Instructie, mee lopen of zitten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:50

De enige keer dat ik gezeten heb tijdens een deel van mijn les was toen ik een ontstoken teen had en er niet op kon/mocht lopen.
Ik vind in de buurt blijven van mijn combinatie het fijnst dan kan ik inspelen op wat ik op dat moment zie. Dat kan ik namelijk niet als ik zit en mijn combinatie 60 meter verder is.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:14

Ik zie inderdaad vaak hoe hoger het niveau des te vaker gaat de instructeur in de hoek zitten. Ik ben er zelf tegen! Je kan nooit vanuit de hoek echt zien wat er gebeurt. Ook vind ik persoonlijk het er onprofessioneel en statische uitzien. Dus buiten de duidelijk eerder genoemde rede (niet alles kunnen zien) vind ik het ook erg vervelend dat hij of zij zit terwijl ik actief aan het sporten ben. Ook kan ik me er dood aan ergeren dat ik soms omgedraaid in me zadel zou moeten zitten om de instructie te verstaan en soms te beantwoorden.

Nouja er zijn nog wel meer redenen maar ik denk dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt. Ik ben TEGEN zitten! (Medische redenen uitgezonderd).

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:18

Ik ken een stal waar in de hoek van de stal een verhoogde staat. Stoeltje erop, terrasverwarmer ernaast. Bak is geen 60m, maar achteraan versta je er niks van. Is op z'n zachtst gezegd niet my cup of tea. Mijn lievelingsinstructeur loopt vrolijk mee te huppelen als e iets uitlegt!

DJZ
Blogger

Re: Instructie, mee lopen of zitten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:44

Ik loop altijd mee bij de beginners. Bij de wat meer gevorderde probeer ik een beetje op het midden te blijven staan. Bij bange kinders wil ik nog wel eens een stuk meerennen om de ruiter gerust te stellen en dan steeds de afstand wat vergroten, totdat ze weer wat meer durven. Meestal neem ik een 'pauze' momentje om eens te observeren wat ze allemaal doen en dat doe ik dan wel in een hoek. Dit is dan aan het begin van de les, zodat ik de probleempunten tijdens de les kan doornemen en verbeteren. Vaak lukt dit niet in 1 les, maar zie je de volgende les wel dat er verbetering is.
1 keer ben ik door een pony getrapt in de les, maar moest daarna nog 2 uur lesgeven. Ook toen ben ik 'aan de wandel' gebleven :=

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:41

Ik les met een oortje, en dan blijft mijn intructrice wel in het hoekje zitten, maar toch ziet ze precies wat er aan de andere kant van de bak gebeurd. Want als hij dan net niet lekker loopt heeft ze het meteen door. Vroeger toen ze nog niet zo'n headset had liep ze wel altijd mee. Het maakt mij bij haar eigenlijk niet uit, ze zit wel in verschillende hoeken.

MRV_2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:59

Ik vind het prettig wanneer een instructrice in de bak staat. Hoeft van mij niet telkens mee te lopen, maar een actieve houding vind ik erg belangrijk. Ik heb meerdere malen gehad dat er vanuit de hoek van de rijbak vanaf een stoel aanwijzingen werden 'geschreeuwd'. Vaak zat er dan ook 'gezellig' iemand bij de instructrice te kletsen. Dan heb je helemaal het gevoel dat je voor jan met de korte achternaam aan het lessen bent.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:01

Oortje, lesgever staat ongeveer aan de B naast de piste, 2m hoger dan de piste zelf ligt.
Ideaal imo.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:55

nou meelopen hoeft nog niet zo maar wel in de bak.
Zelf loop ik vaak wel iets mee (vooral nu in de winter) ga ook wel eens aan de kant staan om bijv. rechte lijn te zien of een volte vanaf de buitenkant te bekijken wat er gebeurt.. maar stil in een hoekje zitten vind ik ongeïnteresseerd

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:46

Vroeger liep ik altijd mee in de bak, tot ik mijn rug op 3 plekken brak.
Nu zit ik meestal in de hoek omdat ik dan op korte zijde en lange zijde met name de rechtgerichtheid goed kan beoordelen.Beter dan dat ik midden in de bak ga zitten

Het is jammer dat de meesten van jullie mij direct na mij ongeluk als ongeintresseerd beoordelen omdat ik daarvoor wel in de bak liep en daarna niet veel meer door de bak loop.
Zelf vind ik dat ik de laatste jaren door het volgen van bijscholing andere cursussen en doordat ik zelf inmiddels op een hoger nivo rijd als instructeur beter ben geworden.

Best grappig vind ik dat jullie olympische topruiters die in een hoekje zitten les te geven ook beschuldigen van slecht lesgeven omdat ze niets zouden kunnen zien...

Ik krijg les met oortje in dus versta alles super.
En vanuit de hoek lijkt mijn juf echt alles te zien dus ik ben heel tevreden met haar les

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:43

Even wat anders; de jury zit toch ook gewoon op 1 plek. Zou die dan ook van daaruit niet kunnen beoordelen hoe het paard loopt? Volgens mij kan dat prima. Alleen zijn we het minder gewent van een instructeur. Ik beoordeel zelf liever de tips, aandacht en instructie die ik krijg, dan de plek waar de instructeur zit.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:42

Nimber, wat ontzettend naar voor je. In jouw geval kan ik het wel begrijpen dat je niet meer door de bak wandelt.

Wij hebben helaas geen oortjes, dus dan is het wat lastig. Ik versta ook lang niet alles als de instructrice wat zacht praat. Dus dat is een reden om haar wat dichterbij te hebben. En we overleggen ook in de les, als de oefening niet helemaal goed gaat. Of ze wijst aan wat ze bedoelt met haar uitleg, bijvoorbeeld de juiste ligging van je been.

Voor een jury is het wat anders, die hoeft natuurlijk alleen eventueel commentaar en punten op te schrijven. Het is niet de bedoeling dat je van een jury ter plekke nog les krijgt, lijkt me.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:53

Maar een jury moet toch, net zo goed als een instructeur, zien hoe het paard gaat. Alleen geeft een instructeur tips om te verbeteren, en laat de jury een cijfer opschrijven. Maar in principe moeten ze allebei een goed beeld van paard en ruiter hebben. Waarom zou dat niet vanaf 1 punt kunnen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:15

Ja, een jury moet zien hoe het paard gaat. Maar een jury is stil. Praat niet met de ruiter. Een jury jureert een proefje van vijf of zes minuten. Daarna krijg je je protocol en dan kun je zien hoe goed het een en ander is gegaan. Als het goed is, dan zie je alleen op de wedstrijddag een jury en verder niet, in ieder geval niet wekelijks voor lessen.
Wedstrijden rijden is toch iets heel anders dan lessen.

Een instructeur geeft les, in het algemeen een uur lang. Alles wat er nog kan worden verbeterd wordt besproken. Tips en adviezen worden gegeven. Er wordt geoefend op de punten waar het rijden kan worden verbeterd. Je bespreekt een en ander en gaat de week daarop verder oefenen. Je oefent voor een wedstrijd, of gewoon verbeteren van jezelf.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:30

Dus dan is het probleem niet dan de instructeur niet goed les kan geven vanaf 1 punt, maar dat 'ie het minder goed kan overbrengen naar de ruiter. Dat probleem zou dan toch opgelost moeten zijn als je met een oortje rijdt. Dan kan de ruiter de aanwijzingen van z'n instructeur over de hele bak horen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 10:56

Anoeska schreef:
Dus dan is het probleem niet dan de instructeur niet goed les kan geven vanaf 1 punt, maar dat 'ie het minder goed kan overbrengen naar de ruiter. Dat probleem zou dan toch opgelost moeten zijn als je met een oortje rijdt. Dan kan de ruiter de aanwijzingen van z'n instructeur over de hele bak horen.

Ik denk dat met een oortje rijden het probleem voor een deel wel oplost, maar ik zelf persoonlijk ook ervaring met het rijden met een oortje en een instructeur die in de hoek zit, en ja ik kan prima verstaan wat er dan gezegd word, maar ik heb zelf soms ook vragen, dan moet ik weer helemaal terug rijden naar de hoek waar de instructeur zit. En de ervaringen die ik heb geven mij toch echt het gevoel dat de instructeur niet goed ziet wat ik aan het doen ben aan de overkant van de bak. Het grote geheel wel.

kan natuurlijk bij mijn ervaring ook zijn dat het niet de juiste instructie was voor mij als combinatie met paard.
Ik zelf geef zo niet fijn les, ik loop liever mee, maar miss veranderd dat als ik straks met een oortje ga les geven (nog even sparen :D )

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:19

Mijn instructrice komt af en toe ook naast me lopen, als het paard stapt. Dan wijst ze een punt aan waar ik moet zijn, of ze vertelt wat over mijn houding en zit. Ze vraagt regelmatig: voel je ook verschil als je dat en dat doet? Soms voelt ze even letterlijk aan de teugel, en dan moet ik meevoelen. Dat zie ik nog niet iemand doen met een oortje in de hoek.

Wat kady ook zegt, ik heb zelf ook vragen die ik graag op normaal spreekniveau doorneem met mijn instructrice. Af en toe zit ze in een hoek, als we moeten wijken, of schouder voor, of stelling vragen. Of op de tweede hoefslag rijden. Maar ze wisselt regelmatig van plaats. Soms neemt ze ons een voor een apart om een oefening uit te voeren, dan loopt ze met diegene mee. Zo kan ik wel een tijd doorgaan, maar je krijgt zo een indruk van wat ik bedoel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:22

IK heb les gead van een instructrice, die doelbewust in verschillende hoeken ging zitten.

Ze wilde me op de korte zijde van achter zien, of ik recht zat - en op de lange zijde pal van voren. Was ze nodig in de bak, dan stond ze daar ook in minder dan geen tijd. En na van hand veranderen zat ze dus in de andere hoek.

Mijn huidige instructrice schint midden in de bak te kunnen zien,dat ik soms scheef zit. (Oei, is het zo duuidelijk??? ;) )

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:45

Ik ben geen gediplomeerd instructrice, maar loop altijd mee met de mensen die ik les geef. En ik krijg over het lesgeven alleen maar positieve reacties.
Zelf vind ik het ook het fijnst als instructeurs meelopen in de bak tenzij er met headset lesgegeven wordt. Krijg hier namelijk les mee en mijn instructrice zit meestal wel in de hoek,
maar komt soms ook in de bak staan als iets niet goed lukt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:49

Ik had ook al een keer vernomen dat veel instructeurs zitten.. Hoorde zelfs van mijn eigen instructrice dat ze laatst op een stal was waar de instructeurs naast een kacheltje zaten :')

Ik ben ook een meeloper. Ik vind de interactie met je lesklant belangrijk. :j

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:53

Ik zit meestal ook in de hoek met een headset. Als iemand alleen in de baan is dan loop ik soms ook wel mee maar ik vknd het pas asociaal, en irritant,als je als instructeur mee gaat looen als er nog meer mensen aan het trainen zijn. Daarnaast heeft je enthousiasme niks te maken met je positie maar met de interactie die jij creeert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:57

Kady1 schreef:
Welke opleiding heb jij gedaan?
Ik heb orun gedaan en daar werd mij geleerd midden in de bak, mee lopen waar nodig en voltes vanaf de buitenkant bekijken. (en altijd met laarzen aan en een cap op les geven haha)

Ik heb ook de ORUN gedaan en moest in principe in de hoek van de bak gaan staan, evt. meelopen over de korte zijde zodat je bepaalde oefeningen kunt beoordelen (stel je laat iemand over de driekwartlijn rijden, dan op de korte zijde gaan staan ter hoogte van de driekwartlijn) maar zeker niet midden van de bak. Ik moest het meelopen juist afleren.
Is trouwens nooit gelukt, ik maak meer kilometers in de bak dan de paarden geloof ik :=

EDIT: mocht trouwens niet in het midden van de bak omdat je lesklanten automatisch om je heen gaan rijden. Vanuit de hoek het beste zicht zei de ORUN-cursusgever.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:01

in een groepsles vind ik het anders, dan is in de hoek staan oke.
maar in een priveles vind ik het wel heel fijn als mijn instrectrice mee loopt
ze kan dan inderdaat wat beter zien wat ik doe

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:11

talented schreef:
Ik zit meestal ook in de hoek met een headset. Als iemand alleen in de baan is dan loop ik soms ook wel mee maar ik vknd het pas asociaal, en irritant,als je als instructeur mee gaat looen als er nog meer mensen aan het trainen zijn. Daarnaast heeft je enthousiasme niks te maken met je positie maar met de interactie die jij creeert.

Niet alleen meelopen, maar vaak ook nog dat geschreeuw waar andere ruiters van mee kunnen genieten :o niet zo irritant als dat!

Gewoon oortjes en in de hoek, goede instructie ziet toch alles ;)

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:25

Ik vindt het zwaar irritant als mijn instructrice in de hoek van de bak blijf zitten. Vind het veel fijner als ze mee loopt en ook wel eens fijn als ze zelf ook op het paad zit. Dan kan ze voor doen wat ze bedoeld.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:28

Simyo schreef:
Ik vindt het zwaar irritant als mijn instructrice in de hoek van de bak blijf zitten. Vind het veel fijner als ze mee loopt en ook wel eens fijn als ze zelf ook op het paad zit. Dan kan ze voor doen wat ze bedoeld.

Ik heb ook eens zo'n instructeur gehad die door de bak liep te wijken := nu een in de hoek, ziet echt alles en heeft aan 1 zinnetje genoeg om de uitleg duidelijk over te brengen