wedstrijdruiters die niets zelf doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:18

Vickz schreef:
Hoi

Zoals de titel het zegt, ik erger me soms nogal aan wedstrijdruiters (mensen die af en toe een wedstrijd rijden) die niets zelf doen, dan bedoel ik, een week voor de proef je paard iedere dag door een andere goede ruiter laten rijden, of je paard een week voor de wedstrijd maar 1x uit z'n stal halen, iemand anders laten vlechten, op wedstrijd je paard laten zadelen of inrijden door iemand anders,... En dan nog winnen ook :\

Bij ons op stal staan zo wel meerdere mensen, morgen heb ik wedstrijd en ik ben me al 3weken aan het voorbereiden, oefenen, eens les pakken, tuig poetsen, paard wassen en toiletteren, inschrijvingen, proeven opzoeken en afprinten,... Ik steek er super veel tijd in en rijd iedere dag. Dan gaan er nog anderen mee die echt niets doen, hun paard komt nauwelijks uit z'n stal, ze liggen er totaal niet wakker van. Ik wil dat alles goed gaat en dat alles netjes is enz. En dan komt m'n haar recht als die voor me staan, soms schaam ik me er voor, maar ik vind het gewoon zo oneerlijk, ik doe al die moeite en doe alles zelf en zij... Pfff!

Ik wou gewoon even m'n verhaal kwijt en vraag me af of ik de enige ben die me soms zo voel en die het daar moeilijk mee heeft.

ik ken het een beetje :o ken iemand :n iets minder erg maar het trekt er wel op, zo balen dat dat soort mensen echt bestaan :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:20

Wat een jaloers gemiep zeg!

Ik heb altijd minimaal 1 groom mee die mijn paard in orde maakt net voor mijn start (nette bandages, spray voor vacht, kleding helpen etc. Daarnaast laat ik gerust mijn paard warmrijden door mijn trainer als ik dat nodig vind of ik zet hem voor een echt belangrijke show echt even in training.

Ik vind dat alleen maar slim showen, het gaat uiteindelijk op wedstrijd om het resultaat, niet hoe je dat bereikt.

Bullebeest

Re: wedstrijdruiters die niets zelf doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:24

Ben ik nou blond? Op wedstrijd mag je toch niet je paard door een ander laten losrijden? Als er met 1 paard door 2 verschillende mensen wordt gestart, moet er ook een uur tussen zitten. Verder denk ik, rijd lekker voor jezelf en doe iets met de aandachtspunten die worden meegegeven.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:25

Ik snap helemaal niets van dat wedstrijdgebeuren (nouja... lees: ik ben ambitieloos op dat gebied, dus het zien als "het resultaat telt" zo kan ik het niet zien ;))

Wel weet ik dat het scheelt wie er los rijdt, dat zie ik ook bij mijn recreatiehobbeltje, zet ik er iemand op die hem aanpakt en ga ik er daarna zelf op, dan is ie er al "doorheen" en heb ik er geen kind aan.. Zet ik er iemand op waarvan die steeds zijn zin krijgt en ga ik er daarna zelf op, zit ik met een paard dat denkt "dat kon ik net ook, dus probeer ik nu ook"...

Maar snap wel dat sommige mensen echt alleen om het resultaat wedstrijd rijden... Maar Hollywood86, neem aan dat jij doordeweeks gewoon ook met jouw paard traint? Kan me namelijk niet voorstellen dat iemand die maar 1x per week rijdt, een goed resultaat kan behalen omdat je gewoon geen combinatie bent, en toch echt samen zult moeten oefenen... (Of iig, dat maakt het makkelijker, er zijn vast paarden waar iedereen zo mee weg kan rijden.. maar toch...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:28

Ja hoor, ik rijd normaal gesproken, maar als ik echt een grote wedstrijd heb waar het om duizenden euro's prijzengeld gaat, dan is het soms gewoon handiger om paard even weg te brengen voor wat ''tunen''. :)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:31

Ja maar hier spreken we dus al over prijzengeld !

TS bedoeld gewone regionale wedstrijden, waar het enige wat je kunt winnen een medaille (en een bord) is ! (bij LRV dan, in Nederland krijg je ook een roset en/of een beker niet ?)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:31

Ik herken het niet.
Vind het alleen soms wel frustrerend dat degene die het meest lomp en uit de hoogte zijn bij het inrijden vaak winnen.. :Y)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:37

Geloof ook wel dat het echt wel handig is en dat het uitmaakt, soms is het net dat ene "stapje meer" wat een instructeur beter kan/ziet waardoor je paard lekkerder loopt. Dus dat opzicht snap ik wel :) En zolang je normaal gewoon zelf rijdt en je paard traint, lijkt het me ook vrij normaal.

Alleen op wedstrijd gaan lijkt me sowieso een hel :D een 'groom" (ook al is het een stalgenootje/vriendin of wie dan ook) die meegaat is gewoon "nodig" in mijn ogen. (Klinkt dat heel stom... je kan natuurlijk de dag van te voren zelf je tuig schoonmaken/invetten, zelf vlechten, met een trainingsbroek over je rijbroek/laatste moment omkleden etc. kan allemaal) maar het is zo handig als iemand even je paard vast kan houden, even helpt... Bijhoudt hoeveel mensen er nog voor je zijn dat je daar allemaal niet aan hoeft te denken... Bij het springen sowieso, hindernissen bouwen, parcour lopen etc..

En is dat dan verwend? In mijn ogen niet... Het is gewoon praktisch...

Maar je hoort wel bijvoorbeeld verhalen over endurance ruiters uit het buitenland die gewoon op een getraind paard gaan zitten en dan gaan rijden... En dan ook nog hoog uitkomen... Dat snap ik dus nooit... Hoe kun je op een paard dat je zelf niet goed kent, hoog uitkomen. In deze "tak van de sport" is het sowieso van belang dat je weet hoe snel je paard weer op adem komt etc. en bij elke andere "tak" --> je rijdt nooit precies hetzelfde dan diegene die het paard traint... Dus het lijkt me echt bijna onmogelijk om goed voor de dag te komen als je zelf niet traint? :S Dan heb je toch miscommunicaties?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:48

hollywood86 schreef:

Ik heb altijd minimaal 1 groom mee die mijn paard in orde maakt net voor mijn start (nette bandages, spray voor vacht, kleding helpen etc. Daarnaast laat ik gerust mijn paard warmrijden door mijn trainer als ik dat nodig vind of ik zet hem voor een echt belangrijke show echt even in training.

Ik vind dat alleen maar slim showen, het gaat uiteindelijk op wedstrijd om het resultaat, niet hoe je dat bereikt.

Bij mij gaat het precies om de weg ernaartoe, niet om het resultaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:59

Maar als dat hetgeen wat voor jou belangrijk is, waarom zou je dan op wedstrijd gaan?
Je wilt op wedstrijd toch maximaal presteren? Anders kan je toch net zo goed thuis blijven?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:02

hollywood86 schreef:
Maar als dat hetgeen wat voor jou belangrijk is, waarom zou je dan op wedstrijd gaan?
Je wilt op wedstrijd toch maximaal presteren? Anders kan je toch net zo goed thuis blijven?

Omdat ik het leuk vind om door onafhankelijke personen beoordeeld te worden en zo steeds beter worden.
En ik probeer elke wedstrijd om maximaal te presteren, maar dat is niet mijn doel. Mijn doel is een goede opleiding van het paard, en mij. Als het een wedstrijd niet lukt is dat jammer, volgende keer beter. Maar mijn paard en ik hebben er dan beiden van geleerd. Dat zou niet gelukt zijn als ik iemand anders liet inrijden etc., dan was het misschien wel beter gegaan maar niet doordat mijn kwaliteiten zo goed zijn, dus leer ik er ook niks van.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:05

Aan de ene kant snap ik heel goed dat het ook de weg er naar toe is... soort bevestiging dat je beter wordt... Aan de andere kant zie ik de lol niet in van wedstrijden, dus snap ik het prestatiegerichte ook wel...

Maar denk dat jij er een stuk professioneler inzit dan de meeste ruiters hier, Hollywood86... Wedstrijden voor de lol en gezelligheid.. tjah.. Ik vind het op een onderlinge wedstrijd altijd super gezellig! Ook op grotere wedstrijden wel omdat je toch vaak je vaste groep hebt... maar zelf wedstrijden rijden, moet er niet aan denken! Dus kan allebei de punten wel snappen...

Voor de een is het om bijvoorbeeld met een "niet sportpaard" in het M te komen, meer uitdaging dan met een supergoed paard met veel ervaring de Z in te gaan... Voor allebei is wel wat te zeggen natuurlijk, maar denk toch echt dat de meeste mensen puur voor de fun/zichzelf rijden en niet per se voor het resultaat...

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:16

Ik denk dat het voor de ene belangrijker is om te presteren dan de andere, het is ook met welk 'doel' je op wedstrijd gaat, de echte ambitieuze wedstrijdruiters, die echt binnen 2 jaar ofzo Z willen rijden, zullen eerder prestatiegericht gaan rijden en niet zozeer met de gedachte van 'als ik gewoon een goede proef heb gereden is het ook goed !', voor hun is het dan ook wel belangrijker als ze winst rijden.

Ik ben ook ambitieus, maar niet om te zeggen van dat ik elke wedstrijd moet winnen of winstpunten/prijs MOET rijden, door hetgene wat ik met mijn paard heb meegemaakt rijd ik nu vooral mijn proeven op ontspanning en plezier gericht ! Als mijn paard superbraaf en netjes haar proef heeft gelopen dan ben ik al in de wolken ! Het is maar wat het doel van je proef is, en als ik dan een winstpunt heb gereden, des te beter is mijn dag dan natuurlijk !
Mijn doel is om met dit paard tot Z te geraken, en dat maakt niet uit hoeveel jaren ik daarover moet doen, dat is al een heel anders doel dan iemand die, zoals ik al heb gezegd, binnen 2 jaar van B tot Z wilt geraken, of zelfs maar op een jaar.

Het hangt er echt vanaf waar je je prioriteiten ook zijn natuurlijk !

En wat een groom betreft, ik denk dat het hier ook weer wat verkeerd wordt begrepen, natuurlijk hebben bijna alle ruiters iemand om te helpen bij het inspringen om de hindernissen te 'regelen', of om het paard even vast te houden bij opstappen, de proef voor te lezen ed.
Mijn vader gaat altijd mee op wedstrijd (ook gewoon omdat hij chauffeur is :+) en hij leest mijn proef voor, kijkt inderdaad hoeveel combinaties er nog voor mij moeten, houdt mijn paard vast bij opstappen enz.., bij de verzorging en het opzadelen wilt hij wel helpen maar wil ik net liever zelf alles doen :') Meestal mag hij van mij niet meer doen dan aansingelen :p

Hier bedoeld de TS volgens mij weer ruiters dies ALLES door iemand anders laten doen, dus paard poetsen en opzadelen, terwijl zij zich enkel aankleden en mooi maken om erop te stappen :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:41

hollywood86 schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Ik ga zelf dan ook alleen op wedstrijd met paarden waarvan ik weet dat ze bovenaan meelopen. Ik ga echt niet op wedstrijd om laatste te worden en met een puntje thuis te komen. Tuurlijk heb ik soms wel eens eentje mee die niet van plan is om mee te werken, maar over het algemeen ga ik met paarden op wedstrijd die meer dan voor elkaar zijn. Ik ga ook echt niet voor de lol op wedstrijd en voor de gezelligheid, dan kan ik wel leukere dingen bedenken. ;) Op wedstrijd gaan, betekend voor mij namelijk een dag extra werken. :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:15

hollywood86 schreef:

Voor jou misschien. Bij de meeste mensen gaat het om hun paarden en hoe je samenwerkt naar de top. Ik heb liever een goede relatie en goede trainingen met mijn paard en zo een prijs winnen (of niet) in plaats van alles door iemand anders laten doen en lekker et de eer strijken...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:27

hollywood86 schreef:

Maar niet ten koste van alles en wanneer je je paard door een ander moet laten rijden of "tunen" zoals jij het omschrijft dan vraag ik me af wie houdt wie nou voor de gek en waarom zou jij dan op wedstrijd gaan,dan ben je in mijn ogen een minderkundige ruiter die wel voor het maximale resultaat gaat maar erzelf eigenlijk niet goed genoeg voor is om dat zelf te behalen.

Een possitief puntje is dan wel weer dat je je erzelf van bewust bent dat je eigenlijk niet goed genoeg bent.
Negatief puntje is dat je wel de schone schijn wilt behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:38

Mwah, kan ondertussen ook zelf wel mijn paard rijden hoor :D
Maar, zeker voor grote shows, al dat werk doe je niet om te laten zien dat je zo'n goede band met je pony hebt en blabla. Dat is leuk voor bij de Nederlandse shows, maar ik ga niet helemaal naar Oostenrijk, Zwitserland of noem maar op om niet het maximale te bereiken. Als dat is met hulp, dan schaam ik mij daar niet voor. Ik zie niet in waarom het slecht is om hulp te hebben, volgens mij heeft dat toch meer met afgunst van degene zonder hulp te maken :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:50

Ik heb ook altijd 1 groom mee (of andersom :+ ). Ik vind het niet zo'n punt om alvast even twee paarden op te zadelen terwijl de wederhelft met paard nr3 op buitenritje is zodat we daarna gelijk met twee paarden weg kunnen.

Op wedstrijd maakt hij altijd al het tuig schoon, rijlaarzen, borstelen. Ik vlecht in en ik rij de trailer. Zo is dat prima verdeeld :-)

Het werd alleen iets te gortig toen er op een avond gezegd werd 'als jij mij nu helpt nr1 op te zadelen, dan rij ik die een half uurtje terwijl jij nr2 opzadelt, dan rij ik die, dan kun jij afzadelen en uitmesten' >;)
Dat hebben we dus maar even verbouwd tot 'als jij nr1 rijdt dan rij ik nr2 en die boks mesten we samen wel uit' :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:54

Inderdaad wat een gemiep iedereen doet het anders wat maakt het uit. Als iemand ervoor kiest om het zo te doen...En dan nog als zo iemand zich steeds in de prijzen rijdt zal diegene toch iets goeds doen. Met een goed getraind paard kom je een eindje maar een belabberde ruiter zal toch ergens stranden. Vind sommige reacties enigszins jaloers overkomen. Als ik het ggeld had bracht ik mijn paard twee maanden naar mijn instructrice om eens super door te rijden en dan weer zelf op te pakken.
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 17-02-13 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:59

ik snap je helemaal denk maar gewoon dat jij tenminste kan zeggen : mooi hé dat heb ik alemaal helemaal zelf gedaan!

lemanthiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:02

ik krijg veel hulp op de wedstrijdag, maar het niet zo dat ik helemaal niks doe. wassen, vetten en voorbereiden doe ik echt zelf.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:14

ZarcoTje schreef:
Pfft, ik heb dan zoiets van, als ze nu wél eens zelf alles zouden doen ipv hun paard door een andere ruiter te laten rijden enzo, dan zouden ze wel een paar plaatsen achter mij staan op wedstrijd :D

Ik vind het echt belachelijk, ze gaan gewoon lopen pronken met het werk van een ander, zonder dat ze zelf een poot hebben uitgestoken !

Bovenal is het gewoon zó oneerlijk tegenover de ruiters die wél elke week keihard trainen en veel tijd in hun paard stoppen, en dan zo de 1ste, 2de of 3de plaats voor hun neus voorbij zien gaan.

(Je rijd LRV zeker ? Plezant is dat toch hé :') )

Ja ik rijd inderdaad lrv, nog maar net, nu was ons B-debuut :) ging trouwens heel goed :D 3de plaats dus 5winstpunten en toch een mooie 71.1% niet slecht voor een 1ste keer vind ik persoonlijk :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:18

Aukelizzy schreef:
Nou dan ben ik misschien wel iemand waar jij een hekel aan hebt. :+

Ik ben iemand die een uur voor vertrek paard wast, vlecht, spullen in de auto gooit, paard op de wagen en weggaat. Tuig poetsen doe ik haast nooit zelf en paard wassen ook niet altijd zelf. En waarom niet? Tijdgebrek. Als je heel veel paarden hebt staan en het is niet je hobby maar je werk heb je echt geen tijd/zin om 3 weken van te voren al voor te bereiden op een wedstrijd. Op wedstrijddagen dat ik met 1 of 2 of 3 paarden op wedstrijd ga, staan er altijd nog een heel aantal op stal die ook gereden moeten worden, ook als ik met een ander op wedstrijd moet. Dus dan poetst iemand anders meestal mijn tuig en helpt mij om alles voor te bereiden, terwijl ik ondertussen nog wat andere paarden kan rijden. Uiteraard komen mijn paarden wel iedere dag van hun hok ( wat jij beschrijft is wel heeel extreem en zie je echt niet heel vaak ), maar wanneer ik in de week voorafgaand aan een wedstrijd een probleem heb die ik zelf niet opgelost krijg dan stapt mijn trainer er op. En als dat niet met 1 keer rijden verholpen is rijd hij hem 2 keer, of 3 keer of een week. Maar dat betekend niet dat ik het vuile werk afschuif op een ander, of lui ben of met het werk van een ander pronk. Ik wil gewoon dat mijn paard voor elkaar is, en als mij dat niet lukt en iemand anders wel, prima toch?

Overigens heb ik met al mijn paarden een band, met de 1 wat meer dan de ander. Maar vergeet niet, mensen die moeten eten van de paardensport staan er uiteraard heel anders in dat de hobbymatige wedstrijdruiters. imo niets mis mee.

Als het voor je werk is dan begrijp ik dat, dat is helemaal anders dan als hobby, ook als je 3paarden mee heb snap ik dat je niet de tijd hebt om ze allemaal zelf te doen, dan ligt dat anders, maar als je 1 paardje hebt als hobby en dan doe je het niet zelf wat is dan de hobby eraan? Soms gaat mijn man met meerdere paarden op jumping en dan moet ik ook helpen, paard overnemen, afzadelen, de ene opzadelen en soms wat inrijden omdat hij niet genoeg tijd heeft voor beiden, hij springt ze natuurlijk zelf in maar soms moet ik losrijden enz, je begrijpt vast wel wat ik bedoel en hoe het eraan toe gaat ;) :p

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:25

Ik ken er ook zo een... En nog in een talententeam zitten ook...
Je moet altijd wel redelijk kunnen rijden maar dit slaat alles vind ik...
Vind dat die mensen die alles zelf doen die hebben eerder recht op zon plekje dan iemand die haast niks doet...
Maar das wat anders
Ik doe alles zelf :)
Soms gaat er een vriendin mee.die me helpt of me ouders houden t paard even vast
Maar het is niet zo dat ik in de kantine ga zitten naar de bak loop op paard stap en na proef van paard afstap en weer verdwijn...
Dan heb je voor mijn gevoel ook geen respect voor je paard/ je bent je paard niet dankbaar...
Voor t een hoort t ander.. Toch? Wil jij sporten dan meot je ook de mindere dingen er voor over hebben..
Dan duurt t maar wat langer voor je op een bepaald niveau zit...

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:30

Thuis in training doe ik alles zelf.. knotten en op de wagen zetten ook. Maar daarna word mijn paard aan de hand al los gestapt en gezadeld *al doe ik dat meestal zellf" ik stap wel ook zelf los, het is niet zo dat ik opstap en aan het werk ga' , na het rijden stap ik zelf even uit en daarna word het paard afgezadel en aan de hand gestapt door iemand anders. dan zet ik ze weer op de wagen.. en thuis doe ik het weer helemaal zelf.