Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Re: Hebben jullie allemaal een ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 07:23

Ik heb een ruiterbewijs, het was echt supersimpel. Ik kon hem goedkoop halen via de opleiding.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 07:31

Ik heb geen ruiterbewijs, rijd wekelijks buiten. Woon ook niet in de buurt van de desbetreffende gebieden waar dit nodig is. Ook ben ik nog nooit aangehouden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:02

Ik ben examinator voor het FNRS ruiterbewijs en geef ook cursussen. Je moet die cursus alleen doen als je het leuk vindt. Voor manegeruiters zijn het echt wel leuke dingen om te doen en er zit veel theorie bij.

Je moet het niet gaan doen omdat je iets aan de het ruiterbewijs zou hebben. Ze vragen daar nooit naar. Hoewel dat bij de FNRS misschien nog gaat veranderen. Als je een buitenrit op een Fnrs manege wil rijden (op een manege paard) dan zou een manege een ruiterbewijs verplicht kunnen stellen.

Wat die verzekering betreft, die is alleen geldig op de openbare weg. Ik heb begrepen dat die verzekering uitkeert voordat duidelijk is wie schuld heeft. Vervolgens gaan zij het bij de aansprakelijkheidsverzekering van de schuldige terugclaimen. Dat je eigen verzekering niet hoog genoeg zou zijn lijkt me sterk, meestal is dat een miljoen ofzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:21

Tilmar schreef:
Ik ben examinator voor het FNRS ruiterbewijs en geef ook cursussen. Je moet die cursus alleen doen als je het leuk vindt. Voor manegeruiters zijn het echt wel leuke dingen om te doen en er zit veel theorie bij.

Je moet het niet gaan doen omdat je iets aan de het ruiterbewijs zou hebben. Ze vragen daar nooit naar. Hoewel dat bij de FNRS misschien nog gaat veranderen. Als je een buitenrit op een Fnrs manege wil rijden (op een manege paard) dan zou een manege een ruiterbewijs verplicht kunnen stellen.

Wat die verzekering betreft, die is alleen geldig op de openbare weg. Ik heb begrepen dat die verzekering uitkeert voordat duidelijk is wie schuld heeft. Vervolgens gaan zij het bij de aansprakelijkheidsverzekering van de schuldige terugclaimen. Dat je eigen verzekering niet hoog genoeg zou zijn lijkt me sterk, meestal is dat een miljoen ofzo.

Mijn verzekeringsagent had een goed gevoel voor humor :D

Zoals gezegd, als bedrijf kun je vanalles eisen, dus ook een "bewijs" van kundigheid.
Overigens is het ruiterpaspoort van de FNRS niet hetzelfde als het Ruiterbewijs. Dat een bepaald opleidingsniveau bij de FNRS een 100% vrijstelling van het ruiterbewijs geeft, is toch niet helemaal hetzelfde.

Heeft de FNRS trouwens nog altijd die handige koppelverkoop van het paspoort, door dat verplicht te stellen aan leerlingen bij alle maneges?

Ik vind die Britten dan een heel stuk slimmer, die laten je gewoon voorrijden. Levert tenminste nog eens aardige discussies op :D Die Britten zien sommige dingen toch net anders dan wij.
Ook eens meegemaakt: ik stap op, stap wat rond, doe een drafje (ging nergens over) zegt de begeleider: kom maar, ik heb genoeg gezien, dat zit wel goed :D Was zo'n echte "paardendame" inkl grijs haar en lange jas. Geweldig mens met echte Britse humor (en daar kan ik wel wat mee).

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:50

ikke schreef:

Zoals gezegd, als bedrijf kun je vanalles eisen, dus ook een "bewijs" van kundigheid.
Overigens is het ruiterpaspoort van de FNRS niet hetzelfde als het Ruiterbewijs. Dat een bepaald opleidingsniveau bij de FNRS een 100% vrijstelling van het ruiterbewijs geeft, is toch niet helemaal hetzelfde.

Heeft de FNRS trouwens nog altijd die handige koppelverkoop van het paspoort, door dat verplicht te stellen aan leerlingen bij alle maneges?

Ik begrijp jou niet helemaal.. Wat is de grap van de verzekeringsagent?

De FNRS heeft een eigen ruiterbewijs en dat is wat anders als het paspoort. Het FNRS ruiterbewijs en het 'gewone' ruiterbewijs zijn gelijkwaardig.

Waarom ben je tegen het ruiterpaspoort? Bij de KNHS moet je toch ook lid zijn? En voor het ruiterbewijs moet je ook betalen om te verlengen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:27

Tilmar schreef:
ikke schreef:

Ik begrijp jou niet helemaal.. Wat is de grap van de verzekeringsagent?

De FNRS heeft een eigen ruiterbewijs en dat is wat anders als het paspoort. Het FNRS ruiterbewijs en het 'gewone' ruiterbewijs zijn gelijkwaardig.

Waarom ben je tegen het ruiterpaspoort? Bij de KNHS moet je toch ook lid zijn? En voor het ruiterbewijs moet je ook betalen om te verlengen.

Nou, de kans dat je meer schade aanricht dan je AVP kan dekken, is niet zo groot :D

Ik ben niet tegen het ruiterpaspoort, ik vind het alleen een vorm van koppelverkoop, waar ik vraagtekens bij heb.
Is dat FNRS-ruiterbewijs dan ook "erkend" door diezelfde 6 gebieden in NL? (en is het daarmee soort van even zinloos).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:38

Ik heb hem al weer bijna 19 jaar en nog nooit nodig gehad. Vorig jaar met mijn eigen paard tegen een auto aangezeten en dat is via mij eigen WA gegaan, dus tja... misschien maar eens stoppen met verlengen. Het enige is dat je de Paard&Leven krijgt, maar verder geen toegevoegde waarde eigenlijk.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:46

Ik heb mijn ruiterbewijs gehaald met een jaar of 14 en toen omdat ik een jaar te laat was met betalen is hij stop gezet. Met een jaar of 18 had ik hem nodig om verzekerd groepen te mogen begeleiden in het bos en moest ik opnieuw examen doen!!! Omdat ik inmiddels op een manege werkte werd dit gelukkig voor me betaald, maar ik vond het wel een beetje raar. Voor een rijbewijs hoef je niet opnieuw af te rijden als hij verlopen is en voor een ruiterbewijs moet je opnieuw examen doen én dus ook opnieuw betalen. Er is mij nog nooit om gevraagd in al die jaren dat ik buiten rij. Ik heb hem op mijn 22e ofzo niet laten verlengen omdat ik stopte met de paarden. Inmiddels heb ik het weer opgepakt en zou ik wéér opnieuw examen moeten doen. Dan maar zonder door het leven ;)

Ik heb ook nooit gesnapt waarvoor je er jaarlijks voor moet betalen trouwens

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 07:51

ik heb wel een ruiterbewijs gehaald

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:01

Bonnie: als je je rijbewijs laat verlopen, moet je wel opnieuw examen doen. Daarin ben je abuis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:55

Sandrina schreef:
Bonnie: als je je rijbewijs laat verlopen, moet je wel opnieuw examen doen. Daarin ben je abuis.

Nee hoor, je mag alleen niet meer een auto besturen:
Citaat:
Verlopen rijbewijs en opnieuw afrijden

Als uw rijbewijs is verlopen hoeft u niet opnieuw af te rijden. Behalve als u in het bezit bent van een rijbewijs dat voor 1 juli 1985 is verlopen. Dan is dit wel nodig.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... k-dat.html

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:57

nope, geen ruiterbewijs, en bij ons in de omgeving (haarlem) gelukkig ook niet verplicht.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:51

Ik heb geen ruiterbewijs maar rijd wel buiten. Ik heb 10 jaar lang op de hei gereden zonder aangehouden te worden (wel goed opletten!). Nu ben ik afgelopen maand met mijn nieuwe paardje van 4 geweest en ja hoor, aangehouden.. 'boswachterrrr'' zei die...
Bekeuring zou 75 euro kosten... ik zeg ik kan rijden en heb geen ruiterbewijs nodig. Nee mevrouw, met het ruiterbewijs (en de daarmee aan te vragen kaartjes) kan u laten zien dat u het paard onder controle heb...

Nou dikke onzin! ik vind het echt geld klopperij en ze doen er geen *** voor!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:52

Ik heb geen ruiterbewijs, rijd 20 jaar en heb 14 jaar eigen paarden. Weet zeker dat ik daar niets meer kan leren..

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:32

Heei is een ruiterbewijs echt nodig??

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:25

lisannemagic schreef:
Heei is een ruiterbewijs echt nodig??

Misschien even dit topic doorlezen?

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:02

Heb geen ruiterbewijs. Rijd elke week buiten door de polder. Hier is het niet verplicht maar in sommige gebieden wel dacht ik.

mosyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:27

ook ik heb geen ruiterbewijs en rijd bijna altijd buiten.
Wij hebben hier geen ruiterroutes, dus eigenlijk alleen maar op de weg en/of illegaal in de parken in de buurt. Probeer wel altijd een kopie van mijn id bij me te hebben en een kopie van het paspoort van mijn paard. Ik wil best een boete betalen voor illegaal rijden, maar zoveel geld voor het niet bij me hebben van ID vind ik zonde geld!

Amy_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:26

Ik rij ook nooit met ruiterbewijs. ik rij altijd met een vriendin overal naar toe.
Meestal rijd ik naar me huis, heb ook nog nooit gehoord dat er gecontroleerd wordt.
Als ik politie zie en ik ben aan het rijden begin ik toch altijd wel te twijfelen of ze niet naar me toe komen.
Maarja gelukkig nog nooit gebeurd!

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:52

heb ook geen ruiterbewijs. snap voor maneges wel dat ze zoiets verplicht stellen anders kan iedere gek een paard huren voor een uur en naar buiten zonder enige ervaring.. maar voor de gene met ervaring is om zon bewijs te halen wel beetje geldklopperij?

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 06:55

rij al 18 jaar, heb 2 paarden en rij veel buiten met vriendinnen die beide geen ruiterbewijs hebben, mocht er wat gebeuren heb ik een goede verzekering die alles dekt!
er is nog nooit naar een ruiterbewijs gevraagd, is bij ons niet verplicht.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:00

Ik heb dat ding ook nooit gehaald. ik rij nooit op een paard van een ander..heb zelf een trekpaard en zou dan 60cm moeten springen. als er een boom over het pad ligt, rij ik wel om. belachelijke onzin

mariadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:36

ik heb er geen, dat is namelijk niet verplicht in het gebied waar ik rij!! anders zou ik er wel een gaan halen.

Penguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:53

Volgens mij wordt dit nooit gecontroleerd als je gewoon met je eigen paard ergens gaat rijden. Ik heb hem in ieder geval niet, wilde hem wel altijd halen.

Moppie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:29

Ik heb ook geen ruiterbewijs. Rij door de polder, het bos en over de hei. Nog nooit controle gehad.