'Puppycursus' voor veulen eigenaren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: 'Puppycursus' voor veulen eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:24

Ik heb nooit een probleem gehad met de opfok. Mijn veulens kenden al heel veel voordat ze daar naartoe gingen en ondanks dat ze de baas waren in de kudde kreeg ik hele fijn opgevoede dieren terug. Ik heb nu een opfok waar ze met meerdere leeftijden door elkaar staan en dat is helemaal prettig. Zo worden ze goed opgevoed en is het niet alleen maar geklier met leeftijdsgenoten.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:32

De hengsten die ik kende, hadden gewoon echt veel te veel zelfvertrouwen in de opfok opgebouwd. ;)
Dus daar had weinig voorbereiding bij geholpen, maar het zal ook sterk per dier (karakter) verschillen.
Edit: zit natuurlijk ook verschil in ze alleen maar laten wennen aan dingen, of echt aan een relatie werken. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:48

smurffie schreef:
Makkelijke hengsten dus die met 3,5 uit de opfok getrokken worden en makkelijk te hanteren zijn.

Nee hoor, die hebben als veulen al geleerd dat mensen de baas zijn en dat weten ze verdraaid goed als ze uit de opfok geplukt worden. :j

smurffie

Re: 'Puppycursus' voor veulen eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:01

Ldrd @ zou je niet delen willen quoten maar gewoon mijn hele post? Om verwarring te voorkomen

Wat je nu zegt is gewoonweg niet waar. Paarden die 3 jaar alleen een mens zien voor het bekappen ( ontwormen wordt veel al door het eten gedaan) weet echt NIET dat ze naar een mens moeten luisteren.
Als dat wel zo was bij jou kom ik er echt op terug: wauw wat een makkelijke hengsten ( merries en ruinen overgens ook)
In de opfok voeden ze elkaar niet op, ze doen niet aan modelleer en daarmee missen ze dus een groot deel ontwikkeling. Een kind leert praten, maar praat niemand in zijn omgeving leert hij dit ook niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:23

Ik quote het deel waar ik op reageer, anders krijgen we juist verwarringen.

Wat veulens leren vergeten ze niet hoor :n . En dat ze nooit mensen zien in de opfok is ook niet waar. In de zomer lopen ze op het land en daar is dagelijks controle. In de winter staan ze in een loopstal waar uiteraard elke dag uitgemest/gevoerd enz. wordt.

Maar vooruit, ik fok al jaren alleen maar makkelijke hengsten dus kennelijk :j . Ook een gave :D .