maar heeft de kans niet genomen om het binnen 2 weken te laten keuren.

Bij contatering van een gebrek had ze het dier terug kunnen brengen.

Paard is geschikt voor de recreatieve doeleinden en dat is ook waar ze het dier voor kocht.

Of denk ik daar te makkelijk over?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:39

Inderdaad.

TS heeft zelf de koopovereenkomst ondertekend. Het paard is geschikt voor het doel waarvoor hij/zij verkocht is....recreatie.
Nogmaals denk ik niet dat TS hier iets mee kan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:43

Ik als juridisch deskundige ben van mening dat TS wel zeker iets kan. Of ze dit ook gaat doen, is geheel aan haar. Ik persoonlijk zou eerst het paard naar een DA brengen om te kijken in hoeverre het paard nog last heeft van de blessure

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:54

Ik heb alleen de OP gelezen, dat eerst en vooral.

Recreatief moet een peesblessure niet perse een probleem zijn. Mijn merrie heeft in 2011 een peesontsteking gehad, en daar was ze op 6 weken helemaal vanaf. Ondertussen is ook gebleken dat ze artrose heeft, maar we kunnen wél gewoon nog rijden en links en rechts een kleine sprong meenemen!

Dus het HOEFT geen probleem te zijn.

Verder denk ik dat je na 5 maanden niet veel meer kunt doen. Kijk, eerlijk, je had gewoon destijds moeten laten keuren als je dit niet wilt meemaken.
Ik heb mijn paard ook niet laten keuren, maar ik heb haar dan ook min of meer gered van erger. Ik wist ook ergens wel dat ze niet 100% in orde zou zijn, als ze ooit gekeurd zou worden, maar rijden/trainen staat dan ook onderaan mijn prioriteitenlijstje. Ik wilde ook geen ander paard, ik wilde alleen maar haar. Met alle gebreken er bovenop. Kan me niks schelen, ik wil haar voor haar karakter, niet voor de km's.

Ze is nu 11, en heeft een luilekkerleventje in haar eigen luilekkerparadijs, met haar grote vriend naast haar en een nieuwe vriendje aan de andere kant. Weidegang zoveel we maar willen, vrij uitloop aan de stal, ... En rijden? Ach, als het weer wat warmer wordt :D

Ik denk persoonlijk niet dat je 5 maanden na datum nog veel kan doen. Ergens tja, je had het kunnen voorkomen..
Is niet netjes van de verkoper, ze had eerlijk moeten zijn.. Maar volgende keer ben jij vast slimmer!

Je zal er inderdaad nooit meer dezelfde prijs voor krijgen. Ik weet dat ik ook nooit veel zou krijgen voor mijn merrie, maar geen haar op hoofd denkt eraan haar ooit te verkopen. Ook al heeft ze artrose, en een peesblessure gehad. Rijden kan ze nog steeds, maar zelfs als dat niet zo zou zijn, zou ze de rest van haar leven bij mij mogen (wat zeg ik, moeten!) blijven. Het HOEFT echt geen probleem te zijn hoor, als je echt alleen maar recreatief wilt rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:57

Douraque schreef:
Ik als juridisch deskundige ben van mening dat TS wel zeker iets kan. Of ze dit ook gaat doen, is geheel aan haar. Ik persoonlijk zou eerst het paard naar een DA brengen om te kijken in hoeverre het paard nog last heeft van de blessure

Ja en dan kost het TS nog meer geld en tijd en ergernissen door paard te laten onderzoeken en de vorige eigenaar lastig te gaan vallen met advocaten en noem maar op.

Ik zeg geniet van je paard en laat het rusten, want ze heeft nergens last van op het moment en is recreatief prima te gebruiken.

Het is alleen jammer dat ze nu al na amper 5 maanden het dier alweer kwijt wil.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-03-13 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:59

Ik liet mijn paarden, ook als ik ze verkocht, altijd keuren door een veearts. Op die manier wist ik precies wat ik verkocht, als er dan een koper kwam dan kon die het dier ook nog eens op eigen kosten laten keuren.
Een peesblessure is overigens ook weer niet zo'n ramp, ik heb genoeg paarden gezien die genezen waren en dan prima nog een leuke dressuurproef eruit liepen. Kan ook anders maar ik neem aan dat je geen kreupel paard hebt gekocht, dus was ie genezen.

Veel succes.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:00

Ragdollcat schreef:
Douraque schreef:

Ja en dan kost het TS nog meer geld en tijd en ergernissen door paard te laten onderzoeken en de vorige eigenaar lastig te gaan vallen met advocaten en noem maar op.

Ik zeg geniet van je paard en laat het rusten, want ze heeft nergens last van op het moment en is recreatief prima te gebruiken.

TS wil het paard verkopen, dan zou ik voordat ik een paard te koop aanbied willen weten of er daadwerkelijk sprake is van een oude peesblessure en in hoeverre het paard wordt beperkt in zijn werkzaamheden.

En ik zeg niet dat zij naar advocaten ed moet, maar eerst kijken hoe de blessure precies in elkaar zit voordat ze verdere stappen (eventueel) gaat nemen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:05

En dan?.......... wat wil ze ermee gaan doen als niemand het meer kopen wil.

Nogmaals, het is jammer dat ze het na amper 5 maanden alweer kwijt wilt, er is blijbaar niet goed over nagedacht bij het aanschaffen van een paard.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:25

Bij een keuring komt dit ook niet naar boven hoor mensen. Als de blessure netjes is genezen zie je er niks meer van. Tijdens een klinische keuring of röntgen keuring wordt er niet gescand en dat is de enige manier om te kijken voor een evt pees blessure en of deze er in het verleden is geweest.

Mijn paard heeft een aantal verschillende pees blessures gehad en loopt vrolijk mee in de endurance. Sterker nog. Krijg zelfs reacties van de da ter plaatse dat mijn paard keurige benen heeft.

Ik ben van mening dat je een genezen blessure niet hoeft te melden (het is er immers niet meer), Ook voor andere dingen ga je niet je hele da bezoekjes laten zien. Je mag dat uiteraard wel.

Heb je gevraagd naar oude blessures?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:43

Wat ik vreemd vind, is dat een stamboek een potentiele koper van een paard, medische gegevens verstrekt. Je geeft toch geen gevens aan derden zonder toestemming van een eigenaar? Uberhaupt al dat gegevens ala een peesblessure bekend zijn bij een stamboek klinkt me vreemd in de oren?
Ik geef helemaal geen medische procedures door aan een stamboek?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:49

je had het paard moeten laten keuren
hoe goed je vetrouwen ook is.

dus in feite eigen schuld dikke bult
hoe banketstaaf het ook is.

je moet weer het geld uit het paard willen halen wat jij ervoor betaald hebt.
maar eerder kijken naar een goed baasje voor hem-haar dat is veel belangrijker.

je kan de oude eigaaresse een mail sturen met hoe en wat.
en misschien is zei zo redelijk om je wat van het aankoop bedrag terug te geven.
zo niet tja dan is het echt pech hebben.

altijd paarden laten keuren.

sterkte ermee

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:57

Een goed genezen peesblesure ontdek je bij een een klinische keuring niet eens. Alleen met een scan zal dit aantoonbaar zijn. Ik begrijp het probleem niet zo, het paard is gewoon geschikt voor het doel waarvoor het gekocht is? Voor een recreatiepaard zal geen 10 duizenden euro's betaald zijn en zelfs voor de sport hoeft een vroegere peesblessure niet een altijd een probleem te zijn.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:15

Je zou als verkoper bijna je keuring zelf gaan betalen zodat je dit soort onzin niet krijgt....

Keuren = onderzoeksplicht, het verzwijgen van een blessure die over is, is misschien niet netjes maar jij zocht een recreatiepaard en het paard was daar nog gewoon geschikt voor... En wat die genezen peesblessure nu voor verschil maakt? In mijn ogen niets...

Zoals al gezegd, lijkt het weer alleen om geld te gaan.. Denk liever na over het beestje... Je kan bij wijze van spreken vandaag een paard kopen, keuren en alles, en morgen kan ie zich verstappen, dood in de wei liggen of wat dan ook... Met een dier heb je NOOIT garantie dat alles goed blijft gaan...

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:25

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:06, in het totaal 3 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:26

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:33

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:47

SeBart schreef:
Toch ben ik benieuwd hoeveel van jullie die zeggen dat een peesblessure niks uitmaakt, zo'n paard ook daadwerkelijk kopen als dit gemeld word.

Dat hangt van het gebruiksdoel af, voor recreatie zou ik er een paard niet om laten staan.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:51

Ik snap het probleem niet zo goed :o?

Je hebt een recreatiepaard gekocht, en het paard is in de tijd dat je hebt gehad ook geschikt geweest als recreatiepaard. Het vertoont geen tekenen van kreupelheid.

Nu wil je het verkopen en komt er een onbekende derde, die nooit eigenaar is geweest, op de proppen met een verhaal over een blessure?

Als er een mankement zat had je dat in de afgelopen maanden toch op moeten merken, dus waarom zou jij je iets aantrekken van die mededeling?

Als je hem in de afgelopen periode als recreatiepaard gebruikt hebt, ga ik er van uit dat je hem nu ook weer als recreatiepaard verkoopt? Dan hoef je je toch niet druk te maken om die genezen blessure?