Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Re: Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:06

Ik laad mijn paard ook alleen en gaat altijd prima, zowel in een 2 paards en anderhalf paards.

Inladen is erin lopen en gelijk weer naar achteren lopen en gauw de stang erachter, en dan klep dicht en weer naar voren om vast te zetten met de ketting en touw van het halster af halen. Werkt voor ons goed.
1e Keer dat we dat zo deden liep ze gelijk weer teruguit, weer gedaan en toen snapte ze het principe en daarna ging het altij goed.

Uitladen is klep naar beneden, naar voren lopen, touwtje aan het halster vastmaken en over haar hals leggen, ketting los maken, naar wachter lopen, even op kont tikken dat ze niet tegen de stang aanduwd en dan stang los en zeg ik ja en ze komt ze naar achteren gelopen en sta ik naast de klep en kan ik het touw pakken nog voordat ze met haar hoofd de trailer uit is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:57

Op de ifor heb ik een voorlader ,is met alleen
Uitladen wel een uitkomst moet ik zeggen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:12

Zie al aantal goede tips langskomen en uitleg hoe je je paard kan leren te wachten op de trailer.
Met oefenen zou ik wel proberen het met 2 man te doen, is veel handiger.
Lukt dat goed, dan weer in je eentje alle handelingen doen.

Ik loop niet zoals balinghof verhaal buitenlangs, maar doe het wel soort van op zo'n manier.

Ik loop met mijn fjord trialer in (lang halstertouw), heb stang voorin trailer staan.
Sla touw met 1 slag om voorstang, loop dan door trailer naar achteren en hang stang erin.
Maak paard voor vast.
Loop om, zet stang vast en sluit klep.

Lossen.
Kijken of alles nog heel is.
Klep open, klipjes van stang.
naar voren trailer in, losmaken, slag met touw om stang, door trailer heen stang eruit halen.
Even wachten.. (die moet bij mij altijd, ze moeten niet zelf de trailer af willen).
Dan trailer af.

Bij mijn zwarte laat ik hem zelf trailer inlopen aan longeerlijn.
Doe dan stang erachter en loop naar voren (buitenom) en maak hem voor vast.
(En soms dezelfde manier als bij mijn fjord)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:27

Ik laad en los ook alleen met m'n 1.5 trailer.
De achterstang scharniert aan 1 kant dus das makkelijk.

Ik doe de klep naar beneden en ga onder de stang door naar zijn hoofd en maak hem los.
Hij kan draaien op de trailer, heeft dat ook al een keer gedaan, maar mag dat niet dus ik blijf schuin naast hem staan.
De achterstang maak ik terwijl ik nog in de trailer sta los en scharnier hem weg.
Dan moet m'n ruin blijven staan tot ik aangeef dat ie naar achteren mag.

Hij vindt de trailer best eng en wil ook altijd graag zien waar hij is, dus hij heeft nog wel eens de neiging om toch te vroeg naar achter te gaan.
Dan laad ik hem opnieuw in, moet hij even rustig blijven staan en mag pas naar achter als ik het zeg.
Hij heeft nu aardig door dat even op mij wachten voor minder gedoe zorgt en blijft meestal staan tot ik aangeef dat hij achter uit mag.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 23:06

Dank voor alle tips. Ik ga in ieder geval eerst oefenen op eigen terrein en dan een aantal manieren uit proberen en kijken hoe hij reageert. Wat ik in ieder geval niet ga doen is hem vast zetten zonder balk met de klep los, da's duidelijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:41

Ik geef een emmer voer als ik haar los maak en naar achteren loop. Zo een die je op kan hangen aan de voorste stang.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:45

Paard ALTIJD los van de trailer zetten voor! Levensgevaarlijke situaties komen daarvan.
Leer je paard dat de stang pas achter zijn kont weg gaat zodra hij er niet op leunt.
Kost hooguit de eerste twee keer wat tijd, maar heb je levenslang plezier van.
Longeerlijn van voor er aan door de deur heen naar achter kan handig zijn voor het niet draaien van het paard wat in de trailer staat. Zodra hij dan naar achter stapt kan je de lijn gewoon laten vieren.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:47

ik laad ook altijd alleen. Mijn paard dramde ook wel eens, heb dat heel fout opgelost met een beetje voer of een wortel in de voerbak. Dan kan ik rustig de stang losmaken zonder gedram. Moet het toch alleen doen, dan maar zo.
Nu hoeft het niet eens meer overigens.
Ik trek zachtjes aan zijn staart als ik wil dat hij er uit loopt :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:51

Ibbel schreef:
Het eerste wat je paard zult moeten leren is om níet van de zenuwen/spanning/enthousiasme naar achteren te willen, al dan niet vast aan een touw, met de stang er achter. Hij moet leren te wachten in de trailer zonder hangen op de stang.

Doe eerst maar eens de klep open (wel met z'n tweeën oefenen!) terwijl je paard vóór gewoon vast staat (zodat-ie zich niet kan omdraaien) en achter de stang er uiteraard nog achter zit. Je helper staat hierbij voor bij het deurtje, uit zicht van je paard, buiten de trailer dus, maar voldoende dichtbij om snel in te grijpen als je paard aan het halster gaat hangen of stuiteren.
Klep open dus, stang laat je er uiteraard nog steeds achter, en laat je paard maar op die stang gaan zitten. Lekker laten zitten, al doet-ie dat een uur. Zodra hij echter ontspant en naar voren gaat, laat je je helper 'm belonen, voor los maken, en haal jij meteen de stang weg en laad je 'm uit.

Gaat hij na het losmaken voor meteen weer op die stang zitten, voordat jij die los kunt maken, gewoon voor opnieuw vastzetten aan z'n halster en weer wachten tot-ie uitgehangen is.

Hij moet dus eerst snappen dat hangen op de balk = vaststaan tot je een ons weegt.
Ontspannen blijven staan = balk weg en uitladen.

Heb je dat eenmaal voor elkaar, dan is de rest een eitje, want dan is het voor losmaken, omlopen, klep open, balk weg en paard naar achteren vragen.

tja dat dachten wij ook met een wat kleiner hengstje van ons die bijna nooit op de trailer gaar 2x per jaar of zo.. die denkt ook klep los eruit
gaat gewoon iets door de knieen kont onder stang door alleen dat vond zijn rug niet zo fijn.... nu altijd zonder achterstang en dat werkt prima voor ons (moet ook maar 4 kilometer of zo)

Natascha19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:53

Hallo allemaal.
Als ik op wedstrijd ga dan krijg ik met moeite me paard in de trailer.
Ik heb longeerlijn geprobeerd En met eten
Weten jullie iets waardoor ik me paard sneller in de trailer krijg?

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:19

Natascha19 schreef:
Hallo allemaal.
Als ik op wedstrijd ga dan krijg ik met moeite me paard in de trailer.
Ik heb longeerlijn geprobeerd En met eten
Weten jullie iets waardoor ik me paard sneller in de trailer krijg?

Ik zou er hulp bij vragen van iemand die er verstand van heeft. Een goed persoon zal het welzijn van het paard voorop stellen, dus zoeken naar een oplossing waarbij geen geweld wordt gebruikt, maar toch duidelijkheid scheppen. Succes!

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:25

ik heb ook een pony die tot een jaar geleden bang was voor de trailer en er niet op wilde
als het dan toch een keer gelukt was dan denderde hij van de trailer af bij het uitladen

Ik ben toen thuis gewoon gaan trainen met wat voor op de trailer
ik heb hem de eerste paar keren gewoon wat muesli gegeven op de trailer en daarna weer uit geladen
toen dat goed ging even de klep dicht en daarna weer open en uitladen
daarna verder met een kleine blokje om
en nu gaat hij heel makkelijk de trailer op
hij krijgt een handje meusli als hij erop gaat en voor ik hem eruit haal weer
hij staat nu ook heel rustig tijdens het rijden en vindt het prima
heeft nu alleen nog maar positieve gedachten bij de trailer

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:29

Ik laad altijd alleen in en uit (was eerst een drama) veel geoefend. Ik doe eerst deurtje open, klep omlaag, balk los, achterlangs de trailer in en losmaken (dus wel losmaken als laatste) Eerst wilde hij er steeds al uit lopen, maar inderdaad leren wachten en blijft nu keurig staan en loopt er ook zo weer op

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:44

wat maken een hoop mensen er toch een drama van !

paard moet gewoon blijven staan, punt uit, leer dat je knol toch gewoon eens voordat je begint met trailer laden
ik zet mijn paarden gewoon vast en of dat nu in de trailer, buiten aan een boom, aan de achterkant van de trailer of weet ik waar is, paard dient niet te hangen aan het touw maar gewoon te blijven staan

ik laat al meer als 25 jaar paarden alleen en heb nog nooit gezeur gehad
jonge paarden, veulens soms, maakt niet uit
zogauw ze weten dat vast vast is en je zelf niet zo moeilijk doet , is er niks aan de hand
mensen moeten leren dat een paard begeleiden overal en altijd hetzelfde is, of dat nu de stal uit, de trailer op of naar de wei brengen is

ik loop voorop de trailer in, paard er achteraan, zet paard vast en loop rustig naar achteren, balk er achter en dan klep dicht
met tweede paard hetzelfde maar dan door het deurtje eruit, balk er achter en klep dicht

eruit hetzelfde
klep open, balk er achter weg, ik loop naar voren, maak paard los en begeleid hem naar achteren eruit

een trailer is gewoon een kleine stal voor een paard, niks meer en niks minder
handel daar dan ook naar en verwacht gewoon van je paard dat hij zich normaal gedraagd
domste is om allerlei doemsernario's in je hoofd te halen, dat voelt een paard gelijk

van alle moeilijke te laden paarden die ik ben tegengekomen, waren het bijna altijd de begeleiders die er zelf om vroegen dat het paard vervelend werd
zeer zelden was het paard echt bang
vaak hadden ze al weinig overwicht over het paard in andere omstandigheden, mocht het paard veels teveel in andere omstandigheden en kregen het dan op hun broodje met trailer laden
als een paard je vertrouwd sjokt hij er zo op en braaf er weer af

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:16

ook al leer je om je paard vast te zetten, als hij schrikt en de balk erachter weg is en vaststaat, wil je niet weten wat kan gebeuren
Mijne blijft ook braaf staan, maar toch eerst de stang en dan pas touw

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:51

ik vind niet dat je alle paarden zo over 1 kam kunt scheren
als ik naar mijn pony kijk: die heeft een vervelend verleden met mannen en ook trailers.
als ik het probleem trailer op kan lossen met geduld en wat muesli ben ik daar blij mee
hij heeft nu een positieve associatie met de trailer en vindt het nu allemaal prima
maar als ik hem erop had proberen te zetten hup vast en niet zeuren hadden we op zeker een groter probleem gehad
ieder paard is anders
al zullen sommige paarden ook lastig zijn omdat ze dat angst van hun eigenaar voelen

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:53

Ik heb mijn paarden ook aangeleerd dat ze pas achterwaards mogen gaan op het moment dat ik zachtjes aan hun staart trek. Het belangrijkste met trailer laden/lossen is gewoon oefenen en herhalen op momenten dat je nergens heen hoeft, zodat je de tijd hebt om gedult te nemen en te houden. Zodra jij gehaast wordt werkt het niet meer. Dat voelt je paard direct en dan kun je het wel vergeten. Gewoon blijven in en uitladen en je paard aanleren om geduld te hebben en te wachten op een teken van jou. Rust is gewoon heel belangrijk, voor je het weet is het verpest en kun je overnieuw beginnen.

Verder raad ik (zoals velen hier) je wel aan om altijd je paard pas voor vast te maken als de stang erachter zit en los te maken voor je de stang weg haalt. Ik begrijp de reactie van Spatter heel goed, maar zou toch zelf nooit het risico nemen op hangen/paniek en eventuele schade aan mijn paard door hem vast te laten staan.

Ik sta zelf altijd met laden en lossen naast de klep van de trailer ipv mee te lopen en te begeleiden aan de voorkomt, zodat ik kan voorkomen dat ze perongeluk scheef gaat en naast de klep stapt. Daar kunnen namelijk ( ondanks bescherming) nare wonden van komen.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:54

Opvoeding. :-)

Ik doe eerst klep los, stang open/los.
Geef haar op haar 'mieter' als ze al een stapje naar achter loopt.
Loop naar de voorkant en maak haar los.

Dan commando geven dat ze naar achter mag.
Maar.... ik heb ook wel een heel makkelijk paardje!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:57

tip: trailer ruilen voor een trailer met voor uitgang .
ideaal voor als je alleen moet uitladen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:21

ik heb een voorklep, gebruik dat ding echt nooit , allemaal moeilijk gedoe wat nergens voor nodig is

waarom zou een paard in paniek een trailer uit willen schieten?
in de trailer staat hij toch juist lekker veilig

grootste probleem is dat de meeste paarden niet normaal vast gezet kunnen worden
altijd staan te draaien en verstappen op de poetsplaats
ik zet mijn paard vast en loop gewoon aan om iets te halen, kan gerust 50 m verder zijn

als ik op wedstrijd ben moet ik ook wel eens iets uit de auto halen, want moet ik dan met dat paard doen?
dat werkt toch niet als een paard niet gewoon blijft staan
ho is ho, basta!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:48

Yris schreef:
Opvoeding. :-)

Ik doe eerst klep los, stang open/los.
Geef haar op haar 'mieter' als ze al een stapje naar achter loopt.
Loop naar de voorkant en maak haar los.

Dan commando geven dat ze naar achter mag.
Maar.... ik heb ook wel een heel makkelijk paardje!

Zo doe ik het ook, maar ik had een paard dat soms bokkend de trailer in ging en bij uitladen van de klep afdenderde

oefenen dus, en daarbij heel duidelijk en consequent zijn

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:56

spatter schreef:
ik heb een voorklep, gebruik dat ding echt nooit , allemaal moeilijk gedoe wat nergens voor nodig is

waarom zou een paard in paniek een trailer uit willen schieten?
in de trailer staat hij toch juist lekker veilig

tja, niet iedereen is zo handig als jij blijkbaar.
mijn merrie is een keer tijdens het uitlopen achteruit, uitgegleden. lag dus echt languit op de klep.
sindsdien vind ze het eng en gaat ze met noodvaart naar achteren.
nu kan je dat trainen, maar ze gaat zeer weinig met de trailer mee.
voorklep is dan een uitkomst en moeilijk is dat niet hoor. juist makkelijk

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:02

Als je de mogelijkheid hebt van een voorklep is dat prima toch?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:22

Ik moet ook altijd mn paard in mn eentje laden en lossen, hoe ik het doe:

laden:
Ik loop voor haar op de trailer
Als ze erop staat dan maak ik haar vast.
Dan doe ik de achterstang erachter en de klep toe

Lossen:
Klep open
Achterstang eraf
Dan loop ik naast mn paard naar voren om haar los te maken
Vaak probeerd ze als ze los is al naar achteren te lopen maar dan laat ik haar terug naar voren lopen en wachten op mijn teken om eraf tegaan.

Ik begeleid haar zo omdat ze zich anders wel eens zou durven omdraaien (1.5 paardstrailer)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:00

denk dat het verstandiger is om haar toch eerst los te maken voor je de stang erachter weghaalt