Wie oh wie heeft er tip voor mij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje347

Re: Wie oh wie heeft er tip voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 20:22

mensen het is al opgelost, pony is niet agresief en de band is wel super goed. ik ben de enigste die dingen met hem kan doen, aan andere mensen heeft hij allemaal schijt en kan je niks mee doen. Hij doet niet gemeen Maar luisteren kent hij helemaal niet. Tensei vreemde mensen hem meteen op zijn plek zetten dan is het wel goed. Maar ik heb hem nu goede tik gegeven wat ik liever niet doe, maar goed het heeft zeker wel geholpen en hij werd indd niet bang voor me, Want toen ik zei dat hij naar me toe mocht komen kwam hij ook direct en toen ik zei dat hij weer moest lopen liep hij weer. Dus nu goed volhouden want hij zal vast nog wel een dag komen dat hij het weer gaat proberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:28

nynke55 schreef:
Wat ik lees is dat ze hard met de zweep zwiept en zelf wegrent. Maar maakt niet uit, het is nu opgelost.

:') komt het wel op neer ja. Al had ze het ook wel over 'kleine tikjes'.

Maartje347 schreef:
mensen het is al opgelost, pony is niet agresief en de band is wel super goed. ik ben de enigste die dingen met hem kan doen, aan andere mensen heeft hij allemaal schijt en kan je niks mee doen. Hij doet niet gemeen Maar luisteren kent hij helemaal niet. Tensei vreemde mensen hem meteen op zijn plek zetten dan is het wel goed. Maar ik heb hem nu goede tik gegeven wat ik liever niet doe, maar goed het heeft zeker wel geholpen en hij werd indd niet bang voor me, Want toen ik zei dat hij naar me toe mocht komen kwam hij ook direct en toen ik zei dat hij weer moest lopen liep hij weer. Dus nu goed volhouden want hij zal vast nog wel een dag komen dat hij het weer gaat proberen.

Nogmaals +:)+ Heel fijn dat het heeft gewerkt.
Maar dan mogen mensen toch alsnog wel (aanvullende) tips en adviezen geven? Dat is toch nooit weg?
Dat hij agressief zou zijn wordt hier volgens mij door niemand gesuggereerd. Wel dat hij dominant is (een onderdanige pony die jou als leider ziet zou dergelijk gedrag wel uit z'n hoofd laten!) en dat dat, als het niet goed wordt opgelost, kan léiden tot agressiviteit. Met name als je dan ook nog eens heel leuk iedere keer snoepjes gaat geven (zoals jij gelukkig niet doet, maar wat hier wel werd geopperd door iemand).

Bedenk goed dat corrigeren, consequent en duidelijk zijn er ook bij horen, bij 'een band hebben met'. Geldt overigens voor alle dieren. Kijk maar eens naar Cesar Millan, 'The Dog Whisperer'. Liefde voor een dier is prima, maar met alleen met liefde overstelpen kom je er (helaas) niet. :)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 14-01-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 20:32

JoyCiej007 schreef:
nynke55 schreef:
Wat ik lees is dat ze hard met de zweep zwiept en zelf wegrent. Maar maakt niet uit, het is nu opgelost.

:') komt het wel op neer ja. Al had ze het ook wel over 'kleine tikjes'.

een zweep is toch een hulp stok en geen straf stok?
ik ben gewoon gewoon erg tegen paarden met pijn straffen.
Ik doe hem alleen pijn als hij mij opzettelijk pijn doet zo als bijten of trappen. Niet dat hij dat zomaar zal doen, maar als..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:43

Klopt, heb je ook helemaal gelijk in. Alleen, als hulpen en aanwijzingen van jou kant niet binnen komen, of dat nou alleen je lichaamshouding is of evt. gecombineerd met 'hard zwiepen met de zweep' of 'kleine tikjes', dan zal je toch eens door moeten pakken. En dat hij die kleine aanwijzingen die jij geeft negeert of niet serieus neemt, is in eerste instantie al je eigen 'fout' geweest; je had namelijk meteen al duidelijker/harder moeten ingrijpen als hij die signalen negeert of niet (voldoende) serieus neemt.

Zo heb je bijv. paarden die 'dood op het been' zijn. Die paarden worden niet zo geboren. Mensen noemen ze dan vaak 'lui', en gaan vervolgens met sporen rijden 'omdat paarlief anders niet vooruit te branden is met enkel kleine beenhulpen'. Maar hoe is zo'n paard dan zo dood voor het been geworden? Door ruiters die het nodig vinden om constant bij iedere pas hun paard aan te drijven. Of ruiters die hun benen niet onder controle hebben en bij iedere pas het paard met hun kuit zachtjes aantikken. Of ruiters die beenhulp geven, paard neemt 't niet serieus en ruiter pakt niet door. En mensen die daar verder niet bij nadenken, gaan dan alleen maar zwaardere hulpen er bij pakken. Sporen, lange sporen, scherpere sporen. Zweep er bij.
Maar als jij niet consequent volhoud, stompt je paard alleen maar verder af. Hoe los je dat bij zo'n paard op? Heel simpel. 1. d.m.v. normale beenhulp 'vraag' je hem meer voorwaarts te gaan. Reageert paard niet of onvoldoende? 2. meteen een tik met de zweep. En niet eerst nog eens 5x vragen en hem bij wijze van smeken om toch alsjebliehieft eens te gaan luisteren en wat voorwaartser te zijn.

Met de zweep net zo. Geef jij je paard constant kleine tikjes, bijv. om hem voorwaarts te krijgen, of dat nou onder het zadel, voor de wagen of vanaf de grond is, maar hij reageert daar niet voldoende op, dan wordt hij 'dood voor de zweep'. In extreme gevallen werk je het dan in de hand dat het paard op zelfs een beste tik niet of nauwelijks nog reageert.
Of, zo heb ik eens een paard van iemand gereden die dus als protest op de zweep gewoon een bok gaf. Die had echt zo iets van 'ah, rot op met je irritante tikjes, je zet toch niet door!'. Iedere keer als ik een tik gaf, gaf 't paard een bok. Dat resulteerde in tik-bok-tik, want bokken op been of zweep is natuurlijk hélemaal uit den boze. Het duurde eventjes maar uiteindelijk snapte hij het prima. En kon de zweep weg en reageerde meneer ook prima op alleen normale beenhulpen.

Wil je een paard écht pijn doen met de zweep, dan moet je wel écht héul erg flink er op los rammen.

En vanaf de grond is je zweep toch net zo goed een hulpmiddel? het is de verlenging van je armen. Hij mag niet naar je toe komen en/of blijven plakken.
Eigenlijk moet het al genoeg zijn dat jij met je zweep hem naar buiten kan 'wijzen' bij het longeren/vrij longeren/grondwerken. Hij moet wijken voor de zweep. Moet hij voor de wagen net zo goed.

En nogmaals, misschien heb je er overheen gelezen, heb geen reactie gezien nl. maar álsjeblieft, als je gaat mennen ook, áltijd menzweep mee en áltijd in de hand! Zonder is gewoon echt gevaarlijk!. Je pony moet hebben geleerd bij het beleren dat hij moet 'wijken' voor de zweep. Dus als jij je zweep links aanlegt, dat hij dan naar rechts moet. Wijken voor druk. Met alleen je leidsels bereik je qua sturen niets als hij ergens van schrikt en opzij springt, want dan vallen ze vaak over de binnen/buitenschouder weg. En dán komt de zweep er bij kijken, om hem 'op te sluiten' en terug te tikken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:53

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.