Rijden met zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Re: Rijden met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:43

Ik rijd ook met, maar hoef hem zelden te gebruiken.
Alleen op wedstrijd kan ik echt niet zonder rijden, als ik de zweep niet vast heb wil hij niet langs de enge hekjes, kantines, juryhokjes etc. (hoef hem dan trouwens ook niet te gebruiken alleen vast de hebben). Dat wordt nog leuk als ik ooit M wordt, haha.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:45

Als je buiten rijd is het sowieso verstandig om een zweep mee te nemen tegen enge paardstelende mannetjes :)
Ik zou hem er niet bijpakken en pas als je merkt dat je paard niet aan je been is etc dan hem toch even pakken

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:46

Ik gebruik hem hier voor alle paarden. Bij 1 merrie heb ik hem nog nooit gebruikt maar ik neem hem wel steeds mee.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:01

Ik heb net iets ontdekt ivm met mijn paard die ook rennerig werd als ik een zweep bij had ..
Als ik met mijn middel-lange zweep rijd loopt hij opgefokt, en nu ik met mijn hele lange zweep rijd loopt hij wel plots rustig :))
Mijn theorie erover is dus dat de middel-lange zweep net aan het einde van gezichtsveld hem irriteerde, dat hij daar de hele tijd dat laatste stukje "flosh" zag zwiepen, en daarvan wegliep >;) . Bij mijn hele lange zweep komt dat laatste stukje tot voorbij zijn flanken, en hier loopt hij dus wel rustig mee :roll:

Oké, lekker warrig uitgelegd, maar wou het toch delen in geval er nog iemand zo'n speciaal geval paard heeft misschien een handige tip :=

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:02

Je moet kijken wat je zelf het fijnste vind!
Ik zelf ben door de zweep gevallen, omdat het manegepaard daar blijkbaar bang voor was (wist ik niet)
Als jij je er veiliger mee voelt moet je hem erbij houden, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je paard er schrikachtig van wordt ;)

aliekeicarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:10

Ik rij nog in de longeerlessen maar mag wel los.Ik rijd nooit met een zweep maar laats bleef icarus stil staan hahah en toen moest ik wel een zweep haha.Maar ik moest hem maar 1x gebruiken haha....

xxxxicarus lover /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3

midnightxboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:39

Als met een zweep rijden jou zekerder maakt van jezelf, zonder dat je hem onnodig gebruikt is het volgens mij prima om hem te gebruiken ;).

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:16

Ik rijd alleen met zweep als dat nodig is, op de manege alleen als ze een beetje traag zijn en als ik naar buiten ga liever wel, idd een stukje veiligheid. Behalve als m'n paard er bang voor is natuurlijk. Maar op m'n verzorgpaard nooit omdat ik weet dat het niet nodig is aangezien ze heel snel is van zichzelf en niet snel bang zal zijn, Ze blijft altijd wel luisteren (tot nu toe;) )

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:54

Rij eigenlijk nooit met zweep.
Eerste paard wat ik reed was op haar dood er voor, volgende paardje was er ook bang van.
En mijn eigen paardje rij ik nog niet op, maar wil het niet gaan gebruiken.
Op de één of andere manier krijg ik het altijd voor elkaar om ze onderweg te verliezen. Zit ook altijd in de knoop met dat ik dan zoveel in één hand moet vasthouden.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:02

Ik rij nooit met zweep, heb er met buitenrit wel vaker eentje meegenomen, omdat het bij ons vaker voorgekomen is, dat iemand er eentje goed kon gebruiken, maar dus niemand zijn zweep meegenomen had! :+

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:28

Met training rijd ik de laatste tijd nooit met zweep, soms heb ik hem er wel eens bij, maar meer dan dat hoef ik er ook niet mee te doen. Paard houd niet van de zweep, heeft er eens een vreselijke ervaring mee gehad en als je dan een tik geeft, ja dan gaat haar kont de lucht in. Niet van een subtiel "aaitje" maar van een tik. Ik had vroeger van iemand les, en toen was dat gedoe met de zweep ook al en moest doodleuk door tikken als ze bleef bokken, hield dus nooit op en werd alleen maar erger, ik kon niet meer van zweep veranderen want dag dacht ze dat ze een tik kreeg ( ik was 12?). Heb niet veel beste dingen aangeleerd vroeger. Gelukkig gaat het nu goed, op wedstrijd heb ik wel mijn zweep erbij, maar doe er ook niets mee hooguit een klein tikje om alert te maken. Verder rijd ik haar op spoortje en daar reageert ze super op.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:16

Je kan kijken hoe je paard reageerd zonder zweep

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:52

Ik heb hem altijd bij me, niet altijd in de hand zoals wanneer ik in mijn ''bak'' (weiland) rij, maar
wel binnen handbereik zodat ik hem kan pakken wanneer het nodig is. Op buitenrit gaat het zweepje wel mee. :)

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:54

Ik rijd altijd met zweep of ik nou buiten of binnen rijd spring of dresuur, Ik vind het fijn om iets extras in mijn hand te hebben (rare gewoonte) maar ik gebruik hem echt alleen als ik hem nodig ben!

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:59

Ik train mijn paard erop dat hij reageert op mijn been, ik gebruik vrijwel nooit een zweep behalve met grondwerk oefeningen heb ik altijd een hulpmiddel bij me. Hij was er eerst bang voor maar na oefenen werd dat steeds minder. Ik heb de zweep de eerste paar maanden in mijn hand gehouden (nooit gebruikt) zodat hij eraan kon wennen. Nu is het overbodig geworden. Iedereen denkt er anders over, sommige vinden het fijn om hem gewoon vast te houden en bij zich te hebben, sommige juist helemaal niet. :j

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:38

Ik heb wel een zweepje altijd bij me maar alleen voor het "bij me hebben' Ik gebruik hem bijna nooit, alleen als ze even de baas uit wil hangen.
Maar als ze merkt dat ik een zweepje bij me heb luisterd ze gelijk al een stukje beter ;)

superlisa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:52

ik zouin de bak gewoon zonder zweep rijden want ik spreek uitervaring

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:02

Ik neem als ik naar buiten ga wel altijd een zweepje mee.
Meestal heb ik hem niet nodig maar af en toe ben ik blij dat ik hem meegenomen heb.
In de bak rijd ik meestal zonder. Als je hem uiteindelijk nodig hebt kan je hem altijd nog pakken.

Evianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:51

in de bak rij ik zo veel mogelijk zonder, dan kan je je handen ook beter voor andere dingen gebruiken :). als de pony lastig gaat doen is het wel handig om alsnog een zweepje te pakken, doordat hij weet dat je er een hebt is hij meestal gelijk al een stuk braver! als ik naar buiten ga neem ik vaak wel een zweepje mee, als hij in een drukke bui ben kan je er beter zeker van zijn dat je hem aan kan (vooral als je een stukje langs een autoweg ga)

Roomsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:02

gewoonlijk rijd ik niet met een zweep behalve als ik op een paard rij waarbij het echt nodig is.

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:01

Op de manege ponies wel(niet allemaal, gebruik hem niet altijd ligt aan de pony)
Op Jewel(paardje van familie) rijd ik altijd zonder en dan met sporen

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:18

Ik rijd thuis eigenlijk altijd met zweep, is een soort extra aanwijsstokje voor me in de oefeningen.
klein tikje op de buitenschouder om te begrenzen of bovenop z'n kont om de 'motor' te activeren. Miniscul tikje is genoeg om 'm net wat attenter of het iets duidelijker te maken, wanneer mijn zit & benen net niet genoeg zijn. Bij mijn pony heb ik m'n nu ook haast nooit meer nodig.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:53

ik rij de laatste tijd niet veel maar als ik rij rij ik zonder zweep.
maar het ligt er ook maar net aan wat voor paard je hebt

regenworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:54

Heel soms :+
Heb lang geleden een zweep aangeschaft maar heb die nog nooit kunnen gebruiken :') .

MilaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:11

Ik wissel een beetje ik begin meestal zonder zweep zie ik ze luisterd niet naar mijn hulpen dan pak ik er een zweep bij omhet haar terug duidelijk te maken doet ze het terug goed doe ik de zweep weer weg als beloning.