Paard wil niet naar de bak, zo koppig als wat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blubje11

Re: Paard wil niet naar de bak, zo koppig als wat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 01:28

Misschien moet je niet met een zweep tikken of iets dergelijks maar gewoon wachten.
Zoiets had ik met mijn paard ook. Hij wou het weiland niet meer uit en niet meer in. Ik had er toen gewoon voor gezorgd dat de boodschap duidelijk is, en dan wachten tot je reactie krijgt. Zodra je die reactie hebt moet je belonen. Het duurde wel heel lang, maar uiteindelijk was het gelukt. De dag erna ging het al heel veel sneller. Het enige is dus dat je heel veel geduld moet hebben.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 02:40

Geen idee of het al genoemd is, maar -even buiten het feit om dat paardlief een spelletje speelt met je-, als je ipv gaat lopen trekken of probeert sneller te zijn, nou gewoon heel simpel een longeerlijn neemt, deze rechts aan het bit vast maakt, achter de kont langs terug naar de linkerbitring , daar doorheen, en daar houd jij hem vast. Volg je hem nog? Het idee hierachter is dat zodra het paard een stap naar achter doet, hij tegendruk krijgt, en naar voren niet. En verder ff wat sneller en slimmer dan je paard worden, jij wil dat hij de bak ingaat, dus hij gaat. Punt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 06:39

Aan de lange lijnen, lijnen door de beugels en dan mennend naar binnen. Dan kan jezelf drijven van achteren en stuur je het paard voorwaarts.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 07:10

Geduld is het enige dat echt werkt. Neem je tijd en volg de tip van peca en blubje. Duurt in het begin misschien lang, maar gaat steeds sneller. Voordeel is dat je het vertrouwen van je paard houdt en toch wint. Nadeel is dat je er veel tijd in moet stoppen en niet meteen flink aan het werk kan. En geduld is echt een schone zaak! Succes.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:28

mirm schreef:
Geduld is het enige dat echt werkt. Neem je tijd en volg de tip van peca en blubje. Duurt in het begin misschien lang, maar gaat steeds sneller. Voordeel is dat je het vertrouwen van je paard houdt en toch wint. Nadeel is dat je er veel tijd in moet stoppen en niet meteen flink aan het werk kan. En geduld is echt een schone zaak! Succes.

Daar ben ik het niet mee eens. Paard met een trauma prima maar zelfs daar moet je duidelijk zijn. Paarden hebben duidelijkheid nodig en moeten vertrouwen in je hebben als leider dat doe je door consequent te zijn. Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. Maar als jij wil dat hij meeloopt als dat naar de bak is, naar buiten of waar dan ook dan hoort hij gewoon netjes mee te lopen. Dat is de basis dat moet er al van jongs af aan in zitten. Levensgevaarlijk een paard wat achteruit leert vliegen of andere trucs uit gaat halen. Dus als hij gaat uittesten, omdat hij de puberleeftijd heeft bereikt moet je daar zeker wat aan gaan doen en bereik je met de aai-aai mentaliteit helemaal niets. En met een goede tik is niets mis, alleen raad ik dat zeker niet aan omdat 9 van de 10 mensen veel te laat is en het dan totaal niet doeltreffend is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:47

johanna_ schreef:
@ mist, dat deed ik op de vorige stal ook in zijn achteruit. alleen hier is het wat smaller waardoor dat niet kan. Al geprobeerd van de week..

Als het te smal is om achteruit naar binnen te gaan, is het ook te smal om vooruit naar binnen te gaan.
Is het zo smal dat-ie dat eng vindt?

Verder: weet je zeker dat zadel ed geen pijn doet? Want dan is het ook logisch dat-ie staakt. De associatie bak = werk is kennelijk al gelegd, maar als er ook een link werk = pijn is, dan kan je dwingen wat je wilt, maar dan zal het probleem mogelijk zelfs erger worden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:08

Dat paard wil gewoon iets duidelijk maken..Hoe vaak en hoe lang rij je hem en komt hij verder nog buiten met een soortgenoot?

Ik heb vroeger toen ik nog jong en naief was ook een jong paard gehad met dit probleem en haar was het werk gewoon teveel en haar zadel lag niet lekker..Het probleem werd met de oplossingen die hier geboden worden echt niet beter en op de duur alleen maar erger..

Ga maar goed nadenken wat er mis kan zijn zou ik zeggen..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:18

Niet alles gelezen, maar als het aan de smalle doorgang ligt, heb je de squeeze game dacht ik.
Je kan niet alvast opstappen? Bij een andere ingang de bak in? Heeft hij nergens last van met trainen?
Edit: er ligt geen drempeltje of iets waar hij moeite mee heeft? Of iets engs in de bak?
Je mag niet losgooien of wat anders leuks doen in de bak?
Kun je niet 1 x goed door oefenen met een stalgenoot? Dus steeds opnieuw totdat hij in een keer door loopt.

Nog een edit: let op je timing! Maak het prettig als hij gaat (dan maar een koekie in de bak evt) en maak het direct oncomfortabel als hij staakt. Doet hij het ook als je aan het halster de baan in wil lopen? (niet te vroeg dat snoepje, anders kan hij alsnog gaan staken) je kan het ook steeds later geven. Misschien wordt het trainen hem te veel, ben je te snel gegaan? Dan dus andere dingen doen dan box-binnenbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:37

Thats_Me schreef:
mirm schreef:
Geduld is het enige dat echt werkt. Neem je tijd en volg de tip van [naam] en blubje. Duurt in het begin misschien lang, maar gaat steeds sneller. Voordeel is dat je het vertrouwen van je paard houdt en toch wint. Nadeel is dat je er veel tijd in moet stoppen en niet meteen flink aan het werk kan. En geduld is echt een schone zaak! Succes.

Daar ben ik het niet mee eens. Paard met een trauma prima maar zelfs daar moet je duidelijk zijn. Paarden hebben duidelijkheid nodig en moeten vertrouwen in je hebben als leider dat doe je door consequent te zijn. Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. Maar als jij wil dat hij meeloopt als dat naar de bak is, naar buiten of waar dan ook dan hoort hij gewoon netjes mee te lopen. Dat is de basis dat moet er al van jongs af aan in zitten. Levensgevaarlijk een paard wat achteruit leert vliegen of andere trucs uit gaat halen. Dus als hij gaat uittesten, omdat hij de puberleeftijd heeft bereikt moet je daar zeker wat aan gaan doen en bereik je met de aai-aai mentaliteit helemaal niets. En met een goede tik is niets mis, alleen raad ik dat zeker niet aan omdat 9 van de 10 mensen veel te laat is en het dan totaal niet doeltreffend is.

Niemand heeft gezegd dat je niet duidelijk moet zijn. Er wordt gezegd om rustig te wachten (eventueel met wat lichte druk op de teugels/halstertouw), indien paard naar.voren loopt belonen, naar achteren negeren. En een flinke tik kan zeker niet! Sla je ook je hond of kat? Hoop het niet, maar een tik geven omdat het paard iets duidelijk probeert te maken nee, absoluut niet acceptabel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:33

Wij hadden het met onze arabier, alleen dan bij 1 brug. Hij houd niet zo van bruggen, maar deze is echt vreselijk eng 1 kant op (want terug naar huis kan hij er prima, relaxt aan een lange teugel overheen). Ik heb hem een halster over het hoofdstel gedaan, druk op het touwtje en zodra hij een pasje naar voren kwam, druk even weg en kroelen. Na 45 minuten waren we over de brug. Nu gaat hij nogsteeds niet graag, maar als ik naast hem loop gaat hij nu wel mee.