Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:27

Hup, naar buiten met dat beest! Beter een paar uur per dag in een nat weiland dan de hele dag op stal!!

Ik weet dat de reacties hier misschien vallen onder de noemer 'makkelijker gezegd dan gedaan', maar je paard de hele dag op stal houden kan gewoon ECHT niet, daar krijg je later zeker last van met hem!! (in de zin van gebreken, artrose, stijfheid enzovoort).

Ken je niemand in de omgeving bij wie je hem (tijdelijk) kunt stallen?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:28

Als hij de wei niet op kan zal ik maar rap gaan zoeken voor een betere plek
Gelukkig staat de mijne van bijna 3, 24/7 buiten, weer of geen weer. Mijn paard kan ook kiezen modder of de droge
longeercirkel waar ze zo in kunnen lopen, nou regelmatig betrap ik ze in de modder, zo erg vinden ze het niet. ik vind echt dat je dit niet kan maken tegenover je paard. Je zou minstens met hem kunnen wandelen, en anders maar gewoon op de wei zetten, als het zo weer gaat vriezen hersteld je land wel weer voor het weide seisoen.

Shirley

Altijd binnen staan lijkt me overigens ook niet bepaald goed voor z'n hoeven ... wat een onzin, als je je paarden niet behoorlijk kunt huisvesten, verhuis ze dan of verkoop ze :(

Blubje11

nou als je meerdere weiden heb, kan je er best 1 opofferen. Dan staan z'n hoeven maar helemaal onderwater. Dat kan echt geen kwaad. Permanent opstal wel.

mickydo

Re: Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:30

is dit serieus ??? Ik mag toch hopen van niet ....

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:32

Dit is sneu voor je beestje :(:) Je kan hem ook middelen geven dat je paard sterkere hoeven krijgt en offer een stukje op voor hem :Y) Als je dat allemaal niet wilt moet je hem langer dan een kwartier uit zijn box halen.

_Leenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:34

hetbommeke schreef:
Enige manier om 'm gelukkig te houden? VERHUIZEN!!!

Heb jij wel eens 23uur en 45min in de WC gebivakkeerd? Zo niet, probeer dat maar eens een maand lang, dan weet je hoe het is om in een kleine ruimte opgesloten te zitten.

Misschien niet de meest vriendelijke reactie, maar kan me er zo boos om maken dat paarden dag en nacht binnen staan vanwege een natte wei. Stukje verharden en ze kiezen zelf wel uit waar ze willen staan. Altijd beter dan een stal van 3x3

je moet wel absoluut niet denken dat hij een kleine stal heeft :). die is gemakkelijk 50 vierkante meter groot, alst zelfs ni meer is.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:34

Ik weet het niet hoor, is dit serieus? Ik heb voor alle zekerheid even getemt. Zowel de account als dit topic komen me wat vaag over.

_Leenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:46

ok mensen, jullie zien dit echt verkeerd.
ik ga elke dag een kwartier met hem wandelen, en hij kan ook nog enkele uren op de wei.
S'avonds moet hij weer op stal. Dan is hij kalm, de volgende dag wil ik hem gaan kuisen en dan begint hij uit het niets zich te misdragen.
ik mishandel hem echt niet ofzo, hij ziet er niet verschrikkelijk uit, ...
Jullie geven mij echt een slecht gevoel, ik heb al spijt dat ik dit er op heb gezet.
Noeme jullie mij nu maar dom, whatever.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:50

Eerst zeg je dat je paard al een maand binnen staat en nu ineens dat hij iedere dag een paar uur buiten komt. Als hij halve dagen buitenkomt en daar ook lekker speelt (vaak doen ze dat minder als de bodem slecht is), zou ik het eerder aan puberen wijten dan aan een tekort aan beweging/aandacht. En als het paard echt al een maand nauwelijks buitenkomt, sja... daar heb je al tig reacties op gehad, dat zal je nu wel duidelijk zijn.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:51

waarom verhuis je hem niet naar een stalling voor even ?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:52

_Leenx schreef:
Hallo, ik heb een bijna 3-jarige hengst.
Door het slechte weer de laatste tijd staat mijn hengst al een maand ofzo op stal.
Hij kan niet naar buiten en dat begint hij weer te laten merken.
hij heeft vrij veel bewegingsruimte in de stal maar dat is natuurlijk toch nog niet voldoende voor zo'n jong beestje...
Hij begint soms gewoon te springen en te steigeren in de stal, ik straf hem hier wel voor natuurlijk maar hij blijft het doen.
Het heeft wss wel meerdere oorzaken dat hij zo doet (niet buiten kunnen, hij krijgt meer eten zodat hij niet te sterk afvalt, en zijn leeftijd..)
Weet iemand hoe ik hem tog nog gelukkig kan houden op stal?
hij kan wel echt niet naar buiten :s ...

Hier zeg je zelf dat hij hele dagen binnen staat.
_Leenx schreef:
hij kan nie op de wei omdat die nogaltijd onder water staat. ik neem hem elke dag een kwartier naar buiten...

Dan staat hij nog 23 uur en 45 minuten in z'n stal.
Ga zelf eens zolang opgesloten zitten in een wc. Maar dan moet je daar ook eten, drinken en je behoefte doen

Citaat:
je moet wel absoluut niet denken dat hij een kleine stal heeft . die is gemakkelijk 50 vierkante meter groot, alst zelfs ni meer is.

50m² Is wel heel erg groot hoor, en lijkt me sterk overdreven

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:53

_Leenx schreef:
ok mensen, jullie zien dit echt verkeerd.
ik ga elke dag een kwartier met hem wandelen, en hij kan ook nog enkele uren op de wei.
S'avonds moet hij weer op stal. Dan is hij kalm, de volgende dag wil ik hem gaan kuisen en dan begint hij uit het niets zich te misdragen.
ik mishandel hem echt niet ofzo, hij ziet er niet verschrikkelijk uit, ...
Jullie geven mij echt een slecht gevoel, ik heb al spijt dat ik dit er op heb gezet.
Noeme jullie mij nu maar dom, whatever.

Maar je spreekt je nu zelf heel erg tegen, want nu je commentaar krijgt komt hij opeens wel op de weide....

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:55

Je moet dan ook alles in de OP zetten hé? Sorry, maar je spreekt je zelf steeds tegen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:56

Ts weet je wat je moet doen. Echt de beste tip die ik je kan geven: verkoop dat dier lekker zodat hij ondergebracht kan worden bij mensen die er wél verstand van hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:59

Jij hebt als eigenaar maar ervoor te zorgen dat ie wel zijn beweging krijgt, als dat bij jou niet kan dan maar ergens anders.

Het gaat hier om een shetlander? heel eenvoudig ff aan de longe vastknippen en laat m op een grasveldje ff lekker rennen. en wandel er veel mee.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:59

Het heeft toch gevroren?
lijkt me moeilijk om de grond nu helemaal kapot te trappen, de grond kan met de vorst wel wat hebben hoor.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:02

In het profiel staat dat de paarden thuis staan..... vreemd verhaal!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:05

Ik denk eerlijk gezegd dat er een aantal bokkers een schaduwaccount hebben dat ze zo nu eens gebruiken om zich te amuseren. Want dit kan toch niet serieus zijn....

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:07

In plaats van dat je hiervan nou leert?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:08

Lara_Silver schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat er een aantal bokkers een schaduwaccount hebben dat ze zo nu eens gebruiken om zich te amuseren. Want dit kan toch niet serieus zijn....

Ik hoop het maar, maar ik vrees het ergste..
Als TS echt de leeftijd heeft die ze beweert te hebben is er toch iets flink mis.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:10

Je hebt drie hengsten thuis staan????? En die staan dan ook alle drie 24/7 op stal?????
Kind je zegt dat je weide hebt zet ze daar dan een paar uurtjes in en niet zolang op stal.
Het weiland is te nat nou geloof me nat of niet die beesten zijn al lang blij dat ze even kunnen bewegen.
Je spreekt je zelf erg tegen in je op en daaronder.....
Je hebt drie paarden dan moet je toch wel weten hoe je daar mee om moet gaan toch en dan weet je ook dat een paard niet 24/7 op stal hoort te staan en al zeker niet een maand lang.
En dan ga je hem ook nog eens straffen omdat hij knetter gestoord word van het zo lang op stal staan.
Sommige mensen zullen het nooit snappen denk ik.

Je wilt advies??? er zijn in jou geval drie mogelijkheden.
1* zet je paard een paar uurtjes per dag in het land ongeacht de toestand van het land.
2* verhuis je paard tijdelijk naar een stalling waar hij wel zijn benen strekken kan en nummer
3* verkoop je dieren als de twee opties hier boven niet kunnen want ik denk dat ze dan veel beter af zijn dan nu.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:14

_Leenx schreef:
ok stop allemaal maar me reageren,
het is duidelijk.
ik heb geen verstand van paarden,
ik ken er niks van, ik zal mijn paarden verkopen, en zelfmoord plegen doei.

Dus???? -O-

Kan je niet lekker gaan wandelen met je paardje? Hier hebben wij ook geen beschikking over een bak dus wij gaan lekker wandelen met de paardjes. Jij ook zo lees ik maar alleen maar 15 minuten elke dag, dat is in mijn ogen toch echt veel te weinig. Wat zeggen je ouders hiervan? Hebben hun geen oplossing? Een stuk van de wei afgraven en in het voorjaar opnieuw bezaaien?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:15

Zozo, moraalridders weer hier..

Ja, lichaamsbeweging en contact met soortgenoten is een basisbehoefte. Maar niet alle stallen kunnen/willen dit aanbieden. Niet zo heel vreemd. Heb zelf op een pensionstal gewerkt. Die was kleinschalig maar was toch een dikke 4u per dag kwijt om de paarden binnen/buiten te zetten. Dit is zeker voor een commerciële instelling met zicht op inkomsten gewoon niet rendabel en met +50 paarden gewoon niet haalbaar. Vooral hier in België (waar TS volgens mij ook vandaan komt?) is het heel normaal om je paard op stal te hebben. Jammer, maar het is zo

Vind de reacties hier heel overdreven soms. Bokt roept maar dat paarden ongelukkig etc etc zijn op stal. Ik heb zelf ooit een paard op een manege gezet en die stond ook constant op stal. Ze kreeg wel dagelijks beweging overigens, maar die was echt niet ongelukkig. Zag er kerngezond uit, kennis van ons is gedragstherapeute en is destijds langsgeweest. Ze raadde idd aan om haar buiten te laten, maar paard was mentaal 100% in orde en gelukkig. Kan er ook aan liggen dat dit paard d'r hele leven al zo'n bestaan had geleid natuurlijk. Maar ik vind de 'je paard moet buiten en daarmee uit' echt kortweg sneu. Sommige mensen hebben de mogelijkheid niet (hier in de buurt zijn er amper stallen met weides/paddocks bijvoorbeeld) en om daarom te beginnen roepen (van achter je computer dan nog) dat ze beter hun paard verkopen oid vind ik ronduit belachelijk. :n

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:15

of fietsen!