Doping in de amateursport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SchoentjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:24

Doordat ze nu op zo veel middelen testen en zo diep naar minimale waardes zoeken, zijn de testen zo duur en daar weer door houden zo weinig controles.
Juist nu gaan er genoeg mensen bewust met een doping positief paard op concours, omdat de kans op een controle nihil is.

Het zou toch beter zijn als er vaker een echte zondaar gepakt wordt, dan heel af en toe iemand die per ongeluk z'n paard op een vaag middel met een minuscule hoeveelheid positief heeft.
In mijn ogen leren de mensen meer er van als ze vaak controles voorbij zien komen die op belangrijke middelen testen, dan dat ze zelden tot nooit een controle voorbij zien komen die op alles testen.

SchoentjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:25

linnie050 schreef:
Is er wel een overzichtelijke lijst bekend wat voor middelen eronder doping vallen en waar dat eventueel in kan zitten?

Alleen een lijst met alle werkzame stoffen. Heb een link geplaatst in mijn 1e post op pagina 1...

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:29

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:27

Mijn merrie heeft nu een tijdje wat last van haar oog (niet onstoken, maar alleen dik, gevoelig en tranen), eerst een milder zalfje geprobeerd, en nu een wat pittigere druppels met inderdaad cortico's erin (uiteraard na bezoek van de DA).
Ik zou echt niet weten wat de verlooptijd hiervan is en of we dan in theorie het eind van de maand (terwijl haar oog dus weer prima in orde is) niet zou mogen starten. Omdat het ook druppels zijn voor katten/honden staat hier op het doosje natuurlijk niets op vermeld.
Maar voor mezelf net zo. Ik ben vorig jaar zomer ook gestart toen ik aan de antibiotica was vanwege een vermoeden op tekenbeet, had dat dan ook niet gemogen?

Caatje87

Re: Doping in de amateursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:33

Ik vind het zwaar overdreven.. Sowieso moet je kunnen starten als je paard mokzalf nodig heeft gehad.

Als het nou om de OS ging.. maar een amateur B wedstrijdje... pff.. het is geen wielrennen ;)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:30

Sythaa schreef:
Punt mok, mok is in in veel gevallen een kwestie van weestand en huisvesting. Enkele uitzonderingen daargelaten. Waarom als ruiter daar geen aandacht aan besteden maar naar de hydrocortderm grijpen? Houd je paard gezond, zijn uitloop en stal droog en droog altijd de kootholten uit na afspoelen of wassen, en gebruik evt wat Sudocreme uit de supermarkt. Test je altijd negatief en is nog beter voor je paard ook dan cortico.

Ik ga er maar even vanuit dat ik je op mij reageert aangezien ik het over hydroc. had..
Ik smeer hem al in met Sudocreme hoor.. Maar mijn paard is daar nou eenmaal heel gevoelig voor.. Er word elke dag uit gemest, hij staat op een dik pak stro en daarnaast mest ik hem zelf ook nog uit als ik er ben. Geloof me ik houd mijn paard echt wel gezond anders zat hij niet zo in zijn vachtje en spieren als dat hij nu zit.. Soms gebeurt het gewoon dat hij een plekje krijgt en dan doe ik elke dag na het rijden uitspuiten en afdrogen.. en is hij opgeschoren dus weet ik zeker dat er geen vuiligheid kan zitten.

Ik vind het gewoon nogal overdreven om tot en met de Z op doping te controleren.. Meestal win je niet eens prijsgeld alleen een lintje en een je protocol.
En ik heb ook wel eens perongeluk de stalbandages omgedraaid waarvan ik dacht dat ze gewassen waren en er dus nog een rest van zijn Compagel in zat. Nou pech dan hoor..

Sjolvir

Re: Doping in de amateursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:41

Ik vind het niet overdreven om in de basissport te controleren, maar zou dan wel de limiet van
de waardes wat hoger willen zien en dan testen op relevante stoffen in nog werkzame concentraties.
En niet zoeken naar een spoortje van...

Ik ken combinaties waarvan het paard op vrijdag krom stond van de koliek, fynadine gespoten kreeg en buscopan en hopla, volgende dag op wedstrijd.
Of gewoon met je paard op volle dosis metacam lekker op wedstrijd gaan.

Die wil je eruit filteren, die anderen zijn niet zo interessant.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:09

ik ben het met je eens Sjolvir ..zulke combinaties moeten inderdaad streng aangepakt worden en geloof me die zijn er heel veel maar helaas moet je daarmee af en toe ook een "onwetende " straffen ..
volgens mij wil je idd niet weten hoeveel er met Ventipulmine, Bute , antistressmiddelen en zelfs onder de "tranquigel " starten