Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:27

xApple schreef:
Ik heb 4 jaar geleden een paard met een andere aandoening gekocht.
Het kost veel tijd, geld en energie maar als het je droompaard is, is het
Het wel waard.

Hoe zou jij dit paard stallen? De kans bestaat dat als hij veel naar buiten kan, veel
ruwvoer en activiteiten te doen geeft het dan veel beter gaat.

Ik heb nooit een euro meer betaald omdat mijn paard een luchtzuiger is dan bij mijn andere paarden hoor.. Integendeel zelfs.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:28

Uit onderzoek door de universiteits kliniek van Utrecht is gebleken dat paarden geen koliek krijgen van luchtzuigen.

Ook het argument dat paarden het overnemen is weerlegd door verschillende onderzoeken.
Dat paarden die luchtzuigen niet zouden presteren kan ik uit eigen ervaring weer leggen daar ik veel op internationale concoursen (spring en dressuur) werk weet ik dat ook een deel van die paarden gewoon luchtzuigt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:28

Giolli schreef:
xApple schreef:
Ik heb 4 jaar geleden een paard met een andere aandoening gekocht.
Het kost veel tijd, geld en energie maar als het je droompaard is, is het
Het wel waard.

Hoe zou jij dit paard stallen? De kans bestaat dat als hij veel naar buiten kan, veel
ruwvoer en activiteiten te doen geeft het dan veel beter gaat.

Ik heb nooit een euro meer betaald omdat mijn paard een luchtzuiger is dan bij mijn andere paarden hoor.. Integendeel zelfs.

Dat zeg ik toch ook helemaal niet ?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:29

XLC70 schreef:
Ik heb ook een luchtzuiger, ik wist ervan toen ik hem kocht. Ik heb geen problemen ermee, hij komt dagelijks buiten, veel ruwvoer en ik kom iedere dag om te trainen of andere aandacht te geven. In het land pakt hij een paal vast, op stal de staldeur of de drinkbak.
Ik doe bewust geen band om, ik ben niet overtuigd van de inwerking en persoonlijk zitten er nadelen aan.
op stal heeft niemand er problemen mee en andere paarden heb het gedrag ook nooit overgenomen!

Mijn paard is lastig dikker te krijgen. Voor de mooiheid moet hij zo'n 30kg zwaarder zijn, maar dit lukt helaas niet. Verder is hij super in conditie, 7 jr oud en M2 dressuur geklasseerd (Z1 dressuur thuis afgericht).

Ik zou in de toekomst zo weer een luchtzuiger kopen.
succes!

Mijn paard was ook lastig dikker te krijgen maar door zijn voeding aan te passen is het me wel gelukt om hem voller te krijgen. (dit in overleg met de dierenarts)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:31

@Chaos
Daar is opzich ook niks mis mee dat je voorzichtiger bent met het stallen van een luchtzuiger. Ze maken toch op die manier duidelijk wat hun behoeften zijn... veel weidegang, ruwvoer, regelmaat... en dat moet je wel kunnen bieden.. en dan liefst het hele jaar en niet alleen weideseizoen.

Trouwens.. dat je hem niet dik weet te krijgen... daar heeft die van mij geen last van.. is nu echt net een uitvergrote shetlander :o moeten flink trainen tegen de vetjes. Dus dat is per luchtzuiger ook verschillend... die van mij neemt iig voldoende voedingsstoffen op.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:33

De pony die ik rij heeft het vooral na het eten of een tekort aan aandach nu ik hem elke dag doe is hij dat al veel minder gaan doen alleen heeft ie nu een hele lelijke eelt bult onder zijn kin want hij pakt niet met zijn tanden maar met zijn kin aan de voerbak :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:34

xApple, Omdat je zei dat het veel geld, tijd en moeite kost dacht ik dat je duidde op een luchtzuigend paard. Maar het kost geen cent meer.. Vandaar mijn reactie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:34

ik heb een 20 jarige fanatieke luchtzuiger hier staan,vreselijk nerveus paard welke in stress situaties dus zuigt...

ach hij doet maar,als hij daardoor rustiger wordt,wie ben ik om hem daarin te remmen dan...

hij kwam 8 jaar geleden met band bij mij op stal ,deze heb ik meteen eraf gehaald..vind dat zulke ondingen..

op de wei zuigt ie nog harder als op stal,meer stress factoren denk ik...kost ons een hele hoop scheef getrokken palen in ieder geval...

Afbeelding

zou er geen paard voor laten staan :n ,zeker niet als deze verder voldoen aan je eisen..maar goed ik stoor me dan ook niet aan luchtzuigen...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:36

om maagproblemen te voorkomen
veel ruwvoer verdeelt over de dag minder krachtvoer als het paard een lege maag heeft kan hij last krijgen van maagzuur krachtvoer kan ook maag en darm irritatie geven
stress en verveling kan ook maagzweren veroorzaken
gewoon paard genoeg afleiding geven van vriendjes en veel buiten
koliek kan hij wel krijgen als hij de lucht inslikt

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:36

Afleiding is het grote woord in dit probleem...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:38

Evony schreef:
Uit onderzoek door de universiteits kliniek van Utrecht is gebleken dat paarden geen koliek krijgen van luchtzuigen.

Ook het argument dat paarden het overnemen is weerlegd door verschillende onderzoeken.
Dat paarden die luchtzuigen niet zouden presteren kan ik uit eigen ervaring weer leggen daar ik veel op internationale concoursen (spring en dressuur) werk weet ik dat ook een deel van die paarden gewoon luchtzuigt.

Ik zeg ook nergens dat een van jouw 3 bovengenoemde argumenten door mij worden verteld alsof zijnde waarheid en geldend voor elk paard????

Ik zeg dat ik situaties gezien heb, oa op mijn werk en stages bij DAPs, waarbij zuigen toch past in het hele verhaal.

Dat jij stellig overtuigt bent van niet is hartstikke mooi, maar naief, je hebt de paarden waar ik over spreek immers niet gezien. ;)
Maar voel je vrij om DAs tegen te spreken zonder de client ooit gezien te hebben hoor!

En ik heb het nooit gehad over sportprestaties die minder zouden zijn. Ik heb een zuiger op stal die heel verdienstelijk loopt. :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:39

Lady dat is niet waar kijk maar in dit topic; [MD] luchtzuigen, een paar fabels de wereld uit? daar is een engelse onderzoek tekst geplaatst. Tevens maakt het darmstelsel al van zich zelf zo veel gas aan dat een beetje lucht daar niet tegen op zou kunnen wegen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:41

Ik heb een luchtzuiger (kribbebijter) gekend waar de voortanden helemaal afgesleten waren.
Paard was ook mager en niet dik te krijgen, is uiteindelijk ingeslapen.
Niet alleen daarom, ook vanwege hoefkatrol.
Zelf zou ik geen luchtzuiger willen, ik vind het een vreselijk geluid als ze het doen. :(:)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:42

Mijn paard is al 19 jaar een luchtzuiger. Ik heb em inmiddels 4 jaar.
Er zijn periodes in zijn leven geweest dat hij helemaal gestopt is. Maar hij staat dus bij mij zonder luchtzuigband en kan het zo vaak doen als hij wil.
Hij heeft volgens de tandarts die hem jaarlijks nakijkt een prima gebit met totaal geen schade van het luchtzuigen. Hij heeft bij mij nog nooit koliek gehad.
Het enige nadeel dat ik heb gehad tot nu toe is dat hij 1 voerbak heeft gesloopt die toch al wat doorgeroest was. Hij is een tijdje wat te slank geweest maar dat had andere oorzaken. Hij is nu echt mooi rond.
Mocht ik ooit op zoek gaan naar een paard zou luchtzuigen mij niet tegenhouden.
Ik ben wel al op een stal geweigerd vanwege het luchtzuigen maar bij zulke dwazen wil ik toch niet staan.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:42

Chaos ik krijg het idee dat je de feiten aan past aan je conclusie en niet je conclusie baseert op de feiten.

Als verschillende grote onderzoeksinstituten hier onderzoek naar hebben gedaan en dit de resultaten zijn. Tevens is mijn post niet expliciet naar jou gericht.

Edit: verder is het niet naïef van mij om af te gaan op onderzoeken door gerenommeerde onderzoeksinstituten en is naïef niet het woord dat past in de zin zoals jij hem zegt. Omdat ik een andere mening heb uit eigen ervaring en kennis die ik heb opgebouwd door het lezen van van onderzoeken hoef ik nog niet naïef te zijn omdat ik jou niet wil geloven omdat ik die specifieke gevallen niet heb gezien?
Laatst bijgewerkt door Evony op 22-01-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:43

concourspaarden?

ja daar komt het veel voor
vooral bij de internationale wedstrijd paarden
niet zo gek hoor door al het krachtvoer wat er word ingepompt en alle stress

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:43

CM_ schreef:
Let ook op dat niet alle stallen een zuiger willen.

Op zich kan ik wel leven met een luchtzuiger, mits ie 24/7 buiten kan staan.
Als ik bijvoorbeeld de hele avond moet lesgeven met een luchtzuiger naast de bak, zou ik kriegel worden, dus vandaar dat ik er geen op stal zou willen.
Ook veel andere pensionklanten hebben liever niet dat er een naast of tegenover hun paard staat.

Dus dat moet je ook meenemen in je beslissing.

Mijn luchtzuiger deed het juist als hij te lang buiten stond. Pakte dan een paaltje of desnoods de schoft van een ander paard.

Veel beweging, veel ruwvoer en afwisseling bleek voor hem het beste.

Nooit koliek of wat dan ook gehad. Zijn voor tanden waren wel wat schuin afgesleten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:44

en nogmaals er is verschil in luchtzuigen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:48

Evony: Het is mijn inziens heel naief te denken, na het lezen van een aantal onderzoeken, dat er geen 'uitzonderingen' zullen zijn. Dat jij ze niet hebt meegemaakt is alleen maar heel fijn. Echter moet je blijven nadenken naar wat meestal iei de oorzaak is van zuigen. Is dat een maagprobleem dan is het toch stom te denken dat die onbehandeld en icm het aanhoudende zuigen niet kan zorgen voor koliek? Om maar een voorbeeld te noemen. Als zuigen helemaal geen reet uit maakte viel het toch ook niet onder gebrek?

Maar nogmaals, ieder zijn mening. Het intresseert met eigenlijk vrij weinig of je me wel of niet geloofd. :P

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:53

Chaos: uiteraard zijn er altijd uitzonderingen. Maar als een maagprobleem het oorzaak is van het zuigen is toch niet het luchtzuigen wat de koliek veroorzaakt maar toch het maagprobleem? Als die niet was gaan luchtzuigen door het maagprobleem maar het maagprobleem was even erg heeft het paard toch even grote kans op koliek? Maagprobleem koliek is dus oorzaak en gevolg, luchtzuigen is dan slechts een symptoom van het maagprobleem.

Ik heb nooit gezegd dat luchtzuigen niet uitmaakt, natuurlijk is het niet goed voor de tanden, en natuurlijk is het een pokke geluid maar dat neemt niet weg dat er onzin verkondigd moet worden omdat mensen niet de juiste kennis hebben of de daadwerkelijke oorzaak en gevolg niet aan elkaar kunnen linken.

Gelukkig dat het je niet interesseert was al bang dat je er nachten van wakker zou gaan liggen aangezien ik je op je huidige argumentatie zeker niet geloof nee ;)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:59

mag ik ook even op Evony reageren
luchtzuigen begint bij maagproblemen en of stress
is dit over dan gaat het luchtzuigen gewoon door ook al is het paard genezen van de maagproblemen
eenvoudig omdat het een prettig gevoel geeft
een luchtzuiger die de hele dag lucht inslikt krijgt dan zoveel binnen dat het koliek kan veroorzaken
want een paard kan niet boeren
ik zeg kan!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:00

:')

Okee dan!

Helaas zou het sneu zijn voor het paard hem als 'bewijs' te laten fungeren. Hij zou wel aan kunnen tonen dat hij dus indien hij mogelijkheid krijgt tot zuigen binnen 10 minuten na het zuigen met koliek staat.

Blijkbaar hangt het toch ook samen. Zuigt hij niet = geen koliek.
Zo ook zegt de kliniek waar het dier behandelt wordt in geval van koliek. Dus moet je het zuigen aanpakken. De mogelijkheden daartoe dus. Want volgens de kliniek is het beter de koliek te voorkomen dan hem door een hele malle-molen te halen op zoek naar de oorzaak van het zuigen. Paard zuigt ook al zijn hele leven. Dus wellicht is het zuigen puur gewoonte en is er geen onderliggende oorzaak meer. Dan toch blijft er die gevoeligheid op koliek ná zuigen. Die je dan weer helemaal moet gaan onderzoeken. In dit geval is de remedie tot nog toe dus voorkomen ipv genezen.

Maar zuigen staat in het hele verhaal centraal...

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:05

Mijne deed ook luchtzuigen. Nu verkocht, om een andere reden trouwens. Alleen als ie krachtvoer kreeg. Dat had de vorige eigenaar al gezegd. We hebben haar helemaal van het krachtvoer gehaald, ook geen musli geen snoepjes uit de hand of worteltjes voeren. Weinig kauwbewegingen bij het eten van krachtvoer veroorzaakt te weinig speeksel. Speeksel zorgt voor neutralisatie van zuur in de maag. Met ruwvoer eten zijn er wel tot honderd keer meer kauwbewegingen waardoor veel meer speeksel wat de maagzuren dus neutralieseerd. Veel paarden hebben last van maagzweren. Alleen slimme paarden vinden daar zelf een oplossing voor. Dit is luchtzuigen. Ze krijgen geen lucht in de maag maar door het luchtzuigen maken ze meer speeksel aan wat ze doorslikken. Dus dat luchtzuigende paarden niks te leren is is onzin.

Wat ik wel voerde was altijd onbeperkt ruwvoer waar wel veel voedingstoffen in zaten, ze at ook elke dag een pluk stro ook als de zomers dag en nacht buiten stond. Voor extra energie kreeg ze wat snijmais (van de koeien) daar doorheen een vitamine mineralen mengsel zodat ik wel zeker wist dat ze genoeg van alles binnen kreeg. En, wat een belangrijke is, lijnzaad olie! dit legt een beschermlaagje om de maagwand zodat het maagzuur de maagwand niet kan irriteren. Mijne deed alleen nog luchtzuigen met stress situaties.

Mijn andere paard heeft de helf van z'n leven naast een luchtzuiger gestaan en heeft het nooit over genomen. Ook heeft ze een tijd naast een wevend paard gestaan. ook dit heeft ze nooit over genomen. Dus zelf geloof ik daar niet in.

Ik hoop dat de informatie je helpt bij de keuze die je gaat maken. Als je nog meer vragen hebt mag je me ook pben.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:06

Lady er is gebleken uit onderzoek (hebben we het woord weer :+ ) dat de lucht de maag niet haalt dus het zo niet moeten kunnen!

Neemt niet weg dat als een paard gaat luchtzuigen door maagproblemen dat het luchtzuigen inderdaad eigenlijk altijd blijft ook al zijn de problemen weg.

Chaos: natuurlijk is het ten alle tijde beter om koliek te voorkomen! Ik geef mijn paarden zelf ook lijnzaadolie daarvoor en ze krijgen altijd eerst kuil en daarna pas brok ivm de zuurgraad van de maag. Koliek is erg vervelend en dat wens ik dan ook geen enkel paard toe, heb nu 2 keer een paard met koliek gehad maar nog nooit de ene die luchtzuigt.
Laatst bijgewerkt door Evony op 22-01-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:08

Bij alle stalondeugden geldt: in welk stadium is deze beland?
Als het paard het altijd doet, ook als er eten wordt gebracht zou ik er niet aan beginnen. Maar als het paard alleen luchtzuigt op stal, is er waarschijnlijk heel veel te genezen. Afleiding is dan heel belangrijk. Zoveel mogelijk naar buiten, met gezelschap.
En dan heb je nog jaren plezier van je paard.

Veel succes.