water bevriest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:59

xJess schreef:
Needje, ik heb het gelijk even opgezocht en volgens wikipedia is dat buiten niet het geval. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect)

malih, flesje zou ik inderdaad kunnen proberen, had ik zelf nog niet aangedacht. Maar ik vraag me dan af of hij dat flesje er niet uit wipt, moet je eigenlijk wat zwaarders hebben...

dankjulliewel voor de reacties :)

Flesje met een steen eraan?
Met een touw ertussen
Dat steen op bodem ligt en dan vast aan t flesje dat aan het oppervlak zit

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:00

xJess schreef:
Nou speciekuipen hebben we niet, alleen van die hangemmers en gewone emmers, dus dan zouden er een hele boel van die kuipen gekocht moeten worden. Maar het zou wel een idee zijn natuurlijk.

Je kan zelf voor je eigen paard een kuip kopen, klaar. is maar iets van 6 euro. Kan mooi in de zomer dienen als bloemenbak in je tuin. En als t vriest weer als waterbak voor je paardlief.

Want de anderen gaan doen is hun probleem toch.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-01-13 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:00

Wat net even 1,2,3 in mij opkwam is, kan ik geen zout in het water doen? Zout water bevriest toch niet? Het is maar gewoon even een idee dat net in me opkwam, maar dat heb ik gewoon in de kast staan dus dat zou ik bij wijze van morgen kunnen uitproberen. Of zou hij het dan niet meer drinken?

Die kuip zou inderdaad ook wel een idee zijn, ga is even op internet kijken.
Laatst bijgewerkt door xJess op 19-01-13 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:01

Ik heb ooit gehoord dat wat (zonnebloem)olie in het water kan helpen omdat olie niet kan bevriesen. Weet niet of dit werkt

barbar

Re: water bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:03

van zout krijgt je paard alleen maar meer dorst dus dat lijk me niet handig.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:03

Zout lijkt me niet zo gezond voor je paard, daarbij krijgt hij van zout juist nog meer dorst!
Ik zou ook gewoon een speciekuip met een bal erin doen en dan onder de voerbak zetten in een hoek, zodat hij hem niet om kan gooien..

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:05

Ja dat is natuurlijk wel weer zo, nog niet over nagedacht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:05

Nee geen allerlei rotzooi erin. Ga eens zout water drinken of ga eens water drinken met olie erin, doe je toch ook niet???

Gewoon elke dag bijhouden: ijs verwijderen en goed vullen en wat hooi erin en klaar. dan kan stalhouder bij voerbeurten ff stukslaan en of erin roeren.

Kom op zeg het vriest niet maandenlang, is maar tijdelijk hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:06

Als ie gewoon 5x per dag water aangeboden krijgt zou ik er geen emmers of bakken bij in de stal zetten. Dat geeft mooie ijsbanen in de stal. 5x per dag water geven red ik niet als ik moet werken dus ik heb een 20 liter emmer klem in een hoekje staan maar ideaal vind ik het niet.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:09

Ijsbanen krijgt hij nu gelukkig niet, want heb die emmer zo opgehangen dat hij nauwelijks te bewegen valt. En kreeg net een smsje van een stalgenootje dat zij z'n waterbak vanavond ook nog even bijvult. :)
Nee ideaal is het zeker niet, sowieso dat gesleep met water... Bij ons in de binnenstal hebben ze er geen last van, maarja mijn paardje kan lekker naar buiten kijken, en staat altijd in de frisse buitenlucht, dat is ook wel wat waard.

Lottapony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:15

Doe gewoon een bal in de waterbak, het water blijft dan in beweging. ( Geen grotere bal dan de bak zelf!! *D :j ) Ik hoop dat het helpt!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:36

Denk dat in stal het wel handiger is om een speciekuip neer te zetten met wat zwaars erin. Een dikke tegel.
Vriendin doet dat ook met haarbarstje want die gooit het ook om! zo niet.
Ik zelf heb de paarden s'winters thuis staan en waterbak staat buiten maar ik heb er een luchtpomp van een vijver in hangen.
Zie filmpje hieronder
Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:45

dat is goed bedacht :D de paarden vinden dat niet eng?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:54

Dat is inderdaad wel heel handig! Ze zouden zoiets moeten uitvinden in het klein speciaal voor paarden ofzo. :D
Denk gewoon de paarden laten wennen?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:55

Nee vinden het niet eng :D

De randen bevriezen nog wel met dikke vorst maar heb altijd een groot gat open.

De grote bak heb ik normaal een slang aan, die is wel dicht bevroren maar schep gewoon water uit de bak met een flexiemmer.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:57

Iemand al geëxperimenteert met elektrische dekens/dompelaars/andere warmhoud dingen? :p
Vijverpomp vind ik ook erg slim! Is alleen best prijzig als je niet zo'n ding hebt liggen. :p

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:07

ik heb een speciekuip in de hoek van de schuilstal staan
normaal staat hij buiten maar met de wind erop bevriest hij heel snel
dus ik heb hem nu binnen met een paar zware tegels erin en een aquarium verwarmingselement
koste volgens mij iets van 30 euro hij is voor 40 liter water maar 60 liter houd hij dus ook ijsvrij
het werkt echt top
maar dan moet je natuurlijk wel stroom hebben

Loveglitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:19

Wij doen bij onze vogels buiten suiker in het water, zo bevriest het nog wel maar minder snel. Ik weet niet hoeveel suiker je dan in zo'n emmer moet doen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:13

ipv een vijverpomp kan je ook een luchtspompje kopen bij de dierenwinkel.Normaal gebruiken ze die in aquariums.
Je zou ook een thermostaat van een aquarium in een bak kunnen hangen,kan je zelf de temperatuur op in stellen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:53

voor de vijver berstaan er ook luchtpomjes dat is een apparaatje met een slangetje met daaraan een balletje die je in de vijver hang waar dan lucht door komt, ik denk dat tinkersjakie dat bedoeld en is volgens mij ook niet zo duur.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:55

Ja die bedoel ik ook. Zal zo even zoeken en een foto plaatsten.
Een pompje voor een aquarium red je het niet mee, die zijn niet sterk genoeg.

Ben ik weer :D

Dit model hebben ze ook wel bij de welkoop te koop
Afbeelding

En ik heb zoiets
Afbeelding

Koop niet 1 die weinig lucht afgeeft, hoe meer lucht hoe beter maar ook duurder
Die van mij is 6000 liter per uur dacht ik. Is een behoorlijk dikke maar ja we hebben ook een klimijzer waar je ze wel bij nodig hebt.
Hoe die kleintjes het doen weet ik niet zo.

Je hangt de pomp binnen en deluchtslang gaat naat buiten de bak in
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 22-01-13 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:57

Doe er iets van een flesje in zodat het water in beweging blijft. En inderdaad, warm water bevriest sneller dan koud water. Dit komt door het grote verschil in tempratuur. Deze kan sneller en meer dalen :) (natuurkunde toch nog ergens goed voor)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:05

Ik heb het water in een grote kuip die ik omwonden heb met jutte zakken,
dat resultaat is ook al opmerkelijk hoor,
bij de buurman die dat niet heeft bevriezen de kanten helemaal, bij ons hooguit een laagje vanboven ( wat dus snel weer weggeschept is)

ook heb ik een klein balletje erin liggen en hooi

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:21

manouk113 schreef:
En inderdaad, warm water bevriest sneller dan koud water. Dit komt door het grote verschil in tempratuur. Deze kan sneller en meer dalen :) (natuurkunde toch nog ergens goed voor)

bijna goed...
bij gelijke buitentemperatuur koelt een bak warm water relatief sneller af dan een bak ijskoud water. Maar een bak warm water bevriest (gelukkig...) niet sneller

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:26

SRuiter schreef:
Iemand al geëxperimenteert met elektrische dekens/dompelaars/andere warmhoud dingen? :p
Vijverpomp vind ik ook erg slim! Is alleen best prijzig als je niet zo'n ding hebt liggen. :p

als je elektriciteit hebt, schaf dan gewoon thermolint aan. ik heb het om mijn pomp,leidingen en achterkant waterbakken en dat was de beste aanschaf ooit. ik hoef me de hele winter niet druk te maken om het water. tot nu toe heeft het tot -20 zijn nut bewezen, kouder is het hier gelukkig nog niet geweest de afgelopen 2 jaar.