Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarsJill89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:50

Ik ben 1 x zonder cap gevallen... Nou heb 2 maanden in coma gelegen dus asjeblieft rij met cap!!

MarChak

Re: Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:06

In een halfjaar tijd er 3x afgekletterd (onder totaal verschillende omstandigheden) en aangezien ik er een abonnement op heb om altijd op m'n hoofd te eindigen, ben ik blij dat ik altijd een cap draag. Bij springles draag ik tegenwoordig ook standaard m'n bodyprotector.
Gelukkig zijn de caps tegenwoordig lichtgewicht en goed verstelbaar, al schijn ik wel een beetje aparte vorm hoofd te hebben, want ik pas alleen Equithème caps (had graag een Uvex gewild, vind ik erg mooi, maar die zit voor geen meter bij me).

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:16

Meisje op mijn vorige stal droeg echt nooit een cap.. tot ze een keer een paard uit ging proberen dat ze wilde kopen. Het paard zou heel braaf zijn, maar de staleigenaar drong sterk aan dat ze toch echt even een cap op moest zetten; ik denk dat ze hem daar eeuwig dankbaar voor zal zijn: paard schoot er opeens zonder reden vandoor, sprong zo over de bakrand, zij werd naar voren gelanceerd, met de bovenkant van haar hoofd recht tegen een muur aan! Cap lag in 2 stukken, zo hard was de botsing. Ze heeft toen een aantal weken met een neck brace rond moeten lopen, maar ik denk dat ze zonder die cap helemaal niet meer rond zou lopen :\

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:26

Ik draag bijna altijd een cap :) Het is een automatisme geworden, als ik het niet doe en op mijn paard kruip, heeft het zo'n raar gevoel.. Net zoals ik in de auto àltijd de autogordel vastmaak, en als ik dat niet doe, mij plots wel erg kwetsbaar en ongemakkelijk voel.

Oja, en als ik geen cap draag, dan is het voor shoots omdat ik die dingen niet zo mooi vind staan op foto's.. Meestal neem ik hem wel mee, zodat ik hem op de momenten dat we geen foto's maken gewoon op heb.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 16-02-13 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:26

Soms reed ik vroeger wel eens zonder cap. Wel enkel paarden die ik kende en vertrouwde. Maar het blijven dieren.

Tegenwoordig rijd ik altijd met cap. Gelukkig maar, 1e keer dat ik ging rijden dit jaar schrok het paard waar ik mee reed. Ik kon haar niet houden en ben er af gevallen. Recht op mijn hoofd en nek. Met cap had ik nog een lichte hersenschudding. Sindsdien zal ik er niet meer op gaan zonder. Het zijn en blijven dieren.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:30

Oh zo herkenbaar. In mijn tienerjaren (was heel penny) wilde ik dat ding niet op. Nu voel ik mij bloot en ongemakkelijk als ik hem niet draag.
En met voor de zoveelste keer een tak teken mijn hoofd gekregen te hebben (mijn paard vergat nogal eens dat ik er ook nog opzat) bleek hij nog praktisch ook! :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:31

Dat mis ik soms wel, die wind door mijn haren...
Heb enkel in mijn manege-jaren zonder cap gereden.

Vanaf dag 1 dat ik mijn eigen paarden had, altijd mét cap.
En dat ding heeft mijn leven al 2x gered :')

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:52

.
Laatst bijgewerkt door 0verwijderd op 25-05-22 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:17

Varekaj schreef:
Ik reed vroeger alleen zonder cap op een doodbrave manègepony waarmee ik wekelijks carrousel oefende. Toen die manège een privéstal werd ben ik gestopt en 5 jaar later pas weer opnieuw begonnen op een andere plek. Daar was een cap gewoon verplicht en ik heb me er eigenlijk nooit aan gestoord dat het moest. Waar ik wél een hekel aan had waren vroeger te kleine caps of slecht zittende. Ik viel steeds tussen 2 maten in, heb echt ontieglijk veel uren barstende hoofdpijn gehad daardoor. Of een cap die met rijden voor mijn ogen ging schuiven (of net naar achter). over de zweetkoppen zwijg ik maar helemaal. Sinds ik mijn verstelbare cap heb van Uvex daarentegen draag ik 'm met plezier. Ook mijn vorige paard heeft me perfect geleerd dat zelfs bomproof niet altijd doodbraaf is, ze kunnen zich ook eens misstappen en vallen of gewoon weldoordacht je eraf mikken richting muur. Ben ook 1x door toedoen van een ander van mijn paard af gelicht en met mijn hoofd tegen de bakrand aangevlogen vanuit galop.
Sindsdien draag ik altijd een cap, en zeker nu ik met een jonge hengst rij. Hij heeft nog nooit een voet verkeerd gezet, het komt volgens mij zelfs niet in hem op om te bokken of te steigeren maar toch, zonder cap stap ik niet op en al helemaal niet op vreemd terrein. Het kan altijd dat hij flink struikelt of eender wat en ik heb maar 1 hoofd.

heb wel nog steeds een 2e cap, niet verstelbaar en geen lichtgewichtje zoals mijn uvex, maar liever eentje op reserve dan gelijk naar de winkel moeten hollen.

Ik heb mijn oude altijd in de auto liggen, je weet inderdaad maar nooit. Hoop wel dat ik hem nooit meer op moet haha, ik lijk op dat ventje van Mario Bros met dat ding op, je weet wel, die kleine champignon :+

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:04

ik heb vroeger altijd op manege verplicht met cap moetten rijden, ik heb dr weinig aan gehad, in de vijf jaar dat ik daar gereden heb 1 keer eraf gevallen, cap doormidden, met gevolg dat ik met mn gezicht gewoon in de kiezeltjes kwam en helemaal open lag..... haha maar niks ergs aan overgehouden, het zag er enger uit dan dat het was (:

verder sta ik nu ergens waar het niet verplicht is, maar heb hem eigenlijk altijd wel op en stoor me er niet aan. tenzij ik weet dat ik maar klein stukje wat ga hobbelen, dan wil mn cap nogweleens thuis blijven :j .

lisaatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:51

Ik draag ook altijd een cap, heb er nooit over nagedacht om zonder te rijden. Ik ben een keer tijdens de springles heel hard gevallen, mijn pony ging 2 stappen voor de hindernis zonder reden heel hard rennen, ze verstapte zich en ging over de kop, ik maakt een salto en landde op mijn gezicht (echt weer geluk :(.) Ik kon gelijk door naar het ziekenhuis en heb nog heel lang last van mijn nek gehad, ik zat onder de schaafwonden en het had niet veel gescheelt of ik had ook mijn neus gebroken, of dat niet genoeg was had ik ook nog een gekneusde kin. Maar nu gaat alles gelukkig weer goed.

Ik moet er niet aan denken dat ik toen zonder cap had gereden.
Je hebt trouwens een leuke cap, ik zie hem steeds vaker.
Heb wel een vraagje weet iemand waar je die cap kan kopen, ik ben namelijk ook opzoek naar een nieuwe cap :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:23

Ik heb nog nooit zonder cap gereden, moet verplicht met cap op de manege. Lijkt me wel lekker om zonder cap te rijden maar dan wel op een braaf paard, ben te bang dat ik gelijk me schedel breek.

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:09

lisaatjj schreef:
Ik draag ook altijd een cap, heb er nooit over nagedacht om zonder te rijden. Ik ben een keer tijdens de springles heel hard gevallen, mijn pony ging 2 stappen voor de hindernis zonder reden heel hard rennen, ze verstapte zich en ging over de kop, ik maakt een salto en landde op mijn gezicht (echt weer geluk :(.) Ik kon gelijk door naar het ziekenhuis en heb nog heel lang last van mijn nek gehad, ik zat onder de schaafwonden en het had niet veel gescheelt of ik had ook mijn neus gebroken, of dat niet genoeg was had ik ook nog een gekneusde kin. Maar nu gaat alles gelukkig weer goed.

Ik moet er niet aan denken dat ik toen zonder cap had gereden.
Je hebt trouwens een leuke cap, ik zie hem steeds vaker.
Heb wel een vraagje weet iemand waar je die cap kan kopen, ik ben namelijk ook opzoek naar een nieuwe cap :)

Bijna alle ruitershops wel

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:57

Ik rij heel af en toe zonder cap. Maar dan vaak in de zomer als het warm is.
In de winter rij ik elke dag met cap omdat hij dan vaak net iets meer energie heeft, en minder voorspelbaar is :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:08

Caps van nu zitten ook veel beter, daarom is het prima om met te rijden. Vond het vroeger veel erger, zeker als het warm was. Toen ging ie veel vaker af..

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:49

Ik kocht mijn eerste (drie) caps altijd veel te groot. Leek wel of mijn hoofd gekrompen was :D , toen ik eens op het paard zat. Viel hij weer omlaag voor mijn ogen. Mensen in de kantine hadden medelijden met mij, 'hebben je ouders die op de groei gekocht', na echt niet, vond zo'n klemmend ding op mijn hoofd gewoon niet leuk, was een heel eigenwijs kind....

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:17

Ik rijd altijd met een cap, heb ook nooit gereden zonder. Ik vind een cap heel normaal, gezien het grote risico dat je loopt als je met je hoofd ergens tegenaan valt, of erger: als je paard erop gaat staan. Natuurlijk moet je niet te ver gaan en jezelf helemaal inpakken, want deze sport heeft natuurlijk een risico en daar kies je, mijnziens, bewust voor, maar een cap is echt niet overdreven, vooral de huidige caps, die je bijna niet meer voelt zitten.

LoveHorse15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:08

Ik rij altijd met cap, ik heb het zo geleerd xD
af en toe heb ik hem af als ik gewoon voor de foto op m'n paardje ga zitten, Maar dat is alleen voor de foto en met rijdende fotos heb ik hem altijd op

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:05

LoveHorse15 schreef:
Ik rij altijd met cap, ik heb het zo geleerd xD
af en toe heb ik hem af als ik gewoon voor de foto op m'n paardje ga zitten, Maar dat is alleen voor de foto en met rijdende fotos heb ik hem altijd op

dit heb ik dus ook, is bij mij van af jongs af aan zo gegaan dat ik verplicht ben om een cap te dragen.
Nu doe ik dat ook nogsteeds, gewoon omdat ik het zelf wil, voor mijn eigen veiligheid. :j

PaulienvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:14

Ik heb het niet vervelend gevonden om met cap te rijden.
zelf rij ik op een fnrs manege, en daar ben je het ook verplicht.
hier mag je gewoon niet rijden zonder cap. :P

entless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:06

Ik ben streng opgevoed door mijn ouders. Geen cap? Dan niet rijden.
Een van mijn eerste buitenritten leverde een flinke hersenschudding op, ondanks cap.
Nu heb ik 3 prachtige caps op mijn kast liggen. Allemaal kapot, gedeukt en wat ben ik blij dat ik ze gedragen heb.
Het komt zeer zelden voor dat ik geen cap draag, zeker omdat ik al een brekebeen ben. Elk jaar langs het ziekenhuis. Dit jaar wil ik het eens overslaan :')

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:07

zo'n cap is ook handig voor in de bossen. voor laaghangende takken!!! *D

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:07

Ik rijd altijd (ok, laatst een keer op een shetlander voor 5 minuutjes niet ;)) met cap, en op de meeste paarden ook met bodyprotector. Ik heb al een paar keer behoorlijke last gehad van mijn hoofd na een val met cap, dus ik wil niet weten wat er was gebeurd als ik die niet op had gehad..

lovesRagebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:18

hahaa vroeger had ik altijd zo'n irritante cap met elastiek als bandje haha

maar nu heb je hele mooie met diamantjes enso dus is het niet vervelend om er 1 te dragen (:

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:22

Nu ben ik wel een beetje nieuwsgierig naar het volgende: de meeste mensen dragen (neem ik aan) een cap omdat het veiliger is. Waar kijken jullie naar als jullie een cap kopen? Gaan jullie ervan uit dat alle caps even veilig zijn en is het prijskaartje het belangrijkste of kijken jullie naar beide of kijken jullie naar de cap die je het mooiste/lekkerste zit?

Wat mij, en vooral bij kinderen, nog wel eens opvalt dat caps 9 van de 10 keer niet goed passen of verkeerd op het hoofd (te ver achterover) of het kinbandje heeft geen functie.